Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har gjort det og som kan svare meg på h ordna dere gikk frem? Ønsker å ta opp fag for å kunne stille sterkere ved å søke videreutdanning. 

Ringte dere skolen? Sendte mail? Skjønner ikke hvordan man kun kan søke på enkeltemner i en bachelor i sykepleie, går kun an å søke på hele studiet om dere skjønner??. Ordnes dette «bak kulissene»?

Anonymkode: 6d803...1be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe med at du kan ta opp igjen et emne så lenge emnekoden går. Ringte til eksamenskontoret på skolen og så hjalp de meg👍🏼

Anonymkode: 5e2a4...06e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er noe med at du kan ta opp igjen et emne så lenge emnekoden går. Ringte til eksamenskontoret på skolen og så hjalp de meg👍🏼

Anonymkode: 5e2a4...06e

Takk for svar 😃

Skrevet

Det kan du høyst sannsynlig bare glemme. Har du ikke aktiv studierett får du heller ikke avlegge eksamen, og emnekoden kunne i så fall heller ikke være endret. 

Anonymkode: 966a6...750

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan du høyst sannsynlig bare glemme. Har du ikke aktiv studierett får du heller ikke avlegge eksamen, og emnekoden kunne i så fall heller ikke være endret. 

Topsi skrev (17 minutter siden):

Ofte må man ta opp hele studiet,  det er ganske strengt https://www.vg.no/nyheter/i/RrJE92/therese-28-mistet-studieplassen-uten-aa-faa-beskjed

Så dere mener det er håpløst for sånne som meg å forbedre karakterene mine og komme inn på videreutdanning?😱😫😓

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så dere mener det er håpløst for sånne som meg å forbedre karakterene mine og komme inn på videreutdanning?😱😫😓

ts

Kommer an på pm det er en utdanning som  krever C i snitt. Men ja  det er ganske vanskelig   desverre

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts

Det spørs jo helt hvilken videreutdanning du ønsker og ved hvilken skole, men ja det kan være håpløst. Nå er det ikke alle videreutdanninger som krever c-snitt da, men som sagt kommer det an på hva du vil. 

Skrevet

😑😑😑😑😑

Skrevet

Sykepleie er noe av det vanskeligste å ta opp fag på. Emnekoder endres uten at man får godkjent tidligere emner. Du kan ta noen tilleggsfag og bygge på ekstra poeng da, men det gir ganske få poeng det og.

Skrevet

Jeg ble ferdig utdannet våren 2020. Høsten 2021 ønsket jeg forbedre noen fag. Det svarte uia nei til. Fordi man har bare studierett i 1 år etter man var ferdig og studieplanen var blitt endret i mellomtiden. Så det var bare å glemme det. Gidder absolutt ikke ta hele studiet på nytt igjen liksom. Snittet har blitt så høyt her og så hadde vel ikke kommet inn engang 🙄

Anonymkode: ccbfb...7c0

• Liker 1
Skrevet

For et rævva system! Da får de bare takke seg selv for sykepleiermangel, når kompetente folk vil søke seg videre i avansert sykepleie men blir stoppet av sånne idiotiske regler. 

ts

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et rævva system! Da får de bare takke seg selv for sykepleiermangel, når kompetente folk vil søke seg videre i avansert sykepleie men blir stoppet av sånne idiotiske regler. 

ts

Skulle ønske de opplyste mer om dette underveis i studiet ja🙄 

Jeg har litt over C i snitt, noe jeg ikke hadde begrep om at betydde noe som student for 15 år siden… 

men havner allikevel laaangt bak på lista når jeg har søkt populære videreutdanninger, Så sånn sett måtte man nok tatt opp igjen mye for å ha sjans. 

Anonymkode: 6dbee...fa6

Skrevet

Jeg har både ringt og sendt Mail til diverse instanser for å få til dette. Alle svarte at jeg er for sent ute med å forbedre karakterer. 😖 ble uteksaminert i 2020. Nå kan jeg bare glemme videreutdanning. 
Dette må vi klage på, hvis vi tar opp fag og forbedrer karakteren har vi søren meg fortjent videreutdanning på ærlig og redelig vis. 

Anonymkode: e5b08...f6d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ts

Helt enig i at det er et elendig system. Har en venninne som ikke fikk oppfylt jordmordrømmen pga det - hun hadde ikke gode nok karakterer i de sentrale emnene de fokuserte på i opptaket (hun prioriterte annerledes da hun studerte), og det var ingen vel tilbake da hun fant ut at det var jordmor hun ville bli. 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 55800...756

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

ts

Det er jo ikke sykepleiemangel, for du er jo utdannet sykepleier. Det er heller ikke vanskelig å få tak i studenter, det er stort sett ventelister på videreutdanningene. Det som er vanskelig er å få folk til å bli i stillingene over tid. Akkurat her kan du faktisk ikke skylde på noen andre enn deg selv, det var du som ikke la ned mer i få bedre karakterer på utdanningen. Men har du sjekket alle læresteder? Hvilken videreutdanning ønsker du å ta?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke sykepleiemangel, for du er jo utdannet sykepleier. Det er heller ikke vanskelig å få tak i studenter, det er stort sett ventelister på videreutdanningene. Det som er vanskelig er å få folk til å bli i stillingene over tid. Akkurat her kan du faktisk ikke skylde på noen andre enn deg selv, det var du som ikke la ned mer i få bedre karakterer på utdanningen. Men har du sjekket alle læresteder? Hvilken videreutdanning ønsker du å ta?

Jeg kan takke meg selv ja, for at ingen opplyste om det første året på sykepleien. Jeg var demotivert og holdt på å droppe ut, tok derfor ikke alle fagene helt seriøst, spesielt ett av dem. At jeg skal svi for dette resten av livet er jo litt urettferdig. Alle burde fått sjansen til å kunne forbedre karakterene sine. Ønsker å komme inn på helsesykepleie, men kan nok bare glemme det. 

ts

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan takke meg selv ja, for at ingen opplyste om det første året på sykepleien. Jeg var demotivert og holdt på å droppe ut, tok derfor ikke alle fagene helt seriøst, spesielt ett av dem. At jeg skal svi for dette resten av livet er jo litt urettferdig. Alle burde fått sjansen til å kunne forbedre karakterene sine. Ønsker å komme inn på helsesykepleie, men kan nok bare glemme det. 

ts

Det er ingens ansvar å opplyse om at du må ha gode karakterer hvis du vil ta videreutdanning, sånn har det alltid vært og den infoen er lett å finne. 

Men det tok med 3 minutter å finne flere helsesykepleieutdanning som ikke krever C i snitt, sjekk her https://www.himolde.no/studier/program/videreutdanning-i-helsesykepleie/opptak/, her https://www.hvl.no/studier/studieprogram/klinisk-sykepleie-helsesykepleie/ eller her https://uit.no/utdanning/program/607618/helsesykepleie_-_master Men søkere rangeres etter poeng, og har du færre poeng enn de andre søkerne vil du fremdeles ikke komme inn. 

• Liker 7
Skrevet

Akkurat når det kommer til sykepleiebacheleor har det dessverre alltid vært slik at om en vil forbedre, må en ta opp alt på nytt, fordi de visstnok forandrer såpass mye på studieprogrammene fra år til år, og mellom universiteter/høyskoler.  Merkelig siden alle andre utdanninger klarer dette med glans... Så en dusteregel som bare gjelder her, men slik er det... Du kan evt søke videreutdanning på flere plasser, også ringe ofte når det nærmer seg studiestart (men også etter). På min videreutdanning for 6 år siden trakk mange seg før studiestart (fordi de ikke fikk stipend,  etc),  noe som faktisk er ganske vanlig på videreutdanningene i sykepleie. Skolen ringte opp de nedover i lista,  men klassen var faktisk aldri fulltallig (vi kunne hatt 2 til).  Dette var anestesi med nær 300 søkere,  så jeg tipper skolen bare ikke gadd å ringe etter nr 30 og oppover til slutt. Hun siste som kom inn kom i uke 2, sa hun var på 30 plass før hun plutselig fikk en tlf fra ukjent nr dagen før, egentlig hadde lagt dette langt fra seg. 

Anonymkode: e47aa...1ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 11.51):

Helt enig i at det er et elendig system. Har en venninne som ikke fikk oppfylt jordmordrømmen pga det - hun hadde ikke gode nok karakterer i de sentrale emnene de fokuserte på i opptaket (hun prioriterte annerledes da hun studerte), og det var ingen vel tilbake da hun fant ut at det var jordmor hun ville bli. 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 55800...756

Hvordan er det med videreutdanning i andre yrker da? Krever de også C i snitt?

Anonymkode: 2b35d...cd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...