Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tittel sier alt. Du som kom deg ut, hvordan klarte du det? Hva slags stilling søkte du på og hva slags krav måtte de ha?

Jeg leter og leter og finner ingen verdens ting. Jeg fikser ikke lederstilling og tror nok jeg neppe har noe som rådgiver/konsulent å gjøre heller. 

Anonymkode: a30a5...a24

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, tittel sier alt. Du som kom deg ut, hvordan klarte du det? Hva slags stilling søkte du på og hva slags krav måtte de ha?

Jeg leter og leter og finner ingen verdens ting. Jeg fikser ikke lederstilling og tror nok jeg neppe har noe som rådgiver/konsulent å gjøre heller. 

Dette lurer jeg også på! Er det ingen her som har gått fra læreryrket til noe annet??? 

Anonymkode: 6b8c7...150

Skrevet

jesus, er det så ille å være lærer? Føler det er bare lærere, sykepleier og barnehagelærer som klager her. Tror jeg må droppe grunnskolelærer drømmen 🙈

Skrevet

Den er ikke grusom, bare utrolig overveldende. Man må brenne ekstremt for yrket skal det gi noe tilbake. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenkte å gi det dette skoleåret, men hverdagen traff meg midt i fleisen😖. Her skal det skrives søknader, jeg tar nesten alt i en overgangsperiode. 

Anonymkode: e5131...9d2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (4 minutter siden):

jesus, er det så ille å være lærer? Føler det er bare lærere, sykepleier og barnehagelærer som klager her. Tror jeg må droppe grunnskolelærer drømmen 🙈

Læreryrket har blitt gradvis forverret. New public management kombinert med drone/curling/helikopter-foreldre gjør at yrket ikke lenger er det det har vært.  

Dette gjelder ikke bare i Norge, men også i bl.a. Sverige og Finland. (I Sverige er feks lærerens lønn direkte koblet til hva 16åringer synes om deg som lærer)

I Danmark har jo pendelen svingt så langt i negativ retning at den kanskje må svinge tilbake etterhvert.  

Jeg har et lite håp om endring i Norge, tilbake til mer autonomi. Hvis ikke så får det katastrofale konsekvenser for den oppvoksende generasjon, da mange gode lærere vil gi opp etter får år i jobben. 

Det er fantastisk å være i klasserommet. Dessverre er det å være med elever en stadig mer nedprioritert del av jobben. 

Anonymkode: d222b...fdb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er det dere gjør som krever så mye av dere? Og som gjør at dere vil slutte?

Altså hvilke ting i skolehverdagen er det som gjør at du ikke orker mer.

Hvilket trinn underviser dere?

Anonymkode: 5a6b3...f7f

• Liker 1
Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (11 minutter siden):

Vi hadde en elektriker som klaget på over 750 000 i lønn like etter fagbrev, langt mer enn både spl, lærer og  bhglærer med bachelor så....

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok IT-utdanning

Anonymkode: 47877...898

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde en ingeniørutdannelse før ppu så søkte meg tilbake dit

Anonymkode: c11b9...ffb

Skrevet
Topsi skrev (4 timer siden):

Vi hadde en elektriker som klaget på over 750 000 i lønn like etter fagbrev, langt mer enn både spl, lærer og  bhglærer med bachelor så....

Han virket jo ikke som om han hadde helt bakkekontakt… Tror ikke han er representativ for elektrikere! 🤣

Anonymkode: d62da...13f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva kunne du ha tenkt deg å gjøre da? Det er jo forskjell på det å være leder og det å jobbe som miljøterapeut i bolig feks. Eller vil du bygge på å gjøre noe diametralt annerledes?

Anonymkode: 4a2b2...844

Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (12 timer siden):

Ja, det er ikke mye oppløftende lesing her inne.. Jeg vurderte å bygge på med ppu for å jobbe på vgs dersom arbeidsmarkedet er labert når jeg er ferdig (går ingeniørutdanning nå), men det høres jo nesten ut som en enveisbillett til helvete.. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde en ingeniørutdannelse før ppu så søkte meg tilbake dit

Anonymkode: c11b9...ffb

Var dette jeg tenkte å gjøre, og. Bygge på dersom det er lite jobber i området.

Anonymkode: 406fa...eef

• Liker 1
Skrevet

Ikke at jeg er lærer selv, men kunne det være aktuelt å bytte til eldre elever? Videregående?

Anonymkode: 671a0...426

Skrevet

Jeg søkte og fikk jobb som rådgiver innen utdanningssektoren, hos skoleeier. 

Anonymkode: 4d818...da6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jammen, dette gir jo ikke mening. Lærerne har jo så fantastisk lønn, lavt stressnivå og fri halve året, skal vi tro synsere på KG?

Eller er det simpelthen ikke slik virkeligheten er?

Anonymkode: beb4a...b76

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er ikke mye oppløftende lesing her inne.. Jeg vurderte å bygge på med ppu for å jobbe på vgs dersom arbeidsmarkedet er labert når jeg er ferdig (går ingeniørutdanning nå), men det høres jo nesten ut som en enveisbillett til helvete.. 

Var dette jeg tenkte å gjøre, og. Bygge på dersom det er lite jobber i området.

Anonymkode: 406fa...eef

Husk at det er de som klager man hører, for det er de som roper høyest. Det er ikke sånn at ALLE lærere hater jobben sin, gråter hver kveld, jobber hele høst- og vinterferien, og jobber 70 timer i uka. 
Jeg har selv et yrke mange blir utbrent og utslitt av så de rømmer over i andre bransjer. Vet om flere som har rømt til læreryrket gjennom å ta PPU, og de forteller både om bedre lønn og mindre arbeid. Så det er nok veldig individuelt! 
Det er også sånn at uansett yrke VIL det være noen som valgte feil. Når det er et yrke mange har (som lærer og sykepleier) vil det tallmessig være mange som valgte feil, selv om det i prosent kanskje ikke er flere enn i andre yrkesgrupper. Dermed hører man mye «klaging» på KG, for eksempel. Det betyr ikke at det er katastrofalt å være sykepleier eller lærer. 

Anonymkode: d62da...13f

• Liker 1
Skrevet

Det værste for min del er at jeg fungerer veldig bra i jobben. Får til mye i møte med elevene. Er meget effektiv. 

Men jobben har blitt så mye annet enn undervisning og elever.

Anonymkode: cd01a...cf2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er lektor med tillegg og jobber i vgs. Tjener rundt 700000 og har lange ferier og avspaseringer som gjør familielivet lettere. Elsker jobben min og å være kontaktlærer for herlig ungdom. Ca.10% av stillingen min er som fagutvikler, dette gir også et greit lønnstillegg. Tidligere arbeidet jeg i barneskolen, det var noe helt annet. Rettebunker har jeg selvsagt nok av, men jeg synes ikke det er så galt å sitte og rette på kveldstid. Jeg slipper jo å arbeide natt og helger/jul osv. Vi har også en god arbeidstidsavtale hos oss. 

Sikkert mange som har andre erfaringer enn meg. Men jeg anbefaler å se på muligheter for å jobbe på et høyere trinn. 

På tide å snakke yrket vårt opp litt også! 

Anonymkode: d0649...e71

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Lurer på det samme etter 6 år i yrket. Bibliotekar, lærer på sykehus, rådgiver/veileder av ulike slag er ting jeg har sett på hittil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...