AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Del Skrevet 23. august 2022 Får gode tilbakemeldinger fra kjørelærer men er så pisse redd hele timen. Har ofte lyst til å kjøre inn til siden å ta en pause bare fordi jeg er så redd. Er dette normalt? Jeg blir dårlig før timene, nesten influensa symptomer fordi jeg gruer meg sånn. Føler meg så dum som strever sånn med dette. Alle har jo lappen. (Har fortalt kjørelærer at jeg er redd.) Anonymkode: 435bf...69f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Del Skrevet 24. august 2022 Ja synes selv det var fælt, synes fortsatt det er det etter lappen så er ikke så mye trøst 😛 Men ja det er helt normalt, det er jo en annerledes situasjon og du "kjører jo ut i det" liksom. Men øving gjør mester som de sier. Anonymkode: bbf9f...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Del Skrevet 24. august 2022 Samme her, jeg har ikke lappen enda, men holder på. Det blir bedre (og bedre håper jeg!) 😊 Var ekstremt redd for å passere trailere før, men nå er det lettere. Anonymkode: 4e657...7e7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Del Skrevet 24. august 2022 Hva er du redd for at skal skje? Jeg var aldri redd, elsket å kjøre og syntes det var kjempegøy hver minutt jeg skulle øvelseskjøre. Men kan bare si at mest sannsynlig forsvinne redselen jo mer øving du har. Og hvis den ikke gjør det så er det mange som lever hele livet uten førerkort. Anonymkode: 32d36...a46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er du redd for at skal skje? Jeg var aldri redd, elsket å kjøre og syntes det var kjempegøy hver minutt jeg skulle øvelseskjøre. Men kan bare si at mest sannsynlig forsvinne redselen jo mer øving du har. Og hvis den ikke gjør det så er det mange som lever hele livet uten førerkort. Anonymkode: 32d36...a46 Jeg er spesielt redd for feltbytte. Det skal skje så fort. Er redd for å smelle. Liker ikke ut i akselerasjonsfeltet heller. Håper det blir bedre enn dette. Anonymkode: 435bf...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 25. august 2022 #6 Del Skrevet 25. august 2022 Om du får mulighet, prøv bilcross. Kjør skjiten ut av bilen og gjør deg erfaringer. Eksponer deg. DU vil sannsynlig synes at trafikken er en lek om du har fått lære deg bilens egenskaper i større grad. -Om et år vil du uansett gi fanden i regler osv. om du tilhører normen av oss:) Det blir bra dette her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er spesielt redd for feltbytte. Det skal skje så fort. Er redd for å smelle. Liker ikke ut i akselerasjonsfeltet heller. Håper det blir bedre enn dette. Anonymkode: 435bf...69f Snakk med kjørelæreren om dette. Jeg hadde en frykt, fortalte dette til kjørelæreren og da øvde vi mer på akkurat den biten. Øvelse gjør mester Anonymkode: c7ab5...01e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #8 Del Skrevet 25. august 2022 Uff. Jeg er også redd og har hatt masse kjøretimer. Men det "løsner" liksom aldri. Er skvetten og usikker. Klarer ikke stole på andre bilister, så jeg er veeeeeldig forsiktig og treig. Kan bli stressa selv om jeg kjører på forkjørsvei og det kommer noen fra høyre. De skal jo stoppe for meg. Men man kan aldri vite helt sikkert liksom. Huff. Jeg må bare fortsette å kjøre.. Anonymkode: cc6e2...7b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #9 Del Skrevet 26. august 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er spesielt redd for feltbytte. Det skal skje så fort. Er redd for å smelle. Liker ikke ut i akselerasjonsfeltet heller. Håper det blir bedre enn dette. Anonymkode: 435bf...69f Når det gjelder feltbytte, bare blink i god tid. Heldigvis gir de fleste deg plass om de ser at du blinker og vil inn. Bare gi de tid til å se det, og tenke, og så reagere. Om du bare blinker og svinger så blir det mye mer stress for alle involvert. Anonymkode: 78953...f18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #10 Del Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er spesielt redd for feltbytte. Det skal skje så fort. Er redd for å smelle. Liker ikke ut i akselerasjonsfeltet heller. Håper det blir bedre enn dette. Anonymkode: 435bf...69f Nei, feltbytte skal ikke skje fort.. Da blir alle nervøse. Det skal være kontrollert. Læreren har jo alle pedaler og enkel tilgang til rattet ditt om du roter det til.. Han ser dine utfordringer og problemer i trafikken lenge før du har sett de selv. Altså, han er forberedt. Han kan i praksis kjøre bilen til Sverige fra passasjersetet mens du ser på YouTube. Anonymkode: fb381...ac1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #11 Del Skrevet 26. august 2022 Har det helt likt som deg, så har ingen tips, men det er hvertfall flere av oss. Har vært så redd for å kjøre bil at det tok nesten 40 år før jeg begynte med kjøretimer. Er sååååå nervøs på forhånd og livredd under. Det går jo egentlig kjempefint, og jeg får skryt både hjemme og av kjørelæreren når jeg øvelseskjører, men likevel sitter jeg der og er vettskremt og etterpå er jeg helt utslitt. Små feil kan gjøre at «jeg gir helt opp». Det gjør dessverre at jeg ikke øvelseskjører like mye som jeg burde hjemme også. MEN det positive er at jeg merker LITT bedring for hver gang og nå gjør jeg ting jeg aldri ville trodd at jeg kom til å klare. Så må bare ta den tiden det tar til jeg blir tryggere rett og slett. 😊 Anonymkode: eb227...358 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #12 Del Skrevet 26. august 2022 For meg hjalp det å bare huske at på kjøretimer har kjørelærer 100% kontroll. Han kan ta over når som helst i en situasjon så du er egentlig aldri i fare. Jeg er generelt veldig forsiktig i trafikken, men den tankegangen gjorde at jeg turte litt mer sjanser (ikke farlige) på kjøretimene og da gikk det fort fremover. Og ikke tenk at feltskifte skal gå fort, det skal gå kontrollert og sakte fikk jeg beskjed om. Ellers kan jeg anbefale litt øvelseskjøring i dagens vær, det var en skikkelig utfordring for meg (Sørlandet, Lyn og regn)😂. Anonymkode: c58f7...c60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #13 Del Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har det helt likt som deg, så har ingen tips, men det er hvertfall flere av oss. Har vært så redd for å kjøre bil at det tok nesten 40 år før jeg begynte med kjøretimer. Er sååååå nervøs på forhånd og livredd under. Det går jo egentlig kjempefint, og jeg får skryt både hjemme og av kjørelæreren når jeg øvelseskjører, men likevel sitter jeg der og er vettskremt og etterpå er jeg helt utslitt. Små feil kan gjøre at «jeg gir helt opp». Det gjør dessverre at jeg ikke øvelseskjører like mye som jeg burde hjemme også. MEN det positive er at jeg merker LITT bedring for hver gang og nå gjør jeg ting jeg aldri ville trodd at jeg kom til å klare. Så må bare ta den tiden det tar til jeg blir tryggere rett og slett. 😊 Anonymkode: eb227...358 Jeg var også redd i starten, men det løsnet helt når jeg øvelseskjørte hver dag hjemme og fikk ta timesturer og sånn. Anbefaler deg å kjøre mye hjemme hvis du kan, man får fremgang og trygghet så mye fortere. Anonymkode: c58f7...c60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme fatale Skrevet 26. august 2022 #14 Del Skrevet 26. august 2022 Jeg er også veldig nervøs når jeg øvelseskjører, håper det blir bedre!! Ser ut som om vi er mange i samme båt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #15 Del Skrevet 26. august 2022 Kommer an på hvor man må kjøre. Selv tok jeg lappen i en middels stor by i Norge. Har sett alle de viktigste gatene og på en måte husket de i hodet. Så det var mye lettere da vi begynte. Dette var for 20 år siden. Har kjørt i 20 år uten en gang å krasje eller å få en prikk på førerkortet. Men hadde noen tvunget meg nå å kjøre i Oslo eller i Oslo-området, så hadde jeg mest sannsynlig enten endt opp med å kræsje, eller kjørt bilen i feil filretning. Jeg ville ha slitt med å kjøre i Bergen også. Får helt jævlig angst av å kjøre i større by som Oslo og Bergen, og har ikke kjørt der på 20 år, så jeg holder meg prikkfri og skadefri i den helt middels størrelse byen jeg har bodd i mange år for det er der jeg kjører. Men hvis jeg måtte kjørt til Oslo eller Bergen, så blir det som en annen planet for meg. 😆 Anonymkode: d3ce9...dc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #16 Del Skrevet 27. august 2022 Mitt beste råd er mengdetrening. Du må bli trygg og få masse trening i de situasjonene du er usikker på. Anonymkode: 5ec3c...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #17 Del Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 18.47): Mitt beste råd er mengdetrening. Du må bli trygg og få masse trening i de situasjonene du er usikker på. Anonymkode: 5ec3c...6a6 Ja, jeg har desverre ingen å øvekjøre med privat. Så tar nok litt tid dette. Anonymkode: 435bf...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #18 Del Skrevet 29. august 2022 On 8/25/2022 at 1:57 PM, AnonymBruker said: Jeg er spesielt redd for feltbytte. Det skal skje så fort. Er redd for å smelle. Liker ikke ut i akselerasjonsfeltet heller. Håper det blir bedre enn dette. Anonymkode: 435bf...69f Du er ikke redd for feltbytte eller akselerasjonsfeltet. Du er redd for å smelle. Når du skrev dette så husker jeg at jeg syntes selv det var skummelt å kjøre opp på motorvei og spesielt forbi trailere når jeg var under læring. Motorvei er litt skummelt fordi det går litt fortere og du føler at du ikke har god nok tid til å tenke igjennom beslutt og situasjonen. Mengdetrening hjelper men også å være forberedt og tenke igjennom skrotten før du skal på motorveien. I begynnelsen gjør det ikke noe om du blinker i 5 minutt før du skal bytte felt, hvis du blinker tidlig kan du puste før du kjører over i det andre feltet og du føler du har bedre kontroll og at det ikke skjer så mye på en gang. du må også tenke på at du har kjørelærer som ikke vil la en smell skje, du har masse erfarte førere rundt deg som også ser at du er under læring. Det viktigste under læring er å ikke la seg presse og stresse av de andre trafikantene. Det er da uhell skjer. De andre bilene ser deg og de kan reglene og de aller fleste viser større varsomhet når de ser en skolebil fordi… guess what?!… de vil heller ikke smelle! 😊 snakk igjennom redselen med kjørelærer, tenk igjennom kjøringen før, Finn roen og mengdetrening. Anonymkode: 32d36...a46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #19 Del Skrevet 29. august 2022 Fersk øvelseskjører i 40-åra her. Har nettopp begynt å øvelseskjøre, og har 3 kjøretimer med lærer og 3 på privaten. Bor i Oslo så timene med lærer foregår pt i trange bygater, lav fart, men fulle av «ting som skjer». Stoler på lærer, han veileder meg og sier hva jeg skal gjøre. Han sa i siste time «stopp!» da jeg i en trang gate i lav fart lå lite nære bil på den ene siden. Lærers jobb er jo å veilede, og holde øvingen trygg. Spurte om han noensinne hadde fått skader/kræsj med elev, da var svaret nei.. og han hadde vært kjøreskolelærer i 13 år. De hjelper og veileder. Anonymkode: c2dd5...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #20 Del Skrevet 29. august 2022 På privat øvingskjøring er jeg mer selvsikker, og bilen jeg kjører med er en litt eldre, enkel bensinbil. Jeg hadde min andre kjøretime med trafikklærer i dag. Var nervøs fordi jeg satt med trafikklærer og bilen var en nyere og avansert elbil. Jeg føler meg litt dum når jeg setter meg i kjøreskolens bil, er ikke vant til å kjøre en slik bil. Anonymkode: 78434...9a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå