Gå til innhold

Hjelp - Klesvasken lukter oppkast!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i Spania i en uke i sommer, med tilhørende saltvann og solkrem. Alle plaggene som var med på tur luktet skikkelig oppkast da vi kom hjem, og gjør fremdeles det etter tre vask. 

De lukter greit når de er nyvasket, men med en gang håndklær, badetøy og t-skjorter blir svette/våte igjen kommer den grusomme lukta tilbake. Har noen fine kjoler som ikke kan vaskes på høy temperatur.

Dette gjelder kun akkurat klærne som var med på tur, ikke alt annet som vaskes. Så det er ikke vaskepulver, skyllemiddel eller vaskemaskinen som er problemet. 

Noen tips? 

Anonymkode: 311e3...992

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv et par vask med eddik i skyllekammeret, det kan ofte hjelpe på lukt.

Anonymkode: ffcbc...bd9

• Liker 2
Skrevet

Pråv omo sitt sport vaskemiddel. De tok lukten utav noen tskjorter jeg hadde tidligere etter ett par runder i maskinen.

Ofte kan ting fint kjøres på 60 grader også, så du kan jo gi det et forsøk om alternativet er at du må kaste klærne fordi uansett lukter.

Anonymkode: 43f54...edf

• Liker 2
Skrevet

Kjør maskinen på kokvask. Enten uten noe i eller med håndklær eller sengetøy. Ha døren på maskinen åpen mellom vaskene. 

De klærne du tenker på, vasker du en gang til, og henger ute. 

Anonymkode: b8fb5...52c

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Var i Spania i en uke i sommer, med tilhørende saltvann og solkrem. Alle plaggene som var med på tur luktet skikkelig oppkast da vi kom hjem, og gjør fremdeles det etter tre vask. 

De lukter greit når de er nyvasket, men med en gang håndklær, badetøy og t-skjorter blir svette/våte igjen kommer den grusomme lukta tilbake. Har noen fine kjoler som ikke kan vaskes på høy temperatur.

Dette gjelder kun akkurat klærne som var med på tur, ikke alt annet som vaskes. Så det er ikke vaskepulver, skyllemiddel eller vaskemaskinen som er problemet. 

Noen tips? 

Anonymkode: 311e3...992

Når dette skjer med meg, så legg eg plagga i ei bøtte med vatn og zalo nokre timer eller over natta. (Zalo er desinfiserende). Funker kvar gong :)

Anonymkode: 3f77a...9e1

• Liker 2
Skrevet

Kjør en vaskemaskin med bare eddik. Ta eddik i skyllemiddel-luka og det hvor vaskepulver skal være, ingenting annet. Kjør på 60-grader uten klær/tøy i maskinen. 

Når den er ferdig har du døra åpen, la vaskemaskinen lufte seg skikkelig. Når den er tørr så setter du på en vask med klærne det gjelder, vask med vanlig vaskemiddel, men ha eddik i skyllemiddel-luka. (Eddik kan brukes som skyllemiddel, da det gjør tøyet mykt og fjerner alle bakterier og vond/sur lukt). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når dette skjer med meg, så legg eg plagga i ei bøtte med vatn og zalo nokre timer eller over natta. (Zalo er desinfiserende). Funker kvar gong :)

Det høres ut som tungt og unødvendig arbeid, da eddik fjerner all sur/vond lukt, og fungerer som en tøymykner - og fjerner bakterier. Anbefaler å bruke eddik som tøymykner istedenfor all annet man får kjøpt. Både miljøvennlig og antibakteriell. 

Anonymkode: 38d82...0e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjør maskinen på kokvask. Enten uten noe i eller med håndklær eller sengetøy. Ha døren på maskinen åpen mellom vaskene. 

De klærne du tenker på, vasker du en gang til, og henger ute. 

Anonymkode: b8fb5...52c

Dette renser jo ikke maskinen 🥶.. Må ha eddik i maskinen hvis den skal bli dyprenset og fjerne all lukt. Sitter igjen masse bakterier selv om man setter på kokvask, eddik er antibakterielt og dreper alt inni der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres ut som tungt og unødvendig arbeid, da eddik fjerner all sur/vond lukt, og fungerer som en tøymykner - og fjerner bakterier. Anbefaler å bruke eddik som tøymykner istedenfor all annet man får kjøpt. Både miljøvennlig og antibakteriell. 

Ja, har prøvd eddik fleire gonger, men lukta kjem alltid tilbake. 😕 Så då går eg for det som funker for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...