Gå til innhold

Stoffskifteproblem?

LilleMy28

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått konstatert ekstremt lave verdier av TSH i blodet og har derfor muligens en stoffskiftesykdom. Jeg har lest på nettet at dette kan gjøre at det blir problemer med å bli gravid....

Vi prøvde i 7pp før vi gav opp og fant ut at vi skulle vente, vi gav opp i aug/sept. Kan dette være grunnen til at det ikke funket for oss?

Er det noen som har hatt stoffskifte-problem og hatt vansker med å bli gravid pga det? Er det noen som er blitt "normalisert" og så blitt gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også lavt stoffskifte, og har fått svar på mange spørsmål på denne siden. Let litt her, eller legg inn et spørsmål selv, så finner du kanskje noen med lignende problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Har du lavt bør du for all del få det regulert! Hvis du blir gravid er abort ofte anbefalt ved lavt stoffskifte pga hjerneskade hos fosteret.

Jeg har for høyt, har vært frisk i mange år, men det skjøt i været nå i høst når jeg ble gravid. I går fikk jeg vite at jeg har hatt MA og gynekologen sa at det kunne ha med stoffskiftet å gjøre..

Lykek til LilleMy28! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hulderjenta - ble stoffskiftet passet på under graviditeten?

Jeg har høyt stoffskifte som holder seg normalt med en lav dose medisiner. Har tenkt litt på hvordan dette blir i forhold til graviditet, for da må jeg vel stoppe på medisinen siden den går rett over til fosteret som jeg har forstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt skremt av alle på forumet med stooore problemer pga stoffskiftet, så ikke ta alt inn over deg! De fleste lever godt med stoffskifteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forumet der tiltrekker sebg vel de som har aller mest problemer.. De andre, de som lever helt fint uten å måtte ty til ørten leger og alternative medisiner, de titter ikke innom der.

så flertallet sliter nok ikke like mye som det kan virke som på det forumet der.

Min bror har lavt stoffskrifte. Gikk til legen tideig i tenårene fordi mamma skjønte noe var galt med ham. Fikk fort og greit, uten å slite via øren leger diagnosen etter en blodprøve, og ble satt på tabletter. Gikk regelmessig til kontroll for å justere dosen i en tid, og lever i dag helt greit uten noen særlige provlemr så lenge han tar tablettene til rett tid. Han har hatt diagnosen i ca 10 år, og er sånnsett en utypsik pasien, han var altså ca 13-14 da han fikk det, og har ikke måttet "sloss med legene" eller noe sånn.

Og den legen, han er ikke akkurat det jeg kaller "verdens beste lege" sånn generelt, men når det gjaldt dette tok han det lett i alle fall.

Uansett, lavt stoffskrifte kan bl.a medføre mangel på eggløsning, noe som selvsagt ltt kan medføre probler med med å bli gravid... Dette vil antakelig la seg ordne om du får orden på stoffskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstern min hadde lavt stoffskifte og prøvde å bli gravid i 4 år, men gikk ikke. I aug. fikk hun medisiner for det og i sep. blei hun gravid...

SÅ det kan være grunnen til at du ikke har blitt gravid.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har lavt stoffskifte, og går på medisiner for å regulere det. Hun glemte en p-pille, og så var det gjort... Hun hadde ingen problemer med å bli gravid ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra www.stoffskrifte.org

Symptomer

Trøtt og tiltaksløs

Aldri uthvilt selv om en sover mye

Ukonsentrert

Glemsk

Fryser

Hovne fingrer og ben

Håravfall, tørt og livløst hår

Tørr hud

Tynne og sprø negler

Hes og uklar stemme

Vektøkning til tross for dårlig appetitt

Forstoppelse eller treg mage

Søvnforstyrrelser

Hyppige humørsvingninger

Depresjon, nedstemthet

Nedsatt eller ingen sexlyst

Du finner ulike lister ulike paseer du leser. Blødningsforstyrrelser (lange/uregelmessig sykluser og kraftige eller spzrsomme blødninger, somregl kombinert med uregelmessig eller mangledne eggløsning) er blandt de tinge jeg også hr lest andre plasser... derav fertilitetsproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta i.i

Det var ikke meningen å skremme noen med innlegget mitt. Men jeg ville anbefalt å ha stoffskiftet under kontroll før graviditet.

Chica:

Jeg fikk hypertyreose for vel 8 år siden, var behandlet med Neo Mercazole i et år, og så tyroksinbehandlet i et år. Etter det har stoffskrifet vært i balanse, men har skyhøye antistoffverdier som betyr at jeg har autoimmun sykdom som på sikt ødelegger skjoldbruskkjertelen slik at jeg ender opp som hypotyreotisk.

Men har altså hatt helt fint stoffskifte i flere år nå. Men nå når jeg ble gravid skjøt stoffskiftet i været. Det skal jo øke litt under graviditet, men det skal være ikke-målbart høyere, så videt jeg vet. Men mitt skjøt til himmels. Venter på time hos spesialist. Aner ikke om dette vil skje igjen.

Mest sannsynlighadde stoffskiftet ingen innvirkning på at jeg fikk MA, men gynekologen sa at det kunne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har lavt stoffskrife må så vidt jeg vet endre dosen merkbart under graviditet i alle fall, så derfor trodde jeg det sank under svangerskap jeg, fordi dosen skal økes? (men mulig det er forskjell på de som er friske, de som har høyt og de som har lavt her?)

Forøvrig heg jeg også hørt at stoffskifte i ubalanse kan være årsak til abort ja, så det er greit å ha det under kontroll før man blir gravid, og ha goood oppfølging, særlig siden dosen antakeligvis må justeres under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta

Det stiger under svangerskap, og hos friske gjør det også det. Men vanligvis helt ufarlig, bare nok til at stoffomsetningen er stor nok til at fosteret får sitt nærings/O2-behov dekket.

Hvis man har lavt i utgangspunktet og blir behandlet med tyroksin, må dosen økes under svangerskapet for å sikre høyt nok stoffskifte til at fostereet kan utvikle seg normalt. Dvs den vanlige doseringen i ikke-gravid tilstand er ikke høy nok når man er gravid. Hvis stoffskiftet er for lavt, får ikke fosteret nok næring og O2 til å utvikle seg i det tempoet som kreves, og store hjerneskader kanbli resultatet. Har lest på en dansk nettside at ved hypotyreose som ikke er behandlet/regulert er abort anbefalt pga hjerneskade/fosterskadefaren. Men det skal nok mye til før det er anbefalt altså.. Og stoffskifteproblemer kan være store eller små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. jeg blander nok dette med lavt, som vil si man har for lite. Da stemmer det nok da...

Har man lavt, og medisineres med thyroksin, må dosen økes straks svangerskap oppstår. Det er det eneste jrg vet. Høyt vet jeg lite om, men jeg vet at begge deler krever oppfølgig av lege under svangerskap, pga dosejusteringer.

Og at lavt stoffskrifte man medføre manglende eller skjelden eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hjelp, nå tør ikke jeg å bli gravid på en stund  :overrasket:

Men det hadde jeg ingen umiddelbare planer om heller.

DErsom du har stoffskrifteproblemer, så er det greit å ta en prat med legen, si fra om at du vil prøve (når den tid kommer) og få vite hva legen mener du skal gjøre (antakelig melde fra med en gang du tester positivt, for doseregulering) Så lenge du har et regulert stoffskrifteproblem så er det ikke noe problem, det er når det ikke er regulert/diagnostisert at de store problemene dukker opp, i form av fertilitetproblemer (mange kvinner får påvist lavt stoffsrkfite under barnløshetsutredning, har jeg lest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, selv om jeg ble litt skremt(!) så er jeg iallefall litt klokere.

Forholdet mitt har gått i vasken, men det er jo en tankevekker i forhold til nytt forhold i fremtiden og planlegging av barn.... Jeg vil iallefall sørge for at jeg får god oppfølging fra legen og at jeg ikke tar noen sjanser, vil jo helst slippe aborter eller hjerneskader....

Lykke til videre alle dere som fortsatt prøver, jeg håper julenissen kan oppfylle ønsket deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra www.stoffskrifte.org

Symptomer

Hyppige humørsvingninger

:ler: Dar har du a'mor! :)

Mamma har lavt stoffskifte og struma, husker ikke helt når det ble påvist, men de slet veldig med å lage barn nummer to, (eh, det var egentlig selvfølgelig storken som slet, ofr mine foreldre HAR IKKE SEX! ;)) - det var den eneste som var planlagt av oss. Men har aldri hørt at det var grunnen likevel...

Denne planlagte, som nå er tretten, har også lavt stoffskifte (og har samme kropp som mor, de legger lett på seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...