Gå til innhold

Knirk i nesten ny parkett og så siger den ned når du trør på den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en leilighet som er ca 1-2 år nå. Parkett har begynt å knirke skikkelig mellom bordene (det kjennes som de flytter på seg) når jeg går på dem. Ser ut som utbygger puttet tunge hvitevarer og kjøkkenøy på parkett, kan dette være årsak til knirk og spenning?

Også i gangen er det parkett som "siger" ned langt under listen når jeg går, spesielt ved inngangsdøra. Spurte utbygger hva man kunne gjøre, de svarte med å bare ta alle listene ned slik at gulvet ikke siger ned lenger, men de vil ikke fikse at det knirker. De sier knirkingen er normalt og noe man må leve med.

Synes det er kjipt og sjenerende med knirk når jeg går på gulvet, det er jo nytt. Noen tips hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 2eab4...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta av listene. Bruke et brekkjern og juster litt på parketten. Sjekk at den ikke ligger inntil veggen noe sted. Den skal være flytende. 

Anonymkode: 91cdb...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også det. Viste seg at gulvet var skakt med 2 cm over 1 meter, langt utenfor de marginene utbygger skal holde seg innenfor. 

Vi hadde i vårt tilfelle ingen å snu oss mot, så vi endte opp med å ta opp parketten, avrette hele gulvet og legge parketten på nytt. 

Anonymkode: f8c78...bf0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at vi plasserte kjøkkeninnredning oppå gulvet ville ikke garantien gjelder lenger fordi gulvet kunne sprekke og knirke, så det kan være derfor. 

Hvis du vet leverandør til gulvet kan du jo høre med dem. Hvis utbygger ikke har fulgt anvisninger til korrekt gulvlegging bør du jo kunne klage. 

Anonymkode: 985f6...5be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ta av listene. Bruke et brekkjern og juster litt på parketten. Sjekk at den ikke ligger inntil veggen noe sted. Den skal være flytende. 

Anonymkode: 91cdb...a7a

Godt tips, skal prøve å se om det er noe som holder den igjen. Men hva gjør man egentlig for å løse det her da, sage av? Risikerer man ikke at den bare flyter dit det er tyngs / fra det er tyngs, så får man glippe mot lista.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi fikk beskjed om at vi plasserte kjøkkeninnredning oppå gulvet ville ikke garantien gjelder lenger fordi gulvet kunne sprekke og knirke, så det kan være derfor. 

Hvis du vet leverandør til gulvet kan du jo høre med dem. Hvis utbygger ikke har fulgt anvisninger til korrekt gulvlegging bør du jo kunne klage. 

Anonymkode: 985f6...5be

Jeg tror dette er av betydning. Noen ganger savner jeg god gammeldags vinylbelegg på gulv og bad. Det er så holdbart, du kan vaske det, det er bare fantastisk. Hvorfor skal alle ha denne parkett-greia i alle rom. Eller, hvorfor la jeg det... 

jeg skal høre med dem, de har jo lagt den sånn så hvis de ikke følger anvisninger så er det jo ikke mitt problem at de ikke gjør dette?

Anonymkode: 2eab4...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også skaffe deg ett hygrometer så du følger med på luftfuktigheten i rom med parkett på gulvet. Er vel anbefalt 40-60%. Gulvet utvider seg og krymper etter luftfuktigheten. 
Les FDVen som fulgte gulvet.

Anonymkode: abccb...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...