Gå til innhold

Styret setter opp felleskostnadene hver fjerde måned!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov?

Starta med 5000, nå er det opp i 7000kr. Økt hver fjerde måned… 

Anonymkode: 5657a...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Borettslag…

Skrevet

Høres veldig rart ut. Har de gitt beskjed, er det tatt opp i generalforsamling og har dere noe å si selv? 

Anonymkode: 45e1a...d3d

• Liker 3
Skrevet

Når utgiftene generelt øker må felleskostnadene øke tilsvarende. 

Jeg regner med at varmtvann og rentekostnader er en del av felleskostnadene? 

Anonymkode: a900a...41b

• Liker 7
Skrevet

Hvis det skyldes økte renter så er det ikke så rart. Men det vanlige er 1-2 ganger i året. 

Anonymkode: af85e...d27

Skrevet

Ja. Som eier må man jo betale for hva det koster. 

Det vil si at husleie skrus opp i takt med økte strømpriser, renter, og andre felleskostnader. Hvem skal ellers dekke inn dette tenker du?  Det sitter jo ikke akkurat noen der som kan hente ut et overskudd. 

I tillegg kommer nødvendig vedlikehold, og ønskede påkostninger, som styret har vedtatt. Noen slike ting kan man være dypt uenig i, men slik er det dessverre når man eier sammen med andre. 

Anonymkode: 8e177...5b6

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis det skyldes økte renter så er det ikke så rart. Men det vanlige er 1-2 ganger i året. 

Det som derimot er rart er at leien aldri går ned tilsvarende når renten stuper... 

Anonymkode: defd5...17b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvem skal betale i mellomliggende periode om kassa til borettslaget ellers er tom? Skal de ta opp gjeld, slik at det blir enda høyere felleskostnader? 

Det er dessverre spesielle tider. Og ikke bare noen få promille i rente, eller en strømregning som er noen tusenlapper over normalen, som skal dekkes inn lenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som derimot er rart er at leien aldri går ned tilsvarende når renten stuper... 

Hent ut regnskapet, da. Sitter borettslaget på et urimelig stort overskudd, og felles formue, mener du? 

• Liker 4
Skrevet

Nå er jo både strøm og renter blitt dyrere å betale, så at det øker nå er jo normalt. Strøm til fellesarealer, felleslån, varmtvann hvis man har det inkludert...Da jeg bodde i borettslag så fikk vi alltid en beskjed om hvilke utgifter som økte, og hvorfor. Har dere ikke fått dette?

Hvis borettslaget tar opp mer lån for å utføre vedlikehold osv så er dette noe som tas opp på en generalforsamling og stemmes over, også får man beskjed. Holder uansett en knapp på at det er økte renter og utgifter til strøm som er grunnen til økningen. Har du ikke fått en forklaring så må du bare spørre styret.

Anonymkode: a0749...8e7

• Liker 1
Skrevet

Merker jeg gruer meg litt til neste lønnsoppgjøret. Det kan bli tidenes streikevår. De oppgjørene som ble sett på som gode i vår er plutselig ikke i nærheten av noe som helst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvem skal betale i mellomliggende periode om kassa til borettslaget ellers er tom? Skal de ta opp gjeld, slik at det blir enda høyere felleskostnader? 

Det er dessverre spesielle tider. Og ikke bare noen få promille i rente, eller en strømregning som er noen tusenlapper over normalen, som skal dekkes inn lenger. 

Ja jeg er enig. Jeg skjønner det må skje oftere når renta går så mye opp. Har vært ansvarlig for økonomi i et styre sjøl 

Skrevet

Vi har ogå fått økt fellesutgiftene ekstraordinært 2 ganger i år.

Som flere skriver her, om du bor et sted hvor energi er en del av fellesutgiftene, om du for eksempel har fjernvarme, så er det bra at de øker. Da risikerer du ikke å få en kjemperegning når avregninga kommer.

Ellers, om det er fellesgjeld, så har jo renta på denne økt. Da må jo husleia opp av den grunn også.

Men, er du sikker på at du ikke har fått noe varsel eller informasjon fra borettslaget? Om du ikke har det, er det jo bare å sende en e-post og be om spesifikasjonene.

Anonymkode: 810b8...036

• Liker 1
Skrevet

Det øker mye i år, ja. Opp 58% hos oss siden nyttår, det er helt vanvittig. Kommunale avgifter utenom, de var jo inkludert før...

Anonymkode: 79721...f74

Skrevet

Du må se på glasset som halvfullt, ikke halvtomt.

Det kunne vært verre. De kunne satt opp felleskostnadene hver måned. Så hver fjerde er faktisk ikke så ille.

Anonymkode: 6f0ca...b2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De har allerede tatt opp en elstra million i gjeld for «restaurering» av bygningen. Bygningen er ti år gammel…

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har ogå fått økt fellesutgiftene ekstraordinært 2 ganger i år.

Som flere skriver her, om du bor et sted hvor energi er en del av fellesutgiftene, om du for eksempel har fjernvarme, så er det bra at de øker. Da risikerer du ikke å få en kjemperegning når avregninga kommer.

Ellers, om det er fellesgjeld, så har jo renta på denne økt. Da må jo husleia opp av den grunn også.

Men, er du sikker på at du ikke har fått noe varsel eller informasjon fra borettslaget? Om du ikke har det, er det jo bare å sende en e-post og be om spesifikasjonene.

Anonymkode: 810b8...036

Strøm er ikke inkludert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå er jo både strøm og renter blitt dyrere å betale, så at det øker nå er jo normalt. Strøm til fellesarealer, felleslån, varmtvann hvis man har det inkludert...Da jeg bodde i borettslag så fikk vi alltid en beskjed om hvilke utgifter som økte, og hvorfor. Har dere ikke fått dette?

Hvis borettslaget tar opp mer lån for å utføre vedlikehold osv så er dette noe som tas opp på en generalforsamling og stemmes over, også får man beskjed. Holder uansett en knapp på at det er økte renter og utgifter til strøm som er grunnen til økningen. Har du ikke fått en forklaring så må du bare spørre styret.

Anonymkode: a0749...8e7

Nei ikke fått spesifisert hvorfor de øker. Ikke fått varsel for hver gang det øker. Strøm og varmtvann er ikke inkludert. 

Skrevet

Hadde flytta tvert. 

Anonymkode: 67659...f89

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja jeg er enig. Jeg skjønner det må skje oftere når renta går så mye opp. Har vært ansvarlig for økonomi i et styre sjøl 

Flott. Beklager at jeg var så direkte. Jeg blir bare så utrolig oppgitt når jeg leser slike tråder. Og innleggene gjerne er fra de samme som lurer på hvorfor bankene ikke gir mer lån, for de vil kjøpe dyrere, og klarer jo husleia for å leie. 

Jeg tror vi dessverre kommer til å se mange skjebner fra de som har makset boliglånet fremover, som ikke har den økonomiske fleksibiliteten til å klare det som nå treffer oss. Leie går også opp, selvfølgelig, men her er man mer fleksibel, bærer mindre risiko, kan alltids flytte raskt. Men eier man risikerer man nå å stå i renter som peker oppover, økte kostnader i alle retninger, i kombinasjon med at boligens verdi går ned, markedet er tregt, samt at man må ut med meglerkostnader om man skal selge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...