AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Jeg sliter med depresjon pga jobb. Dette har gjort meg svært syk. Jeg er utenom ei svært glad og oppegående kvinne. Hvordan di styrer ting på er langt i fra ok. Jeg har opplevd saker som flere ikke har opplevd et helt arbeidsliv og jeg er ung. jeg er nå igjen sykemeldt og klarer ikke ta telefonen når de ringer meg. Jeg vil ikke på jobb jeg klarer ikke utsette meg mer psykisk skade på jobb lenger. Psykologen min er syk og jeg opplever (føler) at de rundt meg ikke forstår alvoret. Jeg er klar over at det jeg føler kan ha mye med depresjonen å gjøre men jeg spør likevel her; hva gjør man om man ikke klarer ta telefonen når jobben ringer? Har de rett til å gjøre det når man er sykemeldt? Dette er ikke første gangen dette skjer og jeg er så langt nede at bare tanken på å ringe opp igjen eller ta den neste gang de ringer makter jeg ikke. et tilleggsspørsmål er at jeg lurer på om jeg bare skal si opp jobben før jeg finner meg ny jobb. I tilfeller hva kan man få i støtte fra nav? Anonymkode: 222db...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med depresjon pga jobb. Dette har gjort meg svært syk. Jeg er utenom ei svært glad og oppegående kvinne. Hvordan di styrer ting på er langt i fra ok. Jeg har opplevd saker som flere ikke har opplevd et helt arbeidsliv og jeg er ung. jeg er nå igjen sykemeldt og klarer ikke ta telefonen når de ringer meg. Jeg vil ikke på jobb jeg klarer ikke utsette meg mer psykisk skade på jobb lenger. Psykologen min er syk og jeg opplever (føler) at de rundt meg ikke forstår alvoret. Jeg er klar over at det jeg føler kan ha mye med depresjonen å gjøre men jeg spør likevel her; hva gjør man om man ikke klarer ta telefonen når jobben ringer? Har de rett til å gjøre det når man er sykemeldt? Dette er ikke første gangen dette skjer og jeg er så langt nede at bare tanken på å ringe opp igjen eller ta den neste gang de ringer makter jeg ikke. et tilleggsspørsmål er at jeg lurer på om jeg bare skal si opp jobben før jeg finner meg ny jobb. I tilfeller hva kan man få i støtte fra nav? Anonymkode: 222db...c6f Dytte Tror du hadde fått flere svar, hvis du hadde fått flyttet tråden, til arbeidsliv- og utdanning kategorien. Anonymkode: afedb...8b5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med depresjon pga jobb. Dette har gjort meg svært syk. Jeg er utenom ei svært glad og oppegående kvinne. Hvordan di styrer ting på er langt i fra ok. Jeg har opplevd saker som flere ikke har opplevd et helt arbeidsliv og jeg er ung. jeg er nå igjen sykemeldt og klarer ikke ta telefonen når de ringer meg. Jeg vil ikke på jobb jeg klarer ikke utsette meg mer psykisk skade på jobb lenger. Psykologen min er syk og jeg opplever (føler) at de rundt meg ikke forstår alvoret. Jeg er klar over at det jeg føler kan ha mye med depresjonen å gjøre men jeg spør likevel her; hva gjør man om man ikke klarer ta telefonen når jobben ringer? Har de rett til å gjøre det når man er sykemeldt? Dette er ikke første gangen dette skjer og jeg er så langt nede at bare tanken på å ringe opp igjen eller ta den neste gang de ringer makter jeg ikke. et tilleggsspørsmål er at jeg lurer på om jeg bare skal si opp jobben før jeg finner meg ny jobb. I tilfeller hva kan man få i støtte fra nav? Anonymkode: 222db...c6f Hvorfor ringer jobben når du er sykmeldt? Jeg vet de må ha oppfølgingssamtaler, men ringer de utenom dette? I såfall ville jeg snakket med lege og undersøkt litt. Hvis du sier opp jobben får du ikke dagpenger før etter 18 uker, med mindre du i samråd med lege blir anbefalt å slutte pga helsen din (det kan ikke være konfliktrelatert). Du bør derfor ha en rimelig god buffer hvis du skal si opp jobben før du har funnet noe nytt. Anonymkode: 4251c...f36
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 Jobben er pliktig å følge opp sykmeldte med dialogmøter. Og du har også plikter som sykmeldt å kommunisere med dem. Anbefaler deg å ta kontakt. Hvis du ikke svarer og de ikke får gjennomført samtaler/planer pga at de ikke får tak i deg kan du risikere å miste sykepengene. Anonymkode: 5cfc1...d2c 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 Jobben plikter å ha kontakt med deg, og du plikter å ha kontakt med jobben. Oppfyller du ikke dette risikerer du at sykepengene stoppes. Dersom sykdommen gjør at du må si opp jobben kan du i samråd med lege og nav si opp og få dagpenger uten karantene, men dersom du sier opp uten at dette er avtalen må du klare deg på oppsparte midler i karantenetiden (18 uker). Bare vært obs på at det er vanskeligere å få jobb når man ikke har jobb, så ville begynt søkingen med en gang. Anonymkode: 97a69...24f 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jobben er pliktig å følge opp sykmeldte med dialogmøter. Og du har også plikter som sykmeldt å kommunisere med dem. Anbefaler deg å ta kontakt. Hvis du ikke svarer og de ikke får gjennomført samtaler/planer pga at de ikke får tak i deg kan du risikere å miste sykepengene. Anonymkode: 5cfc1...d2c Grunnen til at jeg ikke ønsker å ta kontakt er at de ønsker gjerne å grave ut til hvorfor jeg er sykemeldt. Jeg er en ekstremt konfliktsky person og er lett å overbevise osv…jeg kan ev. skrive en melding til dem? Anonymkode: 222db...c6f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 Kjenner meg igjen i det å ha vært langt nede pga en jobb, jeg ble rett og slett utbrent av å stå i en stilling som ikke var bra for meg. Jeg tror du opplever det samme. Mitt råd er å rett og slett bytte jobb, for det er vanskelig å få snudd ting der du er slik jeg oppfatter innlegget ditt. Da er det bedre å gå en annen vei eller i en litt annen retning. Det finnes lys i dette; andre muligheter er der selv om du ikke ser det så klart nå. Ta kontakt med flere bemanningsbyråer; plutselig har du en ny og spennende tid foran deg! Jeg har erfart dette selv og VET det kan bli bra for deg igjen. Anonymkode: 7ed13...318
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Grunnen til at jeg ikke ønsker å ta kontakt er at de ønsker gjerne å grave ut til hvorfor jeg er sykemeldt. Jeg er en ekstremt konfliktsky person og er lett å overbevise osv…jeg kan ev. skrive en melding til dem? Anonymkode: 222db...c6f Ja, du kan godt skrive en melding, gjerne e-post. Da holder du det svært kort og konsist. Kan være greit å ha ting skriftlig. For all del, IKKE si opp jobben. Men ta imot sykemeldingene og rett ryggen. Det er jobben som har gjort deg syk, og du må ta vare på deg selv først nå, så får de løse bemanningen. Det er leders jobb. Anonymkode: 7ed13...318 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 De er pliktig å ha dialogmøter med deg. Vi godtar ikke det på sms. De kan ikke spørre om sykdommen din. Men de er pliktig å begynne å jobbe med en aktivitetsplan for å begynne å få deg tilbake i jobb. Anonymkode: 5cfc1...d2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå