Gå til innhold

Han har herpes...

Fremhevede innlegg

Skrevet

For noen uker siden hadde jeg sex med en mann som lenge har vært en god venn av meg. Det var mest for kosens skyld, og vi hadde vel til sammen 8-9 samleier spredd over noen dager. Jeg utførte også en del oralsex på ham.

Dette var min andre sexpartner, min første var kjæresten min gjennom tre år. Vi var hverandres første, og ingen av oss hadde kjønnssykdommer.

Så kommer imidlertid bomben, denne mannen jeg hadde sex med for noen uker siden testet seg for en uke siden, og fikk brev om at han hadde herpes. Han skjønte ingenting, for han hadde alri merket noe utbrudd. Han hadde selvfølgelig dødsdårlig samvittighet overfor meg. Jeg dro rett til legen, som ikke så noen tegn til herpes, og mente at man ikke kunne se på jenter at de var smittet med herpes med mindre de hadde utbrudd.

Mine spørsmål er da som følger; måtte denne mannen hatt utbrudd for å få utslag på testen, eller merker testen herpes "labilt" i kroppen...?

Hvor stor er sjansen for at jeg har blitt smittet, og hvor lang tid vil det eventuelt ta før jeg merker noe?

Og til slutt; jenter, hvordan er det å leve med herpes? Hvordan ser det ut, og hva gjør man med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sia det står her at når en ikkje har utbrudd så ekje en smittsom.

hadde han hatt utbrudd når dokke hadde sex/oralsex så hadde du kom sett det.

satse på at du ikkje blei smitta da!!! :)

Skrevet

Hvis han har blitt testet for herpes må han enten ha tatt blodprøve og bedt spesifikt om at han ble testet for dette, eller han har hatt utbrudd. Tror ikke det er standard å ta blodprøve for herpes da denne ikke er 100% (de sjekker i tilfelle for antistoffer). Hvis han ikke hadde utbrudd er det ikke stor sjanse for at du har blitt smittet siden dere ikke har vært sammen så ofte/lenge, men det kan skje. Utbruddene kan f.eks være så små at man ikke merker det, eller det kan ha vært rett før et utbrudd, daer man også smittsom (og rett etter for den saks skyld).

Det er tull at de ikke kan teste jenter for herpes utenom utbrudd, jeg ble testet (blodprøve) og de fant antistoffer mot herpes 2 (men som sagt er det ikke 100%). Dersom du har blitt smittet kan du gå i flere år uten å merke noe, får du 1. gangsutbrudd (ikke alle får dette) kommer dette gjerne etter ca 3 uker.

Dumt spm. sikkert, men har du munnsår, altså herpes 1? I så tilfelle kan du ha smittet ham med dette via oralsex, men det ville vel legen hans i tilfelle informert ham om.

Angående hvordan det er å leve med herpes er det litt vanskelig å svare på, det er et virus som folk reagerer veldig forskjellig på. Har selv hatt det i flere år og merker lite til det. Har hørt om andre som har utbrudd nesten hele tiden. Tror det vanligste er noe midt i mellom, utbrudd noen ganger i året. Det finnes ingen kur, men det finnes tabeletter (Valtrex) som stopper/demper utbruddene. Skulle du bli veldig plaget får du disse dekket av trygdekontoret, ellers er de veldig dyre. Det finnes også salve å smøre på (Zovirax), fås på resept.

Mest sannsynlig har det gått bra, så ikke stress for mye over dette. Har det skjedd noe kan du jo ikke gjøre så mye med heller så... Du blir i tilfelle ikke alene, 20-25% av befolkningen over 30 har smitten i kroppen, 60-80% har herpes 1, så det er tydelig at man kan leve greit med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...