Gå til innhold

Barselbesøk - hva forventes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor et stykke unna familien vår og venter barn nå straks. Nå opplyser moren min om at hun har bestilt billetter for å være her på barselbesøk i fem dager, og tar med seg to familiemedlemmer (uten å spørre om dette er greit). Reisen er tiltenkt tre uker etter termin, men om jeg føder i morgen eller to uker etter termin er jo umulig å vite. De skal bo i huset vi overtar samme dag som de kommer. Jeg har sagt at det er et oppussingsprosjekt og hverken har lamper eller varmeovner, og at vi kommer til å bli boende her vi bor nå frem til vi har pusset opp ferdig til jul og at vi ikke kommer til å innrede huset bare fordi de kommer. Likevel vil de bo der, fordi hotell er dyrt og vår nåværende leilighet er for liten. Mannen har tatt seg delvis ulønnet permisjon for å avlaste meg og pusse opp boligen i tiden etter fødsel, derfor er økonomien også veldig stram akkurat da. Frister lite å betale tusenvis av kroner for å varme opp huset til en beboelig temperatur, og vi kan jo ikke skru opp lamper bare for å ta dem ned uka etter når taket skal fikses - det har vi hverken tid eller kapasitet til. Forventes det at jeg disker opp middag her hver dag? Hvem skal kjøre dem mellom boligene de dagene bilen er med mannen på jobb? De andre dagene har vi planer med håndtverkere osv, de må jo kunne komme selv om familien tvinger seg på? Hvor mye vertinne forventes det at man er når man akkurat har født? Skal i hvert fall være i forkant på de andre familiemedlemmene, skrekk og gru for ei uke det blir 😵

Anonymkode: be2cb...c65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt at det ikke er aktuelt, jeg. Hvis de vil komme får de ta inn på hotell, også kan de få komme på barselbesøk (og barselbesøk varer maks en time!) de dagene vi har tid og overskudd til det. Vil de fortsatt komme får de sitte på hotellrommet sitt og sture hele dagen mens de venter på å få komme en time på besøk. Eller så kan de utsette besøket til dere inviterer, når dere har kommet inn i det nye huset og landet mer med baby.

Anonymkode: aa393...ee4

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Det du beskriver der hadde vært 100% uaktuelt. Svigers prøvde seg på helgebesøk (på hotell!) uka etter fødsel, men jeg nekta. Orka besøk fra de etter tre uker ca tror jeg. Da var det nok med en helg og "fri" fra de på sen kveld, natt og morgen. 

Om hun kommer for å hjelpe til og bidra er det noe helt annet. Du får avklare forventninger med henne, men vær HELT tydelig på at dere ikke skal varte opp tre familiemedlemmer uker etter fødsel!   

Anonymkode: d6842...6d8

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi bor et stykke unna familien vår og venter barn nå straks. Nå opplyser moren min om at hun har bestilt billetter for å være her på barselbesøk i fem dager, og tar med seg to familiemedlemmer (uten å spørre om dette er greit). Reisen er tiltenkt tre uker etter termin, men om jeg føder i morgen eller to uker etter termin er jo umulig å vite. De skal bo i huset vi overtar samme dag som de kommer. Jeg har sagt at det er et oppussingsprosjekt og hverken har lamper eller varmeovner, og at vi kommer til å bli boende her vi bor nå frem til vi har pusset opp ferdig til jul og at vi ikke kommer til å innrede huset bare fordi de kommer. Likevel vil de bo der, fordi hotell er dyrt og vår nåværende leilighet er for liten. Mannen har tatt seg delvis ulønnet permisjon for å avlaste meg og pusse opp boligen i tiden etter fødsel, derfor er økonomien også veldig stram akkurat da. Frister lite å betale tusenvis av kroner for å varme opp huset til en beboelig temperatur, og vi kan jo ikke skru opp lamper bare for å ta dem ned uka etter når taket skal fikses - det har vi hverken tid eller kapasitet til. Forventes det at jeg disker opp middag her hver dag? Hvem skal kjøre dem mellom boligene de dagene bilen er med mannen på jobb? De andre dagene har vi planer med håndtverkere osv, de må jo kunne komme selv om familien tvinger seg på? Hvor mye vertinne forventes det at man er når man akkurat har født? Skal i hvert fall være i forkant på de andre familiemedlemmene, skrekk og gru for ei uke det blir 😵

Hadde sagt nei. Er virkelig folk så blåst når andre føder? Vet aldri hvordan det går. Jeg hadde harde tubge fødsler og kunne knapt gå eller sitte etter fødsel. Måtte ha hjelp til dusj og stelling. Sovebabyetær var det heller ikke. Og vi måtte jo snu døgnet slm det passet babyen. Og amming og andre ting skulle på plass. Hadde ALDRI tatt i mot besøk da. De nærmeste på en veldig kort visitt ja. Men ellers nei! 5dager.. Hjelpes!

Anonymkode: f9a46...4f3

• Liker 2
Skrevet

Mulig de forventer noe, det kan jeg ikke svare på, men du trenger absolutt ikke være vertinne for besøket. Du har muligens nettopp født, og deres liv er potensielt snudd på hodet akkurat denne perioden. Skal de komme så må de stå for transport og tak over hodet selv. Du har gitt beskjed om husets tilstand, og hvis de ønsker å bo der på tross av dette så får de kle seg godt og kose seg i mørket.

Vår familie bor tett på, så vi har ikke hatt slike lange besøk etter fødsel, men de har jo vært "vertinne" for meg når de kommer innom. Jeg har ikke trengt å løfte en finger, og sånn synes jeg det skal være når man besøker noen rett etter fødsel.

Anonymkode: 502ad...cbe

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror kanskje du overtenker dette og jeg tenker umiddelbart: de ønsker og være der for og hjelpe dere. Ikke fordi de forventer at du skal være vertinne. Både med baby, middag, og kanskje oppussing. Hva med og bare spørre dem? Jeg vet hvertfall med min egen familie de hadde aldri forventet at vi skulle løfte en finger, men kommer innom for og lage middag, rydde eller være sammen, og tilby avlastning.  

Anonymkode: 77ce7...b7a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du må HUSKE å vise frem hvor godt tilknyttet du er barnet ditt!!

Du må si til dem: SE HVOR GOD TILKNYTNINGEN VÅR EEER, SEE DAA, SEEEEE!!! SE PÅ TILKNYTNINGEN!!!!!

Og så må du si til dem at dere har den aller beste tilknytningen i hele verden og at det er ingen som har sett maken til TILKNYTNING, BÅND.

Sett opp mange plakater i hele boligen med ordet TILKNYTNING og masse hjerter rundt TILKNYTNING. Husk at TILKNYTNING er det aller, alllller, aller viktigste!

Hvis du merker at tilknytningen opphører et lite mikrodelssekund, husk å bli SVÆRT BEKYMRET, for BEKYMRING veier opp for alle brudd av TILKNYTNING.

Husk å puste og pese for å vise hvor UTROLIG BEKYMRET du er. Husk at BEKYMRINGEN er din VALUTA.

Og tilknytningen er også valuta. Tilknytning + bekymring = sant ❤️ 😄

Anonymkode: 4aaaa...380

• Nyttig 1
Skrevet

Svigers bodde hos oss i to uker før termin og svigermor ble igjen to uker etter med yngste. Syntes det var helt greit. De lagde frokost og middag, leverte og hentet eldste i barnehagen, handlet osv. Innimellom gikk de tur for seg selv.  Jeg synes det var helt greit. Vi bodde 80 mil unna.

Med eldste kom svigers og svoger første helgen og mine foreldre andre helgen. Begge kom med masse mat, drikke, kaker til å ha i fryseren.  Vi bodde 60 mil unna. 

Begge steder hadde vi nok soverom til gjester.  Svigermor skryter fortsatt av hvor mye hun fikk være med første barnebarnet etter han ble født for 15 år siden.

Ingen forventet oppvartning, helt uaktuelt at de skulle sove på hotell med tanke på at vi brukte nesten all vår ferie med å veksle mellom å bo hos svigers eller hos min familie. 

Anonymkode: c803a...1ac

• Liker 1
Skrevet

Så du og babyen skal være der dere bor nå og besøket skal bo i det huset dere tar over?

Det er vel bare kjekt? Du har jo forberedt dem på at det skal pusses opp over tid og at det blir så som så med oppvarmingen og innredningen. Da får de fint klare seg selv med de forutsetningene 😊 maten får de fikse selv.

Anonymkode: 30c8b...478

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Svigers bodde hos oss i to uker før termin og svigermor ble igjen to uker etter med yngste. Syntes det var helt greit. De lagde frokost og middag, leverte og hentet eldste i barnehagen, handlet osv. Innimellom gikk de tur for seg selv.  Jeg synes det var helt greit. Vi bodde 80 mil unna.

Med eldste kom svigers og svoger første helgen og mine foreldre andre helgen. Begge kom med masse mat, drikke, kaker til å ha i fryseren.  Vi bodde 60 mil unna. 

Begge steder hadde vi nok soverom til gjester.  Svigermor skryter fortsatt av hvor mye hun fikk være med første barnebarnet etter han ble født for 15 år siden.

Ingen forventet oppvartning, helt uaktuelt at de skulle sove på hotell med tanke på at vi brukte nesten all vår ferie med å veksle mellom å bo hos svigers eller hos min familie. 

Dette er jo gull. De kom med mat, hjalp til og ordnet seg selv når de trengte det. Hadde åpnet dørene selv, men hadde nok ikke haste-oppusset huset slik som TS evt. måtte ha gjort😅

Anonymkode: 502ad...cbe

Skrevet

Hadde sagt at huset er ubeboelig, men vær så god, men dere får sørge for varmeovner, sengetøy osv selv. 

Og ikke tenkt noe mer ang mat, transport osv. Det får de vel ordne selv. 

Anonymkode: 43cb9...106

• Liker 3
Skrevet

Høres slitsomt ut. Synes de burde varte opp/avlaste deg i såfall. I hvertfall klare seg selv ifht mat osv. Tror ikke noen forventer noe annet.

Jeg hadde en hard fødsel som endte i ks. Svigers kom en liten tur ca 1 uke etter fødsel, men bare ett par timer og de fikk "servert" gulrotkake kjøpt på kiwi. Glad jeg slapp noe mer styr. 

Skrevet

Ville opplyst om at huset ikke er beboelig og at de ikke får nøkkel. De kan bo på hotell og leie bil for å komme seg til og fra dere. Om du ikke orker besøk den tiden de er der må de bare tåle det, og du ønsker kun besøk av to av gangen. De må selv sørge for servering, du er opptatt av baby. 

Jeg hadde aldri turt å si det direkte selv altså, men det er i alle fall budskapet jeg ville fått frem. 

Anonymkode: d6a0d...cd2

• Liker 2
Skrevet

Jeg som trodde først at tråden gjelder hva som forventes av de som kommer på besøk. 😄

Nei, det forventes absolutt ingenting fra deg, synes jeg. Din mor får hjelpe deg med matlaging, husarbeid, barnevakt når du sover osv. De kan jo ikke komme på besøk og forvente at du skal være vertinne, sånn funker det ikke altså. 

Anonymkode: d66d6...1e6

Skrevet

Dette må du jo prate ut med din mor om. Spiller ingen rolle hva jeg ville forventet, hva forventer hun? Så sier du det som det er at der er uaktuelt. Er ikke huset beboelig, er det ikke det.

Anonymkode: 665e2...68b

Skrevet

Hadde vært totalt uaktuelt !😳 Tiden etter fødsel skal man vel bruke på seg selv og barnet , bli kjent, komme inn i rutiner, komme seg etter fødsel (eller keisersnitt, som det også kan ende med), nyte tiden litt for nyfødt perioden går over før man rekker å komme seg ut av bobla… 🥲

Greit med besøk, men jeg ville ikke ha orker det styret der. Da tenker jeg de får ordne med alt selv, og ta inn på hotell. Ta med seg mat når de kommer på besøk, ikke være for lenge om gangen, kanskje hjelpe deg så du får dusje, spise mat eller ta med barnet på en trilletur eventuelt :) 

Anonymkode: cd95b...b3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må HUSKE å vise frem hvor godt tilknyttet du er barnet ditt!!

Du må si til dem: SE HVOR GOD TILKNYTNINGEN VÅR EEER, SEE DAA, SEEEEE!!! SE PÅ TILKNYTNINGEN!!!!!

Og så må du si til dem at dere har den aller beste tilknytningen i hele verden og at det er ingen som har sett maken til TILKNYTNING, BÅND.

Sett opp mange plakater i hele boligen med ordet TILKNYTNING og masse hjerter rundt TILKNYTNING. Husk at TILKNYTNING er det aller, alllller, aller viktigste!

Hvis du merker at tilknytningen opphører et lite mikrodelssekund, husk å bli SVÆRT BEKYMRET, for BEKYMRING veier opp for alle brudd av TILKNYTNING.

Husk å puste og pese for å vise hvor UTROLIG BEKYMRET du er. Husk at BEKYMRINGEN er din VALUTA.

Og tilknytningen er også valuta. Tilknytning + bekymring = sant ❤️ 😄

Hvem sine sokker har du røyka?

Anonymkode: 7144f...d9a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvem sine sokker har du røyka?

Anonymkode: 7144f...d9a

Prøver bare å hjelpe. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er jo kroneksempelet på når sånt er greit. 

Men når ts lager en tråd er det tydelig at dette ikke føles greit for henne

Helsestasjonene pleier vel å si at dersom man er helt 100% avslappet med besøket så er sånt greit , men hvis ikke - styr unna masse besøk første tiden. Er mye som er nytt, det er en helt ny livssituasjon, gjerne lite søvn, kan ende opp med å bli lite hyggelig og mer stressende enn nødvendig - for alle (inkludert mor og barn - som er de viktigste her!)

Anonymkode: 28a7c...187

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...