Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har tatt meg lang tid, og det har pågått i mange år. Jeg er endelig begynt å stå opp for meg selv, sette grenser og faktisk tro at jeg både kan - og er verdt noe. Jeg har vært sjarmert av store ord, en absolutt sannhet og det at jeg ikke har peiling på noe. Ser nå at sjarmen egentlig er manipulering og ordene er bare løgn, jeg fortjener noe bedre enn å bli lurt hele tiden. Samtidig som at glansbildet av han slår sprekker kjenner jeg på en usikkerhet - hva nå? Hvordan skal jeg forholde meg til andre mennesker når jeg ikke trenger å være redd lenger? Når jeg ikke trenger å skjule hvordan det er hjemme?

Jeg famler litt her og det gjør meg usikker. Hvor går veien videre når narsissisten ikke lenger har makt?

Anonymkode: bbc3a...e15

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva konkret gjør han?

Anonymkode: 5ca53...1d0

Skrevet

Er du fortsatt i forholdet? Jeg ville kommet meg bort jeg da, for uansett om du vet så vil jo ikke han forandre seg..

Jeg har tatt avstand, langt på overtid føler jeg, men til slutt har jeg fått det til. Og det er i tillegg med familie, (de jeg har møtt på i "mønsteret mitt" av partnere har jeg snudd ryggen til for lengst). Jeg NEKTER å leve med den typen oppførsel tett på lengre. Selv om jeg blir sterkere, så vet jeg godt hvor lett det er å bli intullet i tåka igjen. Det er vondt, de stjeler min selvverd, mitt liv, tiden min. Aldri mer, aldri mer.

Anonymkode: b15f5...117

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du fortsatt i forholdet? Jeg ville kommet meg bort jeg da, for uansett om du vet så vil jo ikke han forandre seg..

Jeg har tatt avstand, langt på overtid føler jeg, men til slutt har jeg fått det til. Og det er i tillegg med familie, (de jeg har møtt på i "mønsteret mitt" av partnere har jeg snudd ryggen til for lengst). Jeg NEKTER å leve med den typen oppførsel tett på lengre. Selv om jeg blir sterkere, så vet jeg godt hvor lett det er å bli intullet i tåka igjen. Det er vondt, de stjeler min selvverd, mitt liv, tiden min. Aldri mer, aldri mer.

Jeg er fortsatt i forholdet ja - er helt død på innsiden. Det er barn involvert så jeg vil skåne dem så mye som mulig. Det er som du sier - et mønster i livet, og når jeg er usikker er jeg redd for å falle tilbake i gamle mønster.

Skrevet

Du må gjøre det slutt. Ikke mer å si. Been there done that

Anonymkode: 25c80...438

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er fortsatt i forholdet ja - er helt død på innsiden. Det er barn involvert så jeg vil skåne dem så mye som mulig. Det er som du sier - et mønster i livet, og når jeg er usikker er jeg redd for å falle tilbake i gamle mønster.

Du spør om veien videre, men har du tenkt å bli eller gå? Er det mulig å leve med denne personen eller ødelegger du deg selv ved å fortsette?

Noe man kan gjøre når man lever med en narsissist er gråsteinmetoden: https://frilanser.tjenester.org/2017/06/07/strup-drivstofftilforselen-bli-kvitt-en-narsissist-grastein/

Anonymkode: 50573...a2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva konkret gjør han?

Anonymkode: 5ca53...1d0

Det er så mye…..alt fra utroskap til sosial isolering av meg. Lite eksempel fra i sommer; vi var på tur til en storby og en dag ville han treffe en kompis. Fikk da beskjed om at jeg til helvete måtte kunne klare meg selv en dag. Tok da med barnet og reiste på oppdagelsestur i byen, hadde det kjempefint. Kom tilbake til hotellet og da var han rasende for at jeg ikke hadde ventet på hotellrommet hele dagen. Kommanderte meg ned i parkeringsanlegget og kjeftet meg huden full, jeg ødela alt med min oppførsel og jeg måtte da forstå at han skulle være med dersom vi gikk ut. Prøvde å ikke la meg påvirke selv om jeg gråt på innsiden, men mindre reaksjon fra meg resulterte i 4 årstider av ulike temperament og teknikker for å få meg til å gråte. Først da jeg sa at nå gråter jeg snart snudde han og  blir «vennlig» og skulle kjøpe noe fint til meg osv. Tror han nyter å se at jeg blir ydmyket og lei meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du spør om veien videre, men har du tenkt å bli eller gå? Er det mulig å leve med denne personen eller ødelegger du deg selv ved å fortsette?

Noe man kan gjøre når man lever med en narsissist er gråsteinmetoden: https://frilanser.tjenester.org/2017/06/07/strup-drivstofftilforselen-bli-kvitt-en-narsissist-grastein/

Takk for tips, skal lese dette👍🏼

Skrevet

Hvis han vet at han er oppdaget så endrer han teknikk. Det kan bli mye verre for deg. 

Anonymkode: 70eb0...61c

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har tatt meg lang tid, og det har pågått i mange år. Jeg er endelig begynt å stå opp for meg selv, sette grenser og faktisk tro at jeg både kan - og er verdt noe.

Det eneste beviset på at du står opp for deg selv, er at du forlater han. Du vil fortsette med å bli utsatt for psykisk vold, så lenge du er med han. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis han vet at han er oppdaget så endrer han teknikk. Det kan bli mye verre for deg. 

Anonymkode: 70eb0...61c

De skjønner som regel ikke at de er oppdaget om man ikke sier det rett ut.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De skjønner som regel ikke at de er oppdaget om man ikke sier det rett ut.

Hva skal de skjønne? Tilnærmet ingen narsissister tror de er det. De vil benekte det

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du vil skåne de sier du, men la de vokse opp med en narsissist? 

Anonymkode: ca758...948

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Og TS, du bør lære barna dine selvrespekt, det gjøres med å gå frem som et godt eksempel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skal de skjønne? Tilnærmet ingen narsissister tror de er det. De vil benekte det

Hehe, ja. De skjønner det rett og slett ikke. :P Det er like logisk for dem som det er for TS å kunne gå på do når hun må på do. Det er ingen refleksjoner rundt det, kun instinkter.

Anonymkode: 48140...5e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er meg han er slik mot, ikke barna. Jeg skal gå, men vil vente til barna er store nok til å velge selv. Går jeg i dag, snur han dem mot meg og det vil jeg ikke.

Skrevet

Han har ikke mistet grepet. 

Anonymkode: 7d53f...809

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke så god på å prate om mine egne erfaringer alltid, får litt psykisk knekk og en surrete tankegang -men jeg legger ved noen linker som kan være til hjelp:

https://www.youtube.com/c/DoctorRamani/videos

(På Youtube finnes det nå mange som er gode på å snakke om narsissisme altså, så søk gjerne rundt med stikkord på det du spesifikt lurer på. Over årene har Dr.Ramani dukket opp og jeg synes hun er er en av de som er flinkest på å forklare helheten så legger ved en link til hennes kanal)

**

Dette er en nettside for folk som lever i/holder på å ta avstand fra relasjoner, med folk som har personlighetsforstyrrelser. Forumet er godt besøkt i den forstand at du vil få svar i løpet av uka, folk skriver gjerne en lengre tekst om hele situasjonen de står i her.

https://outofthefog.website/

https://www.outofthefog.net/forum/

**

Større aktivitet, som oftest gode og gjennomtenkte svar, men også noen ganger mer "korttenkt", og gjerne også et sted tulgjengelig for folk som trenger å få blåse ut. Reddit har også egne grupper for de som tilstår for seg selv at de er narsissister, men jeg linker iikke til dem.

https://www.reddit.com/r/NarcissisticSpouses/

https://www.reddit.com/r/NarcissisticAbuse/

https://www.reddit.com/r/narcissisticparents/

https://www.reddit.com/r/raisedbynarcissists/

(de to siste er kanskje ikke for deg, men det er likevel mye lærdom der)

**

Jeg anbefaler på en måte at du får mer kunnskap, men kunnskap mens du er i forholdet kan også komplisere -det sies vel at de fleste narsissister har noe ondartet ved seg, og om man begynner å vise for mye motstand så vil mange narsissister forsøke å stikke kjepper i hjulene, jekke deg ned, dra deg hit og dit og aller helst tilbake igjen. Om du kan så kom deg ut av dette så stille og rolig som mulig.

• Liker 1
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er meg han er slik mot, ikke barna. Jeg skal gå, men vil vente til barna er store nok til å velge selv. Går jeg i dag, snur han dem mot meg og det vil jeg ikke.

Ta kontakt med krisesenter, de hjelper deg. Det er bedre på lang sikt, uansett. 

Skrevet
Kerrs Pink skrev (20 minutter siden):

Ta kontakt med krisesenter, de hjelper deg. Det er bedre på lang sikt, uansett. 

Vet du hvordan det er med barnefordeling med en narsissist? Noen erfaring med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...