amit Skrevet 23. august 2022 #1 Del Skrevet 23. august 2022 Raymond Johansen sprer konspirasjonsteorier. Byrådsleder i Oslo Raymond Johansen har skrevet coronabok. I den forbindelsen er han intervjuet av VG og sier til avisa at han burde stått hardere på kravene om å åpne opp samfunnet raskt. Er det en ting byrådslederen angrer på, er det at han ikke var enda tydeligere på alle konsekvensene nedstengninger får. – Det var «lett» å stenge ned samfunnet men det viste seg å være ganske vanskelig å åpne opp igjen. Jeg burde vært enda tøffere på å se på forholdsmessighet, kreve at man åpnet opp, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til VG. Han mener regjeringen burde vært raskere på labben og reagert når Sør-Afrikas eksperter sa at omikron var langt mildere enn tidligere varianter. – Jeg skjønner at de med en gang var veldig usikre, men vi ventet for lenge med å åpne. Som jeg skriver om i boken, kom det signaler fra Sør-Afrika om at det var mildere. Det mener jeg er opplagt. – Du mener at den nedstengingen, og kanskje også tidligere, skjedde litt på autopilot? – Det ble jo litt det. Da omikron kom var det veldig høy usikkerhet og det var riktig å stenge. Men det varte for lenge. Konsekvensen av ikke å åpne opp er mye av det man ikke ser, mener han: Ensomhet, psykisk sykdom og klasseskiller. 6. januar gikk Johansen ut i VG og krevde svar på hvor presset sykehusene egentlig var. I boken skriver han at han fikk en del kjeft for dette, både fra partifeller og helsepersonell: «Fra Oslo universitetssykehus fikk jeg en invitasjon til å ta en dobbeltvakt på intensiven. Leger og sykepleiere ved sykehusene – særlig de som jobbet ved intensivavdelingene – kan ha trodd at jeg ikke tok deres situasjon på alvor. Men det var faktisk det motsatte jeg mente å gjøre her: Etter to år med pandemi burde helsemyndighetene ha bygget opp langt større sykehuskapasitet for behandling av coronapasienter. Hvor var den kraftige pengebruken? Kreativiteten? Den «krigslignende innsatsen», spør han retorisk i boken. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V9yB44/raymond-johansen-om-egen-rolle-jeg-burde-vaert-enda-toeffere Mange har sagt dette mye tidligere, som f eks Pål Steigan, men da har det blitt avfeid som konspirasjonsteorier. Om noe er konspirasjonsteorier eller ikke, er avhengig av hvem som sier det. Hvis Pål Steigan sieer noe, så er det konspirasjonsteorier. Men hvis Raymond Johansen sier det samme, så er det ikke konspirasjonsteorier. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 23. august 2022 #2 Del Skrevet 23. august 2022 Det har vel med hvordan man sier det og i hvilken kontekst (bloggen til Steigan er full av så mye sprøtt). Gammelkommunisten, USA/NATO-hateren og Pol Pot-tilbederen Steigan er det ingen grunn å lytte til. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 23. august 2022 #3 Del Skrevet 23. august 2022 Greia er at vi skal alltid stole på myndighetene, og aldri stille spørsmål ved hva de gjør eller deres motiver. Gjør vi det er vi konspirasjonsteoretikere. Raymond Johansen er myndighetene, så han har veldig lang trening i hva han kan si og ikke for å ikke bli stemplet som konspirasjonsteoretiker og for å holde seg inne i varmen. Det er forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 23. august 2022 #4 Del Skrevet 23. august 2022 (endret) Hva er det Johansen sier som er "konspirasjonsteori"? Han kritiserer beslutninger som ble tatt. Det er noe annet enn å antyde at beslutninger ble tatt fordi "noen" skjuler den egentlige sannheten og har en overordnet plan. Det er ikke så vanskelig å se forskjellen. Endret 23. august 2022 av Optimo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 7. november 2022 #5 Del Skrevet 7. november 2022 Veldig mange rundt om kring vet ikke engang hva en konspirasjonsteori er. De bare slenger det ut av seg hvis det er noe de ikke liker, eller er enig i. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 14. november 2022 #6 Del Skrevet 14. november 2022 Adrenalina1 skrev (På 7.11.2022 den 8.48): Veldig mange rundt om kring vet ikke engang hva en konspirasjonsteori er. De bare slenger det ut av seg hvis det er noe de ikke liker, eller er enig i. De vet ikke hva en konspirasjon er eller hva det er å konspirere heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg