AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 I uførvedtaket mitt står det faktisk at selv om arbeidskapasiteten min ikke er 0, er mine helseplager av slik karakter at de anså det umulig for meg å finne meg en jobb. Det var jo litt nedslående, og nå - to år etter - har jeg kanskje klart å motbevise NAV. En lokal, liten bedrift ønsker å ansette meg som "potet" - jeg bare gjør det som trengs når jeg møter opp, enten det er to timer i uka eller to timer i måneden, og får timelønn deretter. Jeg kan komme og gå akkurat som jeg vil, for som han sa; "Det er alltid noe her som trengs å gjøres". Det er perfekt for meg, jeg kan bare komme dit, se meg rundt og tenke "oi, nå må noen rydde kjøkkenet her, så det gjør jeg". Eneste er at han har hatt folk som har gått på NAV hos seg før, og selv om dette ikke er et problem, sier han at han da måtte skrive under på mange ting og være i kontakt med NAV en del, noe han gjerne gjør for meg - jeg må bare finne ut hva NAV trenger fra ham. Jeg er rimelig sikker på at dersom jeg er ufør, har jeg en helt vanlig jobb hos ham og at NAV ikke trenger å gjøre noe som helst annet enn å få vite _at_ jeg har en liten jobb - tar jeg feil? Jeg har forsøkt å ringe NAV for å få vite dette, men jeg får fryktelig angst av å snakke med fremmede på telefon og legger bare på når jeg får vite at jeg er nummer 9 i køen - og jeg har jo ingen saksbehandler som jeg kan kontakte over tekst, slik som før jeg ble ufør. Så, hva må arbeidsgiver gjøre for at jeg skal jobbe hos ham, hvis noe? Og hva må jeg gjøre hos NAV for å ha mitt på det rene i forhold til jobb? Jeg har dessuten noen spørsmål med subjektive svar: 1: Dere som har vært 100% uføre og likevel kommet dere tilbake til jobb, har dere noen tips til meg? 2: Har dere opplevd det som et problem at andre ansatte i bedriften har visst at dere var uføre? 3: Kan dere dele gode/dårlige opplevelser rundt dette? 4: Hvordan gikk det, sånn over tid? Er dere blitt arbeidsføre igjen? Sykere? Hvordan er livet? Anonymkode: 5bd1e...62e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har forsøkt å ringe NAV for å få vite dette, men jeg får fryktelig angst av å snakke med fremmede på telefon og legger bare på når jeg får vite at jeg er nummer 9 i køen - og jeg har jo ingen saksbehandler som jeg kan kontakte over tekst, slik som før jeg ble ufør. Du kan allikevel sende melding til NAV. Bare logg inn og skriv det du skriver her. Anonymkode: 2054d...125
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan allikevel sende melding til NAV. Bare logg inn og skriv det du skriver her. Anonymkode: 2054d...125 Men nå spurte jeg her. Pluss at jeg har subjektive spørsmål NAV ikke kan svare på. Kan du ikke bare svare på det du vil, så finner jeg ut av det jeg evt. ikke får svar på her? Anonymkode: 5bd1e...62e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så, hva må arbeidsgiver gjøre for at jeg skal jobbe hos ham, hvis noe? Og hva må jeg gjøre hos NAV for å ha mitt på det rene i forhold til jobb? Arbeidsgiver trenger ikke gjøre noe i forhold til Nav. Og du trenger bare å logge deg inn på Nav og registrere inntekten din. Uføretrygd-utbetalingen din vil reduseres noe dersom du tjener over grensa di, og vil øke igjen dersom du i perioder ikke tjener noe ekstra. Anonymkode: f9baf...564 1
Arx Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 Som nevnt over, arbeidsgiver trenger ikke gjøre noe i forhold til nav. Du må melde inn inntekten din til navn, inntil en viss sum skjer det ingenting- over det trekkes du noe i uførebetalingen. Jeg er ufør og begynte nå i våres å jobbe som støttekontakt, 2 timer i uka. Nå omgås jeg ikke kolleger og sånt, da det kun er meg og bruker, men opplever fra folk rundt meg at det sees på som positivt at jeg prøver å jobbe litt. Mitt beste råd er å ta det gradvis, ikke gap over for mye i starten. Jeg har valgt å ha kun en bruker med 2 timer i uka i starten, og har stående tilbud om en bruker til etterhvert- men vil la det gå litt tid så jeg er sikker på at jeg tåler det. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #6 Skrevet 23. august 2022 Arx skrev (2 minutter siden): Som nevnt over, arbeidsgiver trenger ikke gjøre noe i forhold til nav. Du må melde inn inntekten din til navn, inntil en viss sum skjer det ingenting- over det trekkes du noe i uførebetalingen. Jeg er ufør og begynte nå i våres å jobbe som støttekontakt, 2 timer i uka. Nå omgås jeg ikke kolleger og sånt, da det kun er meg og bruker, men opplever fra folk rundt meg at det sees på som positivt at jeg prøver å jobbe litt. Mitt beste råd er å ta det gradvis, ikke gap over for mye i starten. Jeg har valgt å ha kun en bruker med 2 timer i uka i starten, og har stående tilbud om en bruker til etterhvert- men vil la det gå litt tid så jeg er sikker på at jeg tåler det. Nå fikk jeg snakket med NAV og de sa at all inntekt under 0,4 ikke måtte registreres hos dem i det hele tatt! Kun om det gikk over inntektsgrensen. Det er jo fint for meg, så for meg å måtte sitte og knote i NAVs sider hver måned... Tusen takk for råd! Håper du kommer deg dit du vil Anonymkode: 5bd1e...62e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå