Gå til innhold

Flere som har gått over fra kumelk til havremelk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker kun havremelk, synes det er best.

Skal ikke skryte på meg å bry meg om plantekosthold eller noe, det er bare en personlig preferanse smaksmessig. Har aldri syntes at kumelk var top of the tops, har hatt det i kaffe og O'Boy og til cornflakes etc., men det har bare vært pga at det var det man fikk i "retter" hvor melk hørte til, jeg fikk ingen alternativer som liten.

Så havremelk var en revolusjon for meg. Alt ble bedre med det.

Anonymkode: 53a12...8fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (7 minutter siden):

For en glimrende argumentasjon!

Hvordan tenker du at jeg skal argumentere? Fakta er fakta. Og jeg skrev til vedkommende at når hun hadde lest seg opp så kunne vi ta diskusjonen,så hva med å lese kontekst før du slenger med leppa?

Anonymkode: d67db...4a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan tenker du at jeg skal argumentere? Fakta er fakta. Og jeg skrev til vedkommende at når hun hadde lest seg opp så kunne vi ta diskusjonen,så hva med å lese kontekst før du slenger med leppa?

"Du tar feil" er uansett ikke noe argument for noe som helst.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Baserer du virkelig protein inntaket ditt på melk? Da må du såfall drikke ekstremt mye melk og hvor gunstig er det hvis du skal gå ned i vekt?Og man kan man få i seg på uendelig mange andre måter. Selv har jeg diagnosen E43 Uspesifisert alvorlig protein-/energiunderernæring, så vet alt om viktigheten av proteiner, men jeg ville aldri ha rørt animalske produkter. Det finnes andre kilder

Eg går ned i vekt og får i meg nok protein, så det funkar jo tydelegvis kjempebra - har nesten halvvert kroppsvekta mi det siste året, med minimalt muskeltap. Kosthaldet mitt er dóg ei total avsporing i den tråden her, men det er tross alt den einaste grunnen til at eg avventar å bytte til vi får eit reelt alternativ.

For å gjere det 100% tydeleg - argumentet mitt er utelukkande at melkealternativane er for dårlege (for min spesifikke situasjon), lite tilgjengelege, og dyre. Det er forbetringspotensial. Det tenkjer eg er heilt ukontroversielt blant alle som er interessert i plantebasert kost. Kven er vel imot eit større, meir tilgjengeleg (i heile landet), og billigare utval av plantebaserte produktar?

Meieriindustrien *er* kjip, er sjølv vegetarianer og har vore det i ti år nettopp fordi det å vere vegetarianer kan oppfylle alle mine behov godt innanfor mitt budsjett og livssituasjon med ekstremt lite innsats frå mi side. Å spise kjøt er høgst overflødig med så mange bra alternativ, enkelte nærmast identiske i bruksområde, smak, næringsinnhald, pris m.m. Veganske meierialternativ er per dags dato for dårlege, og eg står gjerne på barrikadane for at det skal bli betre. Folk sine personlege val er i stor grad basert på kva som er relativt lett og bra, ikkje ideelt. Ein uheldig realitet i desse tider.

Endret av aazy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Plante"melk" er ultraprosesserte greier, ikke særlig sunt. 

Synes ikke havremelk er særlig godt - smaker som tynn havregrøt kokt på vann. Soyamelk smaker grusomt, og mye soya er ikke bra for helsa.

Skulle jeg slutta med melk, ville jeg ikke erstatta det med noen former for plantemelk. Det blir som vegansk "ost", da er det bedre å gå uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (1 time siden):

"Du tar feil" er uansett ikke noe argument for noe som helst.

Så hvis noen sier at 1+3 er to og jeg sier at det er feil så må jeg også kunne argumentere bioing for hvorfor? Så yen hva må ikke blande deg borti ting du ikke har satt deg noe og heller bare hold munn? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (22 minutter siden):

Eg går ned i vekt og får i meg nok protein, så det funkar jo tydelegvis kjempebra - har nesten halvvert kroppsvekta mi det siste året, med minimalt muskeltap. Kosthaldet mitt er dóg ei total avsporing i den tråden her, men det er tross alt den einaste grunnen til at eg avventar å bytte til vi får eit reelt alternativ.

For å gjere det 100% tydeleg - argumentet mitt er utelukkande at melkealternativane er for dårlege (for min spesifikke situasjon), lite tilgjengelege, og dyre. Det er forbetringspotensial. Det tenkjer eg er heilt ukontroversielt blant alle som er interessert i plantebasert kost. Kven er vel imot eit større, meir tilgjengeleg (i heile landet), og billigare utval av plantebaserte produktar?

Meieriindustrien *er* kjip, er sjølv vegetarianer og har vore det i ti år nettopp fordi det å vere vegetarianer kan oppfylle alle mine behov godt innanfor mitt budsjett og livssituasjon med ekstremt lite innsats frå mi side. Å spise kjøt er høgst overflødig med så mange bra alternativ, enkelte nærmast identiske i bruksområde, smak, næringsinnhald, pris m.m. Veganske meierialternativ er per dags dato for dårlege, og eg står gjerne på barrikadane for at det skal bli betre. Folk sine personlege val er i stor grad basert på kva som er relativt lett og bra, ikkje ideelt. Ein uheldig realitet i desse tider.

Men nå Hengjo meieri og kjøtt industrien sammen. Meieri industrien hadde ikke eksistert hvis det ikke var for kjøtt industrien

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sønnen vår har melkeproteinallergi, så det hender vi bruker plantemelk. Men siden det har dårligere næringsverdi enn melk og er ultraprosessert og fullt av sukker så unngår vi det til daglig, og bruker heller allergivennlig melkeerstatning basert på kumelk. Mye bedre næringsverdi. 

Anonymkode: e6d6e...363

Hva er allergivennlig melkeerstatning basert på kumelk? Sånn mtp at han ikke tåler melkeproteinet så utgår jo alt laktosefritt

Anonymkode: c440a...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja.

Kalvene her har da mer enn nok melk,er også mange mødre som produserer mye melk og donerer :) kyrne har ikke noe i mot det nei, de er store dyr og blir varsomt behandlet. 

Kommer nok veldig an på hvilket land det gjelder. Små skala bønder i Norge kan neppe sammenlignes.. 

Anonymkode: 38c53...a1e

Skikkelig lese deg litt opp på hvordan industrien fungerer. For du lever jo tydeligvis i en fantasiverden der du tror at kalvene får den melka de trenger og at mødrene da har masse ekstra melk og ta av. Og hvordan kan du vite at kuene ikke har noe imot det? Det er jo ikke akkurat sånn at de har noe valg.Ja de synes det er godt å bli melket, men enhver kvinne som har gått gravid vet hvor helvetes vondt melkespreng er så selvsagt blir det glad når de får lettet på smerten

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Den er alt for søt. Ikke får jeg dårlig av å spise animalsk heller. Hadde jeg tålt melk, hadde jeg fortsatt med det.

Anonymkode: 6fabc...8eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (7 timer siden):

Ikke meg du spør, men ja, jeg gjør det. Er det rart?

Ja, jeg synes faktisk det er ekstremt rart å drikke morsmelken til en annen art enn sin egen. I tillegg er du antakelig over alderen der du har behov for morsmelk ettersom du skriver på kvinneguiden. 

Man trenger ikke melk i kostholdet sitt da man fint kan få dekket tilsvarende næring i annen mat og drikke.
Derimot må man forstå at det er enormt mye penger i melke- og kjøttindustrien, og det blir brukt store summer på å fortelle oss at vi trenger det. 

Jeg husker selv at jeg lærte som barn at melk er bra for skjelettet. Hvorfor er Norge da høyere representert med benskjørhet enn i andre land? «Vi» drikker jo masse melk! 

Anonymkode: 44f08...2d6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg synes faktisk det er ekstremt rart å drikke morsmelken til en annen art enn sin egen. I tillegg er du antakelig over alderen der du har behov for morsmelk ettersom du skriver på kvinneguiden. 

Man trenger ikke melk i kostholdet sitt da man fint kan få dekket tilsvarende næring i annen mat og drikke.

Så du syntes det er ekstremt rart å drikke melk  notert.

Jeg har ikke sagt at jeg trenger melk, men jeg liker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

minister-mio skrev (4 minutter siden):

Så du syntes det er ekstremt rart å drikke melk  notert.

Jeg har ikke sagt at jeg trenger melk, men jeg liker det.

Du spurte om jeg syntes det var rart, og jeg svarte 🙄

Du må selvfølgelig like å drikke den morsmelken du vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bruker også endel plantemelk. Men det er omdiskutert hvor sunt det er. Enkelte typer inneholder vegetabilsk olje som ikke er sunt. Leste også en forskningsartikkel for noen år tilbake hvor de hadde funnet ut at siden plantemelken ble varmet opp til en viss temperatur, da for å gi melka lenger holdbarhet. Dette førte til at proteinene i melka denaturerte,  og fikk skadelig effekt på helsen. Jo kortere holdbarhet,  desto bedre. 

Anonymkode: 66d84...f81

Bra at flere har fått med seg dette. En av ingrediensene som er mest brukt i havremelk er faktisk rapsolje. Det sier sitt.

Anonymkode: 55858...091

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er allergivennlig melkeerstatning basert på kumelk? Sånn mtp at han ikke tåler melkeproteinet så utgår jo alt laktosefritt

Anonymkode: c440a...3ca

Melkeerstatning som f eks Pepticate , Neonate o.l hvor de har «ødelagt» melkeproteinet for å si det på en enkel måte🙂 Vi bruker også det til jenta vår med melkeproteinallergi. Fåes kjøpt på apoteket reseptfritt om man ikke har godkjent vedtak (da får man det gratis). Barn med melkeproteinallergi skal helst ha erstatning frem til de er 3 år pga næringen 😊 Finnes mange forskjellige typer. 

Anonymkode: 508f3...44f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare melk er melk. Det inneholder alt et dyr trenger, og vi er ikke så forskjellig fra dyr.

Jeg synes det blir feil å late som om "havremelk" er melk. Det kan kanskje være sunere for overvektige voksne, men barn som vokser har andre behov.

Barn på vegan-diett er lavere enn andre barn og har dårligere benbygning:

https://www.unisa.edu.au/unisanews/2021/july/story3/

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut kumelk for snart 50 år siden, uten å erstatte det med annen «melk». Har prøvd litt forskjellig av havremelk, rismelk og mandelmelk (soyamelk er utelukket pga stoffskiftesykdom), men synes ikke at det er godt. Jeg lever helt fint uten ostesmørbrød, kremkaker, rømmedressing osv.

Min grunn til å kutte ut melk var et innslag på barne-tv (Lekestue, sannsynligvis) som viste hvor melk kom fra. 4 år gamle meg syntes at det var kjempeekkelt. Hva min mor sa? Absolutt ingenting, hun kuttet selv ut melk i 7-årsalderen. Min mor nærmer seg nå 80, og har ingen antydning til beinskjørhet (fikk målt pga medisiner som kan føre til beinskjørhet).

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vi blir oppfordret til å drikke så mye melk her i landet. 

Anonymkode: ab0d3...545

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Melk (eller mjølk) er den hvite eller gulhvite, næringsrike væsken som hunn-pattedyr produserer for å nære sine unger. Melken fra hver art har ulik sammensetning, men har også mange fellestrekk.

Havremelk? Hvilket pattedyr er havre? Jeg har hørt om kumelk, geitemelk, kamelmelk osv. Men finner ikke et pattedyr som heter havre.

Anonymkode: 720e6...d07

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Havremelk? Hvilket pattedyr er havre? Jeg har hørt om kumelk, geitemelk, kamelmelk osv. Men finner ikke et pattedyr som heter havre.

Anonymkode: 720e6...d07

Hvordan forklarer du da kokosmelk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...