Gå til innhold

Flere som har gått over fra kumelk til havremelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi har kyr på småbruket vårt og drikker kumelk, hvorfor er det dyremishandling? De bøndene vi kjenner i nærområdet passer svært godt på dyrene sine. Helt greit å like havremelk men ikke bruk dyremishandling som unnskyldning. 

Anonymkode: 38c53...a1e

Og hva skjer med kua når hun ikke produserer godt nok lenger da? Jo, hu blir drept. Det drives rådrift på dissa dyra for at de skal produsere produsere produsere. 

Anonymkode: 3a836...a99

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke inntatt kumelk siden april 2017. 

Magen og helsen ble umiddelbart bedre. 

Bruker Go' Vegan sin ost og Oatly sine havreprodukter, i alt fra vaniljesaus til melk til krem. 

For å si det slikt... kumelk er ikke noe jeg savner! 

Anonymkode: 2b2fa...eff

• Liker 3
Skrevet
aazy skrev (30 minutter siden):

Skulle gjerne bytta, men likar ikkje smaken av soyamelk og næringsinnhaldet i kumelk er berre uslåeleg per dags dato. Særleg mtp pris per liter. Med trang økonomi er alternativane rett og slett utilgjengelege for meg.

nå er det ikke sånn at man enten drikke soya melk eller kumelk, det finnes mange flere varianter. Selv drikker jeg Havre melk som koster cirka det samme som kumelk og jeg har også veldig trang økonomi, er minstepensjonist.Men uansett så ville aldri brukt en krone mer enn det allerede har brukt på støtte industrien som unyttet dyr

Anonymkode: d67db...4a7

• Liker 2
Skrevet

Dere som kjøper plantemelk (soya, havre, mandel) bør være klar over at de er ultraprossesert. Altså ikke akkurat sunt, om det ikke er snakk om veldig lite. Jeg lager mandelmelk selv.  Mye sunnere. 

Anonymkode: 11a19...7e8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

nå er det ikke sånn at man enten drikke soya melk eller kumelk, det finnes mange flere varianter. Selv drikker jeg Havre melk som koster cirka det samme som kumelk og jeg har også veldig trang økonomi, er minstepensjonist.Men uansett så ville aldri brukt en krone mer enn det allerede har brukt på støtte industrien som unyttet dyr

Auto korrekt. Det skulle stå minste uføretrygd og

Skrevet
24 minutter siden, Mamajune11 said:

Vann*

Eh, lol? 0g protein i vann.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Drikker dere andre arter sin melk også? 

Anonymkode: 44f08...2d6

Jeg drikker ikke melk, men bruker det i matlaging og spiser mange matvarer, deriblant ost, som er laget på sauemelk og geitemelk, Skulle gjerne hatt tilgang på andre typer melk også, men når det er melk fra ku, sau og geit som stort sett er blitt brukt av de husdyrene som er vanlige i Norge, regner jeg med at det er disse som er best på smak.

Når det gjelder havremelk fra Oatly, inneholder den veldig mye raske sukkerarter, uten at dette vises på næringsdeklarasjonen. Dette fordi de, i stedet for å tilsette sukker, tilsetter enzymer som spalter noe av stivelsen til sukkerarter som får blodsukkeret til å stige til værs.

Dette er derfor noe man bare bør bruke av og til, og ikke til hverdags.

http://annfernholm.se/2020/09/18/svar-fran-oatly-maltosen-i-var-havredryck-ar-naturlig/

Anonymkode: 6ff85...de4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men eg har eit høgt proteinbehov pga vektnedgang og styrketreining, og soya er heilt klart det beste alternativet som er tilgjengeleg i min nærbutikk mtp næringsinnhald. Det er dóg ikkje særleg digg, og nesten dobbelt så dyrt som kumelk. Då blir det sånn. Eg vil *gjerne* bytte, men kan i min situasjon ikkje bytte utan å ofre økonomien eller helsa (eller begge, som med havre- eller rismelk).

Endret av aazy
Skrevet
aazy skrev (Akkurat nå):

Nei, men eg har eit høgt proteinbehov pga vektnedgang og styrketreining, og soya er heilt klart det beste alternativet som er tilgjengeleg i min nærbutikk mtp næringsinnhald. Det er dóg ikkje særleg digg, og nesten dobbelt så dyrt som kumelk. Då blir det sånn.

Men hvis det er protein du er etter, er H-melk helt uovertruffent. Eller kanskje ricotta, som er laget av myse.

• Liker 1
Skrevet

For å lage 1 mandel trengs det 5 liter vann. 80% av alle mandler i verden lages i Kalifornia og produksjon av mandler tar like mye vann som hele Los Angeles.

Mandler er sunne for mennesker, men svineri for planeten.

Anonymkode: 928a0...4c0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja.

32 minutter siden, Mamajune11 said:

Systematisk voldtekt feks. Hadde du likt å få en hånd kjørt inni deg for å befrukte deg? Du som har kyr vet sikkert at ei ku har melk fordi hun er mamma, ikke fordi hun er ku. Melka er for barna hennes, altså kalven. 

Kalvene her har da mer enn nok melk,er også mange mødre som produserer mye melk og donerer :) kyrne har ikke noe i mot det nei, de er store dyr og blir varsomt behandlet. 

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Et tips: les deg opp på meieriindustrien og kjøttindustrien da disse to går hånd i hånd og så kan vi begynne å diskutere om man kan bruke dyremishandling som en unnskylding.

Kommer nok veldig an på hvilket land det gjelder. Små skala bønder i Norge kan neppe sammenlignes.. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke meg du spør, men ja, jeg gjør det. Er det rart?

• Liker 4
Skrevet

Sønnen vår har melkeproteinallergi, så det hender vi bruker plantemelk. Men siden det har dårligere næringsverdi enn melk og er ultraprosessert og fullt av sukker så unngår vi det til daglig, og bruker heller allergivennlig melkeerstatning basert på kumelk. Mye bedre næringsverdi. 

Anonymkode: e6d6e...363

• Liker 4
Skrevet
aazy skrev (3 minutter siden):

Nei, men eg har eit høgt proteinbehov pga vektnedgang og styrketreining, og soya er heilt klart det beste alternativet som er tilgjengeleg i min nærbutikk mtp næringsinnhald. Det er dóg ikkje særleg digg, og nesten dobbelt så dyrt som kumelk. Då blir det sånn. Eg vil *gjerne* bytte, men kan i min situasjon ikkje bytte utan å ofre økonomien eller helsa (eller begge, som med havre- eller rismelk).

Baserer du virkelig protein inntaket ditt på melk? Da må du såfall drikke ekstremt mye melk og hvor gunstig er det hvis du skal gå ned i vekt?Og man kan man få i seg på uendelig mange andre måter. Selv har jeg diagnosen E43 Uspesifisert alvorlig protein-/energiunderernæring, så vet alt om viktigheten av proteiner, men jeg ville aldri ha rørt animalske produkter. Det finnes andre kilder

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For å lage 1 mandel trengs det 5 liter vann. 80% av alle mandler i verden lages i Kalifornia og produksjon av mandler tar like mye vann som hele Los Angeles.

Mandler er sunne for mennesker, men svineri for planeten.

Anonymkode: 928a0...4c0

Er du klar over hvor mye vann det kreves for å produsere kumelk og andre animalske produkter?

https://www.framtiden.no/aktuelle-rapporter/820-var-vannkrevende-mat/file.html

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vurdert å bytte ut kumelk, liker den veldig godt, men det skrives jo mer og mer om at kumelk ikke er så bra for oss? Er det havremelk som er det beste alternativet, både på smak og innhold?

Anonymkode: 20e3d...0df

Sånn jevnt over kommer havremelk ut som det mest bærekraftige alternativet, men de fleste typene har noen gode egenskaper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Baserer du virkelig protein inntaket ditt på melk? Da må du såfall drikke ekstremt mye melk og hvor gunstig er det hvis du skal gå ned i vekt?Og man kan man få i seg på uendelig mange andre måter. Selv har jeg diagnosen E43 Uspesifisert alvorlig protein-/energiunderernæring, så vet alt om viktigheten av proteiner, men jeg ville aldri ha rørt animalske produkter. Det finnes andre kilder

Brukeren du siterer, skriver i innlegget at hen bruker soyadrikk, og altså ikke animalske produkter som proteinkilde.

Uansett er problemet med vegankost ikke at det er vanskelig å få i seg nok proteiner (for det er det jo ikke), men derimot at alle mulige mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler, tas i mye mindre grad opp i kroppen, enn når de kommer fra animalske kilder. Animalsk mat er altså mye mer næringsrik enn plantekost. Planter er likevel også veldig bra, ettersom de bidrar med blant annet fiber og annet som man ikke får fra dyreriket.

En kombinasjon er derfor best.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja.

Kalvene her har da mer enn nok melk,er også mange mødre som produserer mye melk og donerer :) kyrne har ikke noe i mot det nei, de er store dyr og blir varsomt behandlet. 

Kommer nok veldig an på hvilket land det gjelder. Små skala bønder i Norge kan neppe sammenlignes.. 

Der tar du feil

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Brukeren du siterer, skriver i innlegget at hen bruker soyadrikk, og altså ikke animalske produkter som proteinkilde.

Uansett er problemet med vegankost ikke at det er vanskelig å få i seg nok proteiner (for det er det jo ikke), men derimot at alle mulige mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler, tas i mye mindre grad opp i kroppen, enn når de kommer fra animalske kilder. Animalsk mat er altså mye mer næringsrik enn plantekost. Planter er likevel også veldig bra, ettersom de bidrar med blant annet fiber og annet som man ikke får fra dyreriket.

En kombinasjon er derfor best.

Nei det sa hun ikke. Les på nytt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der tar du feil

For en glimrende argumentasjon!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...