Gå til innhold

Flere som har gått over fra kumelk til havremelk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker den havremelk barista. Den er jo mye godere enn kumelk. Og man slipper skyldfølelse for å bidra til dyreplageri

Anonymkode: ea97f...ef3

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min nærbutikk har veldig ofte 40 % på økologisk Rørosmelk, så da kjøper jeg ofte den - den holder i ukesvis etter holdbarhetsdato. Ellers kjøper jeg som regel mandelmelk, spørs litt på hva den skal brukes til. Jeg drikker ikke melk, men bruker i matlaging. 

Anonymkode: 753e8...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker kumelk, og fløte og andre meieriprodukter. Fordi vi synes det er best

Anonymkode: 30648...34a

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også havremelk smaker bedre enn kumelk! Men har ingen problem med å bruke vanlig fløte eller andre meieriprodukter ellers, syns bare at havremelk gjør seg ekstra godt i kaffen.

Anonymkode: 4f872...066

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker havremelk, mandelmelk og iblant vanlig melk. Men synes den havremelken med sjokoladesmak er utrolig god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er allergisk mot kumelk, så vi bruker havremelk i alt

Anonymkode: 9327e...376

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har byttet så å si alt av melk/fløte bort til fordel for havremelk, soyamelk (vanilje og sjokolade), mandelmelk og gryr. 

Funker helt tipp topp, og slipper å bruke kumelk 😊

Anonymkode: 44f08...2d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å bytte ut kumelk, liker den veldig godt, men det skrives jo mer og mer om at kumelk ikke er så bra for oss? Er det havremelk som er det beste alternativet, både på smak og innhold?

Anonymkode: 20e3d...0df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumelk er direkte usunt for mennesker, det er blant annet linket til brystkreft. Vi er ikke laget for å drikke kumelk. Vi er ikke kalver. Dessuten er kumelk dyremishandling. Drikker kun havremelk. Likte det ikke før, nå kan jeg ikke leve uten. 

Anonymkode: f73e9...948

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kyr på småbruket vårt og drikker kumelk, hvorfor er det dyremishandling? De bøndene vi kjenner i nærområdet passer svært godt på dyrene sine. Helt greit å like havremelk men ikke bruk dyremishandling som unnskyldning. 

Anonymkode: 38c53...a1e

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har kyr på småbruket vårt og drikker kumelk, hvorfor er det dyremishandling? De bøndene vi kjenner i nærområdet passer svært godt på dyrene sine. Helt greit å like havremelk men ikke bruk dyremishandling som unnskyldning. 

Drikker dere andre arter sin melk også? 

Anonymkode: 44f08...2d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne bytta, men likar ikkje smaken av soyamelk og næringsinnhaldet i kumelk er berre uslåeleg per dags dato. Særleg mtp pris per liter. Med trang økonomi er alternativane rett og slett utilgjengelege for meg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker melk, kunne lett drikke en liter til dagen. Hadde aldri i livet trodd at jeg skulle ende opp med å så og si kutte det fullstendig ut. Gryr er fantastisk! De der gråbrune kartongene, oatly(?) er også helt topp. Synes det er like godt som vanlig melk, selv om det er litt annerledes. Merker ingen forskjell på kropp/hud eller noe, men jeg kommer nok aldri til å gå tilbake til vanlig melk igjen. Utrolig nok.

Anonymkode: cb6a5...afe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også endel plantemelk. Men det er omdiskutert hvor sunt det er. Enkelte typer inneholder vegetabilsk olje som ikke er sunt. Leste også en forskningsartikkel for noen år tilbake hvor de hadde funnet ut at siden plantemelken ble varmet opp til en viss temperatur, da for å gi melka lenger holdbarhet. Dette førte til at proteinene i melka denaturerte,  og fikk skadelig effekt på helsen. Jo kortere holdbarhet,  desto bedre. 

Anonymkode: 66d84...f81

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Et tips: les deg opp på meieriindustrien og kjøttindustrien da disse to går hånd i hånd og så kan vi begynne å diskutere om man kan bruke dyremishandling som en unnskylding.

Anonymkode: d67db...4a7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg elsker den havremelk barista. Den er jo mye godere enn kumelk. Og man slipper skyldfølelse for å bidra til dyreplageri

Anonymkode: ea97f...ef3

Har ikke drukket kumelk siden 2015. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (16 minutter siden):

Skulle gjerne bytta, men likar ikkje smaken av soyamelk og næringsinnhaldet i kumelk er berre uslåeleg per dags dato. Særleg mtp pris per liter. Med trang økonomi er alternativane rett og slett utilgjengelege for meg.

Vann*

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Systematisk voldtekt feks. Hadde du likt å få en hånd kjørt inni deg for å befrukte deg? Du som har kyr vet sikkert at ei ku har melk fordi hun er mamma, ikke fordi hun er ku. Melka er for barna hennes, altså kalven. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har vurdert å bytte ut kumelk, liker den veldig godt, men det skrives jo mer og mer om at kumelk ikke er så bra for oss? Er det havremelk som er det beste alternativet, både på smak og innhold?

Anonymkode: 20e3d...0df

Innhold kan diskuteres, se på fortegnelsen på baksiden. Mange av disse plantemelkene har laaaaaaaange ingredienslister, altså er de ultraprosesserte. Hvor sunt det er kan derfor diskuteres. Kumelk derimot er veldig lite prosessert. Men da igjen er det jævla ekkelt å drikke morsmelk fra en annen art. Disse som sverger til kumelk hadde neppe rørt feks kattemelk eller rottemelk, men det er det samme. Morsmelk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...