Gå til innhold

Forskjellig ansvar for felles lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rent juridisk sett, hvordan fungerer dette?

Vil ikke vi alltid være like ansvarlig for lånet begge to?

Kan den ene «eie» mer av felles lån?

Anonymkode: 5a7b9...83c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ved fellslån er dere like ansvarlige for lånet begge to. Dette kalles solidaransvar.

Dette betyr at dere er like ansvarlig for lånet vis a vis kreditor.

Dette betyr at kreditor kan velge hvem av låntagerne de kan kreve for penger.

Hvis kreditor kun krever en av låntakerne for hele lånet, trer den andre låntaker inn i kreditors sted med de samme rettigheter og plikter som original kreditor.

Håper dette er litt avklarende

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rent juridisk sett, hvordan fungerer dette?

Vil ikke vi alltid være like ansvarlig for lånet begge to?

Kan den ene «eie» mer av felles lån?

Nei, det går ikke. Men dere kan ha hvert deres lån, eventuelt. Med ulikt beløp. 

Anonymkode: 3f877...42d

Skrevet

Vi har spesifisert i samboerkontrakten at samboeren er ansvarlig for 70% av lånet, jeg for 30%. I bankens øyne er vi like ansvarlige begge to, men så har vi altså en samboerkontrakt hvor det spesifiseres at mannen skal betale 70% av låneutgiftene. 

Anonymkode: 3cfd3...73c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har spesifisert i samboerkontrakten at samboeren er ansvarlig for 70% av lånet, jeg for 30%. I bankens øyne er vi like ansvarlige begge to, men så har vi altså en samboerkontrakt hvor det spesifiseres at mannen skal betale 70% av låneutgiftene. 

Hvis da mannen stikker av så er du allikevel 100% ansvarlig for lånet ovenfor banken vel?

Anonymkode: a93a5...05c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis da mannen stikker av så er du allikevel 100% ansvarlig for lånet ovenfor banken vel?

Anonymkode: a93a5...05c

Vi har fått advokat til å se over kontrakten. Mannen kan ikke stikke av fra den. Banken kan kreve fra meg, men jeg kan kreve fra mannen. Så selv om mannen nå skulle skifte personlighet fullstendig og faktisk stikke av fra økonomisk ansvar, så kommer han seg ikke unna kontrakten som sier at han skal betale 70% av dette lånet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har fått advokat til å se over kontrakten. Mannen kan ikke stikke av fra den. Banken kan kreve fra meg, men jeg kan kreve fra mannen. Så selv om mannen nå skulle skifte personlighet fullstendig og faktisk stikke av fra økonomisk ansvar, så kommer han seg ikke unna kontrakten som sier at han skal betale 70% av dette lånet.

Men det er nå uansett om han har penger.

Anonymkode: 8dd77...d47

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det er nå uansett om han har penger.

Anonymkode: 8dd77...d47

Banken har pant i boligen, så om så så kan boligen selges og dekke hans del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye er den samboerkontrakten verdt? Hvor langt kommer du med det overfor finansinstitusjonen dere skylder pengene til, om han gir blaffen i lånet og stikker av med sin nye flamme? Du kan ikke vifte med samboerkontrakten (som er en kontrakt mellom deg og han bare) overfor banken og si at du ikke hefter for mer enn 30%. De vil kreve deg for 100%, om eksen ikke betaler lenger.

Anonymkode: ad7a3...541

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvor mye er den samboerkontrakten verdt? Hvor langt kommer du med det overfor finansinstitusjonen dere skylder pengene til, om han gir blaffen i lånet og stikker av med sin nye flamme? Du kan ikke vifte med samboerkontrakten (som er en kontrakt mellom deg og han bare) overfor banken og si at du ikke hefter for mer enn 30%. De vil kreve deg for 100%, om eksen ikke betaler lenger.

Anonymkode: ad7a3...541

Banken har ikke en dritt med samboerkontrakten å gjøre. Poenget er at jeg kan gå til sivilt søksmål mot ham om han ikke betaler sin del av lånet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Banken har ikke en dritt med samboerkontrakten å gjøre. Poenget er at jeg kan gå til sivilt søksmål mot ham om han ikke betaler sin del av lånet. 

Hehe ja lykke til med det.

Anonymkode: bc98f...601

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hehe ja lykke til med det.

Hvorfor mener du det ikke vil gå?

Anonymkode: bf6cd...5f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du det ikke vil gå?

Anonymkode: bf6cd...5f3

Fordi hvis du ikke har råd til å betale for med enn 30% av lånet så har du neppe råd til å gå til sivilt søksmål. Og innen den tid der tar er huset høyst sannsynlig tvangssolgt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...