Gå til innhold

Er folk fra byer mer intelligente enn folk fra bygda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest parkeringsvakten
2 hours ago, Peanut said:

Jeg har bodd i by hele livet og lærte å spille piano som barn <_<

Kondolerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det har mer med personligheten, kreativitet og dyktighet. Mange på bygda flytter til byen til Universitetet rundt i landet for å få høyere utdanning.

Har mest med å tilpasse seg til et type miljø. Vet om mange som liker å bo på bygda selv om de tok utdanning på Universitetet.

Endret av Woah0
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig folk i byer har mere spisskompetanse innen for sitt område men jeg skal vedde for at folk fra bygdene er langt mere selvhjulpne. Selv er jeg fra en liten by (var 12000 innbyggere på 90 tallet) og musikklivet her er stort og har fostret bla en spellemannspris, flere store kjente musikere, en av Norges mest kjente malere er herfra.

Anonymkode: 80623...9fe

I gamle dager måtte man klare seg selv, så i så måte er det godt dersom bygdefolket har tatt var på denne tradisjonen.

Spellemannsprisen handler forresten ikke om musikk lenger - når selv den superharry country-rap-duoen Hagle klarte å få den, sier det seg selv at den har mistet sin verdi. Men flott med kjente musikere og en maler - på den annen side er 12.000 innbyggere ikke så lite i forhold til en vanlig norsk bygd.

Anonymkode: c007b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, parkeringsvakten said:

Å være omgitt av inntrykk gir ikke automatisk en hjerne som bearbeider inntrykk mer effektivt eller bedre. Det kan for eks føre til at man bare utestenger overflødig inntrykk. Noe som mennesker har en tendens til å gjøre på andre områder. For eks bruker mennesker ofte stereotyper når de skal forstå folk. Menn gjør slik og sånn fordi menn er sånn og slik. Som eksempel. Forenkling av inntrykk og informasjon er en mer vanlig strategi, enn utvikling av dypere forståelse.

Man finner som regel musikkekspertise og utdanning i byene, ikke på landet. Mange som øver og blir skikkelig god på musikk fra bygda, flytter selvsagt ofte til byene der mulighetene innen musikk er mye bedre.

Det er for øvrig mye øving som ligger bak det å bli skikkelig god på musikk, ikke intelligens.

Det spørs - noen trives best med få inntrykk, mens andre gjør hjernen nærmest til et kjemisk laboratorium; da Beatles var på sitt mest kreative i slutten av 1960-årene, fikk de god hjelp av LSD; det samme gjaldt Stones og mange andre. For Syd Barrett ble alle disse inntrykkene dessverre litt for mye.

Og du har naturligvis fullstendig rett i at det er mye øving som ligger bak eksempelvis klassisk musikk, på samme måte som i fotball, men talent spiller også en vesentlig rolle - et vanlig menneske kan spille fotball og øve hele livet uten å komme i nærheten av sololøpet til Maradona mot England. I åpningsinnlegget tok jeg utgangspunkt i noen som ikke hadde spilt musikk tidligere - ville noen fra byen eller bygda klare seg best, og få til noe?

Utdanning innenfor musikk er relevant når det gjelder den klassiske delen, men ser man på rockehistorien, hadde de aller færreste utdanning i musikk, og en del har aldri klart å lese noter; derimot var det flere som studerte kunst, og ble kjent med andre likesinnede på denne måten - ellers snakker man om folk som levde i byene, og frekventerte byens uteliv, ikke en enslig kro på bygda, og derfor fikk helt andre mentale inntrykk.

Kan du forestille deg Velvet Underground som spiller på en bygdefest der man feirer en ny traktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

TS fortrekker gubberock 😁

Anonymkode: 70459...c09

Heller det enn bygdas stolte rånerband:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heller det enn bygdas stolte rånerband:

Hagle >>>> Karpe

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det spørs - noen trives best med få inntrykk, mens andre gjør hjernen nærmest til et kjemisk laboratorium; da Beatles var på sitt mest kreative i slutten av 1960-årene, fikk de god hjelp av LSD; det samme gjaldt Stones og mange andre. For Syd Barrett ble alle disse inntrykkene dessverre litt for mye.

Og du har naturligvis fullstendig rett i at det er mye øving som ligger bak eksempelvis klassisk musikk, på samme måte som i fotball, men talent spiller også en vesentlig rolle - et vanlig menneske kan spille fotball og øve hele livet uten å komme i nærheten av sololøpet til Maradona mot England. I åpningsinnlegget tok jeg utgangspunkt i noen som ikke hadde spilt musikk tidligere - ville noen fra byen eller bygda klare seg best, og få til noe?

Utdanning innenfor musikk er relevant når det gjelder den klassiske delen, men ser man på rockehistorien, hadde de aller færreste utdanning i musikk, og en del har aldri klart å lese noter; derimot var det flere som studerte kunst, og ble kjent med andre likesinnede på denne måten - ellers snakker man om folk som levde i byene, og frekventerte byens uteliv, ikke en enslig kro på bygda, og derfor fikk helt andre mentale inntrykk.

Kan du forestille deg Velvet Underground som spiller på en bygdefest der man feirer en ny traktor?

Nå har jeg vært på en del bygdefester i mitt liv, og har fortsatt tilgode å oppleve at lokalbefolkningen faktisk feirer en ny traktor. 

Anonymkode: cf8fb...a8c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsintelligenskvotienten er nok litt høyere i byene, men hvorvidt det skyldes byens opprinnelige innbyggere eller tilflyttingen til den er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ingen fasit på dette😁jeg er fra en bygd, men har tidligere bodd i Oslo. Merket meg stor forskjell ang høflighet og stirring; her på bygda møter jeg dessverre mye frekke kommentarer, og når det er såpass lite sted STIRRER folk. Trodde det var noe jeg innbilte meg. Men for min del er folk frekkere på bygda. Når det er sagt, så er menneskene her myyyye mer handy og uavhengig av hjelp! Jeg skulle låne verktøy av en nabo da jeg bodde i Oslo, men han ante ikke hva en rørtang var🥴For å si det sånn; blir det matmangel vil jeg heller være på bygda enn i storbyen. Rørtang gruser pianoet🤪

Anonymkode: c3e9f...6fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucius skrev (3 timer siden):

Spørs hva du mener med «på landet». Man har der hvor det bor en haug med mennesker og man har Gokk. 

0,5 til 1 pr kvadratkilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå kan det alltids diskuteres om kvaliteten på både sangen og konkurransen handler om musikk, eller bare show. Rybaks gnikking på fela eller andre nyere sanger i konkurransen kan etter min mening ikke måle seg med ABBA-s "Waterloo".

Fløyte hadde jeg nesten glemt - men gjetter på at du var i generasjonen som vokste opp med en læreplan der alle barn skulle lære seg å spille blokkfløyte; også jeg kjenner til dette. Tror blokkfløyten ble tatt ut av læreplanen i 1990-årene, og dagens barn aner knapt hva en fløyte er.

Forskjellig musikk forskjellige tider, mulig det går mer mot det etnisk karakteristiske for de ulike landene. 

Vitsen var vel å lære noter, blokkfløyte var billig. Det ga grunnlag for opptak til korpset da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta en titt på resultatene fra nasjonale prøver. Oslo ligger på topp, og Finnmark på bunnen.

Spesielt hvis du ser på andel av elever med ferdighetsnivå 3 så gruser Oslo resten av landet.

Anonymkode: 06cfc...de6

Får alle møte opp da?

Det kan jo ha noe med undervisning å gjøre også. Ikke bare intelligens.

Endret av Flintis
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest parkeringsvakten
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du misforstår. Jeg sa at de som interesserer seg for musikk reiser til byene for å fordype seg. Jeg sa ikke at man må ha utdanning for å bli god på musikk. Det blir mer opphoping i byene fordi det er flere muligheter for å studere, bli kjent, spille konserter, bli med i band osv. Noen bygder har mer kulturliv, men for mange blir løsningen å reise til mye større steder.

Personer som søker inntrykk og opplevelser finner alltid måter å finne det på, om de er vokst opp i bygda eller by.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp. Kreativitet og det å sette sammen ting som ikke før har blitt satt sammen driver utviklingen fremover og skaper nye og spennende ting. Metallica hadde noen sanger som ble ganske bra da de lagde noen sanger sammen med et orkester

Du begrenser tanke og kreativitet når du tenker så snevert om traktor og bygder. For å ikke snakke om at din oppfatning av bygder er ganske feil til å begynne med. Når premisset er ignorant følger ideen som regel samme nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 50 tallet var de i byen smartere enn folk på bygda. Det var de som dro til byen som studerte og tok utdannelse, mens de på bygdene melket ku. Derfor var byfolket smartere. 
Kommer an på hvilke smarthet en tenker på. IQ? 
Vi bor i en liten by og her har vi renovert huset selv, går på jakt, hogger ved og klarer å fikse det meste selv. Parallellt med at vi har både utdanning og jobber. 
Barn på mindre steder får mer frihet til å utfolde seg og bruke fantasien selv, lite voksenstyrt på små steder. 
i Oslo sender man ikke ut 7 åringen på sykkel og lar de vært borte i flere timer. Det kan man her. Da lærer de både klokka, trafikk, tenke selv. 

Anonymkode: 3efbb...10f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Tre av Norges beste musikere er fra bygda, nærmere bestemt Valdres.

Det er søstrene Eldbjørg og Ragnhild Hemsing og Guro Kleven Hagen.

Endret av Anonym Brukar0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, Flintis said:

Forskjellig musikk forskjellige tider, mulig det går mer mot det etnisk karakteristiske for de ulike landene. 

Vitsen var vel å lære noter, blokkfløyte var billig. Det ga grunnlag for opptak til korpset da.

Vitsen er at man skal forsøke varierte ting så man ikke kjører seg fast i kun det man allerede er god på. Dermed har man valgfag, for eksempel, hvor man da kan finne ting som gitar og skoleavis. Noe helt forskjellig for forskjellens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, parkeringsvakten said:

Kondolerer

DA830D10-BCDA-4854-84E0-A138964F8AB6.gif.5a4356a6f51a327a00ace94ebad39cb7.gif

Kondolerer på hva? C2758339-CAFD-4E7F-932F-4CC3645A5520.gif.139e0e4703e1a821822a407689a4117e.gif At jeg har bodd i byer hele livet eller at jeg lærte å spille piano? 379BE3C9-899E-455A-8D4E-630248FBD5CA.gif.e0482b900cfca3b659d689ed35911f8c.gif

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (1 time siden):

Vitsen er at man skal forsøke varierte ting så man ikke kjører seg fast i kun det man allerede er god på. Dermed har man valgfag, for eksempel, hvor man da kan finne ting som gitar og skoleavis. Noe helt forskjellig for forskjellens skyld.

Dette var ikke valgfag dette var musikk i barneskolen og fulgte du med lærte du noter. Ellers er jeg enig i at en godt kan prøve litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På 50 tallet var de i byen smartere enn folk på bygda. Det var de som dro til byen som studerte og tok utdannelse, mens de på bygdene melket ku. Derfor var byfolket smartere. 
Kommer an på hvilke smarthet en tenker på. IQ? 
Vi bor i en liten by og her har vi renovert huset selv, går på jakt, hogger ved og klarer å fikse det meste selv. Parallellt med at vi har både utdanning og jobber. 
Barn på mindre steder får mer frihet til å utfolde seg og bruke fantasien selv, lite voksenstyrt på små steder. 
i Oslo sender man ikke ut 7 åringen på sykkel og lar de vært borte i flere timer. Det kan man her. Da lærer de både klokka, trafikk, tenke selv. 

Anonymkode: 3efbb...10f

Bygder er vel små tettsteder som ofte vokser til liten bystørrelse. 1000 innbyggere i en kommune betyr ikke at alle melker kua. De har helt vanlige jobber i både hjemkommunen og litt unna, og utdannelsen må de ofte dra litt lenger for å få.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...