AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #41 Del Skrevet 23. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fasiten er vel at det finn inntelligente og mindre inntellligente både i bygd og by. Man har ofte ulike verdier og ulik måte å leve på. Det er vel ikke mer verdt å gå på kaffebar enn å ta vare på jorda i fritida. Jeg er " bygdebarn" og forsvarer ting som er sagt her om bygda ; jeg mener at i tette bygdesamfunn er empatien større enn i byen. Du har mer empati for naboen du kjenner enn naboen som bare er en kilde til høy musikk og brøk ( satt på spissen) Sladder finns både i bygd og by, men det har aldri vært slik at gjennomsnitts bygdeboeren er mobber og sladrekjerring. Det er noen FÅ som drar ned ryktet til bygda. Anonymkode: 0d6e5...4ed Godt formulert. Her er for øvrig et møte med en fra byen som møter folk fra bygda på direktesendt radio, med saftige beskrivelser av livet på bygda, der man har sex i traktoren: http://www.dracula.no/radio/nite.rocket-1997-1.mp3 Anonymkode: c007b...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 23. august 2022 #42 Del Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man går tilbake til 1800-tallet, fant man et piano i mange (om ikke alle) norske middelklassehjem, mens tilgangen til instrumenter på bygda var mer begrenset; der tok man gjerne frem fela. Men hvis man sammenligner det norske bondelandet i gamle dager med fattige i USA, og musikkulturen som vokste frem der i form av blues med sjel, gitarspill og piano i barene, er det en vesentllig forskjell på kvaliteten - den norske hardingfela og musikken i bygdene kan ikke måle seg med innflytelsen bluesen har hatt for rocken og populærmusikken. Hvorfor er det så stor forskjell på den norske og amerikanske landsbygda akkurat her? Anonymkode: c007b...8f0 Det var en som vant melodi grand prix i 2009 tror jeg som var noe inspirert i så måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 23. august 2022 #43 Del Skrevet 23. august 2022 Peanut skrev (17 minutter siden): Jeg har bodd i by hele livet og lærte å spille piano som barn <_< Det var pianoundervisning på landet også i tillegg til korps trekkspill og fiolin. Nå er det enda flere instrumenter etter det jeg forstår. Alle hadde blokkfløyte da. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. august 2022 #44 Del Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En liten intelligensprøve kommer i form av et piano på nett som man kan spille på; er villig til å vedde ganske mye på at folk fra byer som aldri har spilt musikk, klarer å få til mer enn folk fra bygda som aldri har spilt musikk; når folk lever i en by, blir hjernen utsatt for langt flere inntrykk som må bearbeides enn når man lever i en liten bygd, og dette påvirker også hjernens evne til å takle nye problemstillinger, som for eksempel musikk. Mens folk fra byene kanskje klarer å lage en hørbar sang på dette pianoet, blir det antagelig bare klunk-klunk for folk fra bygda; ser man på norsk musikkhistorie, er kvaliteten på musikken laget av folk fra byene overlegen i forhold til det som blir spilt på bygda, der bygdefester med hjemmebrent og danseband er normen. Så min teori er at folk uten musikalsk erfaring fra byene er flinkere til å spille enn folk fra bygda; hva mener du? Anonymkode: c007b...8f0 Søtt forsøk på trolleri 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #45 Del Skrevet 23. august 2022 15 minutter siden, Flintis said: Det var en som vant melodi grand prix i 2009 tror jeg som var noe inspirert i så måte. Nå kan det alltids diskuteres om kvaliteten på både sangen og konkurransen handler om musikk, eller bare show. Rybaks gnikking på fela eller andre nyere sanger i konkurransen kan etter min mening ikke måle seg med ABBA-s "Waterloo". 10 minutter siden, Flintis said: Det var pianoundervisning på landet også i tillegg til korps trekkspill og fiolin. Nå er det enda flere instrumenter etter det jeg forstår. Alle hadde blokkfløyte da. Fløyte hadde jeg nesten glemt - men gjetter på at du var i generasjonen som vokste opp med en læreplan der alle barn skulle lære seg å spille blokkfløyte; også jeg kjenner til dette. Tror blokkfløyten ble tatt ut av læreplanen i 1990-årene, og dagens barn aner knapt hva en fløyte er. Anonymkode: c007b...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #46 Del Skrevet 23. august 2022 Vi har høy utdannelse og gode lederstillinger i byen - men er født og oppvokst på landet. Vi pendler hver dag. Så dumme er vi og omgangskretsen vår Anonymkode: 5b0ce...208 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #47 Del Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå kan det alltids diskuteres om kvaliteten på både sangen og konkurransen handler om musikk, eller bare show. Rybaks gnikking på fela eller andre nyere sanger i konkurransen kan etter min mening ikke måle seg med ABBA-s "Waterloo". Fløyte hadde jeg nesten glemt - men gjetter på at du var i generasjonen som vokste opp med en læreplan der alle barn skulle lære seg å spille blokkfløyte; også jeg kjenner til dette. Tror blokkfløyten ble tatt ut av læreplanen i 1990-årene, og dagens barn aner knapt hva en fløyte er. Anonymkode: c007b...8f0 Stemmer det, er glad mine barn har sluppet den jævla blokkfløyta Anonymkode: bc995...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #48 Del Skrevet 23. august 2022 Flintis skrev (19 minutter siden): Det var pianoundervisning på landet også i tillegg til korps trekkspill og fiolin. Nå er det enda flere instrumenter etter det jeg forstår. Alle hadde blokkfløyte da. Født på landet, men bor nå i Oslo. Det var flere som spilte i korps og/eller band da jeg vokste opp på nittitallet. Kommunen hadde et øvingslokale, som var mye brukt. Anonymkode: 70459...c09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #49 Del Skrevet 23. august 2022 7 minutter siden, Fru Uperfekt said: Søtt forsøk på trolleri Grunnen til at små barn bør aktiviseres i stedet for å bare sitte passivt, har sammenheng med utviklingen av hjernen, så det jeg skriver, er ikke tatt ut av løse lufta - det er forskjell på tankemåten til en som er vant til en roooolig hverdag på bygda, og en som bor i storbyens slum; Sex Pistols eller Ramones kom ikke fra et sted der man gjeter sauer, noe som kom til uttrykk i musikken deres. En maler kan finne inspirasjon i byen som på landet, noe man ser i van Goghs malerier, men det er annerledes med musikk; rocken og pønken vokste opp i byenes skyggefulle bakgater, ikke på en bondegård med hanegal og rautende kuer. Anonymkode: c007b...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 23. august 2022 #50 Del Skrevet 23. august 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Grunnen til at små barn bør aktiviseres i stedet for å bare sitte passivt, har sammenheng med utviklingen av hjernen, så det jeg skriver, er ikke tatt ut av løse lufta - det er forskjell på tankemåten til en som er vant til en roooolig hverdag på bygda, og en som bor i storbyens slum; Sex Pistols eller Ramones kom ikke fra et sted der man gjeter sauer, noe som kom til uttrykk i musikken deres. Men det gjorde Slipknot. Kuer var det vel om jeg husker riktig, men samma forskjell. 7 minutter siden, AnonymBruker said: En maler kan finne inspirasjon i byen som på landet, noe man ser i van Goghs malerier, men det er annerledes med musikk; rocken og pønken vokste opp i byenes skyggefulle bakgater, ikke på en bondegård med hanegal og rautende kuer. Anonymkode: c007b...8f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #51 Del Skrevet 23. august 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Grunnen til at små barn bør aktiviseres i stedet for å bare sitte passivt, har sammenheng med utviklingen av hjernen, så det jeg skriver, er ikke tatt ut av løse lufta - det er forskjell på tankemåten til en som er vant til en roooolig hverdag på bygda, og en som bor i storbyens slum; Sex Pistols eller Ramones kom ikke fra et sted der man gjeter sauer, noe som kom til uttrykk i musikken deres. En maler kan finne inspirasjon i byen som på landet, noe man ser i van Goghs malerier, men det er annerledes med musikk; rocken og pønken vokste opp i byenes skyggefulle bakgater, ikke på en bondegård med hanegal og rautende kuer. Anonymkode: c007b...8f0 Bare for å legge til - Sid Vicious var kanskje ikke den mest skoleflinke, men imaget hans passet perfekt til Sex Pistols og pønkkulturen; han forstod dem, og de forstod ham. Også dette er en form for sosial intelligens. Hadde noen fra den engelske bygda begynt å spille bass i Sex Pistols, hadde det vært rene sorgen. Bygda tar seg godt ut i en TV-serie med et krimmysterium, men den toneangivende musikken blir skapt i byene, kanskje med noen få unntak. 9 minutter siden, nisselue said: Men det gjorde Slipknot. Kuer var det vel om jeg husker riktig, men samma forskjell. Takk for opplysningen; må innrømme at jeg ikke er kjent med musikken deres, men skal sjekke dette nærmere. Og når man snakker om kuer, må man heller ikke forglemme Pink Floyds kjente cover: Anonymkode: c007b...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #52 Del Skrevet 23. august 2022 Jeg har inntrykk av at byfolk er velig lite praktiske anlagt og blir fort hjelpeløse i møte med situasjoner som er grunnleggende for å overleve som menneske, det å tenne opp i en ovn, klyve ved eller å skaffe seg mat fra naturen er helt fjernt for mange. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har du rett i, men ser man på voldsbruken som skjer i mindre byer nå, ser man at dette ikke er et storbyfenomen. Den eneste grunnen til at dette ikke skjer på bygda, er at gjengmiljøer trives bedre i byene - om Hells Angels eller B-gjengen hadde flyttet til en vanlig norsk bygd og tatt kontrollen der, hadde det jammen blitt liv. Anonymkode: c007b...8f0 Nå er det vel ikke grunnen at gjengmiljøene trives bedre i byene, men det er der de lever i egne parallelsamfunn uten å være særlig deltagelige i det norske samfunnet for øvrig. Disse gjengene har flere likhetstrekk som det ikke skal snakkes om, er ikke akkurat Ola og Kari Nordmann for å si det sånn. Anonymkode: 9e17a...26f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #53 Del Skrevet 23. august 2022 Entern skrev (2 timer siden): Denne burde alle her lese. 41% av pakistanere i Norge er gift med søskenbarn 😱, 15% av tyrkere og marokkanere 🤪 0,1% av nordmenn ☺️ Nasty. Anonymkode: f1ad6...f72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 23. august 2022 #54 Del Skrevet 23. august 2022 Som dum bygdetulling vet jeg likevel om flere høyt skolerte folk til og med her, selv om arbeidsveien kan være litt lenger for noen. Det er heller ikke tilfelle at alt utenfor hovedstaden er bondeland og sladder. Oslofolk vet kanskje ikke så mye om forholdene rundt dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 23. august 2022 #55 Del Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå kan det alltids diskuteres om kvaliteten på både sangen og konkurransen handler om musikk, eller bare show. Rybaks gnikking på fela eller andre nyere sanger i konkurransen kan etter min mening ikke måle seg med ABBA-s "Waterloo" Anonymkode: c007b...8f0 «Waterloo» er en ganske standard danseband melodi. Melodien er kliss lik melodien i mye mye danseband musikk. Ikke Rybakfan men «gnikking» er nå voldsomt… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #56 Del Skrevet 23. august 2022 Ta en titt på resultatene fra nasjonale prøver. Oslo ligger på topp, og Finnmark på bunnen. Spesielt hvis du ser på andel av elever med ferdighetsnivå 3 så gruser Oslo resten av landet. Anonymkode: 06cfc...de6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #57 Del Skrevet 23. august 2022 Mulig folk i byer har mere spisskompetanse innen for sitt område men jeg skal vedde for at folk fra bygdene er langt mere selvhjulpne. Selv er jeg fra en liten by (var 12000 innbyggere på 90 tallet) og musikklivet her er stort og har fostret bla en spellemannspris, flere store kjente musikere, en av Norges mest kjente malere er herfra. Anonymkode: 80623...9fe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #58 Del Skrevet 23. august 2022 15 minutter siden, Entern said: «Waterloo» er en ganske standard danseband melodi. Melodien er kliss lik melodien i mye mye danseband musikk. Ikke Rybakfan men «gnikking» er nå voldsomt… Kanskje standard, men sangen har ofte kommet på toppen i kåring av tidenes beste Eurovision-sanger, og det er ikke uten grunn - platåskoene er forresten virkelig i særklasse; noe slikt finner man ikke på bygda: Anonymkode: c007b...8f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lucius Skrevet 23. august 2022 #59 Del Skrevet 23. august 2022 2 hours ago, Flintis said: Det var pianoundervisning på landet også i tillegg til korps trekkspill og fiolin. Nå er det enda flere instrumenter etter det jeg forstår. Alle hadde blokkfløyte da. Spørs hva du mener med «på landet». Man har der hvor det bor en haug med mennesker og man har Gokk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest parkeringsvakten Skrevet 23. august 2022 #60 Del Skrevet 23. august 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: En liten intelligensprøve kommer i form av et piano på nett som man kan spille på; er villig til å vedde ganske mye på at folk fra byer som aldri har spilt musikk, klarer å få til mer enn folk fra bygda som aldri har spilt musikk; når folk lever i en by, blir hjernen utsatt for langt flere inntrykk som må bearbeides enn når man lever i en liten bygd, og dette påvirker også hjernens evne til å takle nye problemstillinger, som for eksempel musikk. Å være omgitt av inntrykk gir ikke automatisk en hjerne som bearbeider inntrykk mer effektivt eller bedre. Det kan for eks føre til at man bare utestenger overflødig inntrykk. Noe som mennesker har en tendens til å gjøre på andre områder. For eks bruker mennesker ofte stereotyper når de skal forstå folk. Menn gjør slik og sånn fordi menn er sånn og slik. Som eksempel. Forenkling av inntrykk og informasjon er en mer vanlig strategi, enn utvikling av dypere forståelse. 4 hours ago, AnonymBruker said: Mens folk fra byene kanskje klarer å lage en hørbar sang på dette pianoet, blir det antagelig bare klunk-klunk for folk fra bygda; ser man på norsk musikkhistorie, er kvaliteten på musikken laget av folk fra byene overlegen i forhold til det som blir spilt på bygda, der bygdefester med hjemmebrent og danseband er normen. Så min teori er at folk uten musikalsk erfaring fra byene er flinkere til å spille enn folk fra bygda; hva mener du? Anonymkode: c007b...8f0 Man finner som regel musikkekspertise og utdanning i byene, ikke på landet. Mange som øver og blir skikkelig god på musikk fra bygda, flytter selvsagt ofte til byene der mulighetene innen musikk er mye bedre. Det er for øvrig mye øving som ligger bak det å bli skikkelig god på musikk, ikke intelligens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå