AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Det er så utrolig slitsomt. . Spør meg for den minste ting... Kan du google dette? Hva skal jeg ha med meg på tur i morgen? Hvordan fikser vi denne? Ikke kan han skru opp en Ikea møbel, ikke fikse noe som helst. Ikke storhandler, fordi han "vet ikke" hva han skal kjøpe. Han må bli fortalt hva som skal gjøres i huset/husarbeid, ikke kan han skrive en CV og må ha hjelp av meg, han spør meg om jeg kan finne en frisør han kan gå til, eller et sted bilen kan repareres på... Han er helt avhengig av at jeg tar de minste avgjørelser, og jeg blir helt utslitt av dette Han har ADHD men går ikke på medisiner Er dette typisk adhd? Eller hva er det for noe? Kan da ikke være normalt? Anonymkode: a1415...7b1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Problemet her egentlig er, at du ikke aksepterer han. Du er/har vært forelsket i en versjon av han som du har laget selv i ditt eget sinne - men den versjonen gjenspeiler ikke realiteten. Anonymkode: c14b9...18b 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Han er helt avhengig av at jeg tar de minste avgjørelser, og jeg blir helt utslitt av dette Han har ADHD men går ikke på medisiner Den siste setningen du skriver her sier alt. Han er ikke helt hjelpesløs, han orker ikke ta ansvar for sin egen helse engang, og derfor gidder han vel hverfall ikke ta ansvar i noe så kjedelig som husholdning. Nei dette er ikke normalt, men det finnes en skokk av mennesker som synes det er mye greiere å la andre deale med konsekvensene av deres tiltaksløshet. Du kan velge selv om du gidder å være mamma, barnevakt, støttekontakt og vaskehjelp for denne personen, og kanskje om 5 år så klarer han å sette tallerkenen inn i oppvaskmaskinen. Eller du kan la han lære ved at han må, med at du bor i en ren å pen leilighet med tid å energi til morsomme hobbier å han får finne ut av ting selv. Anonymkode: 8557c...a1a 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 Det der hadde jeg ikke orket. Men vil du fortsette å være sammen med denne mannebabyen får du «ta praten» om selvstendighet og hvor viktig det er for deg og forholdet - og deretter slutte å sy puter under armene på ham. Begynn i det små, si han får finne frisør og bilverksted selv osv. Og så står du på det. Å hjelpe ham muliggjør og forsterker hjelpeløsheten hans, hvorfor skal han gidde å gjøre en ekstra innsats når du ordner det likevel? Anonymkode: 9e254...3ef
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Problemet her egentlig er, at du ikke aksepterer han. Du er/har vært forelsket i en versjon av han som du har laget selv i ditt eget sinne - men den versjonen gjenspeiler ikke realiteten. Anonymkode: c14b9...18b Skal man akseptere noe sånt? Da blir man jo utslitt! Anonymkode: a1415...7b1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #6 Skrevet 23. august 2022 Slitsomt, kjenner en slik mann som er 50 år og bor hjemme. Anonymkode: 87f79...88e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #7 Skrevet 23. august 2022 Så turn-off😅 Flyttet han rett fra mamma til deg? Er det sånn at han ikke kan, eller ikke gidder? Anonymkode: 3f0ad...d23
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #8 Skrevet 23. august 2022 Han må ta medisinene sine. Anonymkode: 836d5...786 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #9 Skrevet 23. august 2022 Nei, dette er ikke typisk adhd. Det er typisk mennesker med adhd som bruker det som en unnskyldning for å ikke ta ansvar for noe i livet. Slike ting kan være vanskeligere for oss med adhd, men en må jobbe med det og lære seg det likevel! Dessverre er det mange med adhd som bare tenker at jaja, jeg kan jo ikke noe for det for jeg har adhd, så da er det bare slik. Du kan fint stille krav til han, klarer han det ikke selv så kan han prøve medisiner men det er ingen garanti for at det hjelper, i bunn og grunn må han uansett ønske å bedre seg Anonymkode: 75dc3...21b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #10 Skrevet 23. august 2022 Det er jo lett for ham å fortsette å være slik hvis du faktisk ordner alt for ham. Neste gang han spør, be ham om å finne ut av det selv. Anonymkode: 42223...3f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #11 Skrevet 23. august 2022 Hvor gammel er han? Og hvordan har han bodd fram til nå? En over skrev at du må akseptere at han er slik, men jeg syns ikke dette går på aksept. Du er ikke moren hans, og dette handler ikke om at du har for høy standard. Dette går langt over å ha for høye forventninger også. Han har jo ikke boevne? Da er han ikke moden for å være samboer. Kanskje dere burde være særboere? Da slipper du å ta ansvar for ham. Her må du tenke over hvordan du vil ha det. Har dere barn? Anonymkode: 49e16...547
Carrot Skrevet 23. august 2022 #12 Skrevet 23. august 2022 ADHD eller ikke så er det i nok ganske tydelig at for samboeren din er det problematisk å ta en avgjørelse, kanskje dere skulle prate om dette og finne ut hvorfor det er slik? Har partneren din bodd alene tidligere? Tatt ansvar selv eller bodd hjemme og hatt noen som forteller hva som skal skje, når og hvor osv? Hvorfor er det slitsomt nå som samboere hvis det ikke var slitsomt som kjærester før dere flyttet sammen? Har han forandret seg eller er det du som nå ser ting ulikt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå