AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 På grunn av sykdom har jeg behov for behandling fast en til to ganger i uka. Jeg er lærer. Til nå har jeg løst det ved at jeg har fått tilpasset timeplanen min, slik at jeg har mindre undervisning en dag i uka. Problemet med denne løsningen er imidlertid at jeg må ha desto mer undervisning de andre dagene, noe som gjør uka beintøff - og igjen gjør sykdommen min verre. Så hvordan kan dette løses? Kan jeg for eksempel ta ut permisjon en gang i uka for behandling? Eller må jeg redusere stillingen min? Jeg er aleneforsørger og har ikke lyst til det. Hva gjør dere andre kronisk syke? Anonymkode: f12e3...194
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Her får vi permisjon med lønn, usikker på hva som skjer når total permisjon overskrider 10 dager men. Fikk ihvertfall permisjon med lønn for å gå i parterapi. Og får det ved lege og tannlegetimer og. Jobber innen IT, må dog ikke ha vikarer når vi er borte.. Anonymkode: b62bd...e14
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): usikker på hva som skjer når total permisjon overskrider 10 dager men. Kan dere ta ut de ti dagene som timer? Altså at en dag er åtte timer, så kan du ta ut fleksibelt? For jeg trenger sjelden en hel dag på behandling. Anonymkode: f12e3...194
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 Du kan vel kanskje få sykmelding for behandlingsdager? Hør med legen. Anonymkode: 15990...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan vel kanskje få sykmelding for behandlingsdager? Hør med legen. Anonymkode: 15990...1c1 Det kan man, hvis man ikke kan jobbe før eller etter behandlingen. Anonymkode: 9afb6...eda
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #6 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan vel kanskje få sykmelding for behandlingsdager? Hør med legen. Anonymkode: 15990...1c1 Men da bruker jeg opp sykepengerettighetene mine, og kommer over arbeidsgiverperioden. En gang i uka i et år, jeg tror ikke det er en lur løsning. Anonymkode: f12e3...194
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #7 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På grunn av sykdom har jeg behov for behandling fast en til to ganger i uka. Jeg er lærer. Til nå har jeg løst det ved at jeg har fått tilpasset timeplanen min, slik at jeg har mindre undervisning en dag i uka. Problemet med denne løsningen er imidlertid at jeg må ha desto mer undervisning de andre dagene, noe som gjør uka beintøff - og igjen gjør sykdommen min verre. Så hvordan kan dette løses? Kan jeg for eksempel ta ut permisjon en gang i uka for behandling? Eller må jeg redusere stillingen min? Jeg er aleneforsørger og har ikke lyst til det. Hva gjør dere andre kronisk syke? Anonymkode: f12e3...194 Kan virkelig anbefale onlinepsykologene. Der er som navnet sier online og du kan velge hvem du vil ha og kan lese om de forskjellige og hva de spesialiserer seg på først. Kan tas på kveldstid og når som helst 🙂 Anonymkode: e162f...0ae
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #8 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På grunn av sykdom har jeg behov for behandling fast en til to ganger i uka. Jeg er lærer. Til nå har jeg løst det ved at jeg har fått tilpasset timeplanen min, slik at jeg har mindre undervisning en dag i uka. Problemet med denne løsningen er imidlertid at jeg må ha desto mer undervisning de andre dagene, noe som gjør uka beintøff - og igjen gjør sykdommen min verre. Så hvordan kan dette løses? Kan jeg for eksempel ta ut permisjon en gang i uka for behandling? Eller må jeg redusere stillingen min? Jeg er aleneforsørger og har ikke lyst til det. Hva gjør dere andre kronisk syke? Anonymkode: f12e3...194 Hvis det er dps du tenkte å gå til så kommer du uansett neppe til å få time 2 ganger i uken. Oftest får man annenhver uke. Anonymkode: e162f...0ae
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #9 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan virkelig anbefale onlinepsykologene. Der er som navnet sier online og du kan velge hvem du vil ha og kan lese om de forskjellige og hva de spesialiserer seg på først. Kan tas på kveldstid og når som helst 🙂 Anonymkode: e162f...0ae AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis det er dps du tenkte å gå til så kommer du uansett neppe til å få time 2 ganger i uken. Oftest får man annenhver uke. Anonymkode: e162f...0ae Nei, går i behandling for ms og revmatisme. Fysio/ulike behandlinger. Anonymkode: f12e3...194
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #10 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her får vi permisjon med lønn, usikker på hva som skjer når total permisjon overskrider 10 dager men. Fikk ihvertfall permisjon med lønn for å gå i parterapi. Og får det ved lege og tannlegetimer og. Jobber innen IT, må dog ikke ha vikarer når vi er borte.. Anonymkode: b62bd...e14 hvor kommer begrensingen på ti dager inn for velferdspermisjoner? Altinn - Lønnet og ulønnet permisjon Permisjoner (arbeidstilsynet.no) Statens personalhåndbok 2022 - 10.8 Permisjoner med og uten lønn - Lovdata Kanskje det gjelder din tariffavtale og ikke generelt? Sitat De fleste tariffavtaler lister opp de ulike anledningene som gir rett til permisjon. I noen tariffavtaler er det nedfelt rett til et visst antall dager i året, uavhengig av årsak. – Bestemmelsene om velferdspermisjoner er ulike i de forskjellige avtalene. For å få oversikt over hva som gjelder for deg, må du sjekke hva som står i tariffavtalen som gjelder på din bedrift. Anonymkode: e8d5b...4bf
Topsi Skrevet 23. august 2022 #11 Skrevet 23. august 2022 Det kan jo være du burde vurdere delvis uføretrygd og delvis jobb om mulig
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #12 Skrevet 23. august 2022 Topsi skrev (39 minutter siden): Det kan jo være du burde vurdere delvis uføretrygd og delvis jobb om mulig Ønsker ikke det. Anonymkode: f12e3...194
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 Om du ikke ønsker sykemelding for behandling (dette trenger ikke gjelde full dag) og det ikke fungerer å få tilpasset arbeidsmengden pga økt belastning de andre dagene er det ikke så mange muligheter. Gå ned i stilling, bli ufør en prosentdel e.l. Er mulig. har du mulighet til å tilpasse tidspunkt for behandlingene? Jeg går til behandling kl 8 så jeg er på plass på jobb kl 9. det løser jeg ved å jobbe 1 time lenger den dagen. En del fysio har timer sent på dagen etter skoleslutt. Er det et alternativ? Anonymkode: 3bf13...a31
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ønsker ikke det. Anonymkode: f12e3...194 Greit å ønske å unngå NAV og ufør/delvis ufør - men når helsa hangler så er der som oftest den rette løsningen. Men - IKKE reduser stillingen din! Altså, på egen hånd. Det er en økonomisk tabbe, om du etterhvert faktisk skulle få behov for AAP/uførestønad. Da får du kun 66 % av den allerede reduserte utbetalingen. Ellers bør du diskutere dette med din arbeidsgiver. Dessverre finnes det ikke egne lover/regler for kronisk syke som har behov for regelmessig behandling. I grunn et stort hull i velferdssystemet, skulle tro det var ønskelig å tilrettelegge for at folk med kronisk sykdom skal ha mulighet til å stå i jobb. Arbeidsgiver kan velge å gi fri med lønn til behandling. Kanskje finnes det noe i lokale avtaler eller tariffavtale? Ellers må du bruke av feriedager, om du får lov å ta det ut i timer. Anonymkode: 09185...644 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #15 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 4.53): har du mulighet til å tilpasse tidspunkt for behandlingene? Jeg går til behandling kl 8 så jeg er på plass på jobb kl 9. det løser jeg ved å jobbe 1 time lenger den dagen. En del fysio har timer sent på dagen etter skoleslutt. Er det et alternativ? Anonymkode: 3bf13...a31 Nei, jeg prøvde det, men det medførte at de andre arbeidsdagene ble så fulle og tunge at jeg ble mye sykere, rett og slett. AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 6.49): Greit å ønske å unngå NAV og ufør/delvis ufør - men når helsa hangler så er der som oftest den rette løsningen. Arbeidsgiver kan velge å gi fri med lønn til behandling. Kanskje finnes det noe i lokale avtaler eller tariffavtale? Ellers må du bruke av feriedager, om du får lov å ta det ut i timer. Anonymkode: 09185...644 Jeg har krav på 12 dagers velferdspermisjon i løpet av et kalenderår, men det er selvsagt alt for lite. Jeg er lærer og kan ikke bruke feriedager, de må tas i juli. Jeg er ikke enig i at det er den rette løsningen - hvis jeg klarer å stå i full jobb med regelmessig behandling, hvorfor kan jeg ikke da få den behandlingen? Anonymkode: f12e3...194
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #16 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg prøvde det, men det medførte at de andre arbeidsdagene ble så fulle og tunge at jeg ble mye sykere, rett og slett. Jeg har krav på 12 dagers velferdspermisjon i løpet av et kalenderår, men det er selvsagt alt for lite. Jeg er lærer og kan ikke bruke feriedager, de må tas i juli. Jeg er ikke enig i at det er den rette løsningen - hvis jeg klarer å stå i full jobb med regelmessig behandling, hvorfor kan jeg ikke da få den behandlingen? Anonymkode: f12e3...194 Jeg forstår ikke helt hvordan de andre dagene blir fullere. Jeg er ikke lærer, så det er godt mulig jeg ikke kjenner hverdagen til en lærer godt nok. Jeg trodde dere hadde undervisning et antall timer or dag/uke, og resten av tiden er til forberedelser og annet arbeid. Har du undervisning 8-16? Eller kan du dra kl 15 og rekke fysiotime kl 15.30? Blir det mye ekstra å jobbe inn andre dager da? Som sagt beklager om det er noe jeg misforstår, jeg får bare ikke helt tak i hvor mye tid som går bort til behandling om du får timer helt i starten av dagen eller siste time på ettermiddagen og hvor mye du må jobbe ekstra andre dager. Enkelte behandlere har og timer på kveldstid. Jeg går som sagt til behandling selv, da har jeg timer enten 7.30 eller 08.00. Jeg kommer enten 30 min eller 60 min for sent og velger når i løpet av uken jeg jobber dette inn. Er noe lignende mulig for deg? Anonymkode: 3bf13...a31 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #17 Skrevet 25. august 2022 Jeg får lov til å gå litt før den bundne tiden en dag i uken for at det skal passe med behandling. På den måten har jeg vanlig timeplan, men går rett etter undervisning en dag i uken. Det blir jo litt mer kontorarbeid på kvelden da, men det fungerer iallefall fint for meg. Anonymkode: 13fec...4b3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #18 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 10.30): Ønsker ikke det. Anonymkode: f12e3...194 Nei, så klart du ikkje ønsker det. Men kva er alternativet? Anonymkode: c22af...927 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #19 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvordan de andre dagene blir fullere. Jeg er ikke lærer, så det er godt mulig jeg ikke kjenner hverdagen til en lærer godt nok. Jeg trodde dere hadde undervisning et antall timer or dag/uke, og resten av tiden er til forberedelser og annet arbeid. Har du undervisning 8-16? Eller kan du dra kl 15 og rekke fysiotime kl 15.30? Blir det mye ekstra å jobbe inn andre dager da? Som sagt beklager om det er noe jeg misforstår, jeg får bare ikke helt tak i hvor mye tid som går bort til behandling om du får timer helt i starten av dagen eller siste time på ettermiddagen og hvor mye du må jobbe ekstra andre dager. Enkelte behandlere har og timer på kveldstid. Jeg går som sagt til behandling selv, da har jeg timer enten 7.30 eller 08.00. Jeg kommer enten 30 min eller 60 min for sent og velger når i løpet av uken jeg jobber dette inn. Er noe lignende mulig for deg? Anonymkode: 3bf13...a31 Det er fordi man får timene mye tettere de resterende dagene, og mindre tid til for-og etterarbeid. Da blir det for det første mye mer adrenalinfylt med flere timer enn normalt på en dag, og man må ta igjen manglende for-og etterarbeid man skulle gjort på dagtid på kveld i tillegg til de andre oppgavene man allerede har på kveld. Anonymkode: 154d6...91e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #20 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 7.04): På grunn av sykdom har jeg behov for behandling fast en til to ganger i uka. Jeg er lærer. Til nå har jeg løst det ved at jeg har fått tilpasset timeplanen min, slik at jeg har mindre undervisning en dag i uka. Problemet med denne løsningen er imidlertid at jeg må ha desto mer undervisning de andre dagene, noe som gjør uka beintøff - og igjen gjør sykdommen min verre. Så hvordan kan dette løses? Kan jeg for eksempel ta ut permisjon en gang i uka for behandling? Eller må jeg redusere stillingen min? Jeg er aleneforsørger og har ikke lyst til det. Hva gjør dere andre kronisk syke? Anonymkode: f12e3...194 Dette må du jo snakke med lederen din om! Du må forklare at sykdommen din blir verre av den løsningen dere har hatt til nå. Anonymkode: c22af...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå