Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. :) 

Nå er jeg ei jente i 20-årene, men da jeg var yngre og konfirmerte meg tok faren min alle konfirmasjonspengene mine, og har flere ganger gjennom årene utnyttet meg økonomisk.

Eksempelvis flyttet jeg inn med han en periode når jeg studerte, dette var eneste måten for han å komme seg unna sin daværende partner, så derfor hjalp jeg ham.. Jeg forlot da min veldig billige hybel og ble lovt å betale samme summen hos han, derimot økte utgiftene mine til han mer og mer hver måned. Vil forøvrig si at han ikke har økonomisk sans i det hele tatt, og han sløser svært mye på «tull». Det har vært mange forskjellige episoder igjennom årene, og det dreier seg selvsagt ikke bare om beløpene han har tatt fra meg. 

Men mye han har gjort, har ført til at jeg har tilnærmet null kontakt med han. Jeg har kun kontakt med han når han faktisk tar initiativ selv til å snakke. I skrivende stund er det ca. 5 måneder siden han lovte å bli flinkere å ringe meg og å ta kontakt. 

Per nå er jeg egentlig bare lei. Vi har en muntlig avtale om at han skal betale meg tilbake, og har overføringer fra han i nettbanken, men han opprettholder avtalen kun i perioder når det passer han. Det er snakk om nedbetaling, og i småbeløper på typ 300 kr i måneden, det føler jeg skal være overkommelig for de aller fleste. 

Vil det hjelpe meg noe å ta kontakt med en advokat/annen instans, for å få disse pengene tilbake? 

Setter stor pris på svar :) 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vurdert to valg:

Enten snakke med faren din først og si at dette begynner å plage deg nå og har gått over streken og at du helst vil ordne mellom dere to uten å blande noen inn, men hvis dere ikke kan lage en ordentlig avtale på dette hvor den blir gjennomført slik at begge parter er fornøyde, så kommer du til å gå til en advokat.

Eller gå til en advokat og få vite hva du har krav på, og fortelle faren din angående dette. Siden dere har et ikke-eksisterende forhold og lite kontakt så tviler jeg på at han hadde blitt spesielt lei seg av at du "gikk bak ryggen" hans på den måten (noe det ikke er, men noen hadde sikkert følt det sånn), så du kan vel velge ut fra hva du tenker er  best. 

Kjæresten min har vært gjennom lignende situasjon selv hvor faren hans gjentatte ganger har tatt hans penger og penger han har krav på til å få utbetalt men det har aldri blitt lagd noe avtale fordi faren er så utforutsigbar og ekstremt vanskelig å snakke med uten å hisse seg opp osv. Så han gikk til en advokat for å få vite eksakt hva han har krav på og hva som kan bli gjort i hans tilfelle. 

Jeg er veldig sikker på at du kan få godt nytte av en form for rådgivning for å i allefall vite hva du har krav på og hva du burde gjøre, før dere eventuelt går "videre" med saken 

Anonymkode: c4169...e25

• Liker 1
Skrevet
tuzzi skrev (1 time siden):

Vil det hjelpe meg noe å ta kontakt med en advokat/annen instans, for å få disse pengene tilbake? 

Jeg har selv god erfaring med JURK. Det er et gratis tilbud fra juss studenter, der du vil få god hjelp mht hvordan du bør gå frem i denne saken❤️ Lykke til❤️

https://foreninger.uio.no/jurk/

Anonymkode: 49a17...d5a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Prøv å få han til å innrømne hvor mye han skylder deg på tekstmelding så du har bevis først. Spør feks når du får resten. Og be om bedre nedbetalingsplan. Eller skriv feks penger mottatt kr 1000 av feks 24 000. 

Anonymkode: b08ee...28a

• Liker 3
Skrevet

Se litt på Judge Judy. Mange slike eksempler. Det ligger episoder på You tube og FB. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Se litt på Judge Judy. Mange slike eksempler. Det ligger episoder på You tube og FB. 

Hva hjelper det å se et amerikansk program, som antageligvis følger amerikanske lover og skikker? Det hjelper jo ikke i Norge.

Skal ts lære noe av noen eksempler, bør det være fra Norge.

Anonymkode: 98aca...560

• Nyttig 2
Skrevet

Fedre….

Min svindla meg for 500 000kr, sa det skulle være innskudd i leiligheten jeg leide av han i seks år, som en leie for eie-løsning… Betalte og betalte og oppgraderte leiligheten for egne penger etc. 

Ble kasta ut med barnet med to ukers varsel, rett ut på det tøffe leiemarkedet, pengene jeg hadde betalt han brukte han på sparing til seg selv (flere mill på bok) og opp på bordeller i Spania og investerte i aksjer på tullete tapsprosjekt, og i tillegg går rundt og lyver om meg og skryter og lyver om at han har hjulpet meg økonomisk mens det stemmer overhode ikke.

Det, pluss at han var grovt voldelig og mishandlet meg som barn, gjør at jeg har minst mulig med vedkommende å gjøre. Han har også frastjelt meg babyalbumet til ungen min, bilnøkler, Mac-en min, passet mitt og en hel liste med eiendeler som han rett og slett bare har tatt. Han får ikke komme inn i vår leilighet, de få gangene han har vært her, har han kastet kaffekopp på hvite gulvteppet, ødelagt kjøkkenkrana, lagd masse hakk i porselenet på badeservanten, lagd hakk i gulv etc etc. Han ødelegger med glede… Forstå det den som kan… 

Noen fedre er psyke, og slike holder man på god avstand. 

Anonymkode: 26e6e...72a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har selv god erfaring med JURK. Det er et gratis tilbud fra juss studenter, der du vil få god hjelp mht hvordan du bør gå frem i denne saken❤️ Lykke til❤️

https://foreninger.uio.no/jurk/

Anonymkode: 49a17...d5a

Jeg støtter denne

Anonymkode: c7cd6...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fedre….

Min svindla meg for 500 000kr, sa det skulle være innskudd i leiligheten jeg leide av han i seks år, som en leie for eie-løsning… Betalte og betalte og oppgraderte leiligheten for egne penger etc. 

Ble kasta ut med barnet med to ukers varsel, rett ut på det tøffe leiemarkedet, pengene jeg hadde betalt han brukte han på sparing til seg selv (flere mill på bok) og opp på bordeller i Spania og investerte i aksjer på tullete tapsprosjekt, og i tillegg går rundt og lyver om meg og skryter og lyver om at han har hjulpet meg økonomisk mens det stemmer overhode ikke.

Det, pluss at han var grovt voldelig og mishandlet meg som barn, gjør at jeg har minst mulig med vedkommende å gjøre. Han har også frastjelt meg babyalbumet til ungen min, bilnøkler, Mac-en min, passet mitt og en hel liste med eiendeler som han rett og slett bare har tatt. Han får ikke komme inn i vår leilighet, de få gangene han har vært her, har han kastet kaffekopp på hvite gulvteppet, ødelagt kjøkkenkrana, lagd masse hakk i porselenet på badeservanten, lagd hakk i gulv etc etc. Han ødelegger med glede… Forstå det den som kan… 

Noen fedre er psyke, og slike holder man på god avstand. 

Bevare meg vel, faren din er jo helt psyko! Han hadde jeg aldri hatt noe å gjøre med igjen. Ikke bare "god avstand" men for alltid mest mulig avstand. 

• Liker 1
Skrevet
tuzzi skrev (14 timer siden):

Har dere skrevet gjeldsbrev?

Hvis ikke har du ingen sjanse til å kreve tilbake pengene.

Anonymkode: 624e1...2ea

Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Bevare meg vel, faren din er jo helt psyko! Han hadde jeg aldri hatt noe å gjøre med igjen. Ikke bare "god avstand" men for alltid mest mulig avstand. 

Lista over all dritten han har gjort opp gjennom tidene, er lang. Eneste grunnen til «kontakt» er fordi han fortsatt er gift med min mor… Men vi snakker aldri, ringes aldri mens han liker å gi inntrykk til andre at han er tidenes far og bestefar mens han er bare ond og gal.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...