Gå til innhold

Synes det er innafor å kjøpe popularitet til sønnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble mye mobbet på skolen,  men var natur talent i realfag,  derfor klarte jeg meg bra å fullføre selv om det var vanskelig å være på skolen. 

Ser dessverre ut som at sønnen min har samme gener og han tiltrekker seg mobbere.  Det har jeg tenkt å gjøre noe med 

Jeg har begynt å kjøpe kule leker,  utstyr,  spill til ham slik at han har blitt populær.  Mange barn vil være med ham. 

Jeg sier driter i det moralske,  sønnen må få det bra i nuet.  Fremtiden får jeg tenke på.

Noen andre som har prøvd eller har kritiske tanker? 

Anonymkode: 553fa...b59

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ble mye mobbet på skolen,  men var natur talent i realfag,  derfor klarte jeg meg bra å fullføre selv om det var vanskelig å være på skolen. 

Ser dessverre ut som at sønnen min har samme gener og han tiltrekker seg mobbere.  Det har jeg tenkt å gjøre noe med 

Jeg har begynt å kjøpe kule leker,  utstyr,  spill til ham slik at han har blitt populær.  Mange barn vil være med ham. 

Jeg sier driter i det moralske,  sønnen må få det bra i nuet.  Fremtiden får jeg tenke på.

Så lenge det funker så hva er problemet? 

Men om han blir mobbet så bør du gå rett til skolen og kreve et møte! 

Anonymkode: def8e...b95

• Liker 3
Skrevet

Hadde også gjort dette om mitt barn ble mobbet og dette kunne stoppe det.

Anonymkode: e5862...bda

• Liker 4
Skrevet

Det du gjør er ikke løsningen. Blir fort til at klassekameratene tar kontakt kun for gadgetene hans, og da vil han sitte igjen med en følelse av å å bli brukt. Kan fort gjøre vondt verre. Gå heller i dybden på problemet. Mobbing skal ikke aksepteres, enig med den som sier at du bør ta kontakt med skolen. 

Anonymkode: 4eb46...583

• Liker 2
Skrevet

Får håpe det er så enkelt da for dere. men alle foreldre har sikkert ikke råd til slike ting, og som blir mobbet.

Anonymkode: ef7f5...855

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Verken du eller sønnen din «tiltrekker seg mobbere». 
Det er veldig trist å lese om din erfaring og enda tristere at din sønn deler denne negative opplevelsen. Jeg er mest opptatt av hvordan barna møter bøller, hvordan håndterer skolen det? Hva kvalifiserer som mobbing og hvordan kan man best mulig unngå det?

Jeg tenker at via å «kjøpe kule ting» forsøker du å «kjøpe innpass». Det er du nok ikke alene om, fordi presset på mange foreldre (og barn) når det gjelder merkeklær, ting og tang, - er stort.

Du kan alltids «kjøpe innpass» slik at han kanskje skiller seg mindre ut og «sklir inn». Men du nevner også noe om at han nå er «blitt populær». - Er han det? Og hos hvem..? 
Er dette hans «virkelige venner» og har han det « bra i nuet» eller kamuflerer du bare et problem?

Barn trenger ikke være «populære», det holder i massevis å være trygg (ikke frykte mobbing) og å føle seg ønsket og elsket. Med andre ord: ekte vennskap.

Ekte vennskap kan ikke kjøpes for penger.

Så bare pass på at du ikke gjør sønnen din en bjørnetjeneste: du lærer ham potensielt at han trenger ikke forstå sosiale koder, være vennskapelig, bygge relasjoner, ikke trenger han stå opp for seg selv eller lære seg å søke hjelp og si ifra når han trenger det. Han lærer at han kan bare spille på overfladiske verdier og forhåpentligvis overleve sosialt basert på det.

Tro meg: det vil ikke vare. 
Kjøp ting til sønnen din, for all del. Men det er ikke «venner» han får via ting.

Vennskap og ikke minst lojalitet, kommer av å gjøre seg fortjent til det, ikke å ha kjøpt det. 

Skrevet

Er det virkelig sønnen som blir populær eller er det tingene som er populære?.

Anonymkode: a850b...037

Skrevet

Jeg gjør for så vidt noe av det samme. Min sønn blir ikke mobbet, men han er en litt sjenert og usikker type som ikke tørr å ta plass, og derfor også har litt problemer med å knytte vennskap. Han blir fort den stille typen som går for seg selv, hvis ikke de andre tar initiativ til kontakt med ham. Ingen er slemme mot ham, men jeg tror han lett kan bli litt usynlig og glemt (satt på spissen så klart)

Vi jobber selvsagt med dette, Men ja-  jeg sørger også for at han har kule klær og ting, slik at han ikke skal stikke seg ut negativt på noe. Og jeg inviterer vennene hans med på klatrepark/trampolineland/bowling/tusenfryd etc. oftere enn normalt. Jeg arrangerer overnattinger og turer som er «litt over the top» og generelt gjør det jeg kan for at de andre skal synes det er kult og være med ham. Man kan jo si at jeg kjøper ham venner, men jeg tror faktisk at jeg heller kjøper ham muligheter for å bli bedre kjent og tryggere på de andre barna. Og når han tørr og være seg selv virker det som de liker ham for den han er. 

Det er kanskje ikke pedagogisk korrekt, men det virker å funke delvis hvertfall. 

Anonymkode: 7676e...526

• Liker 3
Skrevet

Kan bli dyrt i lengden. Om noen år kommer han og ber om en million til russebuss fordi "alle" andre er med.

Anonymkode: b6ffb...78e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Blir fort til at han kan bli utnyttet eller mobbet for å bli bortskjemt og. Kommer til å slite i forholdene sine senere med det du gjør no! Men for all del, kjør på....

Anonymkode: bf4b7...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...