Gå til innhold

Verdi på innholdet i ditt kjøleskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye koster maten du har i ditt kjøleskap og fryser akkurat nå? Og hvor mye av det ville gått tapt hvis myndighetene stengte strømmen i morgen? Jeg tenkte først at jeg ikke har all verden, men har pleid å hamstre litt gulost hver gang det er tilbud. Og har en del kjøttpålegg, frossenpizzaer mv.  Og en del is har jeg som regel i fryseren. Så når jeg først begynte å regne på det har jeg nok et par tusen som ville havnet i søpla ved strømrasjonering. Så kanskje på tide å avhamstre, dvs spise opp mest mulig av det som ikke holder lenge uten strøm? Flere som tenker sånn? Det sies at strømrasjonering er galskap, og umulig kan skje. Det ville jeg også tenkt, om jeg ikke hadde gjennomlevd de siste to årene. 

Anonymkode: dc154...d97

• Liker 1
Skrevet

Har alltid fryseren full av kjøtt og andre frossenting fra Sverige, samt mat jeg har hamstret på tilbud... I tillegg ukeshandler jeg, så om rasjoneringen skjer samme dagen som ukeshandlingen vil jeg nok slite...

Nå er både kjøleskap og fryser laget for å holde seg kalde ca 6 timer om de ikke blir åpnet, men de snakker jo om å rasjonere 8-12 timer minimum! Først snakket de om 2 timer i hvert område, så 4... Men nå??? Herregud, tenker på de uten vedfyring, hvordan skal de få laget mat? Frister nok mye å fyre opp kullgrillen i -15 og snøstorm? 

Anonymkode: 72a9a...37a

Skrevet

Fryseskapet vårt gikk før sommeren. Tok noen dager før vi merket det så alt var dessverre ødelagt. Regnet kjapt over når jeg kastet matvarene. Var verdier for 9500.Fikk heldigvis igjen alt på innboforsikring. Den hadde visst dekt reprasjon og, hvis garantien på fryseskapet hadde gått ut. 

Anonymkode: cb2a1...b94

Skrevet

Kun en pakke fjordland til kr 67 utgått for fire dager siden (skal spise likevel).

Hva er den verdt?

Anonymkode: 0f0a3...c94

• Liker 1
Skrevet

Vi har stor fryser og jeg har stort sett kjøtt, is og noen oster som tåler frys. Frosne grønnsaker er så billige at de handler jeg ved behov, og rester av middag setter vi i kjøleskapet slik at det blir spist om ila noen dager. Jeg handler mye datovarer og sparer en del, men har lagt merke til at de fleste er blitt flinkere. Bra, mindre matsvin.

Verdien på innhold i kjøleskap og fryser tipper jeg er 5-6.000?

Anonymkode: 22579...7dd

Skrevet

Vi ukeshandler for ca 1000 kr hver mandag kveld, så pr akkurat nå tenker jeg vi ligger på ca 1000 kr i kjøleskapet og rundt 500 i fryseren.

Har mye gammelt og tull i fryseren, burde vært ryddet. Det som er der av verdi er is, noen fryste grønnsaker og fiskepinner 😅

Skrevet

Om du bare ikke åpner fryseren mens strømmen er av, holder det seg greit i 2 døgn om den er full, 1 døgn om den er halvfull.

Om det kommer til at det blir rasjonering ved avstengning, vil den jo være stengt kortere enn det av gangen.

Anonymkode: cda33...759

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor mye det er verdt, men fryseren er omtrent full, av alt mulig kjøtt og fisk. Litt grønnsaker og pålegg er det også der. Om strømmen ble stengt i morgen så tror jeg lite ville gått til spille. Har kjøpt et par sekker grovsalt med akkurat det i bakhodet, så jeg kan salte ned. Kvaliteten blir nok litt forringet, men maten vil holde seg og kunne bli brukt. 

Skrevet

Har både fryseboks og fryseskap, vil tro at vi har bær for mellom 1000 og 2000 kr. Kjøtt og fisk for kanskje 1000kr. Hundemat for 300kr. Noe bakevarer, et par frosenpizza og noe fryste grønnsaker.

Venter på å få tak i slakt, når det er i boksen vil prisen stige med en del tusen.

Heldigvis er vi ikke i området for rasjonering.

Anonymkode: 776e5...eb1

Skrevet

Inneholdet i fryseren har muligens en verdi på 8-9 tusenlapper. Noe elgkjøtt, en del fisk fra fiskebilen, en del bær osv som er selvplukket gratis (men det har jo også en verdi om det skal erstattes) pluss da en hel del andre ting. 
I kjøleskapet har jeg en del forskjellige oster som koster litt. Ellers er det ikke så mye, noen grønnsaker, smør, pålegg og drikke

Det i fryseren holder seg fint et døgn om man ikke åpner lokket. Det meste i kjøleskapet holder seg flere timer også. Er ikke bekymret sånn sett

Anonymkode: 5029a...697

• Liker 1
Skrevet

Har 2 store frysere. I hvertfall 20-30.000,- +++
Kun Gilde kjøtt og mye fisk. 

Anonymkode: 34c64...843

Skrevet

Har to kombiskap.

I fryserne har jeg en god del kyllingfilet, kyllinglårfilet, torsk, sei, laks, svinekoteletter, nakkekoteletter, en ribbe, noen frossenretter, løvstek, karbonader, snitzler, noen frossenpizzaer, finnbiff, en del frosne bær og grønnsaker. En eplekake, boller, rundstykker. Noen pinneis.

I kjøleskapene har jeg egg, melk, diverse kjøttpålegg, makrellfilet i tomat, sild, laks, kaviar, leverposteier, majones, potet, gulrot, brokkoli, en salatpose, rømme, diverse oster. Diverse syltetøy. Samt annet som må stå i kjøleskap, men som ikke er til å spise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye koster maten du har i ditt kjøleskap og fryser akkurat nå? Og hvor mye av det ville gått tapt hvis myndighetene stengte strømmen i morgen? Jeg tenkte først at jeg ikke har all verden, men har pleid å hamstre litt gulost hver gang det er tilbud. Og har en del kjøttpålegg, frossenpizzaer mv.  Og en del is har jeg som regel i fryseren. Så når jeg først begynte å regne på det har jeg nok et par tusen som ville havnet i søpla ved strømrasjonering. Så kanskje på tide å avhamstre, dvs spise opp mest mulig av det som ikke holder lenge uten strøm? Flere som tenker sånn? Det sies at strømrasjonering er galskap, og umulig kan skje. Det ville jeg også tenkt, om jeg ikke hadde gjennomlevd de siste to årene. 

Du kan jo begynne å hermetisere? Det var måten man hamstret på før strøm fantes. Legg kjøttet og fisken på glass og sett den på hyller i kjelleren.

Det er endel mat i kjøleskap og fryser. Det meste i kjøleskapet bederves ikke over natten (eller uka) om strømmen stenges ned noen timer her og der. Det meste i fryseren tåler også å stå uten strøm - en moderne fryser er et lukket, isolert rom. Jeg er ikke urolig for maten min eller fryseren min eller matvarer i butikkene. 

Men jeg er urolig for hvor utrolig kunnskapsløse folk flest later til å ha et mål om å være. De maser fortsatt om billig strøm og lav pris på drivstoff. Som om priser er der krisa ligger? 

Anonymkode: 3dea1...a9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om det blir strømrasjonering så er ikke strømmen borte i flere døgn, så maten i fryseren holder seg jo om du ikke åpner og lukker igjen konstant. Det samme med mat i kjøleskapet, den blir ikke dårlig av at strømmen er koblet ut ett par timer.

Anonymkode: 7fb49...52b

• Liker 1
Skrevet

Man må jo åpne lokket på et tidspunkt, og siste scenariet jeg leste om var at man kunne få strøm bare 2x4 timer om dagen. Basert på hvor fort ting har blitt dårlige under tidligere strømbrudd er jeg ikke optimist. Men samtidig tenker jeg at det ikke kan gå så lang, hva med folk som er avhengige av pustemaskiner eller denslags? Men det er bare det at koronaen har vist oss hvor langt strikken kan tøyes og hvor mye vi egentlig godtar. Kommer buss og tog til å gå når det er rasjonering? Kommer flyplassene til å stenges noen  timer hver dag? Samme med butikkene? Må alle ha hjemmekontor igjen og bruke de få timene med strøm til å jobbe? Alt dette ville jeg kalt utenkelig, men det var før 2020. 

Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er ikke verdt så veldig mye.

Litt hjortekjøtt som er verdt kr. 3 - 400,- og en chilisaus som kostet kr. 250,-.

Tror ikke innholdet ellers er verdt mer enn ett par tusenlapper.

Skrevet

Mange, mange tusen. Sikkert titusener. Handler slakt om høsten. Kjøper i bulk. Har alltid to kjøleskap og tre frysere gående. 

Men har varsling på telefon ved strømbrudd. Nødgenerator. Og bytter ut hvitevarer jevnlig før de går av seg selv. 

Og som nevnt, forsikringen tar det om uhellet er ute. Samtidig, det som det ville vært verst å miste er alt som er syltet og saftet. Men pleier å sterilisere det meste, så i teorien holder det 1-2 år i kjellertemperatur. 

Anonymkode: 0e5f1...8f3

Skrevet

Akkurat nå har jeg vel varer for rundt 600 kr i kjøleskapet, og rundt 3000 kr i fryseskapet.

Men angående strømrasjonering.

Om strømmen slås av i 8-12 timer om gangen vil fryseren holde godt på kulden så lenge den holdes lukket.
Avstenging av strøm vil bli varslet, og da er det bare å planlegge litt, og ta ut det man vil trenge i løpet av perioden strømmen er borte.  Dette er altså ikke en bekymring.

Kjølevarene er heller ikke noe jeg bekymrer meg for.
Her jeg bor er det sjeldent varmere enn 4+ om vinteren, og kjølevarer kan heldigvis settes ut i en slik temperatur.
Om det blir minusgrader vil jeg sikkert finne en løsning for disse også.

Nei, blir det rasjonering er det andre ting jeg heller er bekymret for.
Sprukne vannrør for eksempel.

Anonymkode: 5445a...762

• Liker 3
Skrevet (endret)

Rundt 10.000.

Vi kjøper myr first price,og fra 50% disken på kiwi.

Likevel blir det mye penger utav det..

Endret av flusa
Skrevet

Kjøleskapet klarer seg som regel noen timer.  Mer bekymret for oppvarming, da ca halvparten av leilighetene i borettslaget mitt ikke har vedovn. Inkludert min på 30kvm. 

Anonymkode: 83573...c74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...