Gå til innhold

«Hva skal vi spise og når» av Marit Kolby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg digger denne dama, men alikevel kan jeg ikke unngå å få litt dårlige vibber av boken hennes. Er der bare meg? Jeg føler nok jeg kommer til kort, klarer ikke å faste pga det trigger hodepine og får lite energi, selv om jeg har prøvd å venne kroppen til fasting i snart et år. 

Anonymkode: f11a2...b4b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror hun har veldig rett, og tror de aller fleste ville fått helsegevinst av å følge rådene 

Anonymkode: cb588...be0

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns dama er litt enspora og en del av problemet i kostholdsverden i dag, der man skal sette opp kunstige rammer for hvordan spise. For Kolby er det fasting som er greia. Alle disse ekspertene som indirekte påfører dårlig samvittighet til de som ikke greier å følge rådene er jeg så mektig lei av! 

Anonymkode: d72e0...654

• Liker 30
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg digger denne dama, men alikevel kan jeg ikke unngå å få litt dårlige vibber av boken hennes. Er der bare meg? Jeg føler nok jeg kommer til kort, klarer ikke å faste pga det trigger hodepine og får lite energi, selv om jeg har prøvd å venne kroppen til fasting i snart et år. 

Fasting er ikke for alle, og det sier hun gjentatte ganger. Men du kan gjøre deg av med lav matmobilitet.

jeg elsker Marit Koldby. Syns hun er et friskt pust til den ellers snevre tanken vi har her i Norge på kosthold og helse.

Den norske befolkningen er tung og syk, mye psykisk uhelse og somatisk sykdom. Tror 100% at maten står for mye av vår uhelse. Vi spiser rett og slett dårlig her til lands. 

i barnehagen til datteren min serverer de billig kneip, tubeoster og saft til lunsj. Syns det er forferdelig. Mannen min er utenlandsk og er oppvokst med det syd-europeiske kjøkken - han gremmes av vår mat(u)kultur.

Anonymkode: ad3fe...9d3

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes hun er ubehagelig. Hun, og mange andre "kostholdseksperter" er veldig flinke til å gi dårlig samvittighet om man ikke klarer å følge det de mener er riktig. 

Anonymkode: 800ef...50e

• Liker 11
Skrevet

Hun har mange gode poeng og jeg er forsåvidt enig i veldig mye av det hun sier. Det jeg ikke liker med henne, og mange andre som f.eks. ernæringsmamma på instagram, er at de blir så ekstreme og ensporet. Jeg tror også de kan bidra til en del forvirring, f.eks. så sa de en gang at smoothie ikke er bra fordi frukten/grønnsaken blir knust og det er ikke bra fordi det ødelegger cellestrukturen og blablabla. Og da er det lett å sitte igjen med tanken om at plutselig er liksom ikke smoothie innafor lenger? Bare...hæ? Og skyr er visst også fyfy? Nei jeg blir helt oppgitt jeg. 

Som sagt, jeg er i grunnen enig med det meste, men samtidig føler jeg at lista med mat som faktisk er ok å spise bare blir kortere og kortere. 

Anonymkode: edd84...7ae

• Liker 19
Skrevet

Jeg liker ikke formatet på boka (korte tekster som instagramposter).

Men tror hun har en viktig stemme, det er mange som fra før har hørt lite om de mulige helsefordelene ved faste og negativene ved ultraprosessert mat. Så rett og slett å få informasjon ut til folk, det er bra. Fortsatt mange som tror at frokost MÅ man spise og at det er farlig å skippe et måltid her og der.

Så er det ikke alle faste passer for og det er helt greit. Og det er heller ikke sånn at man klarer å spise helt rent og minst mulig prosessert hele tiden. Men man kan bytte ut litt her og der, jobbe seg frem til et kosthold man føler seg bra på og som man kan leve med.

Anonymkode: 14d60...453

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Om du får dårlig samvittighet av å høre på Kolby tror jeg problemet ligger hos deg, ikke henne. Samme hvis du synes hun er "ekstrem" fordi hun anbefaler å spise ordentlig mat slik vi gjorde i fortiden, og å droppe den moderne vanen med å spise ultraprosessert ferdigmat til alle døgnets tider. Da lurer jeg på hva hun kunne sagt som ikke ville bli oppfattet som ekstremt og anklagende. "Bare fortsett å spise akkurat som du gjør," kanskje?

Anonymkode: 8cd67...8e7

• Liker 28
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du får dårlig samvittighet av å høre på Kolby tror jeg problemet ligger hos deg, ikke henne. Samme hvis du synes hun er "ekstrem" fordi hun anbefaler å spise ordentlig mat slik vi gjorde i fortiden, og å droppe den moderne vanen med å spise ultraprosessert ferdigmat til alle døgnets tider. Da lurer jeg på hva hun kunne sagt som ikke ville bli oppfattet som ekstremt og anklagende. "Bare fortsett å spise akkurat som du gjør," kanskje?

Synes det er mye mer forfriskende med de som ikke er så bastante, men som faktisk sier "Dette er det optimale, men om du ikke rekker det en da, så er det ingen krise å spise pølser en dag" for eksempel. Jeg er mye mer mottakelig for den måten å nå ut til folk på.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Du skriver ikke hva du spiser, men min erfaring er at fasting er lett og ofte går helt av seg selv når jeg spiser lite karbohydrater. Kanskje du kan teste det? Ellers er det jo forskjellig når på døgnet det passer best for folk å faste. Jeg har pleid å spise sent men har gått over til å spise midt på dagen i stedet.

Men det viktigste er nok å først og fremst passe på hva man spiser.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er mye mer forfriskende med de som ikke er så bastante, men som faktisk sier "Dette er det optimale, men om du ikke rekker det en da, så er det ingen krise å spise pølser en dag" for eksempel. Jeg er mye mer mottakelig for den måten å nå ut til folk på.

Men er det ikke det hun sier da? At du godt kan spise litt pølse eller is i ny og ne.

Hvis du tenker at hun i bunn og grunn har rett i det hun sier om kosthold, er det uansett kunnskap du kan bruke, selv om du ikke liker formidlingen.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fasting er ikke for alle, og det sier hun gjentatte ganger. Men du kan gjøre deg av med lav matmobilitet.

jeg elsker Marit Koldby. Syns hun er et friskt pust til den ellers snevre tanken vi har her i Norge på kosthold og helse.

Den norske befolkningen er tung og syk, mye psykisk uhelse og somatisk sykdom. Tror 100% at maten står for mye av vår uhelse. Vi spiser rett og slett dårlig her til lands. 

i barnehagen til datteren min serverer de billig kneip, tubeoster og saft til lunsj. Syns det er forferdelig. Mannen min er utenlandsk og er oppvokst med det syd-europeiske kjøkken - han gremmes av vår mat(u)kultur.

Anonymkode: ad3fe...9d3

Den norske befolkninga har vel aldri vært friskere. Mange som er overvektige, ja, men i Sør-Europa er overvekt et enda større problem enn her (for god mat? :ler: ). Overvekt kan føre til dårlig helse, men det gjelder uansett hvor bra mat man spiser. Spiser man for mye, blir man feit uansett hvor sunn maten er.

TS: Jeg ville latt være å følge med på sånne folk. Spis det som passer deg. Ikke spis for mye. Ferdig.

Skrevet

Akkurat det med faste er jeg ikke overbevist om. Periodisk fastet 1 år, men det året var jeg egentlig mer slapp og mer umotivert enn jeg var da jeg spiste flere ganger om dagen. Var slank og trent både før og mens fasteperioden.

Jeg tipper at de fleste nordmenn hadde gått ned i vekt om de byttet ut 1 måltid om dagen med 1-2 scoop rent proteinpulver i vann og ikke endret noe annet

Anonymkode: e243b...a02

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Akkurat det med faste er jeg ikke overbevist om. Periodisk fastet 1 år, men det året var jeg egentlig mer slapp og mer umotivert enn jeg var da jeg spiste flere ganger om dagen. Var slank og trent både før og mens fasteperioden.

Jeg tipper at de fleste nordmenn hadde gått ned i vekt om de byttet ut 1 måltid om dagen med 1-2 scoop rent proteinpulver i vann og ikke endret noe annet

Anonymkode: e243b...a02

Det er forskjell på folk! :) Om du er frisk og slank fra før har du kanskje mindre å hente enn noen som er tjukk og/eller syk.

Anonymkode: 14d60...453

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes hun er ubehagelig. Hun, og mange andre "kostholdseksperter" er veldig flinke til å gi dårlig samvittighet om man ikke klarer å følge det de mener er riktig. 

Den dårlige samvittigheten tror jeg at du må ta på din egen kappe, da Kolby som ernæringsbiolog presenterer forskningsbaserte råd for de som er interessert i å lære om kosthold og helse. Dette er jo gull for folkehelsen i et velferdsbasert samfunn.

Men det sitter nok langt inne for mange å revurdere helserådene vi har vokst opp med om at frokost er det viktigste måltidet, at brød er sunt, samt hvor lite bra prosessert mat og light-produkter er for helsa. 

I stedet for å få dårlig samvittighet ville jeg forsøkt å ha et åpent sinn og ikke tenke at du skal legge om ALT på én gang. Foreta noen små bytter fra usunne til sunne ting, og fortsett å lese deg opp så vil det komme naturlig etterhvert. Ikke stress eller skyld på fagpersoner for din dårlige samvittighet.

Anonymkode: 29492...9dc

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den dårlige samvittigheten tror jeg at du må ta på din egen kappe, da Kolby som ernæringsbiolog presenterer forskningsbaserte råd for de som er interessert i å lære om kosthold og helse. Dette er jo gull for folkehelsen i et velferdsbasert samfunn.

Men det sitter nok langt inne for mange å revurdere helserådene vi har vokst opp med om at frokost er det viktigste måltidet, at brød er sunt, samt hvor lite bra prosessert mat og light-produkter er for helsa. 

I stedet for å få dårlig samvittighet ville jeg forsøkt å ha et åpent sinn og ikke tenke at du skal legge om ALT på én gang. Foreta noen små bytter fra usunne til sunne ting, og fortsett å lese deg opp så vil det komme naturlig etterhvert. Ikke stress eller skyld på fagpersoner for din dårlige samvittighet.

Anonymkode: 29492...9dc

Jeg faster regelmessig, spiser rent og har gått ned 50 kilo. Så jeg har ikke problemer med å omstille meg. Jeg synes likevel hun fremstår alt for bastant og kjip.

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det ikke det hun sier da? At du godt kan spise litt pølse eller is i ny og ne.

Hvis du tenker at hun i bunn og grunn har rett i det hun sier om kosthold, er det uansett kunnskap du kan bruke, selv om du ikke liker formidlingen.

Det er akkurat det hun sier ja. Hun sier til og med at hun selv overspiser chips og øl og spiser etter "vanlig" rytme dersom hun er sammen med andre på f.eks. helgeturer. Hun følger deres rytme og må starte sin egen når hverdagen kommer.

Endret av Blåttvann
  • Liker 10
Skrevet

Jeg liker ikke formatet på boka (korte tekster som instagramposter).

Jeg bestilte boken i går kveld, men dette fikk meg faktisk til å avbestille den. Jeg orker ikke bøker som er skrevet for folk som egentlig ikke vil lese bøker.

Er det noen som har tips om noen andre gode ernæringsbøker?

Anonymkode: 3aa16...e29

• Liker 6
Skrevet

Hun er da absolutt moderat! hvis du tror noe annet har du ikke hørt mye på henne. 

Og dårlig samvittighet for at noen forteller deg sannheten, det får folk ta på egen kappe, ja!

Er en grunn til at så mange får kreft og livsstilssykdommer. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Lovis Fenja skrev (15 minutter siden):

Hun er da absolutt moderat! hvis du tror noe annet har du ikke hørt mye på henne. 

Og dårlig samvittighet for at noen forteller deg sannheten, det får folk ta på egen kappe, ja!

Er en grunn til at så mange får kreft og livsstilssykdommer

Dette må du utdype. Hva er grunnen til at så mange får kreft mener du? Prostatakreft er den hyppigste kreftformen i Norge. På en andreplass kommer brystkreft. Får man prostatakreft og brystkreft av å ikke faste, eller hva mener du egentlig?

Anonymkode: 016c6...582

• Liker 14
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...