AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #21 Del Skrevet 24. august 2022 Det finnes ikke regler i fantasyuniverset. Dessuten er det ikke noe ny greie at mørkhudede og androgyne er med i filmer og serier der de egentlig ikke passer inn historisk sett. Før brydde ikke folk seg om at de så en mørkhudet som statist, som innbygger i huset på prærien for å ta et eksempel. Folk bare så på tv og var fornøyd med det. Dette "woke"greiene folk klager på har blitt en ny greie. Minoriteter har vært representert i film og serier i minst 50 år faktisk. Anonymkode: 8e033...29d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 24. august 2022 #22 Del Skrevet 24. august 2022 mingus skrev (På 23.8.2022 den 8.06): Hvorfor er Isildur av en annen etnisitet når Aragorn er helt nordisk? Hva har skjedd med den blodlinjen der egentlig? Aragorn er nordisk i filmen pga Viggo. I boka er ikke folket hans spesielt nordisk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 24. august 2022 #23 Del Skrevet 24. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det finnes ikke regler i fantasyuniverset. Dessuten er det ikke noe ny greie at mørkhudede og androgyne er med i filmer og serier der de egentlig ikke passer inn historisk sett. Før brydde ikke folk seg om at de så en mørkhudet som statist, som innbygger i huset på prærien for å ta et eksempel. Folk bare så på tv og var fornøyd med det. Dette "woke"greiene folk klager på har blitt en ny greie. Minoriteter har vært representert i film og serier i minst 50 år faktisk. Anonymkode: 8e033...29d Jeg reagerer ikke på at minoriteter er representert i film og serier. Jeg reagerer på at wokeism og politisk agenda blir viktigere enn å holde seg tro til kildematerialet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #24 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det finnes ikke regler i fantasyuniverset. Dessuten er det ikke noe ny greie at mørkhudede og androgyne er med i filmer og serier der de egentlig ikke passer inn historisk sett. Før brydde ikke folk seg om at de så en mørkhudet som statist, som innbygger i huset på prærien for å ta et eksempel. Folk bare så på tv og var fornøyd med det. Dette "woke"greiene folk klager på har blitt en ny greie. Minoriteter har vært representert i film og serier i minst 50 år faktisk. Anonymkode: 8e033...29d Selvfølgelig finnes det regler, når forfatteren som har skapt fantasiuniverset har klare beskrivelser for karakterene og de forskjellige rasene så er det noe som bør respekteres og ikke forandres for å passe med en politisk ideologi. Anonymkode: 2f06b...089 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 24. august 2022 #25 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 13.48): Kan noen vise meg hvor Tolkien skriver at alle i Ringenes Herre-universet er hvite? Siden det er så provoserende at noen av skuespillerne er svarte, mener jeg. Anonymkode: b345f...882 Kommer an på hvordan du definerer "hvit". De gode dunadanene/numenorianerne var mørkhåret/høye og mørke, og sivilisasjonen deres var litt gamle Egypt + gamle Hellas + riddere etterhvert eller Midt-Østen i oldtiden + middelhavet i antikken + Atlantis men monoteister. Noen var blonde men de fleste av disse hørte til den slemme rasistiske fraksjonen, "de svarte numenoreanerne", som etterhvert begynte å dyrke Sauron. De mest nordiske er Rohirrim og deres slekt men folkene i Dale er mørkhåret selv om de og er "nordiske" kulturelt (i filmene ble de øst-europeiske, helt ok egentlig siden de grenser til Easterling territorium. Haradrim tilsvarer vel arabere, nord-afrikanere og andre afrikanere (i tilfellet Fjerne Harad og "Southrons"). Easterlings er litt usikkert, de i 1. tidehverv kan ha minnet om øst-europeere og hadde germanske navn, vanskeligere å si med de i 3. tidehverv men virker litt hunner/mongol aktig. Dunlendinger er mørke men språket er muligens keltisk basert. Alver er "hvite". Dverger derimot har jeg inntrykk av kan være ganske mørke, ditto hobbitter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #26 Del Skrevet 24. august 2022 Når historier skal være "inkluderende" så ender de opp med å bli fattigere. Jeg har ikke lyst til å bli inkludert, jeg vi leve meg inn i en annen verden. Når verdnene de lager bare blir likere og likere? Det blir kjedelig, og forglemmelig. Anonymkode: e5b9d...9d8 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 24. august 2022 #27 Del Skrevet 24. august 2022 Jeg må se den for å gjøre meg opp en egen mening, men det jeg har sett av trailere og hva jeg har lest så langt, tilsier at dette blir woke shit og rasering av Tolkiens verden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #28 Del Skrevet 24. august 2022 Tabris skrev (1 time siden): Jeg reagerer ikke på at minoriteter er representert i film og serier. Jeg reagerer på at wokeism og politisk agenda blir viktigere enn å holde seg tro til kildematerialet. Men på hvilken måte er seieren Woke egentlig? Jeg bare spør har ikke satt meg inn i denne serien. Synes folk slenger ut dette med Woke stadig vekk. Anonymkode: 97ae5...316 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 24. august 2022 #29 Del Skrevet 24. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men på hvilken måte er seieren Woke egentlig? Jeg bare spør har ikke satt meg inn i denne serien. Synes folk slenger ut dette med Woke stadig vekk. Anonymkode: 97ae5...316 Tolkiens univers var ment som en mytologi fra England, fordi han mente det var noe England manglet sammenlignet med en del andre land. Dvs at hans verk omhandler et mytologisk, førhistorisk England. Da er det temmelig logisk at de han skriver om, og de figurene han lager som er basert på engelsk kultur, er hvite. Det finnes absolutt andre etnisiteter i Tolkiens bøker - menn fra øst og sør. (man ser de i Peter Jacksons filmer som de som rir på oliphantene). Man kunne tatt elementer derfra for å inkludere minoriteter i serien og fortsatt holdt seg tro til kildematerialet. I stedet endrer de etnisitet og utseende på flere av Tolkiens kjente figurer og raser. De gir kvinner en større og annerledes rolle enn hva som står i bøkene (fordi girl power er viktig i dag!), f.eks at Numenorians har en kvinner leder (de har bare en kongelinje) og at kvinner var 50% av deres armè (noe som ikke stemmer). Alver er beskrevet med lyst hår og "fair of skin" og det er hintet til i bøkene at de har langt hår. Det er også slik de alltid har blitt tegnet/malt/fremstilt og dermed slik vi kulturelt kjenner dem. Nå har vi alver som er mørke i huden med kort afrohår. Det er ikke hudfargen i seg selv som er problemet, men fokuset, tematikken og filosofien bak. Amazon bruker mye mer tid og energi på å snakke om "diversity" og "representation" når de skal promotere serien enn de snakker om Tolkien, hans verk og historien de forsøker å lage. Dette bunner nok i at Amazon har en kvoteringsprosedyre hvor de har gitte tall på hvor mange som har "speaking parts" i deres produksjoner som er menn, kvinner, handicappede, ulike etnisiteter osv. https://dei.amazonstudios.com/inclusion-policy/ Det vi ser i serien er dag er rett og slett woke, politisk kvoteringspolitikk, som overstyrer det som faktisk Tolkien ville og har beskrevet. Sitater fra skaperne av serien og Peter Jackson som viser hvor milelangt fra hverandre de er i måten de forholder seg til kildematerialet på: “It felt only natural to us that an adaptation of Tolkien’s work would reflect what the world actually looks like.” - Lindsey Weber, E.P. Amazon's LOTR Series, Vanity Fair (Feb. 2022) "There are certainly themes Tolkien felt were important. We made a promise to ourselves at the beginning of the process that we weren't going to put any of our own politics, our own messages or our own themes into these movies. What we were trying to do was to analyse what was important to Tolkien and to try to honour that. In a way, were trying to make these films for him, not for ourselves." - Peter Jackson, Interview with GreenCine (Dec. 2002) 3 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 24. august 2022 #30 Del Skrevet 24. august 2022 Amazon ødela virkelig Tolkien-universet med sine woke valg. Sauron med pupper og Tar-Miriel med mørk hud bare for å nevne to. Amazon kunne laget sitt eget univers. Rører man en klassiker, MÅ man være boktro så mye som mulig. Jeg landet på at jeg ikke kommer til å se serien. 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 24. august 2022 #31 Del Skrevet 24. august 2022 (endret) Tabris skrev (1 time siden): Spoiler Tolkiens univers var ment som en mytologi fra England, fordi han mente det var noe England manglet sammenlignet med en del andre land. Dvs at hans verk omhandler et mytologisk, førhistorisk England. Da er det temmelig logisk at de han skriver om, og de figurene han lager som er basert på engelsk kultur, er hvite. Det finnes absolutt andre etnisiteter i Tolkiens bøker - menn fra øst og sør. (man ser de i Peter Jacksons filmer som de som rir på oliphantene). Man kunne tatt elementer derfra for å inkludere minoriteter i serien og fortsatt holdt seg tro til kildematerialet. I stedet endrer de etnisitet og utseende på flere av Tolkiens kjente figurer og raser. De gir kvinner en større og annerledes rolle enn hva som står i bøkene (fordi girl power er viktig i dag!), f.eks at Numenorians har en kvinner leder (de har bare en kongelinje) og at kvinner var 50% av deres armè (noe som ikke stemmer). Alver er beskrevet med lyst hår og "fair of skin" og det er hintet til i bøkene at de har langt hår. Det er også slik de alltid har blitt tegnet/malt/fremstilt og dermed slik vi kulturelt kjenner dem. Nå har vi alver som er mørke i huden med kort afrohår. Det er ikke hudfargen i seg selv som er problemet, men fokuset, tematikken og filosofien bak. Amazon bruker mye mer tid og energi på å snakke om "diversity" og "representation" når de skal promotere serien enn de snakker om Tolkien, hans verk og historien de forsøker å lage. Spoiler Dette bunner nok i at Amazon har en kvoteringsprosedyre hvor de har gitte tall på hvor mange som har "speaking parts" i deres produksjoner som er menn, kvinner, handicappede, ulike etnisiteter osv. https://dei.amazonstudios.com/inclusion-policy/ Det vi ser i serien er dag er rett og slett woke, politisk kvoteringspolitikk, som overstyrer det som faktisk Tolkien ville og har beskrevet. Sitater fra skaperne av serien og Peter Jackson som viser hvor milelangt fra hverandre de er i måten de forholder seg til kildematerialet på: “It felt only natural to us that an adaptation of Tolkien’s work would reflect what the world actually looks like.” - Lindsey Weber, E.P. Amazon's LOTR Series, Vanity Fair (Feb. 2022) "There are certainly themes Tolkien felt were important. We made a promise to ourselves at the beginning of the process that we weren't going to put any of our own politics, our own messages or our own themes into these movies. What we were trying to do was to analyse what was important to Tolkien and to try to honour that. In a way, were trying to make these films for him, not for ourselves." - Peter Jackson, Interview with GreenCine (Dec. 2002) I fantasy bøker og dataspill finnes det mørke alver (dark elves) som er mørke i huden og helst litt skurken i fortellingen. For eksempel han jeg valgte som mitt brukernavn her er en dark elf som skiller seg en del fra de andre i sin rase når det gjelder oppførsel og verdier. Så vidt jeg husker finnes det ikke mørke alver i Tolkiens univers, så Amazon bommet skikkelig. Alt i wokes pk navn. P.S. Woke-aktivistene ser rasisme, men det handler ikke om skuespillerne selv som personer. Det ville vært like mye ramaskrik hadde Black Panther vært spilt av Brad Pitt. Endret 24. august 2022 av Drizzt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. august 2022 #32 Del Skrevet 24. august 2022 (endret) Det er fint å ha rasisme som grunn, hvis serien blir upopulær på grunn av handlingen eller teksten. 😖 De slipper å innrømme at manusforfatterene har falt i wokegryta. Jeg liker ikke når de begynner å snakke for moderne heller. Det skal være litt gammeldags, formell stil over alvisk språk. Mens slike raser som dverger, kan ha en annen sjargong, mer sånn røft og rett på sak. Men ikke utrykk som har oppstått de siste tiårene. Slike detaljer ødelegger mye. Og at alvene er så stygge og rynkete, gjelder uansett hudfarge. Det er fakta at Tolkien beskrev de som overjordisk vakre og grasiøse og tidløse. Flere hundre år gamle, og de så ut som ungdommer. Det er en fornærmelse mot skuespillere med mørk hud, at de ikke kunne finne smellvakre kvinner og menn. Hvilken alvekonge er fra den nye serien, og hvilken alvekonge er overjordisk vakker? Noen som kan gjette? Og en fornærmelse at ikke kvinner kan være mektige uten å svinge et sverd. Som om sjønnhet, ynde og femininitet = svakhet. Endret 24. august 2022 av ops2 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. august 2022 #33 Del Skrevet 24. august 2022 Hadde de skullet ha alver som var svarte eller hispanic, så er det plenty nydelige, overjordisk vakre å ta av. Bare noen eksempler: Men jeg tenker at for wokefolket, så er en meksikansk skuespiller, som den første her, ikke tydelig nok "farget". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #34 Del Skrevet 24. august 2022 Kan man ikke bare droppe å forhåndsdømme og heller se serien før man slakter valg av skuespillerene? Og jeg syntes det er lavmål å snakke så stygt om utseende til andre. Skjønnhet er subjektivt. Det blir for dumt å bare mumle "åh, alt skal være så woke om dagen", vær glad for at skuespillere slipper å bli diskriminert slik de har blitt i mange år. Anonymkode: 2d673...6b9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zidji Skrevet 24. august 2022 #35 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det blir for dumt å bare mumle "åh, alt skal være så woke om dagen", vær glad for at skuespillere slipper å bli diskriminert slik de har blitt i mange år. Anonymkode: 2d673...6b9 Men alt ER jo så woke om dagen! Og der er ingen som diskriminerer skuespillerne. Dette handler ikke om rasisme. 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 24. august 2022 #36 Del Skrevet 24. august 2022 49 minutter siden, AnonymBruker said: Kan man ikke bare droppe å forhåndsdømme og heller se serien før man slakter valg av skuespillerene? Og jeg syntes det er lavmål å snakke så stygt om utseende til andre. Skjønnhet er subjektivt. Det blir for dumt å bare mumle "åh, alt skal være så woke om dagen", vær glad for at skuespillere slipper å bli diskriminert slik de har blitt i mange år. Anonymkode: 2d673...6b9 Det er jo ingen forskjell om man ser serien eller ikke når det kommer til valg av skuespillere basert på woke kvotering i stedet for hva som er i kildematerialet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 24. august 2022 #37 Del Skrevet 24. august 2022 jeg kommer til å se på denne serien pga jeg elsker alt i denne sjangeren. men denne gangen blir det med vpn og ikke amazon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 25. august 2022 #38 Del Skrevet 25. august 2022 Oj, jeg må innrømme at jeg ikke klarte å lese "Silmarillion". Den ble for tunglest, og det er for mye oppramsing av navn uten at man får et forhold til navnene. Derfor reagerte jeg først på utseendet til personene. Og så visste jeg at Galadriel ikke hadde den rollen som trailerene viser. Historien er skrevet totalt om. Det var Elrond og Gil-Galad som ledet krigen. Quote “She was perhaps the first one to see through to who Annatar, Sauron originally was, but she didn’t ever lead armies against him. Tolkien makes that clear,” he proclaims. “It was Elrond. It was Gil-galad. They were at the forefront.” Her i serien har Galadriel og Tar-Miriel blitt kledt opp i rustning og oppgradert til hærførere. Xena the Warrior Princess ganget med to. Mens mennene blir nedgradert til støttespillere for kvinnene. Tar-Miriel var aldri regjerende dronning, og ledet aldri noen i krig. Galadriel og Tar-Miriel møttes aldri. At Tar-Miriel ble tvunget til å gifte seg med en mann som tok over makten som regjerende konge, er slik hennes historie ble beskrevet. Jeg er sikker på at de uerfarne manusforfatterene ga hverandre et blikk og sa: "Vi kan skrive bedre enn det. Hun må være regjerende dronning! Ja, og lede styrkene i krig! Og hun og Galadriel møtes og sverger at de er sammen om dette, de skal lede styrkene til seier. Girl power!" Quote “And Míriel, she was never the queen of Númenor. Her rightful place — this is not her role that we see in this picture — her rightful place as heir to the throne was denied when Pharazôn forced her to marry him and he took the crown. She was never queen. And Tolkien wrote this storyline already. But Amazon decided that they knew better,” he says. Er det galt å skrive en fantasyhistorie med to mektige kvinner som leder menn i krig? Selvsagt ikke. Men ikke lyv og si at det er å være tro mot Tolkiens historie. Det er å skrive en hvilken som helst Fantasy serie med sterrrrke kvinnerrrr og bare snappe navn og steder fra Tolkien, for så å håpe at navnet Tolkien skal trekke seere. Quote “And number three, and perhaps this encapsulates why they’re making the changes that they feel they need to make. Amazon is actively changing Tolkien’s work to reflect the world view that they want to create rather than what Tolkien created,” he relays. https://boundingintocomics.com/2022/07/28/youtuber-breaks-down-everything-wrong-with-the-lord-of-the-rings-the-rings-of-power-using-just-one-image-from-the-new-trailer/ 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 25. august 2022 #39 Del Skrevet 25. august 2022 En ting som slår meg fra trailerene: Hvor er andre raser, som asiater? Jeg kan ikke se en eneste. Hvis Amazon stolt sier at de har endret Tolkiens verk til å vise "hva verden faktisk ser ut som": En verden uten asiater, uten meksikanere, spanjoler, mongoler, indianere, aborginere? Kun med hvite og svarte. Det er dessverre en åpenbar rasisme i filmer og serier som produseres i dag. Og rasismen går ut på om du har mørk nok hud til å bli brukt som et eksempel på mangfold. Asiater har blitt regnet som hvite helt siden det ble klart at de lyktes bedre enn andre på skoler og universiteter. Andre etniske minoriteter har sin verdi kun hvis man kan se klar forskjell på de og de hvite skuespillerene. Det er blitt nødvendig at en film eller en serie kan "passere som godkjent" i forhold til mangfold. Å ha med minoriteter som deler ytre karakteristikker med hvite, er bortkastet. De er ikke mangfoldige nok... Deres hår er glatt, eller deres hud er for lys, du ser ikke det er en representant for mangfold ved første blikk. Og det viser hva Amazon har gjort: De tror selv at de har skrevet Tolkien bedre, mens de har ikke engang skrevet inn annet mangfold enn de obligatoriske, tydelig svarte skuespillerene. Det er hykleri. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #40 Del Skrevet 25. august 2022 Hahaha! 😄 Så gøy! Anonymkode: 62153...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå