Gå til innhold

Hvor lenge over datostemplingen er du bekvem med matvarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg besøkte en Holdbart-butikk for første gang i dag. Jeg er tilhenger av å forebygge matsvinn, men må si jeg ble litt forskrekket. En ting er at det er kort tid igjen til datostemplingen går ut, eller at varene har gått litt over dato, det ville jeg ikke reagert på. Heller ikke tørrvarer eller hermetikk, for slike ting holder i årevis. 

Det som fikk meg til å reagere var sånne ting som ikke er tørrvarer og hermetikk, men heller ikke kjølevarer. Et par eksempler er fylte sjokolader som var gått ut for nesten et år siden og samme med Fun Light-saft. Etter egen erfaring vet jeg at selv sukkerfri saft får dårlig kvalitet når den har stått omtrent et år over tida, selv om den ikke har vært åpnet. Og gammel fylt sjokolade sier seg vel nesten selv... 

Hvor går grensene dine når det gjelder mat som er utgått på dato? 

Mine grenser går tydeligvis et annet sted enn hos Holdbart-butikkene. 

Anonymkode: 020b6...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kesam holder seg i over en måned i kjøleskapet utover best før-stemplingen. Melk over en uke i rette temperaturen. 

Sjokolade mye lenger. 

Ser egentlig ikke så mye på stemplingen, men ser først. ser det som normal, lukter jeg. Om det også er ok, så kan jeg spise det. 

Anonymkode: 90e5d...b5f

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg skiller på "Best før" og "Siste forbruksdag". 

Når det gjelder matvarer som har "Best før"-dato bryr jeg meg veldig lite om datoen. Jeg har spist/drukket mat/drikke der datoen er utgått for flere år siden f.eks krydder, posemat, pulverkaffe.

Når det gjelder "Siste forbruksdag" bruker jeg sansene. Jeg har spist kjøttpålegg mange dager etter utløpsdato mange ganger.

Skrevet

Kommer veldig ann på hvordan det er lagret og hvilken type mat det er.
Past kan du fint spiste 1 år om ikke lenger over "best før" datoen om det er lagret riktig.
Samme gjelder sjokolade. 

Så lenge sansene dine ikke reagerer på det (lukt, synlig mugg etc) så er det ikke mye problemer med å spise gammel mat.
Mye av boksmat og kartong mat hvor datostemplingen tas bort med såpe og ny stemples på. Mange som har blitt tatt for dette over tid om man ser på gamle nyhetsartikler. Tror neppe alle har stoppet med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...