Gå til innhold

Hvordan erfarte dere pilleslutt? Er bekymret for å ikke ha EL..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dumme meg sluttet med Cerazette i starten av Juni etter 7 år på og trodde at man kunne lage barn på en dag. Syklusen har vært ganske ustabil siden jeg sluttet, jeg har opplevd og opplever fortsatt noe utmattelse, oppblåsthet og føler meg lite fresh. Har kanskje litt bedre sexlyst, men mulig det er innbilning bare. Jeg fikk mensen til riktig tid etter slutt, men likevel noe kortere og veldig "light", det gikk fra 4 dager første gangen, til 3 dager andre gangen og kun EN dag siste gangen. Dette var 13 juni, og syklusene har blitt kortere for hver gang. 

Nå har jeg prøvd å lære mer om sykluser og de ulike forkortelsene og hva de betyr. Så den 18 juni, oppdaget jeg at jeg hadde EL-slim, transparent og konsistens som eggehvite, kun 4-5 dager etter mensen som varte 1 dag (13juni). Jeg har tatt temp de siste 3 dagene nå og de er lave med 36,2 -> 36,1 -> 36,0. Ifl app så skal jeg ha eggløsning de neste dagene fordi jeg registrerte at min normalsyklus er på 28 dager, men det har den ikke vært etter pilleslutt. 

Jeg har bestilt eggløsningstrimler og skal tempe videre, men har skjønt at selv om disse kan gi noe indikasjon så er det ikke sikkert at jeg faktisk får eggeløsning? At eggstokkene prøver men ikke får det til liksom? Og jeg skjønner jo absolutt ikke hvordan jeg fikk EL-slim den dagen nesten rett etter blødning og skal liksom snart ha eggløsning? Og har en lav temp i tillegg. 

Jeg kjenner egentlig at jeg blir skikkelig stressa og trodde aldri jeg skulle bli den typen og nå blir samboeren også stressa fordi han tror han ikke klarer å levere varene, selv om jeg er ganske avslappet utad og prater ikke om temp eller noe med han. Er det noen her som har litt mer peiling enn meg, og som kanskje har erfart lignende?  Jeg er forresten normal og frisk sånn ellers, i slutten av 20 årene. 

Anonymkode: 4a356...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I de aller aller fleste tilfeller slippes egget om du har positiv eggløsningstest. Jeg vil si du kan stole på de i 99% av tilfellene. Har du pco kan de Ikke stoles på da de ofte vil få masse positive eltester uten eggløsning. De fleste har ikke pco da. Slimet etter mensen har neppe noe med eggløsning å gjøre men bare annen type slim. Etter 7 år med cerazette har du masse hormoner som trenger tid på å stabilisere seg. Ofte er minst første syklus etter p piller uten eggløsning. Før en eggløsning trenger kroppen tid å modne egg og bygge opp slimhinner. Dette går ikke an på 4 dager. Har du ikke hatt mens siden juni? HVIS man har en eggløsning kommer Alltid mensen ca 2 uker etterpå uansett. (Hvis man ikke er gravid selvsagt.) det går ellers ikke an å ha el uten å få mens etterpå. Anbefaler å høre på podcastene til Leah Bruggermann, utrolig lærerikt :) handler om hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (41 minutter siden):

I de aller aller fleste tilfeller slippes egget om du har positiv eggløsningstest. Jeg vil si du kan stole på de i 99% av tilfellene. Har du pco kan de Ikke stoles på da de ofte vil få masse positive eltester uten eggløsning. De fleste har ikke pco da. Slimet etter mensen har neppe noe med eggløsning å gjøre men bare annen type slim. Etter 7 år med cerazette har du masse hormoner som trenger tid på å stabilisere seg. Ofte er minst første syklus etter p piller uten eggløsning. Før en eggløsning trenger kroppen tid å modne egg og bygge opp slimhinner. Dette går ikke an på 4 dager. Har du ikke hatt mens siden juni? HVIS man har en eggløsning kommer Alltid mensen ca 2 uker etterpå uansett. (Hvis man ikke er gravid selvsagt.) det går ellers ikke an å ha el uten å få mens etterpå. Anbefaler å høre på podcastene til Leah Bruggermann, utrolig lærerikt :) handler om hormoner.

Hei. Tusen takk for svar. Jeg mente 13 August. Har hatt mensen eller "blødninger" 3 ganger siden slutt. Skjønner ut ifra det du skriver at hormonene må stabilisere seg. Jeg har alltid hatt en stabil syklus med normale blødninger før og mens jeg brukte piller, trodde det skulle være enkelt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uproblematisk begge gangene. 

Sluttet på Yasmin etter å ha gått på den i fire-fem år, fikk mensen helt som jeg normalt skulle hatt bortfallsblødning. GIkk rett inn i "normal" syklus igjen. 

Sluttet på cerazette etter 1,5 års bruk, og også der gikk jeg rett i normal syklus. 

EL-slim er ikke en kjempesikker indikator på når du har EL. Bruk heller EL-tester, de er sikrere. billige-tester er gull.. 

Anonymkode: f1856...53e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Tusen takk for svar. Jeg mente 13 August. Har hatt mensen eller "blødninger" 3 ganger siden slutt. Skjønner ut ifra det du skriver at hormonene må stabilisere seg. Jeg har alltid hatt en stabil syklus med normale blødninger før og mens jeg brukte piller, trodde det skulle være enkelt 😅

Man har ingen stabil syklus MENS man bruker p piller da :) da er syklusen nemlig fullstendig styrt av hormoner som hemmer el og «mens» på p piller er ikke en vanlig mens, det er bare en hormonsystyrt bortfallsblødning. Jeg hadde ikke eggløsning de første 4 syklusene etter jeg slutter med cerazette. Deretter begynte jeg få el, men fryktelig ustabilt. Får el hver syklus nå, to år etter pilleslutt , men fremdeles veldig uregelmessig så kan aldri stole på om el kommer dag 16 eller 26 liksom. Men bruker eltester og klarer alltid finne el, men misunner jo de med stabile sykluser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (1 time siden):

Man har ingen stabil syklus MENS man bruker p piller da :) da er syklusen nemlig fullstendig styrt av hormoner som hemmer el og «mens» på p piller er ikke en vanlig mens, det er bare en hormonsystyrt bortfallsblødning. Jeg hadde ikke eggløsning de første 4 syklusene etter jeg slutter med cerazette. Deretter begynte jeg få el, men fryktelig ustabilt. Får el hver syklus nå, to år etter pilleslutt , men fremdeles veldig uregelmessig så kan aldri stole på om el kommer dag 16 eller 26 liksom. Men bruker eltester og klarer alltid finne el, men misunner jo de med stabile sykluser. 

Når du sier det sånn så tror jeg faktisk ikke at jeg kan ha hatt mensen etter pilleslutt likevel, det må nesten ha vært kluss med hormonene og vært bortfallsblødning.. Ikke har jeg vært øm i brystene siden pilleslutt og blødningene har føltes helt annerledes enn det de gjorde før jeg starta med piller. Kjenner jeg er kvalm og uvell i dag (ikke graviditet), er så sliten av all hormonkaoset som foregår i kroppen.. skal aldri bruke hormonprevensjon igjen, det er helt sikkert 🙄 Har du klart å bli gravid hittil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når du sier det sånn så tror jeg faktisk ikke at jeg kan ha hatt mensen etter pilleslutt likevel, det må nesten ha vært kluss med hormonene og vært bortfallsblødning.. Ikke har jeg vært øm i brystene siden pilleslutt og blødningene har føltes helt annerledes enn det de gjorde før jeg starta med piller. Kjenner jeg er kvalm og uvell i dag (ikke graviditet), er så sliten av all hormonkaoset som foregår i kroppen.. skal aldri bruke hormonprevensjon igjen, det er helt sikkert 🙄 Har du klart å bli gravid hittil? :)

Jeg er ofte kvalm før og under el faktisk :) falske hormoner som i feks p piller gjør ikke noe godt for noe. (Annet enn å forhindre uønsket graviditet) Man er ikke seg selv engang spør du meg. Hormonene tuller med Alt. Det beste er alltid å være uten p piller, for at kropp og sinn skal fungere helt optimalt, og så heller velge andre metoder uten hormoner for evt å unngå gravidtet om man ikke ønsker det.

Har har mannen litt dårlig sæd så vi prøvde lenge på de to vi har også. Har prøvd ca to år nå på nr3 og ble gravide på syklus fra april men mistet dessverre 8+2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske store forskjeller på hvor fort alt stabiliserer seg etter at man har sluttet på hormonprevensjon, så dette er ikke unormalt😊

Jeg fikk aldri mensen tilbake, jeg ble gravid i mellomtiden. Både venninner og jeg hadde jo fått beskjed da vi spurte om at det kunne ta opptil 1-2 år før alt stabiliserte seg, så det var et sjokk. Den satt i egglederen, og etter hva jeg forsto så øker risikoen for graviditet utenfor livmoren hvis man blir gravid på prevensjon, så kanskje ikke alt hadde stabilisert seg helt likevel.

Jeg sluttet hvert fall på p-piller i midten av desember, ble gravid før mens, oppdaget at den var utenfor livmoren 8. februar, fikk tilbake mensen 28 februar og ble gravid igjen da. Den satt på riktig plass, og da var nok ting tilbake til "normalen".

Andre venninner har måttet vente lengre, og det er jo normalt. Tenker du ikke har noe å bekymre deg for enda, men forstår at man kan bekymre seg og bli utålmodig når ikke alt klaffer med én gang man ønsker det😊

Anonymkode: 8fbd5...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen plager. Men mensen kom ikke, deretter var det bare kluss.

Begynte med temping for å bli kjent med egen syklus. Var noen runder med slim og slik uten at eggløsning faktisk skjedde. Det så man på temp, ikke på tester. 

Endte til slutt opp med hormonbehandling for å stabilisere. Bare for å oppdage at sædkvaliteten ikke var god noen måneder etter det igjen.

Kjempegøy å være prøver.... 

Anonymkode: e02cc...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva jeg gikk på, muligens loette? Uansett, jeg gikk på dem i 10 år før jeg sluttet i 2019. Det tok ca 3 mnd med slik du beskriver, masse merkelige symptomer og merkelig mens. Ulikt deg så fikk jeg lengre og lengre blødningsperioder og sykluser, den syklusen jeg ble gravid blødde jeg i 10 dager og hadde sikkert syklus på 35 dager. Brukte 6mnd på å bli gravid, da måtte jeg bruke EL tester og tempe.

Nå (før jeg ble gravid) så hadde jeg en stabil syklus på 32 dager.

Anonymkode: af1ea...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (3 timer siden):

Jeg er ofte kvalm før og under el faktisk :) falske hormoner som i feks p piller gjør ikke noe godt for noe. (Annet enn å forhindre uønsket graviditet) Man er ikke seg selv engang spør du meg. Hormonene tuller med Alt. Det beste er alltid å være uten p piller, for at kropp og sinn skal fungere helt optimalt, og så heller velge andre metoder uten hormoner for evt å unngå gravidtet om man ikke ønsker det.

Har har mannen litt dårlig sæd så vi prøvde lenge på de to vi har også. Har prøvd ca to år nå på nr3 og ble gravide på syklus fra april men mistet dessverre 8+2. 

Jo, enig der. Husker at fastlegen mente at Cerazette var en veldig god løsning, selv om jeg helst ville prøve ut noe hormonfritt. I tillegg prates det lite om hvor lang tid det kan ta før alt stabiliserer seg ved pilleslutt. Også hører man ofte om de som har glemt å ta pillen en dag og blitt gravide. Da får man jo inntrykk av at hormonpiller ikke er så preventativt, men så feil kan man ta.

Det var trist å høre, håper det går bra neste gang. Takk for at du tok deg tid til å svare ❤

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ganske store forskjeller på hvor fort alt stabiliserer seg etter at man har sluttet på hormonprevensjon, så dette er ikke unormalt😊

Jeg fikk aldri mensen tilbake, jeg ble gravid i mellomtiden. Både venninner og jeg hadde jo fått beskjed da vi spurte om at det kunne ta opptil 1-2 år før alt stabiliserte seg, så det var et sjokk. Den satt i egglederen, og etter hva jeg forsto så øker risikoen for graviditet utenfor livmoren hvis man blir gravid på prevensjon, så kanskje ikke alt hadde stabilisert seg helt likevel.

Jeg sluttet hvert fall på p-piller i midten av desember, ble gravid før mens, oppdaget at den var utenfor livmoren 8. februar, fikk tilbake mensen 28 februar og ble gravid igjen da. Den satt på riktig plass, og da var nok ting tilbake til "normalen".

Andre venninner har måttet vente lengre, og det er jo normalt. Tenker du ikke har noe å bekymre deg for enda, men forstår at man kan bekymre seg og bli utålmodig når ikke alt klaffer med én gang man ønsker det😊

Anonymkode: 8fbd5...c0f

Takk for svar ❤ Det er jo betryggende å høre andres erfaringer, at det er flere som har opplevd dette og at det for det meste ordner seg..

Ingen plager. Men mensen kom ikke, deretter var det bare kluss.

Begynte med temping for å bli kjent med egen syklus. Var noen runder med slim og slik uten at eggløsning faktisk skjedde. Det så man på temp, ikke på tester. 

Endte til slutt opp med hormonbehandling for å stabilisere. Bare for å oppdage at sædkvaliteten ikke var god noen måneder etter det igjen.

Kjempegøy å være prøver.... 

Anonymkode: e02cc...701

Kjenner det allerede at det er kjempe gøy ja 🙈 Huffa meg tørr ikke å tenke på sædkvalitet enda, håper det ordner seg før vi kommer dit.. virker som temp og testing ikke er en så sikker metode, slik jeg har forstått det. Bør kanskje ha alle tre på plass, høy temp dagene etter, slim og pos test. Jeg håper det ordner seg for dere! Guri så tålmodige mange er, det tørna litt for meg bare på to måneder 😳

Husker ikke hva jeg gikk på, muligens loette? Uansett, jeg gikk på dem i 10 år før jeg sluttet i 2019. Det tok ca 3 mnd med slik du beskriver, masse merkelige symptomer og merkelig mens. Ulikt deg så fikk jeg lengre og lengre blødningsperioder og sykluser, den syklusen jeg ble gravid blødde jeg i 10 dager og hadde sikkert syklus på 35 dager. Brukte 6mnd på å bli gravid, da måtte jeg bruke EL tester og tempe.

Nå (før jeg ble gravid) så hadde jeg en stabil syklus på 32 dager.

Anonymkode: af1ea...ffd

Håper det stabiliserer seg for meg og 😊 Slitsomt med alle disse bivirkningene på toppen av det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...