Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså! Jeg blir provosert av disse lærerne som aldri blir fornøyde. Jeg vet at læreryrket er krevende (jobber på skole selv) men jeg vet også at de har en helt OK lønn. De med høyest lønn på skolen vår tjener kr 680.000,-. Det er bra lønn! De har fri i alle ferier, med fare for å provosere noen, ja, jeg vet det er avspasering, men kom ikke her og si at alle lærere jobber så mye at de jobber inn all avspassering. Jeg vet også at vi har skyhøyt sykefravær, fordi de er slitne. Vaskedamene som løper og jobber hele dagen for luselønn er aldri borte. Dere påstår at dere har lang utdanning, ja, 5 år er lenge, men hvor mye er dere på skolen? vi har flere lærervikarer hos oss som er under utdanning, men de jobber og er da nesten aldri på skolen, men unntak av noen samlinger nå og da. Skjerp dere og ha elevene i fokus, det er andre som har det værre enn dere! 

Anonymkode: a0fbb...603

• Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Alle blir stressa og slitne på jobb. Det er vanlig. Men ikke alle har 2 måneder med ferie og såpass god lønn. Er møkk lei av maset deres

Anonymkode: 2488a...b2d

• Liker 29
  • Nyttig 4
Skrevet

🍿👀🤓

Anonymkode: 3fb80...d04

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså! Jeg blir provosert av disse lærerne som aldri blir fornøyde. Jeg vet at læreryrket er krevende (jobber på skole selv) men jeg vet også at de har en helt OK lønn. De med høyest lønn på skolen vår tjener kr 680.000,-. Det er bra lønn! De har fri i alle ferier, med fare for å provosere noen, ja, jeg vet det er avspasering, men kom ikke her og si at alle lærere jobber så mye at de jobber inn all avspassering. Jeg vet også at vi har skyhøyt sykefravær, fordi de er slitne. Vaskedamene som løper og jobber hele dagen for luselønn er aldri borte. Dere påstår at dere har lang utdanning, ja, 5 år er lenge, men hvor mye er dere på skolen? vi har flere lærervikarer hos oss som er under utdanning, men de jobber og er da nesten aldri på skolen, men unntak av noen samlinger nå og da. Skjerp dere og ha elevene i fokus, det er andre som har det værre enn dere! 

Så klarer jeg ikke la være å kommentere her også, selv om det er en veldig lik tråd som er aktiv i dette øyeblikk omtrent samme tema :) Til informasjon, så jobber jeg på skole som lektor. Jeg er ikke lavtlønnet, og har heller ikke påstått det. Så til svaret på innlegget ditt. 

• De med høyest lønn ligger nok opp mot 700 000, det stemmer nok. En lektor med full ansiennitet ligger oppunder det. Men de fleste lærere tjener ikke så mye. Det er kun lektorer med mer enn 16 års ansiennitet og lektorer med tillegg over 10 års ansiennitet som tjener over 600 000.  (Det er bare å google lønnstabell lærer)
  • Det er verken ferie eller avspasering, men arbeidsfri periode. Lærerne har et komprimert arbeidsår hvor avtalen tilsier 29 timer tilstedeværelse (videregående) og 43,5 timer arbeidsuke (snitt). Det innebærer at lærere, som offshorearbeidere, har arbeidsfrie perioder som nesten i sin helhet sammenfaller med elevenes ferie. Lærerne har fem uker ferie som alle andre arbeidstakere. 
  • På videregående er vi på skolen i 29 timer hvis vi går i 100%-stilling. Lærervikarene vil jeg tro har fått dispensasjon fra tilstedeværelsestiden for å kunne disponere tiden selv ift studier, forelesninger på universitetet og jobben de betales for. Det er unntak, og unntak gjøres overalt. 
  • Alle lærerne jeg kjenner har elevene i fokus -:) 

Jeg vet mange har det verre enn oss lærere - og de fleste jeg kjenner som jobber som lærer sutrer veldig lite. Så trist at du jobber på skole og føler at lærerne som jobber der er sutrete latsabber. 

• Liker 26
  • Hjerte 5
  • Nyttig 14
Skrevet

Sutrete latsabber ja, der sa du det! Akkurat det jeg føler de er, derfor har jeg nå søkt meg bort fra skolen. Orker ikke all klaginga på pauserommet lenger. Finnes selvfølgelig unntak, vi har flotte, flinke lærere også, med gode holdninger som elsker jobben sin og elevene, men de er i mindretall. TS

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Min svigerinne jobber som lærer på en liten bygdeskole. Hun har 6 elever i klassen, og fritid så det står etter. Jeg kjenner mange med mer krevende jobber enn hennes, men ingen som syter mer enn henne.

Anonymkode: 7ac07...90b

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt enig. De er i ganske god posisjon, i hvertfall økonomisk sett. Skremmende lett utdanning (foruten lektor i realfag) som gir mye rom for å jobbe utenom. Lektorer som tar et lett årsstudium på si + en fast vikarstilling vil tjene 582k minimum, samt ha opparbeidet seg flere år med ansiennitetansinitet. Dette er jo på nivå med sivilingeniører (eller bedre), samtidig som de har opparbeidet seg mer kapital under studiene. Lavtlønnet my ass 🤣

Anonymkode: eb1fd...f8c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er ganske mange andre yrkesaktive her i landet som jobber mye mer enn 37,5 timers uke, med samme lengde på utdanningen, uten at vi har bedre betalt enn lærere av den grunn. 

De av oss som jobber i det offentlige og som registrerer timer, får til og med rutinemessig STRØKET opparbeidet plusstid når den overskrider over et visst antall timer. Dermed blir det dobbelt ille: vi jobber gratis og vi rekker heller ikke ta ut fleksitid. 

Streikende lærere får derfor ikke det minste sympati fra min side. Dessuten kan de takke seg selv for dårlig rekruttering, for den evinnelige klagingen gjør jo at potensielle lærerspirer velger andre yrker. 

Anonymkode: 7ad5b...e44

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig på tide de slutter å syte så jævlig! Blir får sumt å høre på de klagene. De valgte jobben! De tjener ikke dårlig! De som fortjener å klage klager ikke. Sykt mange som tjener dårlig men alltid lærere å sykepleiere som står å sutrer. 

Anonymkode: 336fe...94c

• Liker 9
Skrevet

Men dere kan jo sette dere inn i hva streiken handler om da? Ganske tydelig når man leser her at dere faktisk ikke har satt dere inn i grunnlaget for streiken. Lett å kaste ut påstander da...

Streiken handler enkelt og greit om de høyest utdannede lærerne (lektor og lektor med tillegg) som har lengst utdanning vil få en saftig reallønnsnedgang for sjette året på rad hvis KS får viljen sin. Hadde du selv gått stille i dørene hvis du for sjette år på rad gikk ned i lønn? Og att på til i et år hvor prisene øker på bortimot alt? Synes ikke lærerne er kravstore når deres eneste krav er at de ikke skal gå mer NED i lønn enn alle andre.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Tenk, at det å ha verdens tryggest jobb og sikreste inntekt ikke betyr noen ting. Og det like etter en pandemi hvor mange mistet levebrødet sitt, både mennesker og bedrifter. God pensjonsordningen, tas heller ikke med i regnestykket. Kan ikke bare cherry picke hvem man vil sammenligne seg med. Lærere, bønder og sykepleiere.. Null sympati herfra. 

Anonymkode: 7fe2d...f47

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk bruker tid og krefter på å måle læreres fritid opp mot sin egen ferie🙄. Er det noen som sutrer, så er det jo dere! Det er ingen lov som sier at alle yrker skal ha 37,5 timers arbeidsuke, fordelt likt utover årets 52 uker.

Hvis det er misunnelse det går på så kan dere jo bare bli lærere selv, og se hvor rosenrødt det er. Hvis det ikke er misunnelse, men et iboende behov for å hakke på andre: Slutt med det! Jobb med dere selv, les en selvhjelpsbok og begynn med yoga🧘‍♀️

• Liker 38
  • Nyttig 4
Skrevet

én dag tilbake på jobb etter sommeren og sutringa er i gang allerede ja...

Anonymkode: a9e6d...666

• Liker 8
Skrevet (endret)

Mye vil ha mer,og fanden vil ha fler, som de sier..

Endret av flusa
  • Liker 5
Skrevet
kaskazini skrev (8 timer siden):

Så klarer jeg ikke la være å kommentere her også, selv om det er en veldig lik tråd som er aktiv i dette øyeblikk omtrent samme tema :) Til informasjon, så jobber jeg på skole som lektor. Jeg er ikke lavtlønnet, og har heller ikke påstått det. Så til svaret på innlegget ditt. 

• De med høyest lønn ligger nok opp mot 700 000, det stemmer nok. En lektor med full ansiennitet ligger oppunder det. Men de fleste lærere tjener ikke så mye. Det er kun lektorer med mer enn 16 års ansiennitet og lektorer med tillegg over 10 års ansiennitet som tjener over 600 000.  (Det er bare å google lønnstabell lærer)
  • Det er verken ferie eller avspasering, men arbeidsfri periode. Lærerne har et komprimert arbeidsår hvor avtalen tilsier 29 timer tilstedeværelse (videregående) og 43,5 timer arbeidsuke (snitt). Det innebærer at lærere, som offshorearbeidere, har arbeidsfrie perioder som nesten i sin helhet sammenfaller med elevenes ferie. Lærerne har fem uker ferie som alle andre arbeidstakere. 
  • På videregående er vi på skolen i 29 timer hvis vi går i 100%-stilling. Lærervikarene vil jeg tro har fått dispensasjon fra tilstedeværelsestiden for å kunne disponere tiden selv ift studier, forelesninger på universitetet og jobben de betales for. Det er unntak, og unntak gjøres overalt. 
  • Alle lærerne jeg kjenner har elevene i fokus -:) 

Jeg vet mange har det verre enn oss lærere - og de fleste jeg kjenner som jobber som lærer sutrer veldig lite. Så trist at du jobber på skole og føler at lærerne som jobber der er sutrete latsabber. 

Jeg har master + tilleggsutdanning (samme som lektor med opprykk altså), 25 års ansiennitet, jobber i det offentlig er og ikke i nærheten av lønn opp mot 700 000, faktisk ligger jeg på ca 570 000 i året. Så lærere tjener meget bra og ligger godt over andre offentlig ansatte med lik kompetanse, selv med reallønnsnedgang. Jeg har avspasering jeg aldri får tatt ut, og som en over skriver blir den oftre regelmessig fjernet, ikke flyttet til å årets fineste periode. 

Når lærerne tar seg to måneders pause i streiken for å avvikle ferie/fri så sier det i grunnen det meste, hvilke andre yrkesgrupper kunne gjort det? Det er for mye klaging fra lærerne, de må begynne å se hvor godt de har det. 

Anonymkode: a1d36...015

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har master + tilleggsutdanning (samme som lektor med opprykk altså), 25 års ansiennitet, jobber i det offentlig er og ikke i nærheten av lønn opp mot 700 000, faktisk ligger jeg på ca 570 000 i året. Så lærere tjener meget bra og ligger godt over andre offentlig ansatte med lik kompetanse, selv med reallønnsnedgang. Jeg har avspasering jeg aldri får tatt ut, og som en over skriver blir den oftre regelmessig fjernet, ikke flyttet til å årets fineste periode. 

Når lærerne tar seg to måneders pause i streiken for å avvikle ferie/fri så sier det i grunnen det meste, hvilke andre yrkesgrupper kunne gjort det? Det er for mye klaging fra lærerne, de må begynne å se hvor godt de har det. 

Anonymkode: a1d36...015

At de ligger over andre offentlige ansatte stemmer ikke i snitt. Du trekker frem ett eksempel (deg selv)…

En akademiker med master i staten tjener over 700 000 i snitt. Så at du tjener så lavt sier ingenting om hvorvidt lærerne tjener godt.

Og bare til sammenligning tjener jeg 610 000 med master og to års erfaring i staten. Så det er faktisk du som tjener unormalt lavt. Ikke dra det inn i en lærerdiskusjon da.

Anonymkode: 86fc7...cae

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
kaskazini skrev (8 timer siden):

Lærerne har fem uker ferie som alle andre arbeidstakere.

men  allikevel fri hele vinterferien, påskeuka, høstferien samt hele sommeren, som bare i seg selv er nesten åtte uker... min venninne som er lærer syns det er stas. Så fem uker?? nei.... 

Anonymkode: 8d86a...1cc

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

men  allikevel fri hele vinterferien, påskeuka, høstferien samt hele sommeren, som bare i seg selv er nesten åtte uker... min venninne som er lærer syns det er stas. Så fem uker?? nei.... 

Anonymkode: 8d86a...1cc

Som lærer har jeg aldri hatt helt fri i disse småferiene. Før hver ferie får vi vi inn prøver og ulike tekster i hvert fag som skal vurderes. Dette betyr i praksis gjerne 120 stk tekster en skal gi nøye og konstruktiv tilbakemelding på. 

Anonymkode: e70b0...1ba

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

At de ligger over andre offentlige ansatte stemmer ikke i snitt. Du trekker frem ett eksempel (deg selv)…

En akademiker med master i staten tjener over 700 000 i snitt. Så at du tjener så lavt sier ingenting om hvorvidt lærerne tjener godt.

Og bare til sammenligning tjener jeg 610 000 med master og to års erfaring i staten. Så det er faktisk du som tjener unormalt lavt. Ikke dra det inn i en lærerdiskusjon da.

En med master i staten tjener ikke 700 000 i snitt nei. Det den du siterer stemmer godt. Selv tjener jeg 540k med 15 års ansiennitet. Jobber med lønnsforhandlinger på mitt universitet, og det er helst ledelse som har slike summer.

Anonymkode: 5e0e5...180

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En med master i staten tjener ikke 700 000 i snitt nei. Det den du siterer stemmer godt. Selv tjener jeg 540k med 15 års ansiennitet. Jobber med lønnsforhandlinger på mitt universitet, og det er helst ledelse som har slike summer.

Anonymkode: 5e0e5...180

Nei. Ikke hvis du leser statistikken. En samfunnsviter i staten med master tjener i snitt 745 000 med 15+ års erfaring. Jada, en del ledere der, men uansett. 

En lærer med samme erfaring og utdanning tjener til sammenligning 645 000. Og dette er også inkludert ledere i skolevesenet. Så veldig sammenlignbart altså.

Tallene lyver ikke!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...