Gå til innhold

Mistenker at noe er galt med barnet mitt.. Hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår at jeg skal ta kontakt med lege og helsesøster og det har jeg gjort, men jeg ønsker noen råd fra dere med barn. Hva tenker dere om dette?  

Har ei datter på snart 3 år. Har skrevet om henne her inne tidligere. Hun er verdens mest søteste og fineste. Hun er i trassalderen nå og hun er rett og slett motbydelig, masete, tverr og forferdelig tung å være med. Til vanlig jobber jeg med autister og sterkt psykisk utviklingshemmede, så jeg er ganske tøff på mye. Men fy f å være med henne er jo nesten verre.. 

Hun gråter og klikker helt når vi er i butikken fordi hun ikke får godteri. Ofte legger hun seg ned å hylgråter, og blir helt hysterisk. Må til slutt bare bære henne ut.

Hjemme etter barnehagen er hun helt utslitt, og mens jeg lager middag trosser hun på at hun vil ha et skål med godteri eller chips. I tillegg er hun avhengig av melk og hun skal ha melk hele tiden.. Da mener jeg konstant!  Ofte drikker hun seg mett på melk og da vil hun ikke ha mat.  Ved matbordet er hun som en durasellkanin og hun klarer ikke å sitte stille. 

Mat har alltid vært et problem. Hun vil ikke ha! I barnehagen sitter det alltid et personale med henne for at hun skal klare å sitte i ro. Hun spiser lite og er tynn. 

Hun er vanskelig å legge hver natt. Ofte sitter vi timesvis i senga, og hun nekter. Til slutt endr det med at vi kjører bil til hun sovner. 

Melk skal hun ALlTID ha med i sengen, og vi prøver å nekte henne med da blir hun hysterisk. Melka er hellig for henne. Hadde en uke vi kuttet melka og da sov hun ikke på flere dager, inkludret oss. Nå er det fortsatt st problem men ikke like ille. Men hun er fortsatt våken nå! 

Ellers kaster hun ifra seg mye, roter mye, sitter med hendene ofte i munnen og styrer, nesten «selv stimulerer».. Men så har hun kuttet det ut igjen i en periode da hun var syk og hadde vondt i halsen. 

Har vi besøk sliter hun ofte ut besøket og oss.  Hun snakker hele tiden i munnen på oss, og hun bråker og roper. Ofte lager hun masse lys og jeg blir veldig sliten av henne. Bestemor har sluttet å ha henne så mye over fordi hun blir helt utslitt av henne, da hun er lik der også men mye roligere der enn hva hun er hjemme. 

Hun er super aktiv og veldig urolig. Ofte er vi utslitt etter en helg med henne..  Lillesøsteren hennes er lik, men mye roligere og noe annerledes på mange måter. 

Men så er hun roligere til tider, veldig kosete og verdens fineste å være med. Og hun snakker, er godt utviklet psykisk og motorisk. De i barnehagen synes hun er en veldig morsom jente og hun er godt likt, men de forstår at vi kan bli slitne. 

Anonymkode: 004d4...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at kvelder som denne legger hun seg ikke før kl 22/ sovner ikke før 22:30.. Da har vir prøvd å legge henne siden kl 19.. 

Alt vi har gleder oss til å gjøre sammen som par blir derfor utsatt til neste dag, og alt annet blir umulig å gjennomføre. Vi har rett og slett ikke tid til oss lengre. 

Skrevet

.0

Skrevet

Her er det såpass mye på energisiden/mat/søvn og muligens stimming at jeg hadde bedt BUP/PPT om utredning bare i tilfelle dette er noe mer.

Den melka er et problem mtp tannhelse dessverre, så jeg ville iallefall fokusert på å prøve å redusere etter tannpuss i starten. Og saaaaakte men sikkert utfaset den over lang tid, eller med heftige belønninger 😅

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenker at du har rett 🙈

Anonymkode: 3bb4a...fb7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ellers kaster hun ifra seg mye, roter mye, sitter med hendene ofte i munnen og styrer, nesten «selv stimulerer».

Den der skjønte jeg ikke.

Anonymkode: aaadc...aac

Skrevet

Høres ut som vanlig trassalder for min del, noen barn er mer aktive enn andre - og da må man tilrette hverdagen deretter, slik at ungen kan herje fra seg. Mye jeg leser høres også ut som at dere foreldre er veldig lite konsekvent med hun, tydelig at denne jenta trener tydelige rammer. Møt følelsene hennes, men du skal være bestemt - det er de voksne som bestemmer. 

Angående mat ville jeg kanskje snakket med lege o.l - hvis dette ikke bedrer seg, men mulig hun drikker så mye melk, at magen ikke helt har plass til fastføde og ikke kjenner særlig sult pga det. Dere foreldre må også få sove, så hvis en av dere kan samsove med hun en periode så hadde nok det løst mye. Hvordan er leggerutinen ellers? Og sover hun i barnehagen? Hvis ja, da er det på tide å kutte ut med søvn på dagtid.

Anonymkode: 02b5d...f27

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den der skjønte jeg ikke.

Anonymkode: aaadc...aac

Selvstimulering er vanlig for alle, men særlig på autismespekter.

Kalles stimming. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

ADHD? Barnet må jo utredes, spør om time...og: i K K e, i K K e kjør tur med ho om hun ikke sovner, du tillegger hun en vane da....så om du blir så sliten: få pleiepenger fra nav og bli hjemme med henne, kan hende hun roer seg...gir hun deg blikkontakt? Kan være autisme, da hun blir urolig ved å være i bhg....ellers: vær rolig ved kontakt med henne, ikke hiss deg opp, da hisser barnet seg opp, da kan hun bli enda mer urolig..er det rolig hjemme ellers rundt henne?..

Anonymkode: 85bb9...5f4

• Liker 1
Skrevet

Har hun veldig lange dager i bhg og blir overstimulert?

Anonymkode: e05a6...8a7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Viser du noensinne at du er glad i henne? Det jeg leser er jo et barn som ikke får nok kjærlighet og kos i hverdagen, og må utagere for å bli latt merke til. Kanskje du har lært deg til en distansert måte å tilnærme deg barn på gjennom jobben din, og gjør det samme hjemme?

Anonymkode: cdaa9...0e7

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Høyest ut som ein normal unge med masse energi. Forsøkt å slite ho ut meir? Gå tur om kvelden f.eks? Svømme om kvelden? Vår jente ete og lite, måtte begrense drikke og vere konsekvent. Vi ete ved matbordet utan tv og telefon. Det har komet seg veldig. Ho får alltid servert noko trygt med noko nytt når vi ete mat. På den måten har ho lært å ete nye ting. 

Vår hadde og så store innsovingsvansker at vi legger oss kvar dag til same tid heile året. Vi står opp 6:30 i helgene også. Litt kjedelig men det må vere sånn ein periode. 

Det med skriking i butikken trur eg handle om grenser. Våre barn gidde ikkje skrike lenger uansett kva det gjelder fordi det virker ikkje. Skriking fører aldri til ein fordel. Skal nevnest at vi ikkje er så strenge heller, ho spør gjerne fint om ein iskrem på ein onsdag. Eg ser ikkje problemet, det har vore fleire dagar med fint ver her også. 

Anonymkode: cf143...611

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
19 minutter siden, DundreMilfin said:

Den melka er et problem mtp tannhelse dessverre, så jeg ville iallefall fokusert på å prøve å redusere etter tannpuss i starten. Og saaaaakte men sikkert utfaset den over lang tid, eller med heftige belønninger 

Ja, enig. Den melkekampen MÅ dere jo bare ta. Det er jo ikke sunt å la henne drikke seg mett på melk slik at hun da ikke spiser nok næring... Og det er klart hun slår seg helt vrang, for hun har jo lært at det fungerer og at hun da får det som hun vil. Det kommer til å være jævlig i overgangen, men det må dere bare prøve å stå i 😅

Anonymkode: 2c926...ffe

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Får hun konselvenser for ting? Si at om hun ikke legger seg nå mister hun melka. Evt slutter hun ikke skrike mister hun melka.  Så tar dere den. Men vær konsekvens. Ikke gi mange sjanser. Si det og utfør. Eller la henne miste tv om hun allerede har mistet melka osv. pluss gi henne 5 minutter time out. Prøv en uke. 

Anonymkode: 1aca1...ebd

• Liker 1
Skrevet

Det høres voldsom ut ja. Og det kan godt hende det er noe «mer». Men dere foreldre må sette grenser og stå i de situasjonene uansett hvor lang tid det tar. Det hjelper verken på barn med vanlig trass eller barn med større utfordringer når barnet vinner kampene. 
Forberedelse er også viktig. Feks før butikkturer. Slik barnet vet at godteri ikke skal kjøpes og hva som skjer om barnet ikke holder avtalen om ikke godteri (gå ut av butikken feks). 

Dere kan gjerne be om observasjon og veiledning. Ppt gjennom barnehagen feks. Det kan virke som om dere foreldre behøver veiledning i grensesetting og hvordan å håndtere atferden til barnet uavhengig av om det er noe «mer» eller ei. Samt dere vil jo da også få noen kyndige til å vurdere om barnet kan ha andre utfordringer enn bare vanlig trass.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ADHD? Barnet må jo utredes, spør om time...og: i K K e, i K K e kjør tur med ho om hun ikke sovner, du tillegger hun en vane da....så om du blir så sliten: få pleiepenger fra nav og bli hjemme med henne, kan hende hun roer seg...gir hun deg blikkontakt? Kan være autisme, da hun blir urolig ved å være i bhg....ellers: vær rolig ved kontakt med henne, ikke hiss deg opp, da hisser barnet seg opp, da kan hun bli enda mer urolig..er det rolig hjemme ellers rundt henne?..

Anonymkode: 85bb9...5f4

Autisme var også det jeg fryktet, men jeg kjenner autismespekteret og hun utfyller ikke kriteriene heller. Øyekontakt er hun flink til. 

Skrevet

…dere trenger jo ikke kutte melk helt, server ett glass til frokost og ett til lunsj.

Hvorfor maser barnet på chips? Da må det jo ha fått chips da? Mitt har aldri mast på dette. 

Anonymkode: 7b9e9...cc8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Forstår at jeg skal ta kontakt med lege og helsesøster og det har jeg gjort, men jeg ønsker noen råd fra dere med barn. Hva tenker dere om dette?  

Har ei datter på snart 3 år. Har skrevet om henne her inne tidligere. Hun er verdens mest søteste og fineste. Hun er i trassalderen nå og hun er rett og slett motbydelig, masete, tverr og forferdelig tung å være med. Til vanlig jobber jeg med autister og sterkt psykisk utviklingshemmede, så jeg er ganske tøff på mye. Men fy f å være med henne er jo nesten verre.. 

Hun gråter og klikker helt når vi er i butikken fordi hun ikke får godteri. Ofte legger hun seg ned å hylgråter, og blir helt hysterisk. Må til slutt bare bære henne ut.

Hjemme etter barnehagen er hun helt utslitt, og mens jeg lager middag trosser hun på at hun vil ha et skål med godteri eller chips. I tillegg er hun avhengig av melk og hun skal ha melk hele tiden.. Da mener jeg konstant!  Ofte drikker hun seg mett på melk og da vil hun ikke ha mat.  Ved matbordet er hun som en durasellkanin og hun klarer ikke å sitte stille. 

Mat har alltid vært et problem. Hun vil ikke ha! I barnehagen sitter det alltid et personale med henne for at hun skal klare å sitte i ro. Hun spiser lite og er tynn. 

Hun er vanskelig å legge hver natt. Ofte sitter vi timesvis i senga, og hun nekter. Til slutt endr det med at vi kjører bil til hun sovner. 

Melk skal hun ALlTID ha med i sengen, og vi prøver å nekte henne med da blir hun hysterisk. Melka er hellig for henne. Hadde en uke vi kuttet melka og da sov hun ikke på flere dager, inkludret oss. Nå er det fortsatt st problem men ikke like ille. Men hun er fortsatt våken nå! 

Ellers kaster hun ifra seg mye, roter mye, sitter med hendene ofte i munnen og styrer, nesten «selv stimulerer».. Men så har hun kuttet det ut igjen i en periode da hun var syk og hadde vondt i halsen. 

Har vi besøk sliter hun ofte ut besøket og oss.  Hun snakker hele tiden i munnen på oss, og hun bråker og roper. Ofte lager hun masse lys og jeg blir veldig sliten av henne. Bestemor har sluttet å ha henne så mye over fordi hun blir helt utslitt av henne, da hun er lik der også men mye roligere der enn hva hun er hjemme. 

Hun er super aktiv og veldig urolig. Ofte er vi utslitt etter en helg med henne..  Lillesøsteren hennes er lik, men mye roligere og noe annerledes på mange måter. 

Men så er hun roligere til tider, veldig kosete og verdens fineste å være med. Og hun snakker, er godt utviklet psykisk og motorisk. De i barnehagen synes hun er en veldig morsom jente og hun er godt likt, men de forstår at vi kan bli slitne. 

Gratulerer du har et barn i trassalder 

Anonymkode: 31546...d0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

…dere trenger jo ikke kutte melk helt, server ett glass til frokost og ett til lunsj.

Hvorfor maser barnet på chips? Da må det jo ha fått chips da? Mitt har aldri mast på dette. 

Anonymkode: 7b9e9...cc8

Ts her

Hun får melk til både frokost, lunsj og senere på tidlig kveld om hun vil. Men hun kan ikke drikke melk på natten fordi hun roper etter mer melk når det er tungt og det ender med at vi serverer henne melk hele natten, og vi får ikke sovet. I tillegg er det ikke sunt for tenner og får magen å drikke så mye melk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gratulerer du har et barn i trassalder 

Anonymkode: 31546...d0e

Det er beintøft! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...