Ikr Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Hei Idag sto jeg og ventet til å svinge til venstre på forkjørsveg. Plutselig kom det syklyst som kjørte cirka 30-40 fra forkjørsveg og provde å svinge. Syklisten traff meg midt i høyre døra. Dette var gutten på cirka 10-12 år. Jeg spurte om han var ok. Han sa "ja" og stakk. Tok ikke kontaktene hans. Mener at det var ikke min skyld. Fikk flere bulker på døra. Likevel vet jeg ikke gutens navn, heller ikke vitnere til stede. Har delkasko påvdenne bilen siden den er 12 år gammel. Forstår jeg det riktig at jeg ikke får noen ting fra forsikringselskap? Tok bilder men det er den eneste bevis. Det er bil #2 som koster det samme pris som å bytte døra. Ikke noe vits å reparere selv altså. Ser ut som at gikk bra med gutten denne gangen. Likevel har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke informerte foreldre. 1
PITTY Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Skjønte egentlig ikke hvem som hadde vikeplikten her etter beskrivelsen. Skaden skjedd og gutten borte. Hva står du igjen med da? Betale. 4
Ikr Skrevet 22. august 2022 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2022 Spørs er hva skjer i disse sakene når motparten er borte. Gutten svingte til venstre mens jeg sto og ventet. Han klarte ikke å svinge pgå høy hastighet og kjørte diagonalt rett på mitt kjørefelt (høyre). Traff meg fra min høyre side /passasjer. Er det bare å glemme og reparere selv? Tar barna ansvar når de sykler eller er det alltid sjafør sin skyld? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Dette skulle gått på foreldrenes innboforsikring, men siden du ikke har noe navn… Anonymkode: fa3a7...212 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 3 hours ago, Ikr said: Hei Idag sto jeg og ventet til å svinge til venstre på forkjørsveg. Plutselig kom det syklyst som kjørte cirka 30-40 fra forkjørsveg og provde å svinge. Syklisten traff meg midt i høyre døra. Dette var gutten på cirka 10-12 år. Jeg spurte om han var ok. Han sa "ja" og stakk. Tok ikke kontaktene hans. Mener at det var ikke min skyld. Fikk flere bulker på døra. Likevel vet jeg ikke gutens navn, heller ikke vitnere til stede. Har delkasko påvdenne bilen siden den er 12 år gammel. Forstår jeg det riktig at jeg ikke får noen ting fra forsikringselskap? Tok bilder men det er den eneste bevis. Det er bil #2 som koster det samme pris som å bytte døra. Ikke noe vits å reparere selv altså. Ser ut som at gikk bra med gutten denne gangen. Likevel har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke informerte foreldre. Hvis du har kasko så kan du ta det på forsikringen Anonymkode: bc30d...243
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #6 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvis du har kasko så kan du ta det på forsikringen Anonymkode: bc30d...243 Ts har delkasko Anonymkode: a12c8...040
Skalperud Skrevet 23. august 2022 #7 Skrevet 23. august 2022 Gutten er i grenseland for om han kan stilles ansvarlig forsikringsmessig.. tviler på du kommer noe vei, men man trenger å vite alderen. Om han f.eks var 14 år stiller det seg annerledes. Verdt å sjekke opp i 😊 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #8 Skrevet 23. august 2022 Jeg tviler på at en gutt på 10-12 år kan sykle i 30-40 km/t for å være ærlig. Motoren på en el-sykkel kobler ut på 25 km/t og det er raskere enn nesten alle "vanlige" syklister. Anonymkode: a7c66...a22 2
Ikr Skrevet 23. august 2022 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2022 Hei og takk for svarene. Syklisten kjørte fort pga det var bratt bakke nedover. Har ringt en dame i Storebrand idag. Hun har sagt at når der er kollisjon mellom syklist (myk trafikant) og bil så er alltid bilsjafør skyldig med mindre syklist gjorde det med vilje eller det var grov uaktsomhet. Videre var det et barn og om barnet stilles til ansvar bestemmer det alderen. Hun sa at barn i 10-12 alder kan ikke forstå 100% konsekvensene av sine handlinger og det stilles det mildere krav. Hun sa at siden det skyldes barnas uoppmerksomhet og ikke vilje/uaktsomhet så kan barn /foreldre ikke stilles til ansvar og det blir ikke noe erstatting med mindre foreldre vil selv løse dette via egen innboforsikring. De sa at vanlig praksis er at sjafør ikke får erstating fra ansvar/delkasko i sånne tilfeller. Og selvfølgelig skal de ikke betale noen ting hvis det ikke er motparten til stede.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #10 Skrevet 23. august 2022 Ikr skrev (3 minutter siden): Hei og takk for svarene. Syklisten kjørte fort pga det var bratt bakke nedover. Har ringt en dame i Storebrand idag. Hun har sagt at når der er kollisjon mellom syklist (myk trafikant) og bil så er alltid bilsjafør skyldig med mindre syklist gjorde det med vilje eller det var grov uaktsomhet. Videre var det et barn og om barnet stilles til ansvar bestemmer det alderen. Hun sa at barn i 10-12 alder kan ikke forstå 100% konsekvensene av sine handlinger og det stilles det mildere krav. Hun sa at siden det skyldes barnas uoppmerksomhet og ikke vilje/uaktsomhet så kan barn /foreldre ikke stilles til ansvar og det blir ikke noe erstatting med mindre foreldre vil selv løse dette via egen innboforsikring. De sa at vanlig praksis er at sjafør ikke får erstating fra ansvar/delkasko i sånne tilfeller. Og selvfølgelig skal de ikke betale noen ting hvis det ikke er motparten til stede. Det er jo ikke helt sant. Om en syklist ikke klarer en sving, og kjører inn i en bil. Så er det ikke automatisk bilfører sin skyld. Søsteren min ble påkjørt av en bil da hun kom i veldig stor fart ned en vei, og rett ut i en annen vei hvor det kom en bil. Bilen hadde ikke sjans i havet til å se henne, og hun traff bakdelen av bilen. Heldigvis så gikk det bra da hun ble kastet inn i en hekk. Man må se på hele saken, og hvor det hendte osv osv. Men du burde ringt politiet å meldt fra. Anonymkode: 08796...2a9 4
Maskinfører Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 Ta av plasten på innsiden av døra ett par slag med en hammer stålplast og pussing og lakk så blir det så fint atte ellers får du kjøpt rettesett på Biltema (Runker) som jeg kaller den Slagrettesett - Biltema.no
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 gå til avisen og skriv at du vil ha kontakt med og. beskrivelse av gutten da han kjørte inn i deg. Anonymkode: 0440d...12c 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg tviler på at en gutt på 10-12 år kan sykle i 30-40 km/t for å være ærlig. Motoren på en el-sykkel kobler ut på 25 km/t og det er raskere enn nesten alle "vanlige" syklister. Anonymkode: a7c66...a22 Hvis det er ned en bratt bakke så går det lett. Har vært oppe i 60 kmt da jeg syklet hjem fra ungdomsskolen. Anonymkode: 8c95e...6e0 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Skrevet 24. august 2022 On 8/23/2022 at 7:15 PM, AnonymBruker said: Ts har delkasko Anonymkode: a12c8...040 Da kan TS ikke ta dette på forsikringen Anonymkode: bc30d...243
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #15 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 19.22): Jeg tviler på at en gutt på 10-12 år kan sykle i 30-40 km/t for å være ærlig. Motoren på en el-sykkel kobler ut på 25 km/t og det er raskere enn nesten alle "vanlige" syklister. Anonymkode: a7c66...a22 Prøv å sykle ned Birkelundsbakken i Bergen 🙂 Du kommer godt over 30-40 der 🙂 Anonymkode: de1b8...614 1
Gjest Albbas Skrevet 25. august 2022 #16 Skrevet 25. august 2022 On 8/23/2022 at 7:22 PM, AnonymBruker said: Jeg tviler på at en gutt på 10-12 år kan sykle i 30-40 km/t for å være ærlig. Motoren på en el-sykkel kobler ut på 25 km/t og det er raskere enn nesten alle "vanlige" syklister. Anonymkode: a7c66...a22 Det er ikke så vanskelig. Selv på elsykkel kommer jeg fint i 30 på strak mark med rett vindretning, selv om motoren er koblet ut. I nedoverbakke er farta lett 50 hvis jeg ikke passer på (...og barn har nå en tendens til å være litt uforsiktige...). Du kan jo kontakte politiet ts, og høre om noen har meldt fra om dette? Kan jo hende foreldrene har fått vite om dette. Du har vel lite å hente på forsikring, men jeg som forelder ville gjerne visst om barnet mitt syklet så uforsvarlig. 😬
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #17 Skrevet 25. august 2022 Albbas skrev (4 timer siden): Det er ikke så vanskelig. Selv på elsykkel kommer jeg fint i 30 på strak mark med rett vindretning, selv om motoren er koblet ut. I nedoverbakke er farta lett 50 hvis jeg ikke passer på (...og barn har nå en tendens til å være litt uforsiktige...). Du kan jo kontakte politiet ts, og høre om noen har meldt fra om dette? Kan jo hende foreldrene har fått vite om dette. Du har vel lite å hente på forsikring, men jeg som forelder ville gjerne visst om barnet mitt syklet så uforsvarlig. 😬 Det er alltid viktig å ringe politiet når sånt skjer. Fordi barnet kan ha fortelle noe helt annet enn det som har skjedd, fordi at de er redd for å få kjeft for å ha vært uforsiktige f.eks. Vi hadde en sånn sak i min hjemby for noen år side. Å foreldrene var kjappe med å legge ut på FB at den som kjørte på ungen bare stakk. Sannheten var at ungene stakk fordi han ble redd fordi han hadde kjørt som en villmann, og mistet kontrollen. Heldigvis så var det vitner til saken, og politiet ble også ringt etter og kom til stedet etter litt tid. Anonymkode: 08796...2a9 1
NakenPanda Skrevet 25. august 2022 #18 Skrevet 25. august 2022 Det første du skulle gjort var å ta et bilde, en sykkel er ikke en myk trafikant. Hvis skaden bare er noen tusen er det vel knapt verd å forfølge, og det vet forsikrings selskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #19 Skrevet 25. august 2022 NakenPanda skrev (2 timer siden): Det første du skulle gjort var å ta et bilde, en sykkel er ikke en myk trafikant. Hvis skaden bare er noen tusen er det vel knapt verd å forfølge, og det vet forsikrings selskapet. Syklister er myke trafikanter jo Anonymkode: a12c8...040 2
NakenPanda Skrevet 25. august 2022 #20 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Syklister er myke trafikanter jo Anonymkode: a12c8...040 Sykler må i motsetning til gående forholde seg til trafikkregler, lys og kan ikke sykle på gangfelt, så teknisk er de ikke det nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå