AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Jeg har 2 gutter på 19 og 21 som ennå bor hjemme, gutten på 19 var ferdig på skolen i juni, og skal i millitæret i Januar, så var jo ingen vits i at han fant søkte skole,men han jobber 3 dager på kiwi,men han gjør ingenting hjemme og betaler heller ingenting. Storebroren på 21 har akkurat blitt ferdig med lærlingstiden,men fikk dessverre ikke videre jobb,da det var kun 3 av 17 lærlinger som fikk plass videre, han var ferdig nå i sommer, han vil søke på Legestudier neste år i polen,men dette året skal han ikke noe, og han vil ikke ha en jobb i mens heller. Jeg har også en på 10 og en på 15 og 15 åring er i sin verste tenåringsperiode nå. Jeg er alenemamma og gjør alt, 21 hjelper en del til,men han på 19 og hun på 15 nekter og 10åring gjør forløpig bare enkle ting,men han gjør de uten og diskutere i alle fall. idag maset jeg på at 19åring kunne gå tur med hunden vår før han dro på jobben, det var ikke gjort av han, det hadde størstemann gjort og da ba jeg 15åring og gå med henne etter middagen og da ble det et leven uten like, så jeg har trukket 400 av uke lønna hennes da hun heller ikke vasket opp kjeler og slik etter middagen, hun får 1000 i mnd. Hun har ikke mange oppgaver, bare ta inn og ut av vaskemaskinen, gå en tur med hunden og holde rommet rent og ryddig,men det gjr det ikke. 19 åring skal gå ut med søppel , en tur med hunden , holde rommet rent og ryddig og holde arbeidsklær rent og strøket til jobb. 21 har oppgaver som han gjør,men det kan drøye veldig. Hva gjør jeg videre her? Anonymkode: 66638...454 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Står på krava og lærer dem. De skal vel flytte ut en dag? Ingen dame vil rydde og vaske etter dem. Si de må flytte ut om de ikke bidrar. De er da ikke hjelpeløse? Lag ukeplan og sett gutta i sving. La de betale for seg og. Anonymkode: 4d687...fcb 8 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Familieråd. Alle oppgaver refordeles der barna medvirker. Gjør det klart at etter dette familierådet må alle gjøre sine oppgaver. Familiemedlemmer som ikke gjør oppgavene sine må få sanksjoner i form av tapte lommepenger eller lignende. Og alle skal på jobb eller skole. Ferdig snakket. Anonymkode: 4e183...6a4 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Ungene dine er bortskjemte. Jeg er alenemor til 3 stk. Ingen her får ukepenger, men får når det er behov. Her forventes det at alle bidrar til å holde orden og hjelper til med alt uten å få betalt. Den eldste begynte å betale 3000 kr i mnd da hen ble 18 år. Det går hovedsakelig til mat. Du bør sette deg ned å lage dere noen nye regler. Du gjør dem jo en bjørnetjeneste for når dem skal flytte for seg selv. De blir jo ikke selvstendige av å ikke være med på å bidra. Anonymkode: 1345b...c1b 14
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 De er et resultat av din oppdragelse. Anonymkode: f36ba...c05 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Ikke lett å være deg, men det må sies... du lar dette skje. Ikke gjøre noe på et år? Helt uaktuelt. Ukepenger til noen uten at oppgavene blir gjort? Helt uaktuelt. Anonymkode: a1893...4d9 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Jeg oppdrar dem. Ingen får "lønn" uten å bidra. Oppgaver først- penger etterpå. Helt konsekvent. De store burde betale litt evt. veksle inn i mer arbeid. Hvordan tenker du disse VOKSNE menneskene kommer til å fungere i egen bolig og i forhold fremover, så bortskjemte som de er? Dere er tre voksne mennesker i hjemmet, der to ser på at den tredje ordner opp. Ikke rart de mindre følger i samme leia... De kan både rydde, vaske, gå tur med hunden, de store kan passe de små, de kan handle, lage middag, støvsuge osv osv. Når du først har skjemt de såpass bort er familieråd sikkert lurt. Informere om det nye opplegget der man skal bidra etter alder. Anonymkode: e8d2a...f2d 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 21åring vil slappe av et år, det synes jeg er okey, da han har gått på skolen i 13 år + 2 år lærling, men han må hjelpe til mer hjemme tenker jeg. han har ikke mye penger så han betaler og 19åring drar i millitæret i januar Anonymkode: 66638...454
Fremmed fugl Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Dette er to voksne menn. Tipset mitt er at du "kaster" ut begge to. Dem kommer sette pris på det etterhvert. 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): 21åring vil slappe av et år, det synes jeg er okey, da han har gått på skolen i 13 år + 2 år lærling, men han må hjelpe til mer hjemme tenker jeg. han har ikke mye penger så han betaler og 19åring drar i millitæret i januar Anonymkode: 66638...454 Det er IKKE ok å slappe av et år. Ingen kan eller bør slappe av et år. Jeg er 39 og har to barn, tenker jeg bare SLAPPER AV et år nå jeg, så får noen andre tjene penger, oppdra barn, vaske hus og fikse matpakker. Jeg har gått på skole i 18 år og jobbet i 14, så dette fortjener jeg. (ironi) Han er 21! Man har aldri mer energi i kroppen enn når man er 21. Still krav til han! Anonymkode: 4e183...6a4 11 4
Topsi Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Hva med å få den som ikke vil jobbe til å ta noe frivillig arbeid? Ellers hadde jeg gjort det helt klart at hvis folk ikke hjelper til, kan de glemme å spise maten du lager, få klærne vasket etc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 21åring vil slappe av et år, det synes jeg er okey, da han har gått på skolen i 13 år + 2 år lærling, men han må hjelpe til mer hjemme tenker jeg. han har ikke mye penger så han betaler og 19åring drar i millitæret i januar Anonymkode: 66638...454 Å slappe av ett år er helt greit hvis man kan forsørge seg selv. Å forvente at mamma betaler for ting bare fordi man ikke gidder å skaffe seg en jobb er uaktuelt Anonymkode: fdc0d...70a 9 1
Miss91 Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 21 år, bor hjemme og ingen jobb? Tafatt! Det samme med han på 19.. be de skaffe seg jobb å bidra, eller flytte ut.. 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Hæ? Han skal «slappe av» i ETT ÅR! Hvorfor det? Fordi han har gått på skole? Eh ja.., det har vel alle? Og dette synes du altså er greit! Da synes jeg ikke synd på deg i det hele tatt. Anonymkode: 03a5c...155 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 kjenner en på 50 som bor hjemme og en på 54. Anonymkode: b24a7...2e3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #16 Skrevet 23. august 2022 Jeg fikk ikke en gang lommepenger når jeg var i den alderen, men likevel ble det forventet at man skulle for eksempel vaaske opp etter middag, støvsuge stue / kjøkken og lignende en gang i blant. Pluss holde våre egne rom mer eller mindre ryddige. Men så lenge foreldrene er en forbanna slabbedask, og aldri gidder å sette ned foten, så går det vel som det må gå. Anonymkode: c58cf...e62 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #17 Skrevet 23. august 2022 De må få seg jobb og sette inn pengene på BSU. Hadde vært et krav fra meg. Selv flyttet jeg hjem til mamma og pappa da jeg var 24 og ferdig med Master. Jeg gikk tur med hunden, handlet inn mat og lagde middag samt vasket badet på fredager. Bodde hjemme i 1,5 år mens jeg sparte til egen bolig. Anonymkode: 88c99...fc6 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #18 Skrevet 23. august 2022 Hvordan skal 21 åringen klare legestudiet med den holdningen? Slappe av ett år? Tror det må være trolleri. Anonymkode: 2b4a2...6bc 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #19 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 21åring vil slappe av et år, det synes jeg er okey, da han har gått på skolen i 13 år + 2 år lærling, men han må hjelpe til mer hjemme tenker jeg. han har ikke mye penger så han betaler og 19åring drar i millitæret i januar Anonymkode: 66638...454 Slappe av et år = et år til å opparbeide uvaner og enorm dørstokkmil for å starte opp igjen. Skjer det noe aktivt det året selv om det ikke er inntektsbringende, slik som reise verden rundt , være frivillig, lære en ferdighet, så blir det noe annet. Ligge i sengen om dagen og spille om natten= nei og atter nei. Anonymkode: a1893...4d9 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #20 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 21åring vil slappe av et år, det synes jeg er okey, da han har gått på skolen i 13 år + 2 år lærling, men han må hjelpe til mer hjemme tenker jeg. han har ikke mye penger så han betaler og 19åring drar i millitæret i januar Anonymkode: 66638...454 hadde jeg aldri godtatt. enten så hadde han vert fulltids hushjelp, kokk og barnevakt hjemme eller så hadde han måttet skaffe seg en 100% stilling. Anonymkode: 9bc54...a00 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå