Gå til innhold

Er det lettere med en ettåring enn en mindre baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere?

Anonymkode: 9c4a7...b3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt avhengig av babyen og ettåringen.  Den ene min var lettest som baby, den andre som ettåring.

Anonymkode: b2012...2b4

• Liker 5
Skrevet

Definitivt. 

Anonymkode: d523e...702

Skrevet

Ja, jeg hatet babytiden 😜

men en ting jeg ville satt mer pris på er permisjonen og å slippe barnehagehenting/levering/hverdagsstress når du er ferdig med babybobbla, og at du bare får se ettåringen din et par timer om ettermiddagen💔 men gud så mye enklere det er uansett 😛

Anonymkode: 90c8e...2ab

• Liker 1
Skrevet

Umulig å si, det blir individuelt. Noen babyer er enkle, andre krevende (de kan ha plager). Noen ettåringer er rolige, andre veldig aktive og med null impulskontroll. 

Anonymkode: 0ccd2...cc3

Skrevet

Veldig individuelt, men for min del var det et høyt og rungende JA 😄

Anonymkode: 548f8...3fe

Skrevet

Nei. Våre barn var mye lettere som baby enn 1 åring.

Anonymkode: 4c530...fd0

Skrevet

Tja, det kommer helt an på. 

Det er lettere å lage mat, ta en dusj eller gå på do, i form av at småen nå kan leke for seg selv i perioder. 
Men det er vanskeligere å jobbe nå når hun ikke sover like mye som før (jobber gradert, enten hjemmefra eller jeg har hatt småen med på jobb).
Det er lettere å forstå hva hun vil, men med mindre søvn på dagtid kommer mindre egentid, og man må være med "på" fordi ungen utforsker mye mer. Så jeg er mer sliten når kvelden kommer enn jeg var når hun var yngre. Men vi hadde muligens "enkel" baby. 

Så det spørs veldig på situasjonen. Hver alder har sin sjarme, men jeg vil ikke si det nødvendigvis er enklere nå når hun er over året, det er bare andre ting enn før som er slitsomme. :) 

Skrevet

Babyer er jo veldig forskjellige, men om man skal generalisere vil jeg si det definitivt er lettere å ha ettåring enn nyfødt, men 6-8 måneder kanskje enklere enn begge. For mange har søvnen da stabilisert seg og barnet er ennå ikke veldig mobilt 😊

Anonymkode: 735b2...fa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva synes dere?

har 5 barn, alle de var lettere som baby enn 1åringer :)

Anonymkode: e0971...16c

• Liker 2
Skrevet

Nei, bare annerledes. De sover mindre så du får mindre pause. Ofte sover de elendig på natt også.

Anonymkode: 5469c...aad

Skrevet

Jeg synes det. Synes omtrent hele første året var dritt. Men etter fylt 1 år så ble det bedre. Mer og mer personlighet som kommer frem, forstår mer og begynner å kommunisere med enkle ord, peking, osv. Selv om søvn har vært litt styrete frem til nå, 1,5 år.

Anonymkode: 20d4f...685

Skrevet

Jeg syns det var verst fra 0-2,5 år. Hele den perioden var kaos! 

Anonymkode: 0afdb...fd6

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på barnet. Her var babytiden helt forferdelig, ble litt bedre etter 1.år, enda litt bedre etter 2. Venter spent på etter år 3🤪

Anonymkode: 33060...8cf

Skrevet

Min er ikke ett år enda, men selv om mye er lettere nå pga mer «selvstendighet», så var det mye latere dager den første tiden.

De sover kanskje ikke like lenge av gangen de første månedene, men min sov veldig mye. Det var veldig lett å dusje, ordne meg, ta litt klesvask og se på TV når baby sov så mye. Vet at det selvsagt ikke er sånn for alle.

Fra hun begynte å være våken lengre så ble det litt vanskelige å få gjort noe hvis hun plutselig hadde en dag hun ville være klistret til meg. 

Alt til sin tid😅 Det er en sjarm i alle fasene, og det kommer jo an på både deg og baby hvilken som er «lettest».

Anonymkode: ab862...8ab

• Liker 1
Skrevet

Både og. Jeg har en ettåring, og han er jo en håndfull, men vanvittig morsom å være sammen med! 🙌🏼 Det er jo helt klart en utrolig fin tid, han er skikkelig papegøye å hermer etter alle ord og liker å være morsom, klapper av seg selv mår han syntes at han gjør noe gøy osv. Og så er han veldig rampete da 😃 Jeg får ikke sitte i et minutt når han er våken og hjemme, det skal sies .. Han er veldig aktiv. 
Babytiden var mye soving, samtidig lite soving, men det var rolig. Morsommere nå, men mer «chill» da han var baby. 

Anonymkode: 48a38...58f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, bare annerledes. De sover mindre så du får mindre pause. Ofte sover de elendig på natt også.

Anonymkode: 5469c...aad

Til nå har jeg ikke fått noe pause eller egentid da baby kun sover på fanget, er 5 mnd. Så kan jo håpe jeg opplever 1-åringer som litt lettere:)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Babytiden var lettere for meg. 1-åringer er høyt og lavt  tar borti alt av ting som kan ødelegges  velte eller være farlig for dem. Dessuten er de nokså raske. De vet hva de vil men kan ikke forklare noe.

Anonymkode: b07f4...fb1

• Liker 2
Skrevet

Det kommer jo an både på babyen, og dine preferanser som mor. 

Jeg synes ettåring-tiden har vært enklere med begge mine. Eldsten min var high need baby, kolikk, ekstremgulping, ekstremklistremerke, sov ikke, osv, og det var helt jævlig. 

Jeg synes det er forferdelig kjedelig å prøve å "leke" med en baby. Mye greiere når de løper omkring litt, kan finne leker selv, leke litt aleine, og tar initiativ til ting de vil selv. 

Selv om det er pes å måtte løpe etter dem hele tiden.. 

Anonymkode: 99bcb...5d5

Skrevet

Lettere med baby, mer givende med 1-åring. 

Anonymkode: 917ef...a49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...