AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #61 Skrevet 24. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det så sikkert at man får mer penger da? La oss si leiligheten må være større pga dem er to, dermed mer i lån/leie. Strømutgifter øker også når man er to, to som dusjer og to som vasker klær. Så er det matutgiftene. Si jeg bruker 2000 som enslig og det blir 5000 som par ( som er lite med dagens priser ). Da må jeg altså ut med 500 mer ( men nå tar jeg lite i, sannsynlig må matbudsjettet økes mye mer ) enn jeg gjorde som singel. Jeg er ufør og har vært samboer, konklusjonen er at jeg sparer mer på å være singel og bo i min 39 kvadratmeter leilighet enn å bo med en mann. Anonymkode: c7cc8...96d Men må ikke ha dobbelt så stor bolig eller dobbelt så dyr bolig fordi man er samboer. Matbudsjettet kan man jo lett fordele rettferdig, om man ikke gjør det er det på en selv. Man sparer jo også endel på å dele 50/50 på en hel rekke utgifter som for eksempel: - Internett & TV & strømming - Hvitevarer og brunevarer - Utgifter til lys og varme - Møbler og kjøkkenutstyr - Oppussing - Reparasjoner - Taxi og leiebil - Hotellrom Anonymkode: ccd3e...02a 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #62 Skrevet 24. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Selv om man bor sammen med noen så kan man ikke forvente at de skal betale for deg! At folk på minstesats skal få enda mindre er helt på trynet. Anonymkode: c5722...ce1 Dette. Jeg er gift med en person som er fra et annet land, jeg forsørger denne personen på minste ufør og jeg fikk mindre når vi ble gift. Denne personen har null inntekt og kan aldri få inntekt heller da personen ikke er Norsk. Anonymkode: f5154...aa2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #63 Skrevet 24. august 2022 Smeltemann skrev (59 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Her var det vel om en flyttet sammen med noen? Det var for å poengtere hvor mye menn faktisk spiser for. Anonymkode: c7cc8...96d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #64 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men må ikke ha dobbelt så stor bolig eller dobbelt så dyr bolig fordi man er samboer. Matbudsjettet kan man jo lett fordele rettferdig, om man ikke gjør det er det på en selv. Man sparer jo også endel på å dele 50/50 på en hel rekke utgifter som for eksempel: - Internett & TV & strømming - Hvitevarer og brunevarer - Utgifter til lys og varme - Møbler og kjøkkenutstyr - Oppussing - Reparasjoner - Taxi og leiebil - Hotellrom Anonymkode: ccd3e...02a Det er i en drømmeverden hvor man tror alt dette blir delt likt. Den ene kan også ha mye gjeld, noe som drar ned lønningen/trygden til den betraktelig. Da blir det til at den andre drar mer av lasset. Man kan også ha uvaner som røyking, snusing eller alkohol. Gjør bare en av to dette, så blir jo dette veldig urettferdig overfor den som ikke gjør noen av delene. Mat blir også delt likt selv om menn spiser mer enn kvinner, jeg har hvert fall til gode å møte en mann som sier at han selvfølgelig skal betale mer på mat siden han er mann. Som enslig er middag for meg en luksus og det spiser jeg maks to ganger i uken. Med en mann blir dette fort uaktuelt. Husker godt at eksen stadig spiste middagen for neste dag som kveldsmat eller frokost.. «Det er jo bare å kjøpe nytt», sa han. Vel, det ble på min regning, for hans penger var for lengst brukt opp. Jeg går ikke på kino osv, men blir man sammen med noen så er det jo fort at partneren er vant til dette. Utgiftene øker mye med inngåelse av samboerskap. Anonymkode: c7cc8...96d 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #65 Skrevet 24. august 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Det er i en drømmeverden hvor man tror alt dette blir delt likt. Den ene kan også ha mye gjeld, noe som drar ned lønningen/trygden til den betraktelig. Da blir det til at den andre drar mer av lasset. Man kan også ha uvaner som røyking, snusing eller alkohol. Gjør bare en av to dette, så blir jo dette veldig urettferdig overfor den som ikke gjør noen av delene. Mat blir også delt likt selv om menn spiser mer enn kvinner, jeg har hvert fall til gode å møte en mann som sier at han selvfølgelig skal betale mer på mat siden han er mann. Som enslig er middag for meg en luksus og det spiser jeg maks to ganger i uken. Med en mann blir dette fort uaktuelt. Husker godt at eksen stadig spiste middagen for neste dag som kveldsmat eller frokost.. «Det er jo bare å kjøpe nytt», sa han. Vel, det ble på min regning, for hans penger var for lengst brukt opp. Jeg går ikke på kino osv, men blir man sammen med noen så er det jo fort at partneren er vant til dette. Utgiftene øker mye med inngåelse av samboerskap. Anonymkode: c7cc8...96d Jeg forstår at du har dine erfarringer, men nå snakker vi generelt her. Anonymkode: ccd3e...02a 1
Gjest Smeltemann Skrevet 24. august 2022 #66 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var for å poengtere hvor mye menn faktisk spiser for. Anonymkode: c7cc8...96d Er det den uføretrygdede som står for alle utgifter? Flytter man sammen blir det 2 inntekter, 🙃🙃🙃
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #67 Skrevet 24. august 2022 Smeltemann skrev (26 minutter siden): Er det den uføretrygdede som står for alle utgifter? Flytter man sammen blir det 2 inntekter, 🙃🙃🙃 Hjelper lite når den ene har mye gjeld og spiser mer. Anonymkode: c7cc8...96d
Gjest Smeltemann Skrevet 24. august 2022 #68 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hjelper lite når den ene har mye gjeld og spiser mer. Anonymkode: c7cc8...96d Du snakker om et konkret eksempel, jeg snakker om generelt....
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #69 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når man registrerer seg som samboer så betaler man halvparten av husleie, strøm, internett o.l - man får vesentlig mer penger plutselig. Men hvis det er irrelevant og kun stønaden som betyr noe, så skjønner jeg jo hvem jeg diskuterer med 🤗 Anonymkode: d639f...9d8 Ikke alltid det er tilfelle. Jeg flyttet inn i en bolig som var dobbel så stor som min. Min andel av strømregningen ble det samme som jeg hadde tidligere. Han hadde dyr Internett og abonnerte på flere tv-kanaler. Det hadde ikke jeg tidligere. Min andel av vannavgift økte. Han hadde flere barn. Matutgifter økte for selv om vi skjevdelte så ble det en økning for meg. +++ Betalte i tillegg en form for husleie. Jeg var ikke ufør, men gikk på aap. Mistet barnetrygd for et barn ekstra. Største tapsprosjektet jeg har vært bort i. Leide ut egen bolig og fikk en skattesmell på 20.000. Null fordeling av hva det kostet meg. Anonymkode: 850cd...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #70 Skrevet 24. august 2022 Det er som regel mye billigere å være samboere. Noen har hengt seg opp i matbudsjett, og andre i spesielle situasjoner der de blir utnyttet. Flytter man sammen med kjæresten så trenger man ikke dobbel så stor bolig, og husleie/lån vil heller ikke doble seg. Strøm- og vannforbruk dobler seg heller ikke, man trenger bare ett tv- og internettabonnement osv. Totalen skal, med mindre man blir totalt utnyttet, bli lavere for begge. Samboeren min og jeg er ikke uføre, men det er en inntektsforskjell, og vi har aldri delt 50/50 på alle utgifter. Vi setter av en viss prosent av utbetalt lønn, og siden han tjener mer så betaler han derfor mer. Anonymkode: 6b63d...753
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #71 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ikke alltid det er tilfelle. Jeg flyttet inn i en bolig som var dobbel så stor som min. Min andel av strømregningen ble det samme som jeg hadde tidligere. Han hadde dyr Internett og abonnerte på flere tv-kanaler. Det hadde ikke jeg tidligere. Min andel av vannavgift økte. Han hadde flere barn. Matutgifter økte for selv om vi skjevdelte så ble det en økning for meg. +++ Betalte i tillegg en form for husleie. Jeg var ikke ufør, men gikk på aap. Mistet barnetrygd for et barn ekstra. Største tapsprosjektet jeg har vært bort i. Leide ut egen bolig og fikk en skattesmell på 20.000. Null fordeling av hva det kostet meg. Anonymkode: 850cd...ca7 Når man er dum og inngår i forhold der det ikke er rettferdighet og den andre utnyttes så går det fort dårlig ja. Men dette betyr jo ikke at funksjonen av singel-sats og samboer-sats ikke funker, bare fordi noen lar seg utnytte. Anonymkode: 81eff...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #72 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Når man er dum og inngår i forhold der det ikke er rettferdighet og den andre utnyttes så går det fort dårlig ja. Men dette betyr jo ikke at funksjonen av singel-sats og samboer-sats ikke funker, bare fordi noen lar seg utnytte. Anonymkode: 81eff...9d4 Men dette hvor man blir utnyttet er dessverre en gjenganger, jeg vet mange utenom meg selv som har opplevd det samme, derfor går flere for å være særboere istedenfor. Anonymkode: c7cc8...96d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå