Gå til innhold

Uføretrygden går ned når man blir samboer/gift men?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man blir samboer/gift får man redusert trygd.

men i følge hva jeg leser på nav, skal den bli redusert hvis samboeren har en årlig inntekt som er større enn to ganger folketrygdens grunn beløp eller egen pensjon eller uføretrygd fra folketrygden eller AFP.

Så tilfelle er at "person 1" er ufør, og har nå fått redusert trygd fordi "person 1" har meldt i fra til nav om samboerskap. Men samboeren til "person 1" får jo ikke inntekt fordi h*n er student, så h*n får jo bare studentpenger/stipend eller lån da. Telles student lån som inntekt da?

Jeg mener jo ikke det er inntekt, men hva vet jeg. Hvis det ikke tells som inntekt må "person 1" gi beskjed til nav slik at trygden forblir uendret frem til samboeren har fått seg fast inntekt?
Håper noen kan hjelpe med dette!

Bare saklige svar!

Anonymkode: f5c9a...ad0

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Sikker på at du har oppfattet rett? Er det ikke bare de som har MINSTEYTELSE (uføretrygd minstesats) dette gjelder? Der varierer satsene på hva de får i trygd ettersom de har samboer/ektefelle eller ikke, har jeg lest.

Min uføretrygd ville ikke blitt berørt om jeg fikk meg samboer, for jeg har ikke minstesats. Jeg jobbet i over 20 år før jeg ble ufør og har derfor uføretrygd basert på tidligere jobb og forsikring. Skjedde ingenting med min uføretrygd da jeg skilte meg, for eksempel.(og ja, jeg sendte melding til NAV og informerte om min nye sivilstatus, spurte om det gjorde noen forskjell, og fikk til svar at nei, det gjorde det ikke).

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror du misforstår det som står på NAV.

Ingen kriterier for samboer/ekftefelles inntekt, så vidt jeg vet.

Det tallet 2,28 ganger grunnbeløpet, er størrelsen på minsteytelse ufør når en er samboer/gift. Enslig ville fått 2,48 ganger  grunnbeløpet.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd

Anonymkode: dba35...52c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Når man blir samboer/gift får man redusert trygd.

men i følge hva jeg leser på nav, skal den bli redusert hvis samboeren har en årlig inntekt som er større enn to ganger folketrygdens grunn beløp eller egen pensjon eller uføretrygd fra folketrygden eller AFP.

Så tilfelle er at "person 1" er ufør, og har nå fått redusert trygd fordi "person 1" har meldt i fra til nav om samboerskap. Men samboeren til "person 1" får jo ikke inntekt fordi h*n er student, så h*n får jo bare studentpenger/stipend eller lån da. Telles student lån som inntekt da?

Jeg mener jo ikke det er inntekt, men hva vet jeg. Hvis det ikke tells som inntekt må "person 1" gi beskjed til nav slik at trygden forblir uendret frem til samboeren har fått seg fast inntekt?
Håper noen kan hjelpe med dette!

Bare saklige svar!

Anonymkode: f5c9a...ad0

Inntekt på samboeren har ingenting å si. Om samboeren tjener 0 så får du fortsatt redusert. 

Så lenge dere ikke er gift eller har felles barn, så skal ikke din trygd reduseres før dere har bodd sammen i 12 måneder. (12 av de siste 18 månedene)

Anonymkode: 81eff...9d4

Skrevet

Så de som har minst, får enda mindre?

Anonymkode: b003a...9fa

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Idiotisk faens kuk ordning. Bør fjernes fortest faen.

Anonymkode: f5154...aa2

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Minstesats er en sikret minsteytelse for de som har tjent veldig lite eller ingenting. Hovedregelen er jo 66% av tidligere inntekt. Og da er det en nedre garantisum der. 

Så du kan heller tenke at hvis man har minstesats, og blir singel/skiller seg, så får man et TILLEGG i trygden. Og dette tillegget fjernes jo igjen når man blir samboer igjen. Ganske logisk. Akkurat som at man får barnetillegg hvis man er alene med barna, men om man gifter seg igjen eller blir sammen med barnefar på nytt, mister man barnetillegget (hvis man er over en inntektsgrense tilsammen som husstand). 

• Liker 3
Skrevet

for samboer har jo liksom forsørgerplikt. latterlig regel . fatter ikke at der er mulig 

Anonymkode: 921c2...601

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

for samboer har jo liksom forsørgerplikt. latterlig regel . fatter ikke at der er mulig 

Anonymkode: 921c2...601

Ikke forsørgerplikt, men man blir to om faste utgifter. Billigere husvære og matkostnader. 

Anonymkode: 47e04...283

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei. Minstesats er en sikret minsteytelse for de som har tjent veldig lite eller ingenting. Hovedregelen er jo 66% av tidligere inntekt. Og da er det en nedre garantisum der. 

Så du kan heller tenke at hvis man har minstesats, og blir singel/skiller seg, så får man et TILLEGG i trygden. Og dette tillegget fjernes jo igjen når man blir samboer igjen. Ganske logisk. Akkurat som at man får barnetillegg hvis man er alene med barna, men om man gifter seg igjen eller blir sammen med barnefar på nytt, mister man barnetillegget (hvis man er over en inntektsgrense tilsammen som husstand). 

Nei.

Hører ingen sted hjemme at en kan bo hjemme hos mamma å pappa å få hele trygden. Det du skriver er hverken logisk eller kan sammenlignes med barnetillegget på noen måte. Barnetillegget er lagt opp etter at en har barn, at en blir trukket spesifikt beløp i trygden fordi en har en elsker i stedet for en venn, hører som sagt ingen sted hjemme.

Anonymkode: 2be17...ca6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei.

Hører ingen sted hjemme at en kan bo hjemme hos mamma å pappa å få hele trygden. Det du skriver er hverken logisk eller kan sammenlignes med barnetillegget på noen måte. Barnetillegget er lagt opp etter at en har barn, at en blir trukket spesifikt beløp i trygden fordi en har en elsker i stedet for en venn, hører som sagt ingen sted hjemme.

Hva mener du? De som bor alene får et tillegg i trygden fordi det koster mer å være alene. Hva mener du er urettferdig her? Og den som skrev «de som har minst får mindre» sp er det jo helt omvendt; de får mer fordi de har mindre. Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: a9b1f...21f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du? De som bor alene får et tillegg i trygden fordi det koster mer å være alene. Hva mener du er urettferdig her? Og den som skrev «de som har minst får mindre» sp er det jo helt omvendt; de får mer fordi de har mindre. Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: a9b1f...21f

Nei, en trenger ikke bo alene. Er nettopp det som er poenget. En mister ingenting hvis en bor med en venn. En får heller ingenting ekstra hvis en flytter fra denne vennen. Da faller argumentet ditt fra hverandre? 

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg er overhodet ikke oppdatert på regelverket i dag. Jeg er ufør. Da jeg fikk samboer så mistet jeg ca 1000kr i uføretrygden min. Den var da delt i 2, uføre og minstesats. Hvordan det er i dag, vet ikke. Vi ble likevel 2 om boutgiftene. Så dette tålte min økonomi. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke forsørgerplikt, men man blir to om faste utgifter. Billigere husvære og matkostnader. 

Anonymkode: 47e04...283

Ikke nødvendigvis billigere matkostnader når man er 2!

Anonymkode: ca144...c45

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Egentlig ikke. De får det de skulle hatt.

De mister et tillegg som enslige får på minsteytelse.

Minstestønd for ufør er egentlig lavere enn de single får.

Anonymkode: dba35...52c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

kjenner ei som er ufør, hun har samboer men har fortsatt hel uføretrygd. tror ikke hun har sagt i fra til nav om det.

Anonymkode: 1f899...39e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, fantastisk ordning 😛 Og bare de som har aller minst, for å gjøre det enda verre...

Dette gjør jo at de som har minstesats blir en enda større "byrde" i forhold til partnerskap... ikke bare skal man være fattig, men ensom også.

Anonymkode: 30838...874

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (9 timer siden):

Sikker på at du har oppfattet rett? Er det ikke bare de som har MINSTEYTELSE (uføretrygd minstesats) dette gjelder? Der varierer satsene på hva de får i trygd ettersom de har samboer/ektefelle eller ikke, har jeg lest.

Min uføretrygd ville ikke blitt berørt om jeg fikk meg samboer, for jeg har ikke minstesats. Jeg jobbet i over 20 år før jeg ble ufør og har derfor uføretrygd basert på tidligere jobb og forsikring. Skjedde ingenting med min uføretrygd da jeg skilte meg, for eksempel.(og ja, jeg sendte melding til NAV og informerte om min nye sivilstatus, spurte om det gjorde noen forskjell, og fikk til svar at nei, det gjorde det ikke).

Så minstesats og ung ufør vil de berøre da? Enda en god grunn for meg til å forbli singel da.

Anonymkode: 20b13...65e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke nødvendigvis billigere matkostnader når man er 2!

Nei, det er det absolutt ikke. Jeg og eksen spiste ikke det samme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så minstesats og ung ufør vil de berøre da? Enda en god grunn for meg til å forbli singel da.

Nei det er ikke lønnsomt å flytte sammen . Bedre med hver sin bolig og besøke hverandre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...