Gå til innhold

kaninen nyser?

Anbefalte innlegg

noe rart er det hvertfall..

kommer innimellom en litt rar lyd fra nesa hans. aldri hørt dette før. merket det først da jeg skulle gi han noe godis og i det han skulle ta imot kom lyden, dette skjedde flere ganger.. så nå skjedde det igjen da han skulle legge seg ned..

rett og slett synes jeg litt synd på den. om sommern er det ok, da har han et stoooort bur han er ute i hele tiden og kan løpe osv..

men om vintern er det inne buret og det er ikke så stort. her sitter han dag ut og dag inn. stakkars dyret. ikke liekr han og bli bært og kost heller.åpner jeg buret for at han skal gå ut går han ikke ut.. gjør han det så legger han seg bare i en krok..

han er bortimot 3 år tenker jeg.

lille kaninen min :tristbla:

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/160866-kaninen-nyser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer det væske fra nesa hans? I såfall kan han være forkjøla eller ha snue. Jeg er ikke sikker på hvordan dette arter seg hos kaniner, dessuten tror jeg det kan skyldes forskjellige ting...

Hvis ikke kan det være tilfeldig. Kaninen min "freste" til meg da jeg prøvde å sjekke tennene hans, det er vel en trussel... De kan jo faktisk lage en del lyder.

Når det gjelder kosing: De færreste kaniner liker å bli løftet/fanget og holdt, de er tross alt naturlige byttedyr med sterke instikter, men mange synes det er hyggelig å bli strøket når de sitter på bakken/i buret. Jeg hadde en hermelin da jeg var liten som var vanskelig å få ut av buret, og passiv når han gikk på gulvet (fordi det var glatt? få gjemmesteder?), men som elsket å bli klødd i panna...

Gulv, bur og plass: Som nevnt kan kaninen bli engstelig om gulvet er glatt eller det er veldig åpent. Den vil sikkert ha steder å gjemme seg under. Kaninen jeg har nå er ikke pysete sånn, men vet at mange er det. Jeg ville prøvd å ha den ute ofte selv om den virker som den ikke liker det, kanskje den venner seg til det etter hvert. Dessuten ville jeg kanskje vurdert å kjøpe et større bur. Felleskjøpet-butikkene (finnes "overalt") har rimelige og store bur. Men størrelsen er ikke alt - enkelte kaniner kan bli mer nervøse i et stort bur enn et lite, om det er tomt og åpent. Dessuten kan de få et annet forhold til å forsvare "territoriet".

Jeg ville innredet buret med ting den kan holde på med - rør eller esker med flere åpninger, mye høy/halm som den kan grave i, kvister (bjørk, selje, gran, einer, eple - men iKKE feks kirsebær) som den kan gnage på o.l, en hytte eller noe med tak den kan sitte på...

Kjenner følelsen av dårlig samvittighet. Min første kanin ble sittende mye i buret sitt, og jeg synes det er en trist måte å holde kjæledyr på når de blir helt passivisert. Men det er egentlig ikke så veldig mye som skal til før den trives bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/160866-kaninen-nyser/#findComment-2580080
Del på andre sider

joda den har nok et bur på 1*1 meter så str er det pådet. alltid rent og alltid masse mat og den e rlitt bortskjemt med godis også. har bygget et hus til den hvor den kan sitte oppå og hvor den kan gå inn og gjemme seg, men den sitter mer oppå enn inni.... ejeg kan alltids legge inhn en gren eller noe men føler at det tar mer plass enn det er nødvendig..,

min lille kanin....er jo så glad i den men det er ikke så lett å vite når det er så vaskelig å lese av den

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/160866-kaninen-nyser/#findComment-2580976
Del på andre sider

Sant nok. Det høres jo ikke ut som det er synd på den i det hele tatt. Men jeg er enig i at det kan være litt vanskelig å vite om de har det bra, og hva som egentlig skal til for å glede dem... De virker jo ofte skremt også, synes jeg, uansett hvor forsiktig og ofte man prøver å håndtere dem...

Jeg tror uansett noe av det viktigste er at den har noe å gjøre - nok høy og ting å tygge på og litt plass å bevege seg på. "hjernetrim" for en kanin kan være noe så enkelt som at man blander halm i strøet eller roter til "hulen" den har laget i høyet/halmen så den må begynne på en ny...

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/160866-kaninen-nyser/#findComment-2581026
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...