Gå til innhold

Bytte klasse etter én uke på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er så lei meg for førsteklassingen min. Vi har flyttet til et nytt sted, og vi kjenner ingen. Det er ikke et lite sted, men mindre en der vi kom fra. Barnet mitt som har vært så sosial og med masse venner i Bgh strever. Lukker seg, gråter, sjenert osv.

Jeg skjønner at det kan være tøft med skolestart, og jeg trodde aldri jeg skulle tenke tanken på å styre lærere og skole med ønske klassebytte osv. Har alltid tenkt at det er typisk trøblete foreldre.. men det er så vondt å se på. Neste alle barna kommer som erteris - hånd-i-hånd. Naboer, foreldre som kjenner hverandre osv. 

Barnet mitt har ikke fått til å sosialisere seg særlig. Ringer meg fra skolen og gråter for hun ikke har noen å være med. Men det er én i parallellklassen det har fått god kontakt med. Men det er begrenset da det jo er ulike klasser. Jeg har gitt beskjed til skolen om at vi er nye her, så de vet dette. Men likevel føler jeg at medelever og voksne ikke er så åpne for nye. Jeg vet ikke. De trenger jo ikke fordi det ikke angår dem, og de allerede er inne i varmen. 

Jeg er selv sosial, og har selvsagt tatt initiativ til å snakke / møte andre i klassen osv. Jeg smiler, hilser og prøver å snakke med både voksne og barn. Lærer meg navn osv.  Jeg forventer ikke at dette bare skal komme av seg selv. Jeg er klar over at jeg som forelder er nødt til å legge inn innsats her. Likevel er jeg redd for å bli oppfattet som «innpåsliten»/«masete». Så jeg overdriver ikke dette. 

Jeg vet ikke helt om den o-store-løsningen vil være å bytte klasse. Dette gjelder nok generelt på skolen/trinnet. Men det er nå likevel denne ene som mitt barn klikker bra med, og dette går begge veier. 

Hva tenker dere? Både om skolestart og evt ønske om å bytte klasse. Hva med dere førsteklasselærere - hva hadde dere tenkt om en forelder etter kun en uke hadde luftet dette? Det er klart jeg kan vente. Jeg er bare redd denne oppstarten kommer til å prege lengre.. jeg er rådvill og trist 😢 Jeg hadde så store forventning i forhold til dette, flyttingen og alt for barnets del. Og nå begynner jeg å tvile på alt sammen. 

Anonymkode: a248a...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjer ikke alt det sosiale helst på SFO? Min jente kjenner ingen i klassen sin, men mange på SFO.

Anonymkode: 6d621...46b

• Liker 1
Skrevet

Gi det litt lengre tid enn én uke!

Anonymkode: bf2a0...490

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er er veldig feil signal å gi datter at man gir opp etter en uke om ikke ting ble helt som hun ønsket. Gi det mer tid. Etterhvert kan du kanskje hjelpe til å invitere noen hjem.

• Liker 2
Skrevet

Send lærer en mail og fortell hvordan barnet har det. Gi læreren en sjans til å ordne opp før klassebytte

Anonymkode: b5a7b...714

• Liker 2
Skrevet

Du må gi det mer tid. Inviter noen hjem om ettermiddagen, meld barnet på fritidsaktiviteter der hun kan bli kjent med andre (hør gjerne hva andre i klassen tenker å gjøre), sjekk om det er noen i nabolaget dere kan invitere en ettermiddag eller lørdags formiddag, snakk med skolen og spør om de kan sette henne sammen med andre så hun blir kjent. 

Anonymkode: da1ed...e25

• Liker 2
Skrevet

Vennskap i første klasse er veldig flyktige. Hva om du lager masse styr og bytter klasse, og så finner plutselig den ene vennen en annen bestevenn?

Anonymkode: 46a1a...30d

Skrevet
Alauda skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er er veldig feil signal å gi datter at man gir opp etter en uke om ikke ting ble helt som hun ønsket. Gi det mer tid. Etterhvert kan du kanskje hjelpe til å invitere noen hjem.

Jeg har selvsagt ikke snakket med barnet om dette, og det er heller ikke noe det har tatt opp selv. Og ville det endt med klassebytte så ville vi funnet en annen type grunn. Bare så det er nevnt. Men ellers enig med deg. Man vil jo ikke lære barna at løsningen på utfordringer er å flykte fra dem. Det ser bare ut som at mitt barn har vært litt uheldig med klassesammensetningen. Dessverre. Jeg tror den andre klassen består av færre «bestevenn-par» og etablerte foreldregrupper.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vennskap i første klasse er veldig flyktige. Hva om du lager masse styr og bytter klasse, og så finner plutselig den ene vennen en annen bestevenn?

Anonymkode: 46a1a...30d

Nettopp. Dette er noe jeg tenker på. Selvsagt skjønner jeg at det neppe er disse to som kommer til å bli for evig. Men det ville kanskje lettet oppstarten. Og innen den tid vil forhåpentligvis ting være endret. Jeg vet ikke. Derfor jeg lufter det her. Skjønner jo at dette er litt spesielt. Ville bare høre tanker her. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Send lærer en mail og fortell hvordan barnet har det. Gi læreren en sjans til å ordne opp før klassebytte

Anonymkode: b5a7b...714

Takk for tips. Dette skal jeg gjøre. Jeg har på en måte gitt beskjed om at dette er noe jeg fryktet litt og ba dem være litt obs på. Men jeg må kanskje være mer konkret. Redd for å bli oppfattet som styrete og konfliktsøkende.

ts

Skrevet

Hvordan har barnet klart å ringe deg fra skolen? 

Enig med ab over, avtal leketreff med en medelev på ettermiddag, det er ofte lettere når de bare er to.  

Støtter også det om å drøfte bekymringen med lærer.  

Anonymkode: d3306...065

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...