AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Var på visning i dag. Boligmarkedet er veldig rolig for tida, men dette var en prima leilighet med over 10 på visning. Jeg har mulighet for å gi en del over prisantydning, men jeg har ikke peiling på budrunder 🙈 Noen med tips? Bør jeg gi bud i dag? I morgen? Vente til noen andre byr først? Hjelp 😄 Anonymkode: 359ac...3a8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Ingen? Er det desperat å by samme kveld som visning? Anonymkode: 359ac...3a8
Lillemy_87 Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 By det du selv er komfortabel med 🙂 Ikke noe i veien med å by samme dag som visning, hvis du er sikker på at det er den du ønsker 🙂
Miewyn77 Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Som regel funker ikke taktikker. Den som er villig til å gi mest vinner. Så bare gjør din vurdering og legg inn bud. Om noen byr over så er det bare å høyne til du når grensen din. Taper du, så er du en erfaring rikere til neste budrunde!! 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Enig med den over. Det funker ikke med taktikker for du f.eks skal slå til med å by 300tusen over takst i første budet for å «skremme» vekk de andre. Har de mer å gå på, så vil de by over uansett. Anonymkode: bf4aa...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Nei, jeg vet det ikke fungerer med taktikker, var mest "Hva er vanlig" når det gjelder å starte budrunden. Har bestemt meg for å vente til i morgen i hvert fall. Det er jo en taktikk det å by samme kveld og. Anonymkode: 359ac...3a8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Tja kommer an på, vi hadde skikkelig lyst på et hus i fjor høst men ventet til visning. Endte med at det ble kuppet med 60.000 kr over takst, noe som egentlig bare var småpenger i forhold til hva vi hadde vært villig til å betale. Så kommer selvfølgelig også an på selgers desperasjon. Anonymkode: a7060...253
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tja kommer an på, vi hadde skikkelig lyst på et hus i fjor høst men ventet til visning. Endte med at det ble kuppet med 60.000 kr over takst, noe som egentlig bare var småpenger i forhold til hva vi hadde vært villig til å betale. Så kommer selvfølgelig også an på selgers desperasjon. Anonymkode: a7060...253 Åh irriterende! Jeg kan gå 600.000 over takst, så håper de ikke gjør noe sånt her 😄 Anonymkode: 359ac...3a8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja kommer an på, vi hadde skikkelig lyst på et hus i fjor høst men ventet til visning. Endte med at det ble kuppet med 60.000 kr over takst, noe som egentlig bare var småpenger i forhold til hva vi hadde vært villig til å betale. Så kommer selvfølgelig også an på selgers desperasjon. Anonymkode: a7060...253 Budet skal stå til kl 12 dagen etter første visning. Anonymkode: 133a3...6d1 1
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var på visning i dag. Boligmarkedet er veldig rolig for tida, men dette var en prima leilighet med over 10 på visning. Jeg har mulighet for å gi en del over prisantydning, men jeg har ikke peiling på budrunder 🙈 Noen med tips? Bør jeg gi bud i dag? I morgen? Vente til noen andre byr først? Hjelp 😄 Anonymkode: 359ac...3a8 Sett deg en grense (uansett hvor den måtte være) som ikke er et rundt tall. Mange har rammer som går til et rundt tall, så det å stoppe 10-20k over hele tall kan ha litt betydning. Hvis du starter å by er det lurt å by en sum du ville kunne godtatt selv. Bud som uansett avvises bidrar bare til at evt. andre hiver seg Med. Personlig mener jeg også det er smart å vente til etter kl 12 og by om ingen andre byr. Ikke la budet ligge inne lenge, slik at megler får masse tid å snakke med alle andre i prosessen. Endret 22. august 2022 av Grandidosa83 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Budet skal stå til kl 12 dagen etter første visning. Anonymkode: 133a3...6d1 Det er vel lov å prøve seg før visning? Etter visning er det regulert. Så er vel for sent å kuppe i mitt tilfelle uansett heldigvis 😊 Anonymkode: 359ac...3a8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Grandidosa83 skrev (Akkurat nå): Eneste tipset jeg har er å sette deg en grense (uansett hvor den måtte være) som ikke er et rundt tall. Mange har rammer som går til et rundt tall, så det å stoppe 10-20k over hele tall kan ha litt betydning. Hvis du starter å by er det lurt å by en sum du ville kunne godtatt selv. Bud som uansett avvises bidrar bare til at evt. andre hiver seg Med. Personlig mener jeg også det er smart å vente til etter kl 12 og by om ingen andre byr. Ikke la budet ligge inne lenge, slik at megler får masse tid å snakke med alle andre i prosessen. Takk for tips, veldig nyttig 😀 Grensa mi er enkel, den er det jeg har fått tilbud om av banken 😄 Anonymkode: 359ac...3a8
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tips, veldig nyttig 😀 Grensa mi er enkel, den er det jeg har fått tilbud om av banken 😄 Anonymkode: 359ac...3a8 Bare hyggelig. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for tips, veldig nyttig 😀 Grensa mi er enkel, den er det jeg har fått tilbud om av banken 😄 Anonymkode: 359ac...3a8 Husk at du ikke må fortelle megler hva grensa di er! De kan bruke den informasjonen til å få deg til å gå høyere enn du hadde trengt. Og så trenger ikke nødvendigvis grensa si å være det du maks kan få låne. Den bør heller være basert på hva du tenker boligen er verdt, gitt hva tilsvarende boliger går for osv. Lykke til! Anonymkode: 0cf1c...66e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Er ikke så mye å gi tips om egentlig. Har du mest penger og mest lyst på boligen, så vil du vinne. Du må så klart vite hvor mye du har å bruke og hvor mye du synes boligen er verdt. Megler har ingenting med hva du har å bruke. Et tips om du skal starte å gi bud. Start godt under prisantydning. Gjerne skambud som er innafor. Da gir du falske forhåpninger for noen med lite midler, og de vil ikke anse boligen som verdt det når det går over prisantydning. Selv 20 000 kr over prisantydning kan føles ut som en halv million hvis du starter 60 000 kr under prisantydning ved første bud. For da er det jo nesten 100 000 kr mer enn når dere startet, og det kan føles for mye ut og som 100 000 kr tapt. Men for deg som har et budsjett over det og som synes prisantydning er en godkjent pris, så er 20 000 kr smårusk for en bolig du virkelig ønsker. Anonymkode: 8fe0e...480 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Hvis du tror det er mange interesserte, legg inn bud før kl 12, eller vent til noen andre legger inn første budet. Da kan det hende du rister av deg folk som ikke har rukket å skaffe finansiering. Hvis det er få på visning og få interesserte kan du vente med å legge inn bud for å presse prisen ned. Du kan alltids spørre og grave hos megleren. De svarer mest sannsynlig ærlig hvis du f.eks. spør om de vet om det er flere som har tenkt å by osv. Ikke gi skambud. Det er bare provoserende. Når du har lagt inn bud så lønner det seg å by smått over forrige bud. Der er uansett den som har mest penger eller er villig til å gi mest penger som vinner. Byr du 100K over siste bud for å skremme bort andre budgivere, byr du potensielt 100K mer enn du hadde trengt. Anonymkode: c2590...c0e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #17 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Husk at du ikke må fortelle megler hva grensa di er! De kan bruke den informasjonen til å få deg til å gå høyere enn du hadde trengt. Og så trenger ikke nødvendigvis grensa si å være det du maks kan få låne. Den bør heller være basert på hva du tenker boligen er verdt, gitt hva tilsvarende boliger går for osv. Lykke til! Anonymkode: 0cf1c...66e Nei, guri, det hadde tatt seg ut om jeg hadde plumpa ut med det. Hadde vært typisk meg da 😄 Jeg synes boligen er verdt det jeg har å gi, men kanskje ikke så mye mer. Så er komfortabel med grensa mi i hvert fall Har kommet bud nå, så nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre - om jeg skal sitte og vente litt eller om jeg bare skal hive meg på 🙈 Jeg vil jo ikke presse opp prisen til ville høyder så tidlig heller, kanskje det er best å vente. Anonymkode: 359ac...3a8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #18 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Budet skal stå til kl 12 dagen etter første visning. Anonymkode: 133a3...6d1 Hvis man byr til megler, ja. Byr man direkte til selger (altså privat) er det ingen frist. Da kan man f.eks ringe på kvelden etter en privatvisning og si at man byr 50 000 kr over prisantydning om selger er villig til å droppe fellesvisning. Anonymkode: 33ee6...873
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #19 Skrevet 23. august 2022 Hvordan har det gått? Ble du med på budrunden i dag? Anonymkode: 0cf1c...66e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #20 Skrevet 23. august 2022 Min erfaring er at dette er litt som poker. Handler like mye om flaks som strategi. Har du råd til å by over prisantydningen sverger mange til å starte forsiktig, gjerne under 5-10% og så rykke et stort hakk opp når budrunden er i gang. Så skremmer du ofte folk unna. Men det er jo bare om de ikke har ‘et bedre kort på hånda. Da taper du jo uansett om de har bestemt seg for at denne boligen SKAL A de ha. Selv vant jeg budrunden sist hvor motparten tydeligvis hadde CA samme økonomisk grunnlag som meg og vi var forsiktige og bydde begge 5-10 tusen om gangen. Da endte det med at jeg kjøpte leiligheten for ca 20 tusen over prisantydning. Jeg hadde satt maksbeløp for meg selv 50 000 over prisantydning. Motparten hadde tydeligvis 20 tusen, så jeg hadde flaks:) Anonymkode: a1bcb...241
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå