Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å jobbe i hjemmetjenesten, jeg har ikke utdanning. Har en del spørsmål om yrket, så hadde vært kjempefint om dere som jobber med dette kunne fortelle deres erfaringer! Gjerne spesifikt dere som også mangler utdanning, men setter pris på svar fra alle i hjemmetjenesten.

For det første - hva kalles de som er uutdannet i hjemmetjenesten, er det pleieassistent? Er det den stillingen jeg da ville hatt?

Hvordan er det med opplæring? Har hørt at det er noen dager til en uke opplæring, der du drar på jobb sammen med en kollega og ser hvordan ting funker. Men får man ikke noe mer opplæring enn det? Går det an å melde seg opp til diverse kurs eller lignende? Er litt redd for å føle meg utrygg med kompetansenivået mitt..

Og så, kanskje det viktigste spørsmålet - hvilke tips har dere til oss? Små eller store ting, hva som helst. Setter pris på alt jeg kan få. 
Om jeg faktisk får jobben vil jeg sørge for å gjøre en ordentlig jobb, så kjør på, ikke vær redd for å skremme meg 😇;)

Skrevet

Tittel for de i hjemmetjenesten som er uten utdanning kan bli ansatt som ufaglært,  pleiemedarbeider,  pleieassistent eller assistent.  Opplæring varierer avhengig av sted,  men minst 3 vakter sammen med noen.  Er du fortsatt utrygg kan det nok settes av flere.  Lister blir tilpasset kompetansnivå. Finnes mange aktuelle kurs som er knyttet til kommunale intranett - kompetansebroen.  Ellers går det nå og da kurs med fysisk oppmøte. Vil anbefale deg å lese boken hjemmesykepleie.  

Anonymkode: a5cc4...9ce

• Liker 1
Skrevet

https://www.nki.no/studievelger/pleieassistent-helseassistent 

Tips til kurs. Det er som regel 3 dager opplæring, men be for guds skyld om mer om du trenger. 😊 Lykke til; det er en viktig, travel og kjekk jobb.

Btw. Om du ønsker videre yrkesrettet utdanning, så tilbyr mange fk fagbrev på jobb på egen arb.plass. 

Anonymkode: 724d8...78a

Skrevet

Anbefaler deg å se disse YT-videoene om hvordan snakke med pasienter/brukere. Les deg gjerne litt opp på det. Prosedyrer lærerdu raskt.

https://youtu.be/QrptHnRdfgc og 

Anonymkode: 6eea5...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...