Anonym020887 Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Hei alle sammen. Jeg er en mann på 35 år. Jeg har verken mange venner eller bekjente som jeg kan prate om dette med. Derfor vil jeg ha deres erfaring/tanker. Kort fortalt så jeg har jeg og min kone vært sammen i 15 år. Siden hun var 16 og jeg var 20. Vi har ei jente på 7 år. Og vi har vært gift i 5 år. Jeg er ærlig med henne at vi har levd i en boble i mange år, altså at vi har glemt bort å være kjærester. Rett og slett tatt hverandre for gitt. I mai i år var jeg på utdrikningslag, vi begynte kl 8 om morgenen å drikke. Og ga oss ikke før 3 om natten. Jeg ble veldig trøtt og sliten etter en sånn dag. Jeg ble med en jeg kjenner på nachspiel. Og når jeg kom ditt sovnet jeg på sofaen hans. Jeg gikk tom for strøm på mobilen. Også våknet jeg kl 10 dagen etter. I full panikk løp jeg til byen og tok taxi hjem. Jeg visste at min kone var urolig for meg. Når jeg kom hjem var hun ikke hjemme. Jeg fikk endelig strøm på mobilen. Og da lette hun etter meg. Jeg sa jeg var hjemme og hadde sovnet på sofaen. Jeg lærte så mye om meg selv den kvelden. Og skal aldri sette henne og jentungen i den situasjonen igjen. Jeg pleier aldri å bli så sliten at jeg sovner så fort. Den dagen var jo annerledes, jeg visste ikke at jeg var så trøtt og sliten før jeg la meg på sofaen. Men etter den hendelsen. Så tenkte min kone at jaja, hvis han hadde vært utro eller død i verste tilfelle. Så skal jeg klare meg selv. Også etter det har hun tenkt mye på det at hun aldri har vært alene i sitt liv og vil utforske den siden av livet. Jeg elsker henne utrolig høyt og vil ikke miste henne, men hva gjør jeg? Jeg føler meg maktesløs. Hun sier at jeg er den eneste grunnen. For at hun ikke vil dra, fordi hun er redd for å miste meg for alltid. (Etter hun har vært alene en stund). Jeg har så mye følelser for henne og har virkelig lyst til å vekke kjærestefølelsene igjen. Men hvis hun aldri klare å slippe de følelsene. Hva gjør man da? Hun sier jo selv at hun har det veldig fint meg og vår datter. Men hun har en indre følelsen av at hun vil prøve å være alene. Og det innebærer jo å ikke ha forpliktelser til meg hvis hun er på byen osv. Mine følelser er som en berg og dalbane. Noen med noen tips? Beklager hvis menn ikke kan svare her... 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 If you love somebody - set them free. Si klart ifra at du elsker henne å ikke vil skilles, men hvis hun går så er det en avgjørelse hun gjør for livet. Ikke gi inntrykk av at hun kan ha deg på gress som hun vil. Anonymkode: 8f210...4ac 18 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Det er nok ikke særlig realistisk å tro at det vil styrke forholdet mellom dere hvis hun nå får «prøve seg på egenhånd en stund». Enten sier hun dette fordi hun vil at du skal mobilisere alt du har av ressurser for å få henne til å bli. (Da har hun altså et stort behov for bekreftelse som du absolutt ikke vil oppfylle ved «å la henne gå».) Eller har hun allerede bestemt seg for å forlate deg, og bruker episoden med utdrikningslaget som påskudd for å gå. (Da går hun for godt). Anonymkode: af4ea...eda 11 2
Anonym020887 Skrevet 22. august 2022 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): If you love somebody - set them free. Si klart ifra at du elsker henne å ikke vil skilles, men hvis hun går så er det en avgjørelse hun gjør for livet. Ikke gi inntrykk av at hun kan ha deg på gress som hun vil. Anonymkode: 8f210...4ac Det er jo det jeg har sagt til henne. At hvis du vil være alene, så skal ikke jeg stå i veien din. Jeg håpet at hvis vi fikk i gang kjæreste følelsen igjen. At hun også ville prøve det. Og det vil hun jo. Men hun klarer ikke å slutte å tenke på det andre. Så nå virker det som at det står mellom meg og alene for henne. Vi har jo hatt det fint i alle år. Er jo bare at vi har glemt hverandre som kjærester. Og levd i våre bobler i alle år. Hun sier jo selv at hun egentlig ikke vil miste meg, men at hun også vil prøve å være alene. Så hun sliter jo veldig med hva hun vil.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Hva om hun prøver seg på en reise alene? Typ backpacking eller lignende? En venninne av moren min gjorde det i en alder av 50, så det er ikke for sent. Hun dro alene på tur i Asia + Australia i 3 mnd. Hun og mannen er fortsatt godt gift, men reiser på tur uten hverandre med jevne mellomrom. Anonymkode: 390e8...9f1 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Hvor mange år har dere levd i en boble? Jeg levde en gang i en boble i 2 år, og kom ut av det i februar for 1 år siden. Det var ganske krevende for min mann som er 32. Så jeg forstår jo din kones situasjon her. Anonymkode: 1bd5c...9fb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Anonym020887 skrev (7 minutter siden): Det er jo det jeg har sagt til henne. At hvis du vil være alene, så skal ikke jeg stå i veien din. Jeg håpet at hvis vi fikk i gang kjæreste følelsen igjen. At hun også ville prøve det. Og det vil hun jo. Men hun klarer ikke å slutte å tenke på det andre. Så nå virker det som at det står mellom meg og alene for henne. Vi har jo hatt det fint i alle år. Er jo bare at vi har glemt hverandre som kjærester. Og levd i våre bobler i alle år. Hun sier jo selv at hun egentlig ikke vil miste meg, men at hun også vil prøve å være alene. Så hun sliter jo veldig med hva hun vil. Er det mer alenetid hun trenger? Høres jo ikke helt sånn ut heller. Har vel ymtet frampå noe lignende en periode og fikk i retur at hvis han hørte mer om dette en gang til så kastet han meg ut😅. Da var det plutselig ikke så greit lengre og jeg fikk snudd tankegangen min. Anonymkode: 8f210...4ac 2
Anonym020887 Skrevet 22. august 2022 Forfatter #8 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva om hun prøver seg på en reise alene? Typ backpacking eller lignende? En venninne av moren min gjorde det i en alder av 50, så det er ikke for sent. Hun dro alene på tur i Asia + Australia i 3 mnd. Hun og mannen er fortsatt godt gift, men reiser på tur uten hverandre med jevne mellomrom. Anonymkode: 390e8...9f1 Hun har jo alltid vært avhengig av meg. Siden hun var 16. Vi har liksom vokst opp sammen. Og nå føler hun liksom at hun vil forlate rede. Hvis du skjønner hva jeg mener. Men hun vil egentlig ikke miste meg. Hun mister jo ikke meg helt selvfølgelig, men som kjæreste og bestevenn. Tror jeg at hun mister. Hun har jo vært veldig redd for å miste meg før. Men nå er den følelsen borte på en måte. Når det gjelder hun dra alene på tur. Hun tørr jo ikke prate engelsk i utlandet så det tror jeg blir vanskelig.
Anonym020887 Skrevet 22. august 2022 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor mange år har dere levd i en boble? Jeg levde en gang i en boble i 2 år, og kom ut av det i februar for 1 år siden. Det var ganske krevende for min mann som er 32. Så jeg forstår jo din kones situasjon her. Anonymkode: 1bd5c...9fb Vi har vel levd i en boble i mange år. Ting har liksom bare skjedd i en syklus. Det vanlige A4 livet, stå opp- jobb- middag- tv- sove. Før vi fikk jentungen. Også etter jentungen har det jo blitt mer henne og enda mindre kjæreste forhold
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 Det er vel, ts, konsekvensene av dine dårlige livsvalg som kommer og biter deg i bakenden? For en 20-åring har jo intet med en 16-årig jentunge å gjøre, har han? Så nå er hun en voksen dame. Og ser tilbake på det barnet hun var. Og stiller seg nok noen spørsmål. Som naturlig er. Anonymkode: 02b77...54f 3
Anonym020887 Skrevet 22. august 2022 Forfatter #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det mer alenetid hun trenger? Høres jo ikke helt sånn ut heller. Har vel ymtet frampå noe lignende en periode og fikk i retur at hvis han hørte mer om dette en gang til så kastet han meg ut😅. Da var det plutselig ikke så greit lengre og jeg fikk snudd tankegangen min. Anonymkode: 8f210...4ac Jeg har spilt mye fotball siden vi ble sammen. Og da var jeg jo for mye fra henne, når jeg var på trening og kamper. 3 ganger i uka. Da satt hun bare hjemme å kjedet seg også fikk jeg "kjeft" for at jeg var så lite med henne. Etter min fotball karriere så har jeg jo vært mye med henne. Men vi har fortsatt ikke gjort koselige kjæreste ting sammen ofte. Og der føler jeg jo er begge to sitt ansvar. Også har jeg i alle år sagt at hun burde finne en hobby eller finne på ting med venner osv. Men hun har liksom ikke hatt lyst. Bare vært med meg. Og nå vil hun plutselig være helt alene uten meg.
Veggdyret Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Hva med å få henne mer selvstendig UTEN at det blir brudd? - Send henne på trening eller hobbykvelder noen dager i uka - Gi henne ansvar for økonomien (inkl. reforhandling av alle avtaler dere har i dag), booking av verksted og håndverkere, mens du tar over mer ansvar for barnet og dets fritidsaktiviteter - Kunne separat økonomi være greit å prøve (hvis dere ikke har det)? - Har hun en god nok jobb til å forsørge seg selv komfortabelt? Hvis ikke kan du jo hjelpe henne i jobbjakten. 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Anonym020887 skrev (4 minutter siden): Vi har vel levd i en boble i mange år. Ting har liksom bare skjedd i en syklus. Det vanlige A4 livet, stå opp- jobb- middag- tv- sove. Før vi fikk jentungen. Også etter jentungen har det jo blitt mer henne og enda mindre kjæreste forhold Hvorfor et dette en «boble»? Det er jo slik veldig mange par/familier faktisk lever, og ønsker å leve. Det er en illusjon å tro at det er mulig å leve som romantiske kjærester i et langvarig samliv. Hvis man leser for mye rosablogger, eller ser for mange såpeserier, er det imidlertid lett å miste bakkekontakten. Anonymkode: af4ea...eda 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Anonym020887 skrev (1 minutt siden): Jeg har spilt mye fotball siden vi ble sammen. Og da var jeg jo for mye fra henne, når jeg var på trening og kamper. 3 ganger i uka. Da satt hun bare hjemme å kjedet seg også fikk jeg "kjeft" for at jeg var så lite med henne. Etter min fotball karriere så har jeg jo vært mye med henne. Men vi har fortsatt ikke gjort koselige kjæreste ting sammen ofte. Og der føler jeg jo er begge to sitt ansvar. Også har jeg i alle år sagt at hun burde finne en hobby eller finne på ting med venner osv. Men hun har liksom ikke hatt lyst. Bare vært med meg. Og nå vil hun plutselig være helt alene uten meg. Ja alt blir galt, for mye og for lite tid sammen 😊. Tror det er en slags livskrise hun bare må tenke seg gjennom. Hun har et valg uansett. Vil anbefale deg å klargjøre at det blir en negative konsekvenser av å forlate deg, og ikke at hun kan få både i pose og sekk å ha deg å det trygge familielivet i backup. Anonymkode: 8f210...4ac
Anonym020887 Skrevet 22. august 2022 Forfatter #15 Skrevet 22. august 2022 Veggdyret skrev (1 minutt siden): Hva med å få henne mer selvstendig UTEN at det blir brudd? - Send henne på trening eller hobbykvelder noen dager i uka - Gi henne ansvar for økonomien (inkl. reforhandling av alle avtaler dere har i dag), booking av verksted og håndverkere, mens du tar over mer ansvar for barnet og dets fritidsaktiviteter - Kunne separat økonomi være greit å prøve (hvis dere ikke har det)? - Har hun en god nok jobb til å forsørge seg selv komfortabelt? Hvis ikke kan du jo hjelpe henne i jobbjakten. Jeg har pushet henne til å nettopp finne på noe med venninner, dra på byen, bli med på jobb fester, skaffe seg en hobby. Men hun har jo aldri gjort noe. Før de siste årene. Hun har full kontroll på økonomien, hun fikser det meste for å si det sånn. Og jeg har sagt at hvis du gir meg muligheten så skal jeg hjelpe til mer enn jeg pleier. Jeg gjør mye hjemme, men har kanskje ikke hjulpet til når vi skal pakke til ferie eller sånne ting. Fordi jeg vet at hun liker å ha kontroll på alt. Ellers blir hun jo irritert hvis noe er glemt. Hun sa til meg for noen uker siden at hun ville kunne dra på byen uten å være forpliktet til meg liksom. Det såret meg veldig. Hun sier selv at hun liker oppmerksomhet fra andre menn om hennes kropp osv. Hun har aldri vært utro, men hun har sagt til meg i nyere tid at hun har flørtet med andre i mange år. Uten at jeg visste det. Men aldri noe bilder eller sånt. Hun tjener mer enn meg så hun klarer seg fint🙂
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Anonym020887 skrev (21 minutter siden): Hun sa til meg for noen uker siden at hun ville kunne dra på byen uten å være forpliktet til meg liksom. Det såret meg veldig. Hun sier selv at hun liker oppmerksomhet fra andre menn om hennes kropp osv. Hun har aldri vært utro, men hun har sagt til meg i nyere tid at hun har flørtet med andre i mange år. Uten at jeg visste det. Hun har lyst til å pule andre menn, og har planlagt lenge å gå. Anonymkode: 1f377...212 3 1
Arca Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 Hun sa til meg for noen uker siden at hun ville kunne dra på byen uten å være forpliktet til meg liksom. Det såret meg veldig. Hun sier selv at hun liker oppmerksomhet fra andre menn om hennes kropp osv. Hun har aldri vært utro, men hun har sagt til meg i nyere tid at hun har flørtet med andre i mange år. Uten at jeg visste det. Dette kan du ikke finne deg i. Hvis du gjør det så ødelegger du din egen selvfølelse. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 Anonym020887 skrev (44 minutter siden): Jeg har pushet henne til å nettopp finne på noe med venninner, dra på byen, bli med på jobb fester, skaffe seg en hobby. Men hun har jo aldri gjort noe. Før de siste årene. Hun har full kontroll på økonomien, hun fikser det meste for å si det sånn. Og jeg har sagt at hvis du gir meg muligheten så skal jeg hjelpe til mer enn jeg pleier. Jeg gjør mye hjemme, men har kanskje ikke hjulpet til når vi skal pakke til ferie eller sånne ting. Fordi jeg vet at hun liker å ha kontroll på alt. Ellers blir hun jo irritert hvis noe er glemt. Hun sa til meg for noen uker siden at hun ville kunne dra på byen uten å være forpliktet til meg liksom. Det såret meg veldig. Hun sier selv at hun liker oppmerksomhet fra andre menn om hennes kropp osv. Hun har aldri vært utro, men hun har sagt til meg i nyere tid at hun har flørtet med andre i mange år. Uten at jeg visste det. Men aldri noe bilder eller sånt. Hun tjener mer enn meg så hun klarer seg fint🙂 For min del høres det ikke ut som du har vært en ok partner. Eller ikke en partner egentlig. Du unnskylder det med at hun blir sur om hun ikke har kontroll, men hun blir kanskje sur fordi du ikke har kontroll når hun ikke tar kontroll? Det høres veldig vanlig ut, og ja slikt gnager istykker følelser for partner. Da føler man at partner ikke er partner. Ikke engasjert, og bryr seg ikke. Gidder ikke, overlater til den andre, og er lat. Jeg har også mistet følelser for mann på grunn av dette. Det er veldig vanlig. Anonymkode: 2cb12...b16 3 2
Anonym020887 Skrevet 22. august 2022 Forfatter #19 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For min del høres det ikke ut som du har vært en ok partner. Eller ikke en partner egentlig. Du unnskylder det med at hun blir sur om hun ikke har kontroll, men hun blir kanskje sur fordi du ikke har kontroll når hun ikke tar kontroll? Det høres veldig vanlig ut, og ja slikt gnager istykker følelser for partner. Da føler man at partner ikke er partner. Ikke engasjert, og bryr seg ikke. Gidder ikke, overlater til den andre, og er lat. Jeg har også mistet følelser for mann på grunn av dette. Det er veldig vanlig. Anonymkode: 2cb12...b16 Helt enig i det du sier, derfor jeg har sagt at jeg skal skjerpe meg. Men sikkert for sent...
Vinterjenta Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 La henne gå. Hun har vært med deg siden hun var 16. Siden hun var 16!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå