Gå til innhold

Mistet terapeut fordi leder antar noe? Hva har skjedd her...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vet ikke om dette er rett forum men prøver meg. 

Vil gjerne ha tanker om følgende situasjon, prøv sett deg inn i det:

Du går ukentlig til samtaler hos en terapeut og har gjort det i ca tre mnd.  Da blir du kalt inn til terapeutens overordnede som sier følgende :"du kan dessverre ikke få flere timer hos x, så vi stopper denne relasjonen nå".  Du forstår ingenting og spør selvsagt hvorfor.  Leder sier vagt :"du vet det at noen ganger kan det oppstå følelser i en slik relasjon". Du sier :"hva mener du? Jeg har da aldri gitt uttrykk for at jeg har følelser for terapeuten min?".  Leder sier :"det er heller ikke det jeg sier. Men det er ingen tvil om at dere liker hverandre". Du sitter der som et spørsmålstegn og får så vite at lederen har kontaktet din terapeut og satt foten ned. Terapeuten godtok det ikke og ville ha en siste samtale.  Det ble innvilget. Så får du beskjed om at det var alt leder ønsket si, og du får tid og dato for siste samtale med din terapeut.

Du går derfra totalt forvirret, du vet med deg selv at du har aldri gitt uttrykk for følelser hverken til terapeut eller andre. 

Jeg spør:hva har egentlig skjedd her?? 

Anonymkode: 4e7aa...9e1

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Ghostface
Skrevet

Har ingen fasitsvar, men kanskje terapeuten snakket med sin sjef om at det er oppstått følelser for deg og ville avslutte samtaler med deg av den grunn?

Skrevet

Ta det videre! 

Om ikke det er det at terapeuten har følelser for deg så er jo lederen psyk. 

Anonymkode: 0104d...dcf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jøss. Så rare greier. Bra i det minste det blir en siste time. Men: hæ?

Anonymkode: eadc6...5f6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, vet ikke om dette er rett forum men prøver meg. 

Vil gjerne ha tanker om følgende situasjon, prøv sett deg inn i det:

Du går ukentlig til samtaler hos en terapeut og har gjort det i ca tre mnd.  Da blir du kalt inn til terapeutens overordnede som sier følgende :"du kan dessverre ikke få flere timer hos x, så vi stopper denne relasjonen nå".  Du forstår ingenting og spør selvsagt hvorfor.  Leder sier vagt :"du vet det at noen ganger kan det oppstå følelser i en slik relasjon". Du sier :"hva mener du? Jeg har da aldri gitt uttrykk for at jeg har følelser for terapeuten min?".  Leder sier :"det er heller ikke det jeg sier. Men det er ingen tvil om at dere liker hverandre". Du sitter der som et spørsmålstegn og får så vite at lederen har kontaktet din terapeut og satt foten ned. Terapeuten godtok det ikke og ville ha en siste samtale.  Det ble innvilget. Så får du beskjed om at det var alt leder ønsket si, og du får tid og dato for siste samtale med din terapeut.

Du går derfra totalt forvirret, du vet med deg selv at du har aldri gitt uttrykk for følelser hverken til terapeut eller andre. 

Jeg spør:hva har egentlig skjedd her?? 

Terapeuten har fått følelser, ikke du.

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei en terapeut vil aldri innrømme det da han kan miste lisensen.

Anonymkode: 5d773...03b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei en terapeut vil aldri innrømme det da han kan miste lisensen.

Han kan jo ikke det? Såklart, hvis han innleder noe, ja. Men ikke hvis han er ærlig og avslutter behandlerrelasjonen uten å leve ut følelsene. Følelser kan man ikke styre. Atferd, derimot..

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Lederen din sitter å sier at terapeuten din, har fått følelser for deg. 

Høres veldig merkelig ut at lederen din sier at "det ser man, det er veldig tydelig". Han høres faktisk ikke helt god ut, og jeg hadde gått på siste samtale med terapeuten og spurt hva dette handler om. Hvis det ene og alene handler om lederen din, så må du melde han inn et sted. Han er ingen god leder og burde ikke ha makt over mennesker. 

Anonymkode: dcac8...61d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS her. Så dere tenker det kan handle om terapeutens følelser? Ville virkelig en terapeut gått til sin leder og erkjent at h*n begynner få følelser for klient? 

Jeg forstår ingenting av dette, er så forvirrende ! Kan det være terapeuten er dritt lei av meg heller? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Så dere tenker det kan handle om terapeutens følelser? Ville virkelig en terapeut gått til sin leder og erkjent at h*n begynner få følelser for klient? 

Jeg forstår ingenting av dette, er så forvirrende ! Kan det være terapeuten er dritt lei av meg heller? 

Hvordan har lederen sett dere sammen, du er vel alene når du snakker med terapeuten?

• Liker 2
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Hvordan har lederen sett dere sammen, du er vel alene når du snakker med terapeuten?

Leder har sett oss sammen utenfor lokalene, vi står av og til og prater sammen før/etter samtale.  Og leder henger jo naturlig nok rundt her. Er ellers helt alene med terapeut.  Så er jo begrenset hva en leder får med seg. Jeg er fullstendig forvirret.... 

Skrevet

Terapeuten har åpenbart vørt åpen med leder eller andre kolleger om at relasjonen med deg er mer enn en vanlig pasient-relasjon for terapeuten. Du har ikke gjort noe galt. Siste time blir spennende, du må oppdatere! Og tør du spørre terapeuten rett ut om vedkommende har følelser for deg? Samt si at du selv ikke har slike følelser og derfor ikke forstår hvorfor terapien avbrytes? Da er du veldig modig. Jeg heier på deg. 

Det er foresten ikke uvanlig med følelser i en terapirelasjon. Mest vanlig er det at pasienten får varme følelser for terapeuten, men det kan også gå begge veier eller at bare terapeut kjenner følelser som er uprofesjonelle. Da er det riktig å avslutte terapien, fordi en terapeut som kjenner for stor varme for deg ikke vil være en god terapeut for deg. Du kan Google «transference» og «countertransference». 

Bruk den siste timen til å få svar på spørsmålene dine så du ikke blir sittende med ubesvarte spørsmål i all ettertid. 

Er terapeuten veldig ung? Og er det ved er DPS? Siden lederen tar styringen? 

Anonymkode: d2b31...52f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Merkelig. Får du spørre terapeuten om årsaken på siste time?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lederen din sitter å sier at terapeuten din, har fått følelser for deg. 

Høres veldig merkelig ut at lederen din sier at "det ser man, det er veldig tydelig". Han høres faktisk ikke helt god ut, og jeg hadde gått på siste samtale med terapeuten og spurt hva dette handler om. Hvis det ene og alene handler om lederen din, så må du melde han inn et sted. Han er ingen god leder og burde ikke ha makt over mennesker. 

Anonymkode: dcac8...61d

Jeg tror du har misforstått noe her. TS har ikke sagt ett ord om sin leder.

Anonymkode: 2b77f...2d3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig å tro at noen i psykisk helsevern ville vært så ærlig med klienter. Det er jo belastende for deg å vite det du vet nå. 

Anonymkode: 3c1f0...41c

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er helt sikker på at du ikke har hatt følelser, opptrådt på en måte som andre kan tolke at du har mer følelser e.l så høres jo dette rart ut. Ut fra hvordan leder prater virker det jo da som om terapeuten er den som har følelser for deg som klient. Men veldig rart å ta det opp med deg på den måten da. Hadde holdt å ringe/informere ved neste time at du dessverre ikke kan fortsette med samme terapeut pga endring av arbeidsoppgaver e.l. En klient bør ikke belastes med at en terapeut har fått følelser for klienten. 
Det kan selvsagt hende at leder/kollegaer kan ha observert at terapeuten verbalt og/eller non verbalt har uttrykket følelser, gått til leder, terapeuten har fått sagt sitt og kanskje pyntet på sannheten og lagt det over på deg som klient.

Alt dette er selvsagt bare synsing da.

Og så kommer det jo gjerne an på hvorfor du går i terapi. Kan din atferd tilsynelatende få andre til å tenke at du tenker noe mer om terapeuten enn en normal klient-terapeut relasjon?

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen, ts her. 

Takker for tanker og innspill. 

Ja dette er på en dps. Jeg har ikke sagt eller gjort noe som kan tolkes som at jeg har følelser for terapeuten, nei. Men jeg får meg ikke til å tro at det er følelser andre veien heller. Eneste han har sagt er at han ser frem til hver gang vi møtes og han holder blikket mitt lenger enn normalt, viker aldri unna. Tror det kalles "to lock eyes" på engelsk. 

Terapeuten er ikke veldig ung, rundt 40 kanskje ? Skal Google det en her nevnte. Vet det er vanlig at klienter kan få følelser for terapeut men var ikke klar over at det også hender andre veien. 

Vet ikke om jeg tør ta dette opp på siste samtale. Det er i morgen. Skal jeg våge å spørre rett ut hva som har skjedd her og om han har følelser for meg? Blir ikke det litt drøyt? Vil jo ikke dumme meg ut, men noe må jo sies... Syns alt er rart og forstår ikke dette. Håper ikke jeg har gjort noe galt. 

Hvis det har noe å si så er altså terapeut singel og det er jeg og.  Jeg går til han grunnet sorg, flere tap/dødsfall på en gang. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leder har sett oss sammen utenfor lokalene, vi står av og til og prater sammen før/etter samtale.  Og leder henger jo naturlig nok rundt her. Er ellers helt alene med terapeut.  Så er jo begrenset hva en leder får med seg. Jeg er fullstendig forvirret.... 

Det høres uprofesjonelt ut, å henge og prate før og etter timene. Så det høres rett ut slik du beskriver det her. 

Anonymkode: c1a79...6e2

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det være at terapeuten har feilaktig fått inntrykk av at du har fått følelser for han og gått videre til sin leder med det? 
At lederen mener at du som pasient har trådd over en linje ? 
Tydelig at noen har misforstått noe her 

Anonymkode: 82e45...6d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan det være at terapeuten har feilaktig fått inntrykk av at du har fått følelser for han og gått videre til sin leder med det? 
At lederen mener at du som pasient har trådd over en linje ? 
Tydelig at noen har misforstått noe her 

Anonymkode: 82e45...6d7

Nei det kan jeg ikke forstå. Jeg er vennlig, høflig og smiler ofte, men har ikke sagt noe som kan tolkes i den retning. Har derimot snakket litt om en annen mann i livet mitt, så det er veldig til innbilskhet hvis han skulle tro slikt. 

Og lederen hans sa til meg at han hadde kontaktet terapeuten og sagt at samtalene må avsluttes, da hadde jo ikke terapeut gått med på det men fikk igjennom en siste samtale som altså er i morgen.  Huff for et stress. Ts

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...