Gå til innhold

Jernmangel?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva om ts opplever symptomer på jernmangel til tross for at målt nivå er innen referansegrensen?

Anonymkode: 17035...f89

Å være trøtt og slapp kan ha mange andre årsaker enn jernmangel. 

Anonymkode: ccb7b...a79

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde Ferritin nivå på 9, altså under. Legen skrev at det bør ligge på rundt 100. Mange kan få symptomer når det ligger på nedre grense/under. Spesielt hvis du driver med mye kondisjonstrening, så merker man fort at lagrene begynner å bli tomme. Mange nyere forskning viser at man kan ha symptomer selv uten anemi. Kan ta jern i en periode (tar lang tid å fylle på med jernlagrene). Gjerne ta ny blodprøve etter ca 3 måneder for å se om det stiger. 

Anonymkode: 47b14...729

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om ts opplever symptomer på jernmangel til tross for at målt nivå er innen referansegrensen?

Men nå er det ikke snakk om man føler symptomer eller ikke. Ts spurte om hun hadde jern mangel og svaret på det er nei.Hvor vanskelig kan det være å forstå?

Anonymkode: 22c2c...117

• Liker 1
Skrevet

Nivåene er over referansenivået så nei, ikke mangel ifølge de. Men som sagt, alle kropper er forskjellige og noen reagerer raskere enn andre på lave vitaminnivåer og får symptomer.

Les deg gjerne litt opp før du uttaler deg.

Anonymkode: 9ae1a...459

Jeg sliter med kronisk jernmangelanemi så trenger ikke å lese meg mere opp enn det jeg allerede har gjort.

• Liker 1
Skrevet

Men nå er det ikke snakk om man føler symptomer eller ikke. Ts spurte om hun hadde jern mangel og svaret på det er nei.Hvor vanskelig kan det være å forstå?

Kan spørre deg om akkurat det samme 🙄 Les første innlegg en gang til... jeg spurte nettopp om hvordan andre med jernlagre i samme lave sjikte opplever eventuelle symptomer. La de få komme til med sine svar.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan spørre deg om akkurat det samme 🙄 Les første innlegg en gang til... jeg spurte nettopp om hvordan andre med jernlagre i samme lave sjikte opplever eventuelle symptomer. La de få komme til med sine svar.

Nei du kan faktisk ikke spørre meg om akkurat det samme fordi jeg svarer utifra tråd tittelen som lyder har jeg jernmangel?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei du kan faktisk ikke spørre meg om akkurat det samme fordi jeg svarer utifra tråd tittelen som lyder har jeg jernmangel?

Nei, det står ikke "har jeg jernmangel?", det står bare "jernmangel?", noe som kan tolkes på flere måter. Blant annet har om de som svarer i tråden har jernmangel, og hvordan det eventuelt viser seg på deres symptomer.

Gjør deg en tjeneste å les videre etter trådtittelen før du svarer på spørsmålet i en tråd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2022 den 18.02):

Fikk vite resultatene mine av noen nylige blodprøver som jeg tok på grunn av at jeg føler meg konstant trøtt og uopplagt (slik har det vært i flere år). Er kvinne i fruktbar alder, om det har noe å si.

I tillegg til lave nivåer av D-vitamin stod det at jernlagernivået mitt er 21 (normale referanseverdier er visstnok 15 til 150). Legen sa ikke noe om dette, men jeg synes det virker ganske lavt... kan dette ha innvirkning på formen min?

Har noen av dere hatt jernnivåer på lignende nivåer? Hvordan opplevde dere det på kroppen?

Jeg hadde 19 i jern og det var rødt på blodprøvesvarene mine. Legen min sa at alt er i orden. Jeg var fortsatt trøtt og lite energi, så gikk til en annen lege og fikk beskjed om å starte på jerntilskudd, da det var rødt og det var ikke nok, og fikk beskjed at jeg skal ta jerntilskudd til jeg kommer meg over 30. 

Ts, bestill time hos en annen lege.

Anonymkode: 51742...51f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har jo kommet med ditt råd så hvorfor fortsetter du å mase om det? Er det mulig? 🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde 19 i jern og det var rødt på blodprøvesvarene mine. Legen min sa at alt er i orden. Jeg var fortsatt trøtt og lite energi, så gikk til en annen lege og fikk beskjed om å starte på jerntilskudd, da det var rødt og det var ikke nok, og fikk beskjed at jeg skal ta jerntilskudd til jeg kommer meg over 30. 

Ts, bestill time hos en annen lege.

Altså: Du så at prøvesvaret var markert i rødt, samtidig som du opplevde symptomer på jernmangel. 

Likevel stolte du på legen som sa at alt var ok og måtte ha velsignelse fra en ny lege for å begynne å ta jerntilskudd. 

Er det ikke lov å bruke hodet og tenke selv lenger? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Altså: Du så at prøvesvaret var markert i rødt, samtidig som du opplevde symptomer på jernmangel. 

Likevel stolte du på legen som sa at alt var ok og måtte ha velsignelse fra en ny lege for å begynne å ta jerntilskudd. 

Er det ikke lov å bruke hodet og tenke selv lenger? 

Altså, jeg har ikke peiling på prøvesvar, derfor jeg stolte på fastlegen min. Men ettersom jeg opplevde andre symptomer så ville jeg heller høre med annen lege enn at jeg skal drive å ta jern på egen hånd. Jeg kan godt ta ekstra av b vitaminer, d vitamin men jern tør jeg ikke gamble med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Altså, jeg har ikke peiling på prøvesvar, derfor jeg stolte på fastlegen min. Men ettersom jeg opplevde andre symptomer så ville jeg heller høre med annen lege enn at jeg skal drive å ta jern på egen hånd. Jeg kan godt ta ekstra av b vitaminer, d vitamin men jern tør jeg ikke gamble med.

Det er ikke farlig å spise jern.

Når kroppen registrerer at lageret av jern er fullt, danner den et hormon som heter hepcidin som hindrer kroppen i å ta opp jern fra fordøyelsen.

Det er ikke sånn at jernnivået bestemmes av hvor mye jern du spiser. 

Når lageret av jern tømmes, stanses produksjonen av hormonet hepcidin og kroppen begynner å ta opp jern igjen. 

Du kan spise jern til det tyter ut av ørene av deg uten at nivået i blodet trenger å øke. Nøkkelen er det jernregulerende hormonet hepcidin.

Spør legen din hva som skjer hvis kroppen ikke får til å nedregulere nivået av hepcidin når jernnivået i blodet synker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...