Gå til innhold

Jernmangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite resultatene mine av noen nylige blodprøver som jeg tok på grunn av at jeg føler meg konstant trøtt og uopplagt (slik har det vært i flere år). Er kvinne i fruktbar alder, om det har noe å si.

I tillegg til lave nivåer av D-vitamin stod det at jernlagernivået mitt er 21 (normale referanseverdier er visstnok 15 til 150). Legen sa ikke noe om dette, men jeg synes det virker ganske lavt... kan dette ha innvirkning på formen min?

Har noen av dere hatt jernnivåer på lignende nivåer? Hvordan opplevde dere det på kroppen?

Anonymkode: 9ae1a...459

Skrevet

Jeg sliter også med lite jern i kroppen. På meg gir det utslag i at jeg kan bli veldig trøtt på dagtid/tidlig kveld. Og det er uavhengig om jeg har fått mange timer søvn om natten. Jeg kan også bli litt tiltaksløs...

Så jeg må ta jerntabletter hver dag, for å holde det i sjakk... 😊 Jeg bruker Amino jern, som jeg kjøper på apoteket/helsekostbutikker. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lave verdier på ferritin, det skal ligge mellom 15-200µg/L for kvinner over 18 år. Jeg hadde på 9. Målte også HB som skal ligge på 11,7 - 15,3 g/dL for kvinner over 14 år. Jeg hadde 10.3. 

Jeg føler meg ganske ok, dog noe trøtt innimellom, men ikke noe unormalt tror jeg. Er gravid, så tar Sideral Forte jerntilskudd 27mg kapsler. De er milde for magen og inneholder også c-vitamin som man trenger for bedre opptak av jern. 

Har prøvd mange ulike jernpreparater, men blir forstoppet og får vondt i magen. Denne fungerer bra for meg. 

Anonymkode: e1e9a...7c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk vite resultatene mine av noen nylige blodprøver som jeg tok på grunn av at jeg føler meg konstant trøtt og uopplagt (slik har det vært i flere år). Er kvinne i fruktbar alder, om det har noe å si.

I tillegg til lave nivåer av D-vitamin stod det at jernlagernivået mitt er 21 (normale referanseverdier er visstnok 15 til 150). Legen sa ikke noe om dette, men jeg synes det virker ganske lavt... kan dette ha innvirkning på formen min?

Har noen av dere hatt jernnivåer på lignende nivåer? Hvordan opplevde dere det på kroppen?

Ga legen noe tall for D-vitaminnivået ditt? 

Anonymkode: 17035...f89

Skrevet

Du har ikke jernmangel, du er innenfor normalen. 

Jeg er blodgiver, og jernlagrene mine ligger alltid i 20-området. Det er helt normalt for kvinner, og ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: eee5b...99f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ga legen noe tall for D-vitaminnivået ditt? 

Det ligger for øyeblikket på 62. Men tar tilskudd av D-vitamin og har tatt det i to år nå. Så hadde nok vært enda lavere om jeg ikke gjorde det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke jernmangel, du er innenfor normalen. 

Jeg er blodgiver, og jernlagrene mine ligger alltid i 20-området. Det er helt normalt for kvinner, og ikke noe å bekymre seg for. 

Sant, jeg ligger innenfor normalen, men i det lavere sjiktet. Tenkte det kanskje kunne ha noe å si...

Kjenner en som gir blod som fikk beskjed om å ta jerntilskudd med en gang han kom under 30.

Skrevet

Jeg har alltid hatt lav ferritin, som regel rundt 15, og jeg merker stor forskjell når jeg klarer å karre meg opp til 30. Da har jeg mye mer overskudd og energi og er mindre trøtt. 

Anonymkode: 79d59...119

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Sant, jeg ligger innenfor normalen, men i det lavere sjiktet. Tenkte det kanskje kunne ha noe å si...

Kjenner en som gir blod som fikk beskjed om å ta jerntilskudd med en gang han kom under 30.

Det er gjerne fordi man som blodgiver helst skal ha litt å gå på. Når man gir blod, mister man jo jern. Jeg får alltid med meg en hel haug med jerntabletter etter hver blodgiving. Det får mannen min også, og han har ferritin som regel godt oppi 70-80-tallet. 

Skrevet

Men altså, det gjør ikke noe om du tar jerntilskudd, om du har lyst, når du ligger så lavt. Å ha for høye jernverdier er skadelig, men å ta et lite tilskudd gjør ikke noe når du ligger så lavt. 

• Liker 1
Skrevet

Blodet må ha jern for å få til å frakte oksygen rundt til cellene i kroppen. Desto mindre jern i blodet, jo dårligere er transportkapasiteten for oksygen. 

Jernmangel betyr i praksis at transportsystemet for oksygen er rasert. 

Det er påvist at så mange som 85% av pasientene som havner på respirator lider av jernmangel. Folk i respirator får blodoverføring med jernrikt blod for å øke evnen til å forsyne kroppen med oksygen.

En vitenskapelig studie fra 2017 har en enkel oppsummering av hva vi vet om årsaken til at folk ikke greier å ta opp jern fra fordøyelsen. Synd at leger ikke har tid til å oppdatere seg på vitenskap. 

https://aspenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1177/0148607116678197

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei du har ikke jern mangel.Hva skjer med at så mange her inne oppsøke leger, men når de får et svar fra legen så stiller svaret i tvil og heller logger seg på nett for å spørre vil fremmede mennesker om hva de tror?🙄

Anonymkode: 22c2c...117

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei du har ikke jern mangel.Hva skjer med at så mange her inne oppsøke leger, men når de får et svar fra legen så stiller svaret i tvil og heller logger seg på nett for å spørre vil fremmede mennesker om hva de tror?🙄

Fordi alle er individuelle med individuelle kropper og behov, og selv leger kan gjøre feil. Mange sliter med symptomer på lave/høye vitaminnivåer, og blir ikke tatt på alvor. Referanseverdier for vitaminnivåer er bare veiledende, og enkelte kan merke symptomer selv om de er over nedre normalverdi, mens andre merker ingenting selv om de er langt under.

Legen min tok ikke dette med lavt jernlager opp i det hele tatt. Siden jeg har slitt med konsentrasjon, trøtthet og å være konstant uopplagt i flere år nå, leter jeg febrilsk etter en årsak og dermed en løsning på problemet. Og når ikke legen tar grep, må man nesten gjøre det selv... Å høre symptomene til andre som ligger på lignende nivåer kan derfor være til hjelp.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi alle er individuelle med individuelle kropper og behov, og selv leger kan gjøre feil. Mange sliter med symptomer på lave/høye vitaminnivåer, og blir ikke tatt på alvor. Referanseverdier for vitaminnivåer er bare veiledende, og enkelte kan merke symptomer selv om de er over nedre normalverdi, mens andre merker ingenting selv om de er langt under.

Legen min tok ikke dette med lavt jernlager opp i det hele tatt. Siden jeg har slitt med konsentrasjon, trøtthet og å være konstant uopplagt i flere år nå, leter jeg febrilsk etter en årsak og dermed en løsning på problemet. Og når ikke legen tar grep, må man nesten gjøre det selv... Å høre symptomene til andre som ligger på lignende nivåer kan derfor være til hjelp.

Har du hørt om noen i Norge som sliter med høye vitamin-nivåer?

Skrevet

Jeg tror at en del leger har så mye tidspress på seg, at noen oppgaver går litt fort. Å sjekke svar på blodprøver feks, som ikke skiller seg ut. De bruker nok ikke lang tid på å tolke og vurdere. Det er helt ok. Min lege tok blodprøver (sånn grunnleggende, av en helt klar årsak), men har aldri sagt et ord om resultatet - selv om jeg har vært der 2 ganger etterpå. Sjekket på nett selv, og ingenting som står med «rødt». Naturlig å ikke legge noe i det? Men når jeg ser etter, og på «historikken», så er det noen ting der nivåene stuper - men fortsatt er innenfor referanseområdet. Tror ikke han kikker så nøye..det kan han faktisk ikke ta seg tid til når det ikke er snakk om veldig «farlige» ting.

Jern feks. Der er «grensa» 15, og mitt var 16. Tar det som et spark i rumpa til å få i meg mer (har en historie med tidvis jernmangel).

Anonymkode: c2ab6...f35

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å slite med symptomer og det og reelt ha mangel er to forskjellige ting. Så nei Ts har fortsatt ikke jern mangel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror at en del leger har så mye tidspress på seg, at noen oppgaver går litt fort. Å sjekke svar på blodprøver feks, som ikke skiller seg ut. De bruker nok ikke lang tid på å tolke og vurdere. Det er helt ok. Min lege tok blodprøver (sånn grunnleggende, av en helt klar årsak), men har aldri sagt et ord om resultatet - selv om jeg har vært der 2 ganger etterpå. Sjekket på nett selv, og ingenting som står med «rødt». Naturlig å ikke legge noe i det? Men når jeg ser etter, og på «historikken», så er det noen ting der nivåene stuper - men fortsatt er innenfor referanseområdet. Tror ikke han kikker så nøye..det kan han faktisk ikke ta seg tid til når det ikke er snakk om veldig «farlige» ting.

Jern feks. Der er «grensa» 15, og mitt var 16. Tar det som et spark i rumpa til å få i meg mer (har en historie med tidvis jernmangel).

Anonymkode: c2ab6...f35

Det her er jo totalt irrelevant for min respons. Ts spurte om hun hadde jern mangel og svaret er nei det ser man på blodprøvene

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde alvorlig D-vit mangel og jern + jernlager på henholdsvis 5 og 9, samt hb på 6-7 etter graviditeten. Fikk én jerninfusjon på sykehuset og begynte med tilskudd, ble raskt bedre. Var så tungpustet og sliten på slutten der, men det korrigerte seg forholdsvis raskt (6 uker) ☺️

Anonymkode: 57619...fdd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det her er jo totalt irrelevant for min respons. Ts spurte om hun hadde jern mangel og svaret er nei det ser man på blodprøvene

Hva om ts opplever symptomer på jernmangel til tross for at målt nivå er innen referansegrensen?

• Liker 3
Skrevet

Å slite med symptomer og det og reelt ha mangel er to forskjellige ting. Så nei Ts har fortsatt ikke jern mangel.

Nivåene er over referansenivået så nei, ikke mangel ifølge de. Men som sagt, alle kropper er forskjellige og noen reagerer raskere enn andre på lave vitaminnivåer og får symptomer.

Les deg gjerne litt opp før du uttaler deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...