AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Har to viljesterke barn i barnehagealder, som er svært selvstendige, vil gjøre alt selv, vil bestemme selv osv. Og som regel gjøre det motsatte av det mamma vil. Så da har «løsningen» ofte blitt at jeg gir utrykk for at jeg vil det motsatte av det jeg egentlig vil ha dem til, og da ender det ofte opp med at de «trosser» meg og gjør det jeg egentlig ville. Men er dette uheldig, eller et godt alternativ å benytte av og til? Anonymkode: dee47...c63
Hactar Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Tenker vel det er litt ris til egen bak på sikt, for ungene lærer at de bare kan gjøre motsatt av det du sier uten at du reagerer. Tror heller ikke det tar så veldig lang tid før de gjennomskuer deg, og da må du kanskje stoppe dem i å gjøre det du nettopp ba dem om. Det blir jo vanskelig for dem å ta deg seriøst da. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Små barn forstår ikke slik dobbeltkommunikasjon, det vil bare forvirre dem og ikke hjelpe i det lange løp. Anonymkode: 19c3d...2b5 1
Carrot Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Som en over sa, ris til egen bak.. du tror du vinner men på lang sikt taper du..
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Kommer an på hva det gjelder. Mine spiser bare grønnsaker om de egentlig bare var til meg og pappa 😛 Anonymkode: 416b5...f90 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Det vil føre til forvirring, utrygghet og mistillit. Du kan på sikt, hvis du fortsetter slik, ødelegge dem psykisk og ødelegge relasjonen til deg. Hvis de gjør noe du ikke sier er greit, og du reagerer med å bli glad og fornøyd, og ikke sint eller skuffet som de forventer og tror. Så vil de på sikt bli mildt sagt forvirret og utrygg på deg som omsorgsperson. Det vil skape relasjonsproblemer dere imellom og det er ikke bra. Så dette må du slutte med, det kan om du drar det for langt bli en form for psykisk vold. Da snakker vi om at det blir en del av din oppdragelsmetode som du bruker å årevis. Da glir det fort over til manipulasjon m.m. Ikke bra for barna i det hele tatt. For som AB over her skriver, barn forstår ikke dobbeltkommunikasjon og de forstår ikke tankegangen din bak det. Det du ender opp med er at de blir forvirret, usikker og det skaper mistillit til deg. Anonymkode: f3192...7fd 3
Million Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommer an på hva det gjelder. Mine spiser bare grønnsaker om de egentlig bare var til meg og pappa 😛 Anonymkode: 416b5...f90 Fniser litt av det trikset selv. En gang da sønnen min var liten og grein på nesen over alt som var grønt på tallerkenen, så la jeg en gang noen brokkolibuketter på tallerkenen hans og pekte på de og sa tydelig og høyt; "DE DER får du IKKE LOV å spise! Ikke rør dem!" Så satte jeg meg ned og spiste min egen mat og lot som om jeg ikke så at småen gomlet i seg brokkoli for harde livet på andre siden av bordet Han har faktisk spist brokkoli siden. En av svært få grønnsaker han spiste. 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Jeg tenker også dette er en svært uheldig form for kommunikasjon og oppdragelse av deg som forelder. Som andre her sier, barn forstår ikke dobbeltkommunikasjon og har ikke de samme kognitive evnene som vi voksne. Du har valgt å få to tette barn, så det er sikkert hardt noen ganger - i trassalder. Men du må faktisk skjerpe deg, stå i det - og være den trygge omsorgspersonen som du skal være. Blir det grining og motstand, så skal du validere følelsene til barnet - rolig, være der for hen og støtte på veien. "Jeg forstår at det kan være kjedelig å leit, men nå må vi gjøre slik og slik". Barn har for øvrig ikke mye valg, de må gjøre som de voksne sier. Driver ungene dine å finner på mye de ikke får lov til, da er du vel heller ikke konsekvent nok - det er lov å bli sur, alt trenger ikke snakkes ihjel. Anonymkode: 95c60...df4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Herregud, folk her undervurderer barn, eller de er vant til litt dummere utgaver. Man kan bruke omvendt psykologi i noen tilfeller uten at det blir ris til egen bak. Barn forstår åpenbart mer enn veldig mange her skal ha det til. En tenåring hår i godteskuffen og spiser alt. Da er det ikke sånn at fordi man sier at grønnsakene bare var til mor og far til et barn, sagt med et kjempesmil og lur tone, så fører det til at barna ikke forstår når mamma i tenårene sier at godteriet som var kjøpt inn var til hele familien og ikke bare til tenåringen. Hvis tenåringen er oppegående så forstår hen jo såpass, da handler det om helt andre ting. Da er det graden av egoisme eller empati som er problemet, ikke at tenåringen ikke egentlig forsto såpass. Anonymkode: 9f32a...633
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 Prøvde det nå: Meg: "Du får IKKE lov å vaske dassen" Krapylet: "Ok, da gjør jeg ikke det da" Hva gjør jeg galt her? 🤔 Anonymkode: 54338...249 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, folk her undervurderer barn, eller de er vant til litt dummere utgaver. Man kan bruke omvendt psykologi i noen tilfeller uten at det blir ris til egen bak. Barn forstår åpenbart mer enn veldig mange her skal ha det til. En tenåring hår i godteskuffen og spiser alt. Da er det ikke sånn at fordi man sier at grønnsakene bare var til mor og far til et barn, sagt med et kjempesmil og lur tone, så fører det til at barna ikke forstår når mamma i tenårene sier at godteriet som var kjøpt inn var til hele familien og ikke bare til tenåringen. Hvis tenåringen er oppegående så forstår hen jo såpass, da handler det om helt andre ting. Da er det graden av egoisme eller empati som er problemet, ikke at tenåringen ikke egentlig forsto såpass. Anonymkode: 9f32a...633 Det er stor forskjell på barnehagebarn og tenåringer. Anonymkode: f3192...7fd
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Herregud, folk her undervurderer barn, eller de er vant til litt dummere utgaver. Man kan bruke omvendt psykologi i noen tilfeller uten at det blir ris til egen bak. Barn forstår åpenbart mer enn veldig mange her skal ha det til. En tenåring hår i godteskuffen og spiser alt. Da er det ikke sånn at fordi man sier at grønnsakene bare var til mor og far til et barn, sagt med et kjempesmil og lur tone, så fører det til at barna ikke forstår når mamma i tenårene sier at godteriet som var kjøpt inn var til hele familien og ikke bare til tenåringen. Hvis tenåringen er oppegående så forstår hen jo såpass, da handler det om helt andre ting. Da er det graden av egoisme eller empati som er problemet, ikke at tenåringen ikke egentlig forsto såpass. Anonymkode: 9f32a...633 Barnehagebarn er ikke utviklet nok til å forstå dobbeltkommunikasjon, det er en tenåring. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Anonymkode: 19c3d...2b5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Jeg bruker det litt som en lek med fireåringen. Men da vet hun godt at det er en lek. Hun sa f.eks. da vi spiste middag i dag "si at jeg ikke får lov å spise kyllingen, den er bare for voksne!", og så sa jeg det, og hun spiste og lo så hun holdt på å dette av stolen. Eller jeg kan ha lagt frem noen klær for dagen og si "neineinei, nå må du ikke ta på de klærne der da, i skal du ha på badedrakt og regntøy i barnehagen!". Da er hun med på leken, og tar på det jeg vil hun skal ta på mens hun ler. Men jeg passer på at tonefall, setting og ordvalg viser tydelig at jeg tøyser. Jeg tror det er lett å forvirre barnet, og som andre sier, lage ris til egen bak, om en ikke passer på at de er klar over at det er lek og tøys. Det er viktig at barnet vet hva vi egentlig ønsker at det skal gjøre, og ikke blir forvirret. Og vi må unngå å lære det at vi lar det gjøre stikk motsatt av hva vi vil. Anonymkode: ab101...5d7 2
Hactar Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Herregud, folk her undervurderer barn, eller de er vant til litt dummere utgaver. Man kan bruke omvendt psykologi i noen tilfeller uten at det blir ris til egen bak. Barn forstår åpenbart mer enn veldig mange her skal ha det til. En tenåring hår i godteskuffen og spiser alt. Da er det ikke sånn at fordi man sier at grønnsakene bare var til mor og far til et barn, sagt med et kjempesmil og lur tone, så fører det til at barna ikke forstår når mamma i tenårene sier at godteriet som var kjøpt inn var til hele familien og ikke bare til tenåringen. Hvis tenåringen er oppegående så forstår hen jo såpass, da handler det om helt andre ting. Da er det graden av egoisme eller empati som er problemet, ikke at tenåringen ikke egentlig forsto såpass. Anonymkode: 9f32a...633 Hvis mor sier med kjempesmil og lur tone at grønnsakene bare er til de voksne, så tipper jeg at de fleste smårollinger vil oppfatte det som en lek, og ikke som at de virkelig bryter en grense ved å spise dem. Å gi forbud på gøy med glimt i øyet, kan være en super måte å få barn til å gjøre noe, men jeg oppfatter ikke det som omvendt psykologi. Ungene har vel gjerne vært i krigen før, og vet at mamma egentlig vil at de skal spise grønnsaker. Omvendt psykologi blir mer å si at barnet ikke får lov å legge seg, og håpe på at det legger seg på trass. Da spørs det hvor mange dager det går før barnet sier neivel og blir oppe. Endret 22. august 2022 av Hactar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå