AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Lurer litt på om noen har opplevd at NAV har stoppet dagpenger og hva grunngivingen var. Jeg er aktiv jobbsøker og holder pliktene mine med å søke flere jobber og oppdaterer aktivitetsplanen slik at veileder kan holde følge. Svarer også veileder når hun tar kontakt. Av og til så har NAV lagt inn i aktivitetsplanen min at en arbeidsgiver søker folk og om denne stillingen kan være interessant for meg, og isåfall om de kan få lov å sende CVen min, jeg må trykke "ja eller nei" og man må aktivt svare innen en frist. Har tidligere svart ja på noen (noe nølende), og nei på noen. Generelt sett så synest jeg det er irriterende med forslaga de kommer med for i 90% av tilfellene er det jobber som ikke er relatert til utdanningen min eller som er relevant for det jeg vil jobbe med, og jeg ville isåfall bare jobbet med en kort periode til jeg hadde funnet noe annet. Mange av de har lang reisevei og er bare tilkalling også. I tillegg er mange korte engasjement etc., altså stillinger der det er en fare for at man havner tilbake i systemet. Dette er i følge NAV stillinger der arbeidsgivere kun tar kontakt med de, og ikke blir lyst ut offentloig. Så det lyser jo lang vei at det er ugunstige arbeidsforhold. Så generelt er jeg skeptisk grunnet det også. Nå har jeg fått et forslag der det egentlig står ganske spesifikt at de søker folk med helseutdanning, en utdanning jeg ikke har (så hvorfor de kun lyser ut gjennom NAV er meg en gåte når de ønsker folk med utdanning??). Det er også tilkalling og lang reisevei, og jeg ville nok ønsket å flytte nærmere og dermed måtte flytte til et mye dyrere sted, noe som ikke egentlig er forenelig med kun tilkallingsvakter. Så jeg har lyst å takke nei. Kan ellers nevne at jeg har kommet til flere intervju, og har gjort det godt. Jeg hadde en ekstrajobb i vår, som jeg evt. kan få fortsette med i høst, så det er ikke slik at jeg bør ta hva som helst for å unngå langt CV-hull. Det er også mange faste stillinger som lyses ut nå, så har lyst å være mest mulig tilgjengelig for å lande noe langvarig nå. Er samtidig litt redd for at NAV skal stoppe dagpenger om jeg takker nei til at de kan sende CVen min, sjølv om jeg aktivt søker jobber? Jeg vet jo at man liksom skal kunne "ta til takke med alt mulig". Anonymkode: 0427e...f7b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Det skal mer til. Hvis du takker nei til at CVen kan sendes gang på gang, så blir veileder veldig oppmerksom på deg. Og da kan det være at du blir fulgt godt med på. Men det skjer nok ikke så veldig mye mer enn en samtale. Det er når du først begynner å takk nei til stillinger at du får et problem. Disse jobbene som kommer direkte til Nav kan være hva som helst egentlig, men ofte er det ikke fast. Men du har egentlig ikke lov til å takke nei fordi det er en deltidsstilling. Man leter egentlig etter stikkord i CVen din som matcher med stillingen, også sendes det ut en invitasjon til alle som matcher. Så det kommer an på hva du har skrevet i CVen og noen ganger så tar man bare en sjanse og sender litt vilkårlig rundt. Særlig til langtidsledige. De aller fleste veiledere for arbeidssøkere med dagpenger har veldig mange i porteføljen sin, vi snakker mellom 100 og 400 mennesker, alt etter som hvor i landet det er. Og da har de ikke tid til å sjekke folk så nøye. Anonymkode: c99ca...701
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Husk at mange av stillingene som deles med brukere ikke legges inn av deres veileder. Opplever med jevne mellomrom at "mine" brukere får spørsmål om de er interessert i jobber lagt inn av tilfeldige veiledere på andre siden av landet. Jeg straffer ikke mine brukere for å si nei til 30 % sommervikariat som geitepasser i en annen landsdel. Dersom en person får tilbud om ørten realistiske stillinger og takker nei til alt, tar jeg meg heller en prat med vedkommende for å høre hvorfor. Du skal uansett få forhåndsvarsel før dagpengene stanses. Anonymkode: a3a90...aa4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Tror det spørs veldig egentlig. Nå var jeg på "kurs" da og var midt i finanskrisa OG sommerferie med lite jobber ute generelt. Jeg ble til slutt kasta ut av kurset og dermed dagpenger fordi jeg ikke søkte minst en jobb dagen på kurset. Ble også spurt om å ta et vaskedamevikariat med nesten 2 timer kjørevei hver vei på motorvei (mye bompenger). Det ble ikke godt tatt i mot. Så ville vært forsiktig med å takke for mye nei. Anonymkode: 4249c...31c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Generelt sett så synest jeg det er irriterende med forslaga de kommer med for i 90% av tilfellene er det jobber som ikke er relatert til utdanningen min eller som er relevant for det jeg vil jobbe med Ja, skal man leve på andres skattepenger, så må man noen ganger gjøre ting som man ikke liker. Som å ta en jobb som ikke er relevant for utdanningen din, eller som du ikke har så alt for lyst på. Anonymkode: d631a...91f
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Takk for dere som har tatt dere tid til å skrive skikkelig svar. Har egentlig fått bra svar på det jeg lurte på, og særlig det med at man skal motta et varsel før dagpenger evt. blir stoppet. Godt å få det bekreftet. Det gir litt mening det dere skriver, tror grunnen til at denne ble sendt til meg er at jeg har jobbet innenfor helse som ufaglært for mange år siden, men akkurat denne stillingen var veldig spesifikk på utdannelse da det er en stillingstittel man må ha utdanning for å få. En annen gang de spurte om de kunne sende CVen min, var det også en jobb jeg tydelig ikke var kvalifisert til, men som jeg ikke hadde hatt noe i mot å prøve om jeg skulle fått den. Så da sa jeg ja, men ble aldri kontaktet. Jeg sa også til veilederen min at jeg tvilte på at jeg var kvalifisert, men at det ikke skadet å prøve. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, skal man leve på andres skattepenger, så må man noen ganger gjøre ting som man ikke liker. Som å ta en jobb som ikke er relevant for utdanningen din, eller som du ikke har så alt for lyst på. Anonymkode: d631a...91f Jeg tenker nå både langsiktig i forhold til å ikke komme tilbake systemet eller ende opp med å bli sykmeldt (som også koster skattepenger), og på den potensielle arbeidsgiveren som skal slippe å forholde seg til og bruke ressurser på en arbeidstaker som snart forsvinner ut igjen. Når man har lang utdanning og master så ser det ganske brokkete ut på CVen å ta noe såpass irrelevant etter man er ferdigutdannet. Jeg tar gjerne på meg engasjement og vikariat så lenge det har en viss relevans, men jeg har ikke tenkt meg tilbake til helsevesenet. Som sagt hadde jeg en vikarjobb i vår som jeg mye heller fortsetter med og som er mye mer relevant for min karriere. Jeg skjønner jo at visst jeg hadde minimalt med arbeidsfaring at jeg kunne ikke ha vært kresen, men jeg begynte allerede å jobbe som 14-åring og har vært innom mye rart og hatt mange "drittjobber", så jeg har nok for lengst bevist at jeg duger til litt av hvert i arbeidslivet. Og dette var bare et tilkallingsvikar, så hadde sannsynligvis endt opp med å fortsatt få noe dagpenger, da man må jobbe over 40% for å miste dagpengene. Anonymkode: 0427e...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Husk at mange av stillingene som deles med brukere ikke legges inn av deres veileder. Opplever med jevne mellomrom at "mine" brukere får spørsmål om de er interessert i jobber lagt inn av tilfeldige veiledere på andre siden av landet. Jeg straffer ikke mine brukere for å si nei til 30 % sommervikariat som geitepasser i en annen landsdel. Dersom en person får tilbud om ørten realistiske stillinger og takker nei til alt, tar jeg meg heller en prat med vedkommende for å høre hvorfor. Du skal uansett få forhåndsvarsel før dagpengene stanses. Anonymkode: a3a90...aa4 Jøss, er det vanlig å få forslag fra andre NAV-kontor fra andre kommuner? Jeg har aldri opplevd dette, mitt NAV-kontor foreslår alltid bare innenfor egen kommune selv om jeg søker på relevante jobber i nabokommuner. Forslaget var i min kommune, men det er en ganske stor og langstrakt kommune ettersom det er flere kommuner som ble tvangssammenslått, så det blir litt avstander likevel. Orker rett og slett ikke å pendle en time hver vei for noen få vakter i uken, men flytter gjerne dersom det er en jobb som det er mulig å leve av. Anonymkode: 0427e...f7b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jøss, er det vanlig å få forslag fra andre NAV-kontor fra andre kommuner? Jeg har aldri opplevd dette, mitt NAV-kontor foreslår alltid bare innenfor egen kommune selv om jeg søker på relevante jobber i nabokommuner. Forslaget var i min kommune, men det er en ganske stor og langstrakt kommune ettersom det er flere kommuner som ble tvangssammenslått, så det blir litt avstander likevel. Orker rett og slett ikke å pendle en time hver vei for noen få vakter i uken, men flytter gjerne dersom det er en jobb som det er mulig å leve av. Anonymkode: 0427e...f7b Det skjer med jevne mellomrom. Stort sett gjelder dette arbeidssøkere med spesifikke kvalifikasjoner, men har også opplevd at f.eks. ungdommer får forslag om sommerjobber innen servicenæringen andre steder i landet. Det er hva man legger inn som jobbønsker og kvalifikasjoner i CV som ofte styrer hva man får forslag om. Har stor forståelse for at flytting først er aktuelt dersom stillingen er av en viss størrelse! Anonymkode: a3a90...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå