AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Betaler 10.000kr i leie til en liten leilighet. Hadde vært mye bedre å betale med dette ned lån på eget bolig. Dessverre er det jo krav på 15% egenkapital som er svært vanskelig å få til når jeg samtidig bruker penger til leie. Familie/arv er dessverre ikke noe mulighet for meg. Jeg har søkt om startlån hos kommunen men tviler på å få noe ut der. (Er for gammel for BSU) Finnes det andre muligheter å komme seg inn i boligmarked? Anonymkode: 426fc...2ab
altflyter Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 (endret) Hvis du ikke klarer å legge av en eneste krone når du betaler 10 000 i leie, så har du ikke sjans i havet til å eie egen bolig. Det koster langt mer enn 10 000 i måneden å betale ned på et lån og eventuelle fellesutgifter. med det sagt, så kan du søke startlån i husbanken. Hvorfor tror du at du ikke får det? Endret 22. august 2022 av altflyter 9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Jo jeg kan spare litt selvfølgelig, men det tar veldig lang tid. Anonymkode: 426fc...2ab
Nymerïa Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Finnes det andre muligheter å komme seg inn i boligmarked? Det er fryktelig enkelt, du må enten kutte utgifter eller øke inntekter eller begge deler. Du sier du er for gammel til BSU, ikke at du ikke har midlene. Da kan du bare bruke de pengene du hadde satt inn på BSU til annen sparing til egenkapital. Du får ikke skattefradraget, men sparer uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo jeg kan spare litt selvfølgelig, men det tar veldig lang tid. Anonymkode: 426fc...2ab Problemet med å eie er jo dette: ja, du får Kanskje et lån som koster deg 10 000 i måneden (etterhvert mer, renta ka bare en vei). Men du er jo selv ansvarlig for vedlikehold. Som å bytte ut tak, vinduer og vegger når de (og det gjør de..) går ut på dato. Tjener du på medianen i Norge bør du kunne legge av 10 000 per måned til sparing (og fortsett leve helt ok). Så sett deg ned med budsjettet og kutt. Anonymkode: 0ed7d...d2d 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 NymeriaRhoynar skrev (1 minutt siden): Det er fryktelig enkelt, du må enten kutte utgifter eller øke inntekter eller begge deler. Du sier du er for gammel til BSU, ikke at du ikke har midlene. Da kan du bare bruke de pengene du hadde satt inn på BSU til annen sparing til egenkapital. Du får ikke skattefradraget, men sparer uansett. Jepp og det er det jeg gjør akkurat nå. så langt var svarene her ikke veldig hjelpsom. Om dere har nye forslag skriv det gjerne. Anonymkode: 426fc...2ab
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp og det er det jeg gjør akkurat nå. så langt var svarene her ikke veldig hjelpsom. Om dere har nye forslag skriv det gjerne. Anonymkode: 426fc...2ab Hvor mye har du i inntekt? Bor du aleine? Anonymkode: af5b9...ae7
Leeloo Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Hvor bor du? I Oslo har Obos deleie, som i hvert fall gjør at du trenger mindre EK. De har også Obos eie til leie (mulig andre utbyggere også har dette). Har du barn?
Million Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jepp og det er det jeg gjør akkurat nå. så langt var svarene her ikke veldig hjelpsom. Om dere har nye forslag skriv det gjerne. Anonymkode: 426fc...2ab Det du spør om er jo en trylleformel. Tror du ikke at dersom det fantes en enkel og grei mulighet til å komme seg inn på det vanskelige boligmarkedet, så hadde du ikke trengt å spørre, fordi den ville vært allment kjent og brukt av mange allerede? Det er ingen her som kjenner til noen sånne triks. Det er sparing som gjelder, medlånetakere eller arv eventuelt, eller som du selv har vært inne på, søke boliglån hos Husbanken (og der kan man slippe unna kravet om 15% egenkapital i noen tilfeller). Det kom et greit forslag ovenfor om OBOS deleie. Søk litt rundt på det og se om det er noe for deg. Endret 22. august 2022 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo jeg kan spare litt selvfølgelig, men det tar veldig lang tid. Anonymkode: 426fc...2ab Hvor mye har du i inntekt da? Det er jo relevant. Jeg sparer 5 000 kr i mnd ut ifra min livssituasjon (14 700 kr i inntekt), og jeg har beregnet at om 3 år vil jeg ha nok til EK. Har 100 000 på BSU fra før. Er ikke i jobb akkurat nå, men når jeg kommer meg ut i jobb - tror jeg at jeg kan spare mellom 10 000 - 15 000 i mnd. Anonymkode: c18bb...c0e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 De fleste sparer til egenkap, evnt får forskudd på arv eller får realkausjonister til å medsignere på lånet. Andre løsninger utenom dette må jo være husbanklån, evnt eie til leie, eller vinne i lotto. Anonymkode: d7405...e4c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mye har du i inntekt? Bor du aleine? Anonymkode: af5b9...ae7 Bor med eksen nå, derfor har jeg veldig lyst å flytte ut asap. Gikk i økonomi-fellen pga han, jeg betalte nesten alle utgifter og klarte ikke å legge noe særlig på siden til meg. Ja det var dumt, men jeg fåkke fjort noe med det nå. Anonymkode: 426fc...2ab
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Jeg kjenner flere som har fått unntak fra egenkapitalkravet i vanlig bank. Typisk unge og nyetablert i arbeidsmarkedet. Anonymkode: 1a3ae...1c5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bor med eksen nå, derfor har jeg veldig lyst å flytte ut asap. Gikk i økonomi-fellen pga han, jeg betalte nesten alle utgifter og klarte ikke å legge noe særlig på siden til meg. Ja det var dumt, men jeg fåkke fjort noe med det nå. Anonymkode: 426fc...2ab Hvormyeharduiinntekt. Anonymkode: af5b9...ae7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Hei. Det høres ut som om du er i en kjip situasjon med samboeren din. Med inntekten din kommer du ikke til å få boliglån uten medlånetaker. Du har nok ingen muligheter på boligmarkedet nå. Om du er på AAP og er student (noe jeg ikke vet om du er), ville jeg tatt opp fullt lån ved siden av AAP og satt det av i sin helhet til egenkapital til bolig senere. Anonymkode: 8bcec...a9e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Det beste tipset jeg kan gi, som jeg selv gjør nå. Det er å finne en billigere leilighet. Vet ikke hvor du bor, men man kan fint finne en rimeligere leilighet å leie enn 10 000 dersom man bare er en person. Jeg fant nettopp en grei en til 6500 kr. 40 kvadratmeter. Litt avhengig av hvor du bor, men å få en helt grei standard til 8000 er mulig. Det trenger ikke se perfekt ut. Du skal bare bo der et par år uansett. Så ta et år eller to hvor du jobber mye ekstra. Jeg har nettopp funnet meg en annen jobb i tillegg til den jeg har 100%, og skal jobbe der noen kvelder i måneder og en helg. Det blir fortgang i sparingen da skal jeg si deg! Og sist. Være veldig sparsommelig med det du bruker på klær, mat etc. Kjøpe så rimelig man kan på butikken. Benytte seg av tilbudsapp som viser tilbud på produkter i alle matbutikker. Og benytte seg av Good to go appen. Den har jeg brukt ofte og får gode matvarer til 39 kr. Anonymkode: 2cf89...2d3 3 1
Nymerïa Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg kjenner flere som har fått unntak fra egenkapitalkravet i vanlig bank. Typisk unge og nyetablert i arbeidsmarkedet. Anonymkode: 1a3ae...1c5 TS skriver at hun er for gammel for BSU. Da er hun ikke ung og sannsynligvis ikke nyetablert i arbeidsmarkedet. TS, selv om foreldrene dine ikke kan hjelpe deg økonomisk, kan det være at de lar deg bo gratis en stund mot at du gjør det meste av husarbeid? Jeg tror jeg hadde gjort det for mine barn, men da skulle de ha hatt en ganske klar plan og jeg hadde blitt irritert hvis de hadde sløst med penger i denne perioden. Eventuelt noen andre du kan bo billig hos i en periode?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 Da jeg uventet ble gravid, og ikke hadde nok egenkapital, gjorde jeg en avtale med mine foreldre om å bo gratis et halvt år hos dem, jobbe mest mulig, og spare hver krone. Nå hadde jeg litt egenkapital fra før, og heldigvis klarte jeg å jobbe mye til tross for svangerskapet, så på det halvåret sparte jeg opp resten jeg trengte. Mine foreldre hadde ikke økonomi til å hjelpe utover dette, men det var likevel en stor hjelp. Litt kjip å flytte hjem igjen, men virkelig verdt det. Har hatt egeneid bolig siden. Anonymkode: d52a5...7c3
Lillemy_87 Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 (endret) Jeg og samboer hadde ikke egenkapital eller kausjonist, men fikk 100% fullfinansiering på boliglån i 2020 hos Sparebank1 🙂 Fikk 1,8, betaler rundt 11000-12000 i mnd 🙂 Endret 22. august 2022 av Lillemy_87
Lillemy_87 Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/lan/er-det-mulig-a-fa-fullfinansiert.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå