AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Jeg vurderer å gå fra jobben som frisør til å studere sykepleie neste år. Har lyst å gjøre noe annet i tillegg til at jeg vil fortsette å jobbe med mennesker. ❤️ Men jeg har hørt veldig mye forskjellig. Noen mener det er verdens beste jobb, mens andre mener det ikke er noe å satse på. Noen som vil dele sine erfaringer?😊 Anonymkode: 3afc1...9d0 1
Topsi Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Er det bare det verste du er ute etter? Det verste er egentlig lønna ift ansvar og at vi ikke har streikerett. Der jeg jobber på sykehjem har vi lege ca 2 timer i uken, men alt ansvar ift om en pasient trenger legetilsyn faller på oss, så hvis annet pleiepersonell ikke er flink å observere og rapportere risikerer vi at noe faller under radaren. I tillegg, hvis vi ringer lege en gang for mye er det oss de blir sur på. Det er et enormt ansvar, men man opplever jo at flere av de en jobber sammen med har høyere lønn enn en selv og mindre ansvar. Selvsagtvsjal fagarbeidere ha lønn etter ansiennitet, og de har ofte for lav lønn, ihvertfall de med kort ansiennitet, men det har søren vi også. Så det er det som provoserer mest, vi har et enormt ansvar, men hvis jeg hadde hatt boliglån nå hadde jeg slitt. Det er drit. Så er det mange som mener vi klaget altfor mye, men dette er faktisk noe av det spm provoserer sykepleiere mest, vi har et enormt ansvar, men relativt dårlig lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Jeg har jobbet som sykepleier i 15 år, og vil ikke anbefale det til noen😆Jeg har jobbet mest på sykehus, men også i kommunehelsetjenesten. Er nå endelig i gang med annen utdanning nå som barna er større. Det verste er å måtte jobbe minst hver tredje helg, turnus med både dag, kveld og natt, underbemanning, lite og mangelfulle ressurser, jobbe helligdager og høytider. Ingen eller minimal innvirkning på når man har ferie eller fri. Stort arbeidspress. Krevende, kommanderende og lite takknemlige pasienter og pårørende er like mye normen som det motsatte. Det positive er kollegaer, samhold og at man har er trygt yrke med ulike valg. Men jeg vil ikke anbefale noen å bli sykepleier, da ville jeg heller valgt et annet yrke som innebærer å jobbe med mennesker, om det er ønske om å jobbe med mennesker 😊 Anonymkode: 12abf...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Det jeg tenker er det verste med yrket, er rett og slett turnusarbeid. Kveldsjobbing, gjerne til kl 22.15,med påfølgende dagvakt kl 07.00. Jobbe hver 3. helg. I tillegg er det jobb julaften, nyttårsaften, påske etc.... Man har lite fri når andre har fri. Og kompensasjonen veier ikke opp for verdifull tid med familien. Som sykepleier er det hard konkurranse om de få dagjobbene, så man må beregne å jobbe i turnus en god stund. Hva med sosionom eller barnehage-/skolelærer? Anonymkode: 5524c...9b6 1 1
Gjest Frysepinne Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Jeg har en akademisk utdannelse og karriere bak meg, og det var helt tilfeldig at jeg på grunn av livshendelser jobba på en omsorgsbolig en stund, at jeg traff sykepleiere der som var de beste menneskene jeg hadde truffet noensinne og da bestemte meg for å bli sykelpeier i voksen alder. Jeg visste ikke engang hva en sykepleier holdt på med, jeg vil påstå at 93 prosent av den norske befolkninga ikke veit det rett og slett fordi de ikke er i kontakt med helsevesenet og treffer på dem. Hva med om du tar kontakt med et sykehjem eller omsorgsbolig eller lignende, og spør om du kan få noen vakter der, som assistent? Kanskje du vil oppdage at dette ikke er noe for deg, eller at du er like heldig som meg, treffer på fine folk som kan bli forbilder?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Det verste er å jobbe turnus. Det tenker man ikke over når man er ung og nyutdannet, men man kjenner det på kroppen etter årevis med turnusarbeid 😓 Anonymkode: c48cd...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Det verste var å aldri ha tid til å gjøre jobben ordentlig fordi normen er underbemanning. Anonymkode: 4ff59...f2b 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 All svetten og bæsjen. Anonymkode: 0d206...aae 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Underbemanning og stress synes jeg er det værste. Så kommer det andre faktorer som turnusjobbing og dårlig lønn i forhold til ansvar. Anonymkode: 733b7...b00 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå