Gå til innhold

Øvelser for bedre kroppsholdning?

Nicky B

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske svai rygg, med det resultat at magen ser ut som den buler mer enn den egentlig gjør. Syns jeg.

Men etter graviditeten ser det ut til at svaien har blitt forverret og graviditetsmagen som ikke lenger er der har resultert i at jeg har fått så elendig kroppsholdning!

Retter meg opp så godt jeg kan når jeg kommer på det, men synker ubevisst tilbake. :sur:

Er det noen øvelser det går an å gjøre som går spesifikt på holdningen for å styrke opp de musklene som er blitt slappe?

Takker masse for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru Fomle ikke logget

Øvelser for øvre rygg er bra for holdningen. For eksempel her kan du finne diverse ro-øvelser som går på dette.

Å gå med staver skal visstnok også være veldig bra for holdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på stabilitetsøvelser for mage og rygg. I tillegg bør du trene muskulaturen i øvre del av rygg samt tøye brystmuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke disse treningsballene bra for slikt?

der må du vel ihvertfall stabilisere når du trener på dem, så skulle tro det hjalp på kroppsholdning også.

jeg har ikke slik selv, så jeg vet ikke.

men å virkelig tenke på det hjelper også, om man er flink.

jeg danser konkurranse selv, og jobber mye med holdning.

når jeg er ute å går tur f.eks. så fokuserer jeg på å tenke opp.

forsøk å bli så høy som mulig, og hold deg der hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode tips!

Jeg trener faktisk pilates :sjenert: , men har nettopp begynt pån igjen etter graviditeten. (gikk bare turer de første 6 månedene etter fødselen.) Trente mye før jeg ble på vei og hadde ikke et problem med holdningen da, så det er vel bare det at magehenget må strammes opp igjen.

En sånn ball hadde jeg en gang i tida, gudene vet hvor den er blitt av.

Hmm, må kjøpe meg en ny!

Får slutte å være så utålmodig. Kroppen ble jo endret etter 9 måneder med gradvis utstrekning, er vel litt optimistisk å tro at den strammes opp igjen i løpet av nesten 2 måneder! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå rett opp og ned med føttene i ca skulderbreddes avstand. Gjør deg lang i halsen, senk skuldrene og trekk dem bakover, skyv bekkenet litt opp og fram. Hvis du nå ser deg i speilet fra siden vil du være rett i ryggen, og magen blir automatisk sugd inn. Det er, som flere nevner, en vanesak. Prøv å stå "riktig" når du står i kø, i rulletrappen, mens du rører i sausen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...