Gå til innhold

Fotball i 2.klasse, vanlig at det er så mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kjempeglad for at barnet mitt er med på fotball, men det blir litt mye. De går bare i 2.klasse og på en vanlig uke er det en kveld med trening og en kveld med kamp. Klassen har to lag så ofte er det spørsmål om å være med på det andre lagets kamper så de får nok innbyttere, sier vi ja til det har vi tre kvelder med fotball. Kampene er det ofte litt kjøreavstand til, ofte 1 til 1-1/2 times kjøring pr vei. På noen av kampene i vår var vi ikke hjemme igjen før ni på kvelden, skole dagen etter. For mange foreldre er det vanskelig å få til å bli med, så på ene kampen hadde jeg med 4 barn i bilen, mens trener og lagleder hadde med resten. Nesten ingen foreldre er med på kampene, eller treningene for den del.

Så er det noen helger med cuper, da er det en dag av helga med cup. 

Veldig morsomt med fotball, men de går bare i 2.klasse og det tar så mye tid. Skal en fritidsaktivitet for 7-åringer være så alvorlig? Trenere som står og roper og skriker på sidelinja, barn som er så slitne når de kommer hjem fra kamp at de griner. Vi vil jo gjerne at hun skal fortsette, men vi lurer jo på hvor lenge det fortsetter å være gøy med det opplegget her.

Er det slik andre steder og?

Anonymkode: 069bb...074

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1 dag med trening og 1 dag med kamp er vanlig, det må de jo nesten ha visst de skal rekke å både trene og spille kamp. Men å spille med et annet lag er jo frivillig, så der må dere kanskje si nei visst det blir for mye? 

Ville tatt opp visst du kjører hver gang. Vi hadde kjørelister. 

Om trenernes stil blir for mye for barna, så ville jeg gjerne tatt opp det også. 

Endret av Anonym6789
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Samme hos oss. Trening på tirsdag, og ivrigtrening på søndag. 

I tillegg er det seriekamp med vanlig lag, og kamp på ivriglaget for de som ønsker det.

Så er det en haug med cuper. Blir litt mye når de er så små, siden det er vanskelig å få tid til både familietid, lekser, venner og andre aktiviteter om man vil teste ut noe annet.

Anonymkode: 99bcb...333

• Liker 3
Skrevet

I vår var det trening mandag og tirsdag, samt kamp på torsdag for vår 2.klassing

før jul, trening en gang per uke og en kamp 

Skrevet

At dere orker :( 

Anonymkode: e414a...b58

• Liker 13
Skrevet

Jeg håper ikke barnet mitt begynner med fotball om det er så mye. Man trenger jo ikke spille kamp hver uke. Annenhver uke holder.

TS, jeg tenker samtidig at dere gir barnet og dere selv ekstra mye jobb ved å bli med på det andre laget i klassen. Dere må beskytte barnet deres ved å si nei.

Ta opp trenernes stil. Hvordan kan vi forvente at spillerne oppfører seg bra om ikke trenerne for de yngste gjør det?

Anonymkode: 0f0db...496

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt normalt😊 Dere trenger ikke å si ja til at hun skal spille med det andre laget, om dere tenker det blir for mye. 

Anonymkode: 599a4...304

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At dere orker :( 

Anonymkode: e414a...b58

Signerer denne👊

• Liker 1
Skrevet

3 klassing med to treninger i uka, en kamp og stadig spørsmål om flere kamper grunnet flere lag. Pluss cuper. 
Så dette er nok normalt dessverre.

Kjører på med to barn til som driver med idrett, så fritid er et fremmedord i noen år her

Anonymkode: 7864a...e7b

Skrevet

Er sjeleglad mine barn ikke liker fotball. De fikk prøve seg og var med ca et halvt år før de ikke ville mer. Helt greit for oss som ikke eier interesse av sporten😬 

Anonymkode: dbf6a...cf0

• Liker 9
Skrevet

Det er helt vanlig men de spiller vel ikke kamper hele året så midtvinters blir det bare trening?

Anonymkode: 0a112...a03

Skrevet

Samme her, synes også det er mye. Men kampene og cupene er forholdsvis i nærområdet heldigvis. 

Anonymkode: 94fe5...a1d

Skrevet

Hvis to dager i uka er for mye allerede i denne alderen gir dere så bare ta ungene ut- dere gjør ungene OG laget en bjørnetjeneste ved å ikke være engasjert. Ungene må trene for å få utbytte av kamper og bare spille kamp i sesongen er litt lite. Frem til unger er 12 er det den beste alderen for å lære seg gode motoriske ferdigheter og det får man sjelden med familier som holder seg hjemme. 

Anonymkode: 2080d...f4f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min var andreklassing før sommeren og går heldigvis ikke på fotball, for å si det  sånn! Det var to treninger i uka, pluss kamp hver uke 😳 For 7-åringer. Herregud. 

Anonymkode: f854d...591

• Liker 5
Skrevet

For å være helt ærlig, så skjønner ikke jeg dette heller. Det er såååå mange idretter der ute man kan holde på med, men fy flate altså.. fotballen tar jo bare vanvittig mye med tid, at jeg føler det blir latterlig/dumt å være med. 

Jeg spilte selv fotball som liten, var faktisk en av de invrigeste, og var med på ALT som kunne væres med på! Men ikke sjans i verden at det tok så mye av tiden min, eller i allefall ikke tiden til foreldrene mine. Man betalte for treningene pr år og i tillegg var det rundgang på hvem av foreldrene  som skulle kjøre til kamp. Det var ca 2 gange pr semester, dvs 4 ganger ila ett år. Thats it!

Idag er dette fotball hos oss for 2. klasse:

• Trening en gang i uka, på mandager, to ganger for de som ønsker det. Det er en frivillig trening i helga. 
  • En kanp i uka på torsdag. 
  • I tillegg er det to helger med cup hvert år. 
  • Så kommer jo dugnaden i tillegg. Dette går selvsagt på rundgang, men man må uansett regne med å være dørvakt, stå i kiosk, selge biletter, rake fotballbane klar til vårsesong osv osv 2 ganger pr semsester. Som regel i helger når det er cup.
  • I tillegg kommer salget av dorullene som man må være med på 2. ganger i året. 

Ungen min blei "heldigvis" lei av fotball og ville slutte. Må helt ærlig si at jeg nesten blei litt glad for dette. Da tenkte jeg stille inni meg "kyss meg bak... :)" og meldte han fint ut fra fotballen.

Anonymkode: b714c...b41

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sier ikke at det gjelder dere som har svart her inne, men ofte hører jeg foreldre si at de nekter barna å være med i korps, fordi det er så tidkrevende. Samtidig har de tre unger, på tre ulike alderstrinn, som driver med minst en lagidrett hver... :hakeslepp: 

Anonymkode: 25d51...9db

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis to dager i uka er for mye allerede i denne alderen gir dere så bare ta ungene ut- dere gjør ungene OG laget en bjørnetjeneste ved å ikke være engasjert. Ungene må trene for å få utbytte av kamper og bare spille kamp i sesongen er litt lite. Frem til unger er 12 er det den beste alderen for å lære seg gode motoriske ferdigheter og det får man sjelden med familier som holder seg hjemme. 

Anonymkode: 2080d...f4f

Ey... herr "fotballekspert/fysioexpert/spesialpedagog" eller hva du nå er... du går langt utafor det TS spør om... ta deg en bolle :) 

Anonymkode: b714c...b41

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Og denne tråden illustrer fint alt som er galt med barneidretten i dag, og grunnen til at nesten alle slutter med idrett etter ungdomsskolen. 

Anonymkode: e7192...1cc

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor ønsker barna dine å være med på fotballen hvis aktiviteten får dem til å grine?

Og det er ikke normalt at kun noen få foreldre + trenere kjører. Da er det ikke rart det er slitsomt.

Og trenere som skriker på ungene er IKKE bra!! Dette må dere foreldre ta opp!!

Min gutt gikk i første klasse, men sluttet heldigvis etter da. Følte meg som en dårlig mor som var lettet over det. Men det var et helvete å stå i 9 timer ute i regnvær for en cup hvor han skulle spille i 90 minutter og han egentlig ikke likte fotball én gang, og her var det en på laget som var skikkelig god. Sønnen til treneren. Der var det kjefting. Ikke på de andre "heldigvis", men han hadde tydeligvis ambisjoner for gutten sin... Verste var at treneren faktisk var lærer som yrke... (ikke for våre barn, heldigvis). Og det ble sene kvelder og slitsomt med okkuperte helger som kræsjet med annet. Heldigvis var det mange andre som sluttet i andre klasse også 😀

Anonymkode: 00960...d9a

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt. 

Men, man kan jo som forelder bestemme hva barna får lov og ikke får lov til. Om man synes det blir for mye, og at det ikke blir nok tid til lekser, frilek, venner, osv, så kan man helt fint si at fotball ikke er en ok aktivitet, og heller finne noe annet barna kan få lov å delta på. 

Vi har valgt vekk de mest tidkrevende tingene for våre barn, for nei, vi orker ikke å bruke så himla mye tid på kjøring til og fra kamper og cuper og sånt hver uke. 

Anonymkode: a5d1e...16a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...