AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Jeg har en app fra min strømleverandør som gir meg en god oversikt over alt jeg trenger å vite om mitt eget strømforbruk. Så lang, så godt. Nå har jeg sett over forbruk for 2022 så langt, og jeg klarer virkelig ikke å forstå hvordan forbruk i juli er høyere enn både i mai og juni? I juli var jeg knapt hjemme, da jeg hadde ferie nesten hele måneden. Det var også veldig varmt her hvor jeg bor, lange, lyse kvelder, og mye matlaging på grillen/spiste ute, slik at jeg mener selv at forbruket burde være det laveste gjennom hele året denne måneden. Til sammen var jeg kanskje hjemme i en drøy uke i juli, ingen strøm ble brukt til oppvarming, skrudde knapt på et lys, laget mindre mat på komfyren, vasket mindre klær, dusjet sjeldnere, og oppvaskmaskinen gikk også mye sjeldnere. Hvordan i all verden kan da forbruket overstige både mai og juni, hvor jeg levde mer som "vanlig" med tanke på strømforbruk? Anonymkode: 0a4ac...ee7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Hva er forbruket da? Anonymkode: cfd40...9be 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Har du hatt på varmekabler, andre termostater osv? Anonymkode: cfd40...9be
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er forbruket da? Anonymkode: cfd40...9be Forbruk for juli i år er 237 kWh. Anonymkode: 0a4ac...ee7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du hatt på varmekabler, andre termostater osv? Anonymkode: cfd40...9be Nei, har ikke noe sånn. Anonymkode: 0a4ac...ee7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Ring strømselskapet og hør, forklar det du skrev her, at du knapt var hjemme osv. Be om mulige forklaringer på dette, om det kan være feil, og om de kan sende hjem en "kontrollør" fra strømselskapet som kan kontrollere forbruket ditt litt rundt omkring. Jeg vet ikke hva den stillingsbetegnelsen er, men en kollega av meg fikk en slik kontrollør fra strømselskapet (netteier muligens?) hjem til seg da hun klaget på veldig høye strømregninger ifht naboenes. Det viste seg at plantebelysningen hun brukte 12 timer om dagen var synderen, den dro MYE strøm. Anonymkode: f5e8e...6d4 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Forbruk for juli i år er 237 kWh. Anonymkode: 0a4ac...ee7 Og de andre månedene? Anonymkode: cfd40...9be
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Forbruk for juli i år er 237 kWh. Anonymkode: 0a4ac...ee7 Hørtes ikke så feil ut det. Jeg hadde 337 og var hjemme to uker i juli. Anonymkode: f7c69...cee 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ring strømselskapet og hør, forklar det du skrev her, at du knapt var hjemme osv. Be om mulige forklaringer på dette, om det kan være feil, og om de kan sende hjem en "kontrollør" fra strømselskapet som kan kontrollere forbruket ditt litt rundt omkring. Jeg vet ikke hva den stillingsbetegnelsen er, men en kollega av meg fikk en slik kontrollør fra strømselskapet (netteier muligens?) hjem til seg da hun klaget på veldig høye strømregninger ifht naboenes. Det viste seg at plantebelysningen hun brukte 12 timer om dagen var synderen, den dro MYE strøm. Anonymkode: f5e8e...6d4 Takk for gode råd. Jeg har ingen sånn utendørsbelysning eller andre uforklarlige ting som kan forklare dette. Anonymkode: 0a4ac...ee7
Illuminatum Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Forbruk for juli i år er 237 kWh. Anonymkode: 0a4ac...ee7 Ser at vår varmtvannsberedere alene brukte 180 kwh i juli. Vi er bare to voksen som tar korte dusjer < 5 min. Er dere flere og noen dusjer lengre har du nesten hele forbruket ditt der
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og de andre månedene? Anonymkode: cfd40...9be Mai 229 kWh og juni 212 kWh Anonymkode: 0a4ac...ee7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Ser at vår varmtvannsberedere alene brukte 180 kwh i juli. Vi er bare to voksen som tar korte dusjer < 5 min. Er dere flere og noen dusjer lengre har du nesten hele forbruket ditt der Jeg bor alene, og dusjer hver 2.-3. dag. Som sagt ble det enda sjeldnere i juli, da jeg var mye borte. Anonymkode: 0a4ac...ee7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Kolben i varmtvannsberederen din kan ha blitt ødelagt, eller termostaten. Krypstrøm kan også forekomme, men det er heller sjeldent (da må du ringe elektriker i så fall). Det har vært varmt, noe som gjør at kjøleskap og fryser jobber hardere (og bruker mer strøm). Generelt sett vanskelig å si basert på si lite informasjon, men det finnes klart kilder som kan være årsak, uten at det virker naturlig (som en delvis ødelagt varmtvannsbereder). Anonymkode: d53bc...8da 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #14 Skrevet 23. august 2022 Logg inn på elhub, og se over forbruket ditt de siste månedene. Gikk forbruket ned når du var på ferie f.eks? Hva er grunnforbruket når du er borte kontra når du er hjemme? Kan det være feil med strømmåler? Noen ganger får ikke nettselskapet kontakt med måler, og da blir forbruket estimert. Har du varmepumpe? Noen glemmer å sette den på "heat" og da står den gjerne på "auto" i stede. Da både varmer og kjøler den etter behov. Ellers så er allerede forbruket ditt ganske lavt, så det kan være en naturlig variasjon Anonymkode: a93e5...bfb
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #15 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du varmepumpe? Noen glemmer å sette den på "heat" og da står den gjerne på "auto" i stede. Da både varmer og kjøler den etter behov. Det her tenkte jeg på og, hvis varmepumpa står på auto og det har vært varmt mens du var borte så har jo varmepumpa gått for fulle mugger for å kjøle ned. Anonymkode: 44f2f...a99 2
Brunello Skrevet 23. august 2022 #16 Skrevet 23. august 2022 Med så lavt forbruk har ts sikkert varmtvann levert fra annet enn varmtvannsbereder i egen leilighet. Det er jo så og si nesten ikke forbruk.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #17 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Logg inn på elhub, og se over forbruket ditt de siste månedene. Gikk forbruket ned når du var på ferie f.eks? Hva er grunnforbruket når du er borte kontra når du er hjemme? Kan det være feil med strømmåler? Noen ganger får ikke nettselskapet kontakt med måler, og da blir forbruket estimert. Har du varmepumpe? Noen glemmer å sette den på "heat" og da står den gjerne på "auto" i stede. Da både varmer og kjøler den etter behov. Ellers så er allerede forbruket ditt ganske lavt, så det kan være en naturlig variasjon Anonymkode: a93e5...bfb Takk for innspill. Jeg har ikke varmepumpe. Du kan sikkert ha rett i at det er naturlig variasjon. Anonymkode: 0a4ac...ee7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #18 Skrevet 23. august 2022 Brunello skrev (2 timer siden): Med så lavt forbruk har ts sikkert varmtvann levert fra annet enn varmtvannsbereder i egen leilighet. Det er jo så og si nesten ikke forbruk. Det har jeg ikke, det er egen bereder i leiligheten. Jeg stiller ikke spørsmål ved forbruk som sådan, men synes det er veldig rart at det er høyere i juli kontra mai og juni, når jeg var mer hjemme, og naturlig nok burde hatt høyere forbruk. Anonymkode: 0a4ac...ee7
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 23. august 2022 #19 Skrevet 23. august 2022 Jeg brukte 259 kWt og var hjemme i ca. en og en halv uke i juli. Ingen varme på i leiligheten.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #20 Skrevet 23. august 2022 Hvor i Norge bor du? Store deler av vest og nord i landet hadde flere dager med lave temperaturer i slutten av juli. Anonymkode: 85592...73e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå